Sparen voor studiekosten

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door ZoWelkom84, 14 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.185
    23.267
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Er was en is niks mis met de band met mn vader/ouders, maar toch heb ik dat spaargeld er in no time doorheen gejast. En ja, achteraf heb ik daar wel spijt van natuurlijk. Ik vind het nog steeds zonde. Ik wil dat dus voorkomen.

Amberxx vindt dit leuk.
  2. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.900
    8.068
    113
    En wij houden er een waarschijnlijk niet populaire mening op na: ze mogen studeren wat ze willen, maar pas ná een fatsoenlijke studie :rolleyes: die wij dan zullen bekostigen. (Wat wij tegen die tijd een 'fatsoenlijke' studie vinden)
    Duurt gelukkig nog 18 jaar eer hier mogelijk een discussie met kind over komt :roflmao:

Voor rijbewijs zelf werken. De rest van het geld gaat naar een koopwoning voor kind.
    Maar zo staan we er nu in, geen idee hoe die kaarten straks geschud worden. Hangt natuurlijk af van allerlei factoren.

3. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Wij sparen beide 50 euro per maand voor haar en extra’s komen op de spaarrekening (zoals geld wat we met haar geboorte kregen). Zal wel een leuk bedrag zijn als ze straks 18 is. Bedoeling is dat ze collegegeld+boekengeld en eventueel rijbewijs of iets kan halen. Wat ze met de rest doet zoekt ze maar uit ;) (kamer inrichten/sparen voor huisje later/op reis oid). We vinden het wel belangrijk dat ze zich in elk geval niet druk hoeft te maken of ze kan studeren en ook dat ze haar werkende leven niet met een giga studieschuld hoeft te beginnen.

Mijn ouders hebben dit vroeger ook gedaan. Wel een wat kleiner bedrag, je moet het wel kunnen missen natuurlijk. Maar in elk geval kon mijn collegegeld en boeken worden betaald (geloof zo’n 8000 dat er op stond). De rest van eventuele studiekosten/reisjes/op kamers etc moest ik zelf betalen. Helemaal prima, niets mis met werken voor je geld.Als Y later op kamers wilt dan zal ze dit ook zelf bij elkaar moeten sprokkelen.

4. Cobon

Cobon Niet meer actief

Wat is dan geen fatsoenlijke studie? Gewoon nieuwsgierig :) ik heb kunstacademie gedaan, valt geen fatsoenlijke boterham mee te verdienen bijvoorbeeld.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  5. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.900
    8.068
    113
    Ik had nog een snelle edit haha.
    Voor nu vind ik (sorry!!) de kunstacademie geen fatsoenlijke studie :oops::oops: en zo ook in de muziek niet. Vast nog wel meer hoor, maar deze twee komen het eerst in me op.
    Ook een beetje van huis meegekregen, maar bevestigd door mijn man die kunstacademie gestudeerd heeft (als eerste studie) en nu o.a. in de muziek zit. Dat wereldje is zo lastig om een fatsoenlijke boterham mee te verdienen. Hij staat er nu ook zo in, eerst een studie die je leuk lijkt, maar waar ook wel een beetje toekomst in zit. Daarna mag je alles doen wat je wil!

6. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.900
    8.068
    113
    Kleine nuance: als je bijvoorbeeld grafisch vormgever bent, vind ik dat wel wat anders dan beeldhouwer en af en toe een leuk beeldje probeert te verkopen. Dus ligt ook aan de richting die hij op zou willen gaan denk ik.
    Schoonbroer heeft ook kunstacademie gedaan en heeft nu een goede baan als grafisch nog wat.

7. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Die periode duurde bij ons 9 jaar. Het spijt me voor de jongste maar we gaan niet weer 4x naar de Verenigde Staten bijvoorbeeld. De tijden zijn veranderd, onze gezondheid ook en hij geeft daar ook helemaal niet zo veel om.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.148
    113
    Maar het is waarschijnlijk wel iets wat jij op dat moment leuk vond. Jij let nu wel beter op je spaarcenten, dat heb je er wel van geleerd. ;) Zo zie ik het ook, als leergeld.
    Zolang er geen drugs/grote hoeveelheden alcohol van gekocht worden maakt het mij niet uit wat ze met dat geld doen. Al kopen ze er 20.000 ballenbakballen van. :p

Beausecret en Liekje81 vinden dit leuk.
  9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.007
    113
    Hier zelf nog een studieschuld aan t afbetalen...pfffff

Dus we sparen voor de kinderen dat die niet zo'n erfenisje krijgen na hun studie. Het is toch een molensteen om je nek na verloop van tijd.

