Wij sparen niets voor onze kinderen, zou ook niet weten waarom wel. Heb zelf ook nooit wat van thuis mee gekregen en mijn man ook niet. Zijn er helemaal zelf gekomen, koophuis, studie, auto, vakanties etc. Gewoon zelf geregeld. Dat kunnen mijn kinderen tegen die tijd ook. Zal ze hier en daar wel eens wat geven maar echt sparen voor ze nee hoor. Ze krijgen hier wel zakgeld en de 2 oudsten hebben spaarrekeningen.
Wij sparen 30 euro per maand per dochter. En ook wij hebben voor beide een spaarpot waar 1x per week ons kleingeld in verdwijnd. Kinderbijslag gebruik ik echter toch echt om kleertjes ed van te kopen!
Nee hoor, ik vind het helemaal niet veel. Met de inflatie en vermoedelijke afschaffing van studiebeurs en wat nog meer allemaal in de toekomst, móet je echt een flink bedrag sparen wil je je kind nog wat mee kunnen geven. En zeker als je een hele (universitaire) studie en bvb rijbewijs wilt sponsoren, kost gewoon een hoop geld.
ik vind het juist goed dat er gespaard word! Wij sparen 30,= per maand. + KGB (16,=) + kinderbijslag + kleingeld / geld wat ze van opa en oma krijgt( van 5 centen tot 5 euro)
Mijn kids hebben allemaal hun eigen spaarrekening waar ze zelf op sparen. Wij storten daar niets op. Wij hebben apart op ons eigen naam een spaarrekingen voor de kinderen. Daar storten we iedere maand 200 euro op. Dat geld word alleen gebruik voor de kinderen. Als er straks 1 op zichzelf gaat wonen kunnen we een keer huur betalen, of als de ander wil studeren kunnen we daar in financieren. Of voor een rijbewijs. Zo kunnen we hetzelf in de hand houden. En word het spaargeld waar we hard voor hebben gewerkt straks niet aan onzin besteed.
wij sparen nu 20 euro per maand, in de toekomst gaan we allebei meer verdienen en dan zouden we graag naar 50 toegaan. De kinderbijslag gaat bij ons in kleren voor de kids zitten. Ook wij hebben een grote spaarpot met kleingeld staan die we elk jaar over de rekeningen van de kids verdelen
dit dus. we sparen wel zelf nu het kan en dat is natuurlijk ook voor dingen die de kinderen nodig hebben, dus we gaan wel zorgen dat we gewoon hun schoolgeld kunnen betalen van dat spaargeld met de tijd. universiteit dus niet , tenzij we het zo goed hebben dat dat kan. Kinderbijslag is bedoeld om spullen voor de kinderen te kopen/de kosten die een kind met zich mee brengt te kunnen betalen , eten, luiers, kleding en daar gebruik ik het dan ook voor. Oke gaat gewoon op grote hoop en koop wanneer iets nodig is. Ik vind het echt belachelijk dat heel veel gezinnen dit bedrag puur zien als spaargeld voor een kind en zich dan ook nog schuldig voelen om het te gebruiken voor een jas/eten of een auto stoel ofzo.
Mijn ex spaart nu naast de alimentatie 25,- per kind en straks als ik zelf alles overzichtelijk heb (ga volgende week beginnen met studie en leef dan studiefinanciering) wil ik ook 25,- per kind doen als dat lukt en anders wat minder en we hebben ook spaarpotten voor hun en daar gaat ook regelmatig klein geld in maar ook wel eens briefjes van hun verjaardagen ofzo
Voor degene die niet sparen voor hun kinderen...houden jullie er wel rekening mee dat een opleiding volgen over een aantal jaren veel duurder zou zijn dan in onze tijd? Ik vind mede daarom dat je verplicht bent als ouder om geld opzij te zetten! Zodat jij je kind kan verzekeren van een opleiding!
Heb jij er ook weleens aan gedacht dat sommige gezinnen hier NET kunnen rondkomen, en al blij zijn als ze een cadeautje kunnen kopen op de verjaardag van hun kinderen, heb gisteren even in een topic iets neergezet wat niet zo netjes was maar hopelijk wel een discussie heeft opgewarmd. Denk dat eten en net aan kleertjes kunnen kopen op dit moment ook wel erg belangrijk is, zeker met de herfst en winter aankomende. Dus vind dat een hele lage sneer naar de meiden die NET rond kunnen komen en allang blij zijn als ze eten en kleding KUNNNEN kopen. Denk ook wel dat deze meiden en of gezinnen zich verrot schamen EN TROTS zijn, dat ze soms maar een paar euro per maand kunnen sparen of helemaal niet en dan zo'n sneer van jou is niet echt netjes... jij kan niet in de portomonai van gezinnen en of alleenstaande ouders kijken... of wel soms. Denk dat hun dat ook wel beseffen met de regering en bezuinigingen dat sparen heeel belangrijk is. Anyway hier wordt genoeg gespaard voor later.
Bij ons is het heel verschillend en nog geen vast bedrag per maand, mijn ex man betaald nog geen alimentatie vanwege elke keer een andere smoes en ik hoop dat dit binnenkort wel eens gaat gebeuren en dan gaat dat geld direct naar zijn spaarrekening. Een hypotheek afsluiten is nu al moeilijk, wie weet hoe het over zoveel jaar is.
