Sparen voor studiekosten

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door ZoWelkom84, 14 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mum1921

    Mum1921 Actief lid

    26 jan 2022
    394
    93
    28
    Grappig dit onderwerp zag ik onlangs ook bij GTST.
    Tja veel ouders ...leggen een druk op Kids.. en na 1 jaar brugklas gaan ze uiteindelijk nog terug van havo naar Mavo.
    Zo apart dat iedereen tegenwoordig havo of vwo doet in mij omgeving.
    Als mijn kind t kan (studeren) zal ik hem helpen. Maar dat is ook met rijles.
    wij vinden t overigens niet heel belangrijk want natuurlijk is je EQ belangrijker dan IQ. Maargoed mijn ouders waren net zo.
    in mijn familie waren er wat tantes die vol trots vertelden dat hun kids arts waren (kinderen zelf lopen er nie mee te koop) Maar gelukkig waren wij nuchter en voelen ons niet minder.
    ieder heeft zijn kwaliteit en iedereen is even belangrijk. En we poepen allemaal op dezelfde wc.
    helaas is dit op de werkvloer vaak anders.
    maargoed denk dat iedere ouder zegt dat hij mag worden wie hij wil.
    maar een juf op school vragen om een hoger advies dan ben je nie helemaal goed .

     
  2. Mum1921

    Mum1921 Actief lid

    26 jan 2022
    394
    93
    28
    Grappig dat vind ik ook. Mijn zoon is 2.5 jaar en t groeit best hard. Dus dan hebben we altijd wat achter de hand.
     
  3. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik zet al vanaf hun geboorte de kinderbijslag apart in een potje op m'n eigen rekening. Tegen de tijd dat ze 17 zijn zal ik dan rond de 30000 euro gespaard hebben.
    Ik zie het tegen die tijd wel of ze wel of niet gaan studeren. Zo niet dan blijft het geld gewoon staan. Of voor een inboedel,rijbewijs whatever. Al wil ik wel dat ze er zelf ook gewoon voor gaan werken.
    Ik heb m'n rijbewijs, auto, inboedel enz allemaal zelf moeten betalen en ben er niet slechter op geworden.
     
    GossipGirlxoxo en Mum1921 vinden dit leuk.
  4. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Zelf heb ik de eerste 2 jaar van mijn studie het collegegeld gekregen. Boeken, de overige twee jaar + rijbewijs betaalde ik zelf. En zonder studieschuld (maar met geld op mn spaarrekening) mn studie afgerond.
    Man heeft alles gekregen van zijn ouders. Dus wij hebben het in die zin gemakkelijk, dat we allebei geen studieschuld hadden en dus op die manier konden starten.

    Wij sparen wel voor de kinderen. Op onze eigen rekening. Tegen de tijd dat het aan de orde is, kijken we wat we hen geven. Zelf ben ik er voorstander van om niet alles voor hen te betalen, ook als wij het zouden kunnen. Wel een deel, maar laat ze ook zelf maar werken ernaast. Met een bijbaantje doe je ook veel levenservaring op.
    Verder zijn wij ook niet van het precies evenveel voor iedereen, maar welk gelijkwaardig. Dus niet hetzelfde bedrag, maar bijv. bij allemaal het collegegeld (als ze uberhaupt gaan studeren).

    Het maakt ons trouwens niet uit of ze al dan niet gaan studeren. Ik hoop dat ze een richting en later werk vinden dat bij hen past. Ik ben aan de ene kant wel voor een beetje doorzetten als een studie anders is dan ze hadden verwacht, maar aan de andere kant, als het niets voor hen blijkt te zijn, dan zou ik ze wel adviseren om over te stappen. Wat ik me zelf van die tijd herinner is dat mijn ouders me alle vertrouwen gaven dat ik zelf die keus kon maken en dat als ik het nodig had, zij wilden meedenken. Ik hoop dat mijn kinderen het op dezelfde manier gaan ervaren.
     
  5. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    dit doe ik ook! En dan nog een maandelijks bedrag. Verwacht dat als zoon 16 word daar ook de scooter van betaald gaat worden.
     