Vooralsnog beiden gewoon een regenboogrekening maar ik zal eens verdiepen in de andere opties.

T punt van drugsdealer/verslaafde heeft wel een dingetje. Studeren ze niet mag t prima voor hun eigen woning ofzo, maar wel voor wat zinnigs.

Gaan ze nog een studie doen, dan is die voor eigen rekening. Idem voor op kamers gaan. Dat zijn keuzes en hebben consequenties.

10. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.154
    3.034
    113
    Nederland
    Hier denk ik er ook zo over hoor. Ik ben zelf in de periode van de middelbare school elk jaar gewisseld van school omdat het niet beviel. Ook met mijn 1e studie ben ik na een jaar gestopt. Wie weet zijn mijn kinderen ook wel zo. Betaal je grof geld en vervolgens maken ze het niet af. Weg geld.:|

11. Cobon

Cobon Niet meer actief

Haha snap ik wel hoor, hoef je geen sorry voor te zeggen :)

12. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik ben de studie spaarpot gaan beleggen. Het idee was om zo'n € 20.000 te hebben staan wanneer mijn oudste 17 is. Ik heb nu al € 14.000 en hij is pas 6 :roflmao:. Gaat dus prima, dat beleggen!

Beausecret en Eppo82 vinden dit leuk.
  13. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.900
    8.068
    113
    Mijn man wil het overschot van ons spaargeld ook beleggen. Maar ik heb daar een stokje voor gestoken :oops: vind het doodeng dat je kans hebt om het kwijt te raken. Heb jij dat ook?

14. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Niet alles hoeft afgewogen te worden vind ik, maar het moet ook niet compleet scheef zijn.
    Dochter heeft een goedkopere sport, maar de wedstrijden zijn excl en bij zoon incl. Zoon zijn sportkleding/materiaal is dan weer duurder. Daar kijken we verder niet naar. Ze doen wat ze leuk vinden.

Qua sinterklaascadeau’s zoon is een keer witheet geweest, hij had een lijstje gemaakt met wat hij graag wilde hebben, het verschil met zus was best groot ( geloof iets van 50 euro). Daarom had oma er een spel bij gedaan. Hij was zo boos, want dat stond niet op zijn lijstje en nu had Sinterklaas hem iets gegeven wat hij niet gevraagd had. Hij had geen boodschap aan het aantal cadeaus/ verschil in geld. Hij had liever 3 cadeaus van 15 euro en zus bijv 100 euro als het maar was wat hij vroeg.

15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.321
    17.221
    113
    Maar dat vind ik ook weer oneerlijk, tenzij de inflatie mee ging. Mijn oudste en jongste zusje schelen 15 jaar. Ik verwacht niet dat jongste zusje haar rijbewijs kan halen met hetzelfde bedrag als oudste zus (even uitgaande van ongeveer zelfde aantal lessen en examens).

Voor hier zit ik meer te denken aan een x aantal lessen kado geven.

16. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.614
    113
    Mijn ouders hebben het eerst nog op hun eigen rekening gehad. Ze zijn er wel altijd open in geweest dat ik dat geld had. Op een gegeven moment hadden ze het aan mij overgemaakt. Zo zou ik het ook doen: even in bewaring houden en dan samen bespreken hoe het uit te geven. Het ging mij meer om dat kinderen het geld ook kunnen opeisen. Dan is er volgens mij dan wel meer aan de hand.

Maar dan ben ik wel benieuwd waaraan je dat geld allemaal hebt uitgegeven :D

17. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad. Wij sparen ook gewoon op onze eigen rekening. Tegen die tijd zien we wel waar het geld voor nodig is. Rijbewijs, studie of inboedel. Ze krijgen in ieder geval geen zak met geld op hun 18e.
    M'n man had een flinke studieschuld dat wil ik wel echt voorkomen.

Amberxx vindt dit leuk.
  18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.185
    23.267
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Uitgaan, dvd speler kopen en films, kleren. Dat soort onzin. Echt zo zonde.

19. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.614
    113
    Ik weet niet om wat voor bedrag het gaat, maar voor 10000 euro kun je heel wat uitgaan. Hebben je ouders wel verteld waarvoor het geld bedoeld is en wat er niet meer kan als je het geld voor een ander doel gebruikt?

20. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.154
    3.034
    113
    Nederland
    Dat heb ik ook gedaan met het geld dat ik gekregen heb op m'n 18e. Achteraf zonde idd! Met het geld dat ik van mijn oma kreeg heb ik mijn rijlessen betaald en mijn 1e auto. De rest ging op aan shoppen.:|:roflmao:

Liekje81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina