Sparen, voor nu en later

Discussie in 'De lounge' gestart door Biny, 5 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Nou ja je moet niks toch ;) als ik kijk naar de normen die hier soms langskomen voldoe ik daar zelden aan, maar er zijn dan ook maar weinig gezinnen die zoveel moeten opgeven voor hun kinderen als wij. En daarmee bedoel ik: proberen en wensen is goed, maar lukt het niet dan ook. Je weet nooit wat er gebeurt immers!

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    Je kan ook nog sparen tijdens de studie van 4-5 jaar. ;) en ik heb ook zoiets, kan het op dat moment niet dan lenen ze maar. En dan kijk ik naderhand wel of ik dan kan meebetalen aan het aflossen van die lening. Of niet, mijn vriend en ik zijn er ook gekomen met een behoorlijke studieschuld en we zijn er niet minder van geworden.
    Ik voel die druk daarom misschien niet zo.

3. Apple2015

Apple2015 Actief lid

23 okt 2015
    252
    0
    16
    Wij sparen voor onze kleine ook. Wij storten elke maand 100 euro op haar spaarrekening en de kinderbijslag storten wij ook op haar spaarrekening. Zo hopen wij dat als ze gaat studeren dat er voldoende geld hiervoor is. Geen idee wat studies kosten later.
    Zelf sparen wij tussen de 1500 en 2000 Pm

4. LaLaLi

LaLaLi Actief lid

1 jul 2016
    216
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat kunnen sommige mensen veel sparen! Fijn hoor.

Wij zijn van plan om een spaar rekening voor de kleine te openen en daar een X bedrag per maand samen op te storten. Eventueel ook het geld wat later gespaard kan worden zoals verjaardagsgeld of geld van de oma's en opa's.

Voor de rest probeer ik ook elke maand wat te sparen voor grote uitgaven. Soms wat meer, soms wat minder.

5. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Mijn ouders waren absoluut geen spaarders, daardoor ben ik zelf wat doorgeslagen in het sparen :). Mijn schoonvader is vrij vermogend en daardoor zijn we ook erg verwend.

- dochter heeft een eigen spaarrekening waar wij een klein bedrag per maand naar overmaken. Opa maakt elk jaar het maximale vrije schenkbedrag over. Hier mag ze later alleen iets "nuttigs" mee doen.
    - straks zelfde spaarrekening voor zoon.
    - gezamenlijke spaarrekening waar het vakantiegeld, belastinggeld en de jaarlijkse kinderopvang teruggaaf naar toe gaat. We gebruiken dit meestal voor de vakantie.
    - eigen spaarrekening man waar hij zelf op spaart.
    - ik heb ook een eigen spaarrekening waar ik ook zelf op spaar.
    - spaarrekening voor extra aflossing van de hypotheek waar we zelf maandelijks op sparen en waar schoonvader elk jaar het maximale vrije schenkbedrag naar overmaakt. Aan het einde van het jaar maak ik alles wat erop staat over naar de bank.
    - aandelen rekening via mijn werk. 5 jaar vast, maar wel gegarandeerd rendement. Werk bij een enorme wereldwijde multinational, dus weinig gevaar.

6. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Voor de kids sparen wij z'n €1000 per jaar per kind momenteel. Omdat wij het belangrijk vinden dat wij een groot deel van hun studie zelf voor hun kunnen betalen later. En wij sparen alles gewoon op 1 grote hoop, geen specifiek doel momenteel.

Ik kreeg €300- mee toen ik uit huis ging.

7. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Mijn ouders hebben vrijwel alles voor mij betaald toen ik thuis woonde. Echter hebben ze me ook geleerd om goed met geld om te gaan en dankbaar te zijn. Ik heb het nooit als vanzelfsprekend ervaren. Het 1 sluit het ander niet uit met een goede opvoeding :) En ik ben ze nog altijd dankbaar voor die steun. Dankzij die hulp heb ik de opleiding kunnen volgen die ik wilde.

8. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik ben alleenstaand en ex-man draagt financieel niet veel bij. Ik doe erg m'n best de vaste lasten laag te houden en veel te sparen.

Voor de kinderen spaar ik 100 euro per maand. Gewoon 1 rekening voor hun allemaal, staat op mijn naam. Opa en oma storten daar ook maandelijks wat op. Hun vader spaart niks. Dat geld is vooral voor studie bedoeld en iets van een x bedrag als ze een eerste huis hebben of zo.

Voor mezelf spaar ik verder alles op 1 hoop. Ongeveer 300-400 euro per maand.