Het is geen sneer, blijkbaar voel jij dat zo tjonge wat voelt iedereen zich hier snel aangevallen afgelopen dagen. Ik heb het over ouders die zeggen dat hun het ook prima zonder hebben kunnen redden. Dat waren goede tijden, momenteel is de economie enorm slecht en word alles duurder inclusief opleidingen. Die kunnen kinderen dan niet meer zelf bekostigen met een bijbaantje.
Wij hebben 150 per week om te eten en alle andere dingen van te doen Inc kleding en verjaardagen. Sparen zit er niet in. Zelf hebben we een minimum aan spaargeld en denk dan aan een paar honderd gulden omdat we juni 2013 gaan trouwen. De kinderbijslag gaat op aan kleding en soms rekeningen ( kinderen krijgen Tussendoor ook kleding dus voel je totaal niet schuldig hierover) van de kb zet ik 25 of 50 euro appart elk kwartaal dus. Verder als er wat over is verdeel ik het over de kinderen en wordt 1x per jaar pot met kleingeld verdeeld over de kinderen. Ik spaar wat ik kan sparen en het is helaas niet veel. Geld wat ik ook wel zou kunnen gebruiken voor onderhoudt van het huis of keertje uiteten. Toch doe ik mijn best kwa sparen en oké snel gaat het allemaal niet maar hopelijk in de toekomst gaat het met gezondheid beter en kan ik meer werken en meer sparen. Mijn dochter gast vanaf volgende week op zwemles wat ook weer 30 pm gaat kosten. Hiervoor heb ik mijn internet abbo aan moeten passen en mijn abbo op de bieb stopgezet. Koop wel zo nu en dan een boek op mp. Vind zwemles belangrijker dus dan moet het zo. Het is dus niet vanzelf sprekend dat ik even 50 euro per maand aan de kinderen geef want leven vind ik ook belangerijk, eventueel lossen we in de toekomst de studieschuld mee af als ze die nodig hebben. Partner en ik zullen tegen die tijd vast bijde fultime werken en zullen eventueel zo compenceren
10 euro per maand. En soms storten we wat extra's En de kinderbijslag gebruiken we voor kleding, luiers etc. Maar heb er laatst mn eigen risico van betaald. Het komt op de grote hoop om zo maar even te zeggen. Ons zoontje krijgt alles wat hij nodig heeft op het moment zelf.
Tja maar sommige gezinnen kunnen niet sparen, hebben die luxe niet.... heb je daar wel eens aan gedacht?
Nou ik voel me niet verplicht hoor, ik hoop dat ik ze ermee kan helpen, dat zeker. Maar verplicht, nee. Wij hadden ook een flinke studieschuld en zijn daar verder niet slechter van geworden. Het enige is omdat we eerst die schuld wilden aflossen hebben we niet gespaard tot nu toe voor de kids. Tenminste niet maandelijks. Als ik het omreken naar maanden wat ze op hun spaarrekening hebben staan is het 20 euro pm. Uiteraard hoop ik dit te blijven doen, maar het 'nu' gaat gewoon voor.
Bent ook een mooie, tuurlijk ben ik er mijn van gewust maar heb het gewoon niet. Sparen oké maar dan geen kleding en of eten?? Het is of of en niet en en. Moet kiezen waar ik mijn geld aan besteed. Ik koop nooit nieuwe kleding tenzij ik geld ophaal voor mijn verjaardag. Zelfs dit gast vaak naar rekeningen. Schoenen heb ik ook geen 10 paar maar gewoon 2. Zomer en winter en prijsklasse action en uitverkoop. Mijn kleding is nog van voor de zwangerschappen en heel soms koop ik op mp of heel goedkoop een shirt in de uitverkoop. Mijn winterjas is ook al 3 jaar oud en mijn zomerjas 3e hands. Kinderen krijgen wel te veel kleding dn schoenen en ook speelgoed meede dankzij schoonmoeder. Vorige week nog kregen bijde kiss schoenen en in de winter meestal een winterjas. Gewoon als extra. Dit geld houden wij dan over en zetten we op de spaarrekening als het kan. We hebben wel internet en digitale tv maar hebben dit al verlaagd om te kunnen leven. Uit eten doen we amper en zou niet weten waar ik nog op kan Vezuinigen. Over 1 jaar ben ik mijn baan kwijt en de toekomst is onzeker ivm hernia en rug/beenklachten en nieuwe operatie die gaat komen. Deze functie is te zwaar en moet dus op zoek naar wat anders. Tot die Tijd zal ik terugzakken naar 70 % en verdien dan ruim 200 minder pm. Hopelijk krijg ik dan meer toeslagen ( nu minimaal) om het recht te trekken. Sparen is niet vanzelf sprekend en toen we aan kinderen begonnen was onze situatie totaal anders dan nu. Meer inkomsten, veel minder vaste lasten etc, ben gronisch ziek maar heb geen gehandicapte kortingen ofzo die mijn helpen met mijn eigen risico. In februari zit ik al aan eigen risico van 50pm en betalen voor partner en mijn daarbuiten 280 euro pm. Zo nog veel meer wat blijft stijgen en inkomsten stijgen niet mee. Als je dan al minimaal hebt kom je in de problemen