Mijn zoontje is inmiddels 10 weken. Vanaf week 4 begon hij heel veel te huilen en daardoor ook heel weinig te slapen zowel overdag als snachts. Wij zijn toen structuur gaan aanbrengen volgens rust, ritme en regelmaat. Wakker, schone luier, fles, spelen, box en naar bed en dat steeds in dezelfde volgorde. We zijn 2 keer naar een osteopaat geweest en daarnaast gebruiken we sinds 3 weken de puckababy. Dat ging een paar dagen heel erg goed. Het huilen werd veel minder, het drinken ging veel beter en hij sliep beter. Inmiddels gaat het snachts goed: fles om half 12 en dan rond 5 uur en dan rond 9 uur dus prima, hij slaapt daartussen ook aan een stuk door. Overdag blijft een probleem hij wordt na 45 min (1 cyclus) wakker en krijgt zichzelf niet meer in slaap. Troosten in bedje, speentje etc helpen niet. Hij is dan erg jengelig en als ik hem in zijn bedje laat huilt hij alleen maar. Hij is dan nog wel moe want op mijn arm valt hij wel na enige tijd in slaap. Maar ja je begrijpt dat dit niet vol te houden is en lijkt me ook niet goed voor hem. Iemand nog tips????
Wij hebben dit ook (gehad) met onze zoon en zijn ook rust, ritme en regelmaat gaan toepassen. (daar zitten we nog middenin) Hij is nu 12 weken oud en het gaat heel goed nu maar het slapen bleef een probleem. Na een week zei mijn man dat we hem gewoon even moesten laten huilen en dan moesten kijken hoe lang hij dat zou doen. (en natuurlijk erop letten dat hij niet helemaal overstuur zou raken) Het viel ons toen op dat hij tussen het huilen door even stil was om vervolgens weer door te gaan. De 1e dag heeft hij 45 minuten gehuild en heb ik echt mijn best moeten doen om hem niet te pakken maar na een week huilde hij maar heel eventjes en viel dan in slaap. Het is echt heel rot maar je kindje moet er gewoon even doorheen. Ik heb toen begrepen dat het een 'fase' is wat vanzelf weer overgaat. Hebben jullie een vast slaapritueel? bv dat je een liedje voor hem zingt of een muziekje opzet als hij gaat slapen? Je zou, als hij na 45 minuten wakker wordt, dat weer een keer kunnen herhalen. Misschien dat het helpt?
Tja, ik vind het nogal wat om een kindje van 10 weken 3 kwartier te laten huilen. Zou dat persoonlijk nooit doen. Maar ieder zijn ding! Heb je een draagzak? Zit je kindje lekker dicht bij mama en heb jij je handen vrij! Succes!
Draagzak: Ja heb ik maar helaas vind hij dat niks tenminste nog niet. Heb het al paar keer geprobeerd maar hij blijft huilen in dat ding en gewoon op mn arm is hij stil. Maar bedankt voor je tip. Ik probeer idd ook hetzelfde slaapritueel te herhalen als hij wakker is heel af en toe werkt dat maar meestal helaas niet. Soms werkt het ook om speentje te geven dan slaapt hij ook nog 1 cyclus door. Maar ik heb HET nog niet uitgevonden wat elke keer zal werken: ja mijn arm haha maar daar word ik zo langzaam aan letterlijk en figuurlijk heel moe van. Door laten huilen en troosten in zijn bedje heb ik ook gedaan maar hij blijft helaas huilen na de eerste cyclus. Hij komt dus wel zelf in slaap maar wordt wakker en dan niet meer....Ik laat hem nu niet langer dan 10 min. huilen dan haal ik hem eruit en probeer dus eerst een speentje werkt dat niet dan herhaal ik het slaapritueel en als dat niet werkt dan haal ik hem eruit en ga rustig met hem zitten en ja dan valt hij dus wel in slaap.
Ok nou wie weet later wel. Hier is het ook heel lang zo geweest. Tot een maand of 7 en hij ging kruipen. Toen ging hij overdag beter slapen. Ik heb er maar gewoon aan toegegeven en veel op m'n arm rondgelopen en op m'n borst geslapen. Het gaat over...
Dat ben ik ook met je eens hoor! Het is ook niet zo dat ik hem altijd zo lang laat huilen. Juist niet, want vind het vreselijk maar ik moet zeggen dat het ons heeft geholpen om hem die ene keer zo lang te laten huilen, want daarna is het niet meer voorgekomen. (gelukkig!) Nu huilt hij max. 5 a 10 minuutjes.
Als dat voor jullie heeft geholpen is get goed toch? Ik val je niet aan hoor, ieder zijn ding! Ik kan m nog niet eens 10 minuten laten huilen (nu nog steeds niet). Voor mij voelt dat goed, een ander zal daar weer anders over denken!
Beide dochters sliepen de eerste maanden niet langer dan één uurtje achter elkaar. Naarmate ze ouder werden sliepen ze langere stukken achter elkaar. Persoonlijk ben ik niet happig op het feit dat een baby percé langer dan 45 minuten achter elkaar moet slapen. Als dochter wakker werd dan deed ik haar in de draagdoek of even bij me houden op schoot. In de kinderwagen voor een boodschapje of een rondje wandelen. Je kindje heeft jouw lichaamscontact nodig om rustig te worden, dat kan je hem bieden. Bij beide meiden werd het, naar mate ze ouder werden, langere stukken slaap. Echt waar, het komt wel!
Sorry voor de tegenstanders, maar ik sluit me aan bij xxPetra. Laten huilen is ook het enige wat hier geholpen heeft. Ik deed alles precies volgens het boekje van Ria Blom incl. inbakeren en laten huilen (mits met pauzes en niet overstuur). Het voelde eerst heel vervelend, ik was natuurlijk gewent hem te troosten. Maar hierdoor kwam hij veel minder aan slapen toe en was de hele dag vooral later op de dag mopperig en jengelig. Na dit toch te hebben toegepast huilde hij op een gegeven momen nog maar 5 min voor het slapen gaan met af en toe een uitschieter van 15 min. 3 kwartier huilen is erg lang, maar met pauzes huilen ze uiteindelijk toch "maar" 20 min ofzo. En hij was uiteindelijk uitgeruster en vrolijker, en dat is toch waar je het voor doet. Het gaat erom dat je kindje voldoende rust krijgt! Sinds deze week is het huilen voor het slapen gaan inmiddels over!!! Misschien toevallig even maar ik ben super blij. Hij brabbelt nu wat en moppert soms ook nog wat, maar huilen niet meer. En idd de korte slaapjes worden minder nu hij ouder wordt, hij slaapt nu langer aan 1 stuk waar hij eerst vaak 3 kwartier sliep, weer even huilde en weer sliep.