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    zo kijk ik er ook naar. Degene die het op dat moment nodig heeft die kan het krijgen. Ik heb nooit en zal nooit doen aan eerlijk bedragen verdelen. Zo kan de 1 een verjaardag kado van €50 krijgen en de ander van €500 als dat net hetgeen is wat ze dat jaar heel graag willen hebben. Zo zal ik dat ook doen met studiekosten, huis inrichting, rijbewijs, misschien 1e auto enz enz enz.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    ben ik even blij dat mijn ouders dat nooit zo hebben gedaan. Ik heb 5x af moeten rijden voor ik slaagde voor mijn rijbewijs :roflmao:
    En qua studie vind ik het ook niet helemaal eerlijk. Mijn ouders betaalden mijn hbo opleiding en daarna nog een verkorte opleiding aan een prive school. Als mijn broer dat geld vrij te besteden had gekregen en lekker vaak op vakantie ging en veel ging shoppen had voor mij de motivatie door te leren op die leeftijd snel weg geweest.
     
    Dubbelgeluk en TotalBella vinden dit leuk.
  8. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
    Wij proberen vooral onze lasten te verlagen zodat we straks als de kinderen ouder en duurder zijn geld vrij hebben voor hun studies/opleidingen etcetera. Ze hebben wel andere spaarrekeningen voor later waar ze met 25 toegang tot krijgen. Al ligt de focus voor ons nu meer op leuke zoveel mogelijk leuke dingen doen als gezin.
     
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    Dat vind ik soms best een lastige balans…
    - ga je voor aflossen
    - ga je voor sparen
    - ga je voor nu genieten van het geld en leuke dingen doen

    wij proberen het allemaal een beetje te doen (en genieten we volop;)), maar je weet pas achteraf waar je goed aan hebt gedaan.
     
    Mum1921 vindt dit leuk.
  10. Mum1921

    Mum1921 Actief lid

    26 jan 2022
    394
    93
    28
    Van alles een beetje is altijd goed toch .

    wij kozen voor aflossen. Geen hypotheek meer geeft ook rust en minder maand last.
    Spaargeld brengt amper wat op qua rente maar hebben een spaarplan waar nog wel wat meer krijgt. . Paar zelfs.
    spaargeld hebben we meer dan voldoende voor calamiteiten...


    leuke dingen doen we ook maar niet perse iedere zaterdag en zondag. En leuke dingen doen hoeft bij ons niet te duur te zijn. Bijv naar het bos. Onze dieren familiebezoek.
    Dure vakanties hoeft van ons met 2 kleintjes onder de 3 ook niet. Alhoewel in hoogseizoen ben je altijd wel wat kwijt.

    Wij proberen dus ook van alles wat te doen.




    QUOTE="Dubbelgeluk, post: 24177583, member: 75751"]Dat vind ik soms best een lastige balans…
    - ga je voor aflossen
    - ga je voor sparen
    - ga je voor nu genieten van het geld en leuke dingen doen

    wij proberen het allemaal een beetje te doen (en genieten we volop;)), maar je weet pas achteraf waar je goed aan hebt gedaan.[/QUOTE]
     
  11. Mum1921

    Mum1921 Actief lid

    26 jan 2022
    394
    93
    28
    W
    Wat misschien wel zo is..weet niet of dit zo werkt hoor. . nu spaar je misschien ..wij ook... en je laat er misschien dingen voor achterwege... tegen de tijd dat je kind 20 is heb je t geld en betaal je de studie. Leerlingen 20 waarvan ouders t verbrast hebben aan luxe dure reizen daar is bijv geen geld. Krijgen zij de studie dan van de staat omdat ouders t geld nie hebben ? Zelfde verhaal ken aantal oudere die gespaard hadden moesten naar verpleeghuis betalen gerum de hoofdprijs omdat ze gespaard hebben
     
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    vroeger ging het met studeren naar inkomen van de ouders, dus niet het spaargeld. Weet natuurlijk niet hoe dat over 10-20 jaar is. Verpleeghuis kijkt ook naar spaargeld/vermogen, dus inderdaad lekker leven voordat je daar naar toe moet ;)
     
