Nou zeg dat net. Ik werk in de huishouding en je eigen huishouden doen als je tegen de 70 loopt is dan al wat en dan zou ik dus 12 uur werken in de huishouding ik weet niet of dat zou lukken. Qua pensioen sparen wij niet apart voor.
Mijn opa was rij-instructeur. Ik snap dat het je niet meteen aanlokkelijk lijkt een rijinstructeur van 81, maar hij zag er veel jonger uit en hij loog tegen zn klanten over zn leeftijd Hij genoot erg van het contact met jonge mensen en hij was heel goed in zn werk. Hij heeft ook jarenlang als bakker gewerkt en bij de post met pakjes gesjouwd.. maar hij heeft bewust op latere leeftijd dit gekozen omdat hij dat lichamelijk langer vol kon houden.
Als je goed leest Dan hebben jullie, zoals ik al schreef, op tijd gekocht en verkocht. Mensen die nu kopen zullen er geen bruiloft meer van kunnen betalen. De mensen die er miljonair van zijn geworden, investeren hun geld alweer in andere zaken... en als je daar de ‘kapper’ over hoort praten hebben zij die ook alweer verkocht.
Wij lossen onze hypotheek versneld af, we sparen elke maand een vast bedrag, sparen voor de kinderen zodat ze straks kunnen studeren en spullen kunnen kopen voor als ze op zichzelf gaan wonen. Daarnaast doen we ook leuke dingen nu zoals vakantie en weekendjes weg. Gelukkig kunnen we dit allemaal doen en hopelijk kunnen we hierdoor eerder stoppen met werken. We zullen zien.
Mijn man zie ik niet tot zijn 69ste werken. Zwaar lichamelijk werk, denk niet dat zijn lichaam dat volhoud. Kantoorwerk kan hij niet, dus moeten we het anders oplossen. Over een paar jaar ga ik meer werken en hij minder. Huis krijgt eerst investeringen om zo energieneutraal mogelijk te worden. Daarna is het tijd om extra af te lossen. Geen hypotheek scheelt al flink, mogelijk dat man tegen die tijd nog aanspraak kan maken op de wajong. Ik ben wel van plan wat langer door te werken, geen zwaar lichamelijk werk en ik vind het fijn om te kunnen werken. Naast het aflossen van de hypotheek sparen voor de kinderen om te studeren. Tegen de tijd dat ze een bijbaantje nemen mogen ze minimaal de helft zelf apart zetten voor hun studie/kamer/rijbewijs.
Wij bouwen pensioen op en ons huis zal dan hypotheekvrij zijn. Ik blijf hier niet wonen als de kinderen het huis uit zijn, dus ik bouw op dit moment geen verdere spaarpot op.
Wij lossen ons huis af, hebben een beleggingsportefeuille en kopen van ons spaargeld huizen die we verhuren. We hebben het financieel zo gepland dat tegen de tijd dat de kunderen gaan studeren dit ongeveer de helft van de studiekosten dekt. En daarna kunnen wij zelf kiezen of we minder willen werken of dat eentje stopt met werken, of dat we allebei gewoon doorwerken. Maar zo rond ons 55ste hebben wij ons huis hypotheekvrij en een netto modaal inkomen extra aan huurinkomsten. Ik vind het heerlijk om te weten dat over ongeveer 15 jaar ik financieel helemaal onafhankelijk ben en gewoon alle keuzes kan maken zonder financiele gevolgen. Daar sparen we nu voor. En dan kan ik kiezen of ik tot 69 door wil of niet. Pensioen bouwen we allebei op dus na de AOW leeftijd hoef ik me helemaal nergens meer zorgen over te maken.
Haha mooie serieuze reactie ik verwacht er ook niks van, maar geld op de bank... daar verwacht ik al helemáál niks van. Dus ik laat hem lekker met zijn muntjes Hij is nogal creatief met geld verdienen (niet crimineel uiteraard), zo ook op mooie wereldreis geweest. Mooi @Boommm van de bruiloft Langer blijven werken vind ik ook een goeie. Zet mij maar nog 3 dagen in een callcenter hoor ofzo na mijn 67e. Lijkt me prima.
Wij hebben wat beleggingen en onroerend goed (al dan niet gekregen door erfenis) en erfenis die we voor pensioen hebben ingezet. En mijn man heeft nog een spaarloon nu levensloop regeling lopen waar we niets nog mee doen. En onze standaard pensioenopbouw. Hypotheek lossen we elk jaar op af. Daarnaast sparen we op verschillende rekeningen: voor de kinderen, voor studies, voor kapotte wasmachines en overige. We hebben een minimale ondergrens wat erop moet staan en besluiten per keer wat het nieuwe project is. En uiteindelijk gaan sparen we ook daarmee voor later. Maar ik vind het ook belangrijk om nu te leven en op vakantie te gaan etc. Uiteindelijk kan je leven ook zo voorbij zijn en heb je al dat geld gespaard. Balans zoeken is belangrijk.
Nou mijn ouders zijn 67 en 69 lopen nog echt niet met een rollator. Hoeven niet meer te werken maar doen het nog wel. Je kunt ook vitaal oud worden natuurlijk...
Wij betalen redelijk wat hypotheek, zodat over minder dan 20 jaar het huis bijna is afbetaald. Ik ben 36, vriend bijna 40. Dus tegen die tijd kunnen we drastisch minder werken. Vooral voor vriend fijn, die heeft een lichamelijk zwaar beroep. Sparen voor als we met pensioen zijn doen we niet. Aangezien we tegen die tijd rond zouden kunnen komen van alleen de AOW en het opgebouwde pensioen.
Wij sparen momenteel niet zo heel veel. 2 jaar geleden een huis gekocht, en daar komen nogal wat bijkomende kosten bij. Maar mijn man gaat binnenkort wat meer verdienen en we proberen wat te besparen op de boodschappen enzo.. Als volgend jaar de kinderen allebei naar school gaan dan ga ik op zoek naar een andere baan die wat beter verdiend, en dan kunnen we onze buffer weer wat aanvullen en sparen voor later.. Nu sparen we alleen een vast klein bedrag op allebei onze spaarrekeningen en voor beide kinderen ook een maandelijks bedrag.. Ik zou er een beetje tussenin willen zitten, ook genieten van nu, maar ook voorbereid zijn op de toekomst
Haha als hij maar goed les geeft toch! Mijn man is nu nog bakker maar gaat over een poosje buiten werken sportvelden onderhoud. Maar bakker tot je pensioen blijven is zwaar.
Ik spaar herinneringen, mooie momenten om te koesteren! Die kosten vrijwel niks. We leven naar wat we hebben en gaat er iets stuk hebben we altijd een oplossing.
Bakker! Ik droomde vroeger echt ervan met een bakker te trouwen. Leek me echt heerlijk Krijg je ook veel gebakjes of valt dat tegen?