Vind ook absoluut dat je als ouder zijnde verantwoordelijk bent voor de kosten van de studie van je kind (wel dan voor de minimale looptijd. Als ze dalijk 8 jaar over een studie van 4 jaar wil doen dan zoekt ze het de laatste 4 jaar maar zelf uit)
Ik dacht altijd dat de kinderbijslag er wel voor bedoeld was om opzij te zetten voor een eventuele studie. Ik meen me te herinneren dat dat in de die brief stond, dat dat bedrag berekend is op een gemiddelde studie. Maar goed, als je het nu nodig hebt moet je dat ook gewoon besteden vind ik. Zelf zet ik haar kinderbijslag opzij omdat ik nooit heb ingecalculeerd dat ik dat zou krijgen en wat ik niet ken mis ik niet. En maandelijks spaar ik 15, maar daar worden ook onvoorziene omstandigheden mee betaald en wat er over blijft krijgt ze later. Zelf heb ik precies zo'n potje geld en ik weet niet eens hoeveel het is, heb het ook nooit nodig gehad. Verder krijgt ze op den duur gewoon zakgeld. Voor mijzelf spaar ik ook 50 in de maand voor kapotte wasmachine etc. Belachelijk misschien om tig spaarrekeningen te hebben, maar ik vind het fijn om te weten dat ik altijd ergens een potje heb. Btw. Ben heeeeeeeel zuinig opgevoed.
Dan zou ik graag eens bij jou in de leer willen Wij kunnen geld echt als water uitgeven en ik wil zo graag mn leven beteren maar het lukt niet!! Als ik vanalles zie voor mn zoontje heb ik mn knip alweer open voordat ik er erg in heb. Dat niet alleen hoor, wij geven ook veel geld uit aan weekendjes weg gaan enz. We gaan wel in x in de 2 maanden. Dat van die vele spaarrekeningen dat heb ik ook. Is gewoon makkelijker voor het overzicht.
Wij sparen ook idd geld dat we krijgen van opa en oma's. Verder kijken we een beetje wat we kunnen missen per maand. En proberen we de kindertoeslag te sparen. Ook hebben we beide een spaarloonregeling daarmee sparen we per persoon 50 euro per maand!
@muppet, ja ik spaar concequent, maar de rest verbras ik concequent hahahaha...Ik hou altijd een stukje maand over aan het eind van mijn salaris (maar ik ben wel zo gedisciplineerd dat ik van mijn spaarrekeningen afblijf)
Wij sparen niet speciaal voor de kleine. Het geld dat we overhouden gaat naar onze spaarrekening. Dit is gewoon een (reserve) pot waar inmiddels al meeer dan voldoende opstaat.
wij sparen automatisch het kindergeld (in België is dit zo'n 80 voor het eerste kind ... weet niet hoeveel het in NL is) dan probeer ik nog 20 bij te sparen , maar dit lukt niet elke maand mijn ouders sparen maandelijks 25 voor de kleine .. en de rest van de familie/vrienden storten af en toe iets op de rekening of geven een enveloppe met geld ik vind het belangrijk om te sparen voor later, voor de studies, rijbewijs, wagen, ... eendert wat op zijn 18e van belang is mijn ouders hebben ook voor mij gespaard en dat bedrag heb ik toch kunnen gebruiken hoor op mijn 18e (en nee niet aan onnozelheden, was best volwassen voor mijn leeftijd)
Als mijn kind dat had gedaan, had ik het geld weer terug geëist. Of in ieder geval alle andere geldstromen stop gezet.
wij sparen voor elk kind 15 euro per maand bij postank. dit is toch samen 30 euro per maand en kan ook niet meer missen. toch vind ik sparen voor later erg belangrijk ivm studie of misschien wel hun rijbewijs etc. de postbank geeft met 5, 10 en 18 jaar 20% rente op het gespaarde geld. zo kom je uiteindelijk toch op een lekker bedragje. kinderen hebben geen toegang tot de rekening enkel de ouders ik wil trouwens gerust de studie betalen en zolang ze studeren ook hun ziektekosten geld etc als dit het toelaat. als ze een bijbaantje nemen dan is dit voor eigen gebruik om bijvoorbeeld uit te gaan of kleding te shoppe. ze komen dus dan niks te kort maar willen ze wat extras dan zullen ze daar zelf voor moeten werken
ik heb voor alleibei mijn kinderen een spaarrekening geopent toen ze geboren waren en ik stort elke maand 25 euro + soms wat extra geld wat ze gekregen hebben.. ook hebben we van die blikken spaarpotten en als ze vol zijn gaan ze ook op de rekening... weet nog niet precies waarvoor ze het kunnen gaan gebruiken later maar dat zien we dan wel...
Wij sparen vanaf de geboorte 50.00 per maand op een aparte spaarrekening. We sparen ook kleingeld en storten dit wanneer spaarpot vol is op zijn spaarrekening. Hiervan betalen wij nu de duurdere spullen, zoals autostoel, fietsstoeltje, straks nieuwe kamer etc. Er blijft dan nog genoeg over voor later als hij groot is .
Wij sparen elke maand 100,- en daar komt dan elke 3 maanden ook nog de kinderbijslag bij. En zodra ze wil gaan studeren dan kunnen we dat daarvan betalen. En mocht ze niet gaan studeren, dan krijgt ze wel wat als ze het huis uit gaat ofzo, maar al dat gespaarde geld is niet om zo maar even over de balk te gooien. Ze mag zelf ook gaan sparen als ze over een heeeeeele lange tijd gaat werken