    Mum1921 vindt dit leuk.
  13. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
    Ja dat is ook heel lastig. Zeker omdat wat het fijnste voelt misschien niet direct heet meest financieel voordelig is. Wij hebben altijd wat meer de focus op aflossen en investeren in verbeteringen van ons huis. Ook de lasten zo laag mogelijk houden maar dat lukt nu ook niet meer helaas. De basisbeurs is terug :) dat is fijn en hopelijk blijft dat zo.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  14. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    Dochter gaat nu 3 jaar een gratis mbo opleiding, alleen het laatste jaar kost ongeveer 1000 euro lesgeld, maar dan krijgt ze ook studiefinanciering geloof ik. Ze is net 10 dagen te oud om het laatste jaar ook gratis te mogen volgen helaas. Maar verder zijn er dus helemaal geen schoolkosten, alleen het eerste jaar een paar tientjes, zo fijn!
    Daarna wil ze een specifieke hbo opleiding doen in Amsterdam. De komende 3.5 jaar leggen we daar zoveel mogelijk geld voor aan de kant. Collegegeld betalen wij voor haar, en tegen die tijd bestaat er ook weer studiefinanciering. Ze zei zelf al dat ze graag op zichzelf zou willen wonen maar daar geen schulden voor wil maken, heel wijs. Ze zou gezien haar problematiek ook niet graag zaken als sanitair etc delen, dus kan ze beter geld bewaren om na haar opleiding een fijne woonruimte te zoeken. Dan is ze 23.

    Jongste zit in groep 3 nog pas, als hij gaat studeren is man al met pensioen dus daar moet ook een potje voor komen. Maar eerst überhaupt zijn pensioen bij elkaar zien te sparen de komende 10 jaar.
    Het leven wordt steeds duurder helaas, gelukkig zijn onze kinderen, al zijn ze materieel best verwend, ook tevreden met kleine zaken zoals broodjes bakken in de achtertuin dus hier gaat de financiële rem er flink op. Wil de komende 10 jaar flink sparen voor pensioen, een deel van het huis aflossen en spaarpotten voor de studies en rijbewijzen aanleggen. Daarnaast hebben wij altijd een buffer nodig ivm man die zzp'er is.

    Dochter gaat vanaf nu zoveel mogelijk zelf betalen van zakgeld en inkomsten, ze mag wel op theaterles en zangles van ons en heeft verschillende abonnementen op bijv. Sportschool en bioscoop. Zoontje heeft goedkope bezigheden en hobby's gelukkig, heeft naast de scouting en af en toe een nieuw leesboek weinig wensen. Vakanties houden we niet meer van, kunnen we fysiek ook niet goed meer. Dagjes uit nog wel maar behalve de Efteling zijn de wensen van de kinderen daarin ook bescheiden gelukkig. Vind de horeca extreem duur geworden daar gaan we echt wel op bezuinigen.
    Verder hebben we 1 klein autootje met 150.000 op de teller die nog heel lang mee kan en geven we niet om luxe voor onszelf.
    Onze vaste lasten zijn rond de 3000 euro per maand, we kunnen vooral heel veel besparen op wat we daarnaast uitgeven aan boodschappen, leuke dingen en andere uitgaven.
    Ik wil de kinderen vooral leren dat de economische ratrace niet perse gelukkig maakt en hen heel bewust maken van hun eigen handelen daarin. Dat niet alles zo maar vanzelfsprekend of nodig is. Ze zijn gelukkig allebei heel eigenzinnig en wars van de meute volgen, dat scheelt een hoop. En dan heb ik liever dat ze bijvoorbeeld 1x bewust hun geld uitgeven aan een jas van 150 euro zoals dochter nu, omdat die perfect past bij haar persoonlijkheid en levensstijl en ze daar ook jaren mee zal doen, dan dat ze gedachteloos de kast volproppen met mainstream zooi.
    Daarnaast verwacht ik een flinke economische crisis binnen een paar jaar en daar bereiden wij ons financieel en mentaal zeker wel op voor. Kan het alleen maar mee vallen.

    Sorry, beetje lang verhaal geworden :oops:
     

Deel Deze Pagina