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    #69 Debaky, 5 sep 2016
    Laatst bewerkt: 5 sep 2016
    Wij sparen niets vast per maand, we hebben een kleine buffer voor het geval dat bijvoorbeeld een wasmachine kapot gaat of als er reparaties moeten gedaan worden aan de auto ofzo.

Wij leven in het hier en nu en hoeven geen dikke spaar rekening te hebben met de intentie '' voor het geval dat ''

En we kunnen trouwens ook niet zoveel sparen, alles is gewoon vaak op aan het eind van de maand. Mijn man is kostwinner en ik ben een BTM dus zo'n vetpot is het ook niet.

EDIT: Voor de kids sparen we wel iedere maand maar dat is puur voor later als opstart. Ze kunnen kiezen of ze dat in hun studie stoppen of dat ze er hun rijbewijs van willen bekostigen of misschien willen steken in hun huisje etc.

10. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

Wat een rijke mensen hier zeg.
    Wij werken allebei in de zorg. Laatste 2 maand is sparen niet gelukt. Maar meestal lukt het 100/150 pm

Kindjes krijgen elke maand 20 euro en met verjaardagen en feestdagen een bedrag. Ik dacht dat het sparen wel lekker ging voor hun. Maar als ik dit allemaal lees..

Maar ze komen zeker veel hoger uit dan ik kreeg op mn 18e.

Nou maar hopen dat de kinderen het geld wel gebruiken voor iets nuttigs... ze hebben er recht op als ze 18 zijn. Maar liever geef ik het later pas omdat ze dan w.s verstandiger zijn.

11. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Wij sparen maandelijks tussen de 500 en 700 euro per maand op 1 hoop ( onvoorziene uitgaven, auto, onkosten huis, eigen risico zorgverzekeringen etc)
    We hebben net een flinke verbouwing achter de rug, de bodem van deze pot is inzicht, al staat er nog steeds een bedrag op waar mijn ouders vroeger van droomden.

Daarnaast sparen we maandelijks 50 per maand per kind op ieder een andere rekening op onze naam. We zien wel wat we ermee gaan doen, wellicht wordt het gebruikt voor studiekosten of ze krijgen het bedrag bij de aankoop van een huis ( wij bepalen of en wanneer ze het krijgen)

Mijn man spaart ook nog eens 250 euro per maand voor zijn eigen pensioen ( hij heeft geen regeling via een coa oid).

Al met al kunnen wij op deze manier een leuke spaarrekening opbouwen. We zouden nog meer kunnen sparen, maar wij willen ook nu genieten van ons salaris. Ik hou er niet van om op een houtje te bijten als het niet hoeft. Ik ken mensen die zich helemaal suf sparen, maar leven alsof ze in de bijstand zitten. Je zou morgen maar dood neervallen....
    Ik heb het gezien bij mijn opa en oma. 40 jaar heel zuinig geleefd, altijd gespaard. Alles was te duur. Zich helemaal krom gewerkt, zelfs toen ze al de pensioenleeftijd hadden. Maar of ze intens hebben genoten? Het geld ging in iedergeval niet mee de kist in en dat realiseerde mijn oma zich toen mijn opa overleed. Zij heeft de laatste jaren van haar leven gereisd, haar nieuwe huisje opnieuw volledig ingericht. Voor ons hoefde ze het niet te laten. Wij moedigde haar juist aan om het aan haar zelf te besteden.

12. Fortunae

Fortunae Fanatiek lid

6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Woh! Sommige sparen echt heel veel! 1500-2000 pm😲
    Dat is mijn loon en meer. Echt heel veel. Super dat dat kan, en ik weet niet hoe het zit. Maar als ik dat kon sparen dan zouden wij beide minder werken denk ik.

Hier wisselt het.
    Iig een december rekening zodat alle extra's van die maand naar de spaarrekening kunnen. En de sint/kerst zooi door het jaar heen al geld kost.

Zoon en dochter hebben beide een rekening waar opa en oma op storten en een andere rekening waar wij op sparen.

En dan is er als er loon over is onze spaarrekening. Soms is dat een paar 100 euro, soms niks. Niks is meestal als er die maand onverwachte kosten zijn of we het er lekker van genomen hebben.

Ja ik heb heel graag een buffer, maar met onze lonen en uitgaven echt heel veel sparen gaat niet. En ik wil ook gewoon nu leven.

Wel wil ik graag zorgen dat de studieschuld van de kids relatief laag blijft. Maar dat sparen we wel als de restschuld van het appartement weg gewerkt is en mijn restje studieschuld weg is.

13. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Nou wij proberen te sparen. Maar ik heb al een poos geen werk dus we zijn blij dat we ons hoofd boven water kunnen houden.
    Voor de kinderen sparen we wel maar dat is maar een paar euro per maand.

Aangezien ik geen 20 jaar vooruit kan kijken ga ik me nu nog niet druk maken over een studie van de meisjes tegen die tijd.
    We leven ook nu en ga niet op een houtje bijten omdat de meisjes misschien wel zouden willen studeren tegen die tijd.

14. lies276

lies276 Niet meer actief

Wij proberen om voor elk van onze 4 kinderen 10.000 euro te hebben gespaard voor hun studie en 4000 om vrij te besteden.
    De evt rest zullen ze dan zelf moeten bekostigen/ lenen.
    Daar vind ik ook niks mis mee.

Voor onze eigen spaarpot (nieuwe keuken/ badkamer/ auto, enz )sparen we maandelijks 350 euro en dat is inmiddels ook al een flinke pot, gelukkig.

15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    De kinderbijslag en kindgebonden budget gaat sowieso meteen naar eeen spaarrekening. Hiermee heb ik over een aantal jaren iig een deel voor bijv een studie. Daarnaast skrijgen ze beide 15_20 euro per maand op hun spaarrekening die op mijn naam staat. Zo kunnen ze het geld niet opeisen op het moment dat ze 18 zijn. Ik kijk tegen die tijd wel waarvoor ik dit geld ga gebruiken. Voor rijbewijs, auto of inrichting huis, we zien wel. .
    Verder spaar ik de rest op de grote hoop. Wil iig een buffer hebben van minimaal 10.000 euro en dan zien we wel waar dat voor gebruikt gaat worden. Misschien geen di tijd ook deel voor een studie,? Tijd zal het leren

16. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Wij sparen zelf voor de standaard bekende dingen. Voor onze zoon sparen we ook. Ons doel is 25.000 euro als hij 18 is. Ik hoop dat hij hier z'n studie van betaald maar mocht hij niet willen of kunnen studeren dan kan hij reizen, gebruiken voor een woning etc. Ik vind dat je als ouder moet proberen je kinderen schuld vrij te laten opgroeien. Ook zonder studie schuld. Tuurlijk moeten ze ook leren werken voor hun geld maar ik wil graag alvast een basis meegeven!

17. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Wij sparen momenteel eigenlijk alleen voor onze zoon wanneer het zo uitkomt.

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je je sowieso geen zorgen hoeft te maken of je per kind over 10 jaar 10.000 heb of niet als je een ton op de bank heb staan...

En ik denk dat de meesten dat niet hebben... Dus of dat dit beeld erg reëel is.....

19. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.574
    3.507
    113
    Wij sparen voor elk kind 50 euro per maand. Wat ze daar mee gaan doen als ze 18 zijn, mogen ze zelf weten. Studie moeten ze zelf betalen. Mijn man en ik hebben ook onze eigen MBO opleiding moeten betalen.

Wij sparen 500 euro per maand voor onszelf. In mei krijgt mijn man veel vakantiegeld en het geld wat hij maandelijks spaart met tijdspaarplan. Dat ligt rond de 5000 euro. Dat gaat ook naar de spaarrekening. Wij willen een bepaald bedrag op de spaarrekening houden voor onvoorziene kosten. Helaas moesten we daar pas geleden al gebruik van maken. Mijn man heeft in juli een ongeluk gehad. Auto, die we net 5 maand hadden, totall loss. We hebben het hele aankoopbedrag terug gekregen, maar moesten toch nog 4000 euro erbij leggen voor een andere auto.

20. Kiki33

Kiki33 Bekend lid

30 sep 2009
    705
    9
    18
    Wij storten iedere maand 50 euro per kind op een spaarrekening. Deze staan op onze naam en willen we besteden aan dingen voor onze meiden zoals rijbewijs, studie, huisinrichting etc. Daarnaast sparen opa en oma een kleiner bedrag per maand voor de kids. Deze rekeningen staan ook op naam.

We hebben daarnaast 1 betaalrekening en 1 spaarrekening. Alles gaat op de grote hoop. Alles wordt gestort op en betaald van de betaalrekening. We bekijken net voor de salarissen gestort worden, wat erop staat en storten dan eventueel door op de spaarrekening. Het vakantiegeld, belastingteruggave, eindejaars- en winstuitkering worden direct doorgestort naar de spaarrekening.

Deel Deze Pagina