Sparen

Discussie in 'De lounge' gestart door bouncytigger, 30 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Zie hier heel veel topics voorbij komen over geld besparen, geld uitgeven, belastingteruggave etc. Nu ben ik wel es nieuwschierig.
    Sparen jullie ook??? En als je het wilt zeggen, hoeveel per maand?

Manlief en ik sparen elke maand €400,- Dit verdelen we over 2 spaarrekeningen. De ene is onze buffer voor als er iets kapot gaat o.i.d. En op de ander sparen we voor een doel. Dat was vorig jaar de bruiloft, en voor dit jaar het verbouwen van het toilet en de hal.
    Vaak verdelen we wat van het vakantiegeld, extraatjes en eindejaarsuitkeringen ook over de spaarrekeningen. We sparen dus best veel.

2. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Wij sparen wel maar niet elke maand een vast bedrag. Wanneer het kan een paar honderd euro per maand en wanneer het niet kan dan even niks. Mijn overuren die ik eens per kwartaal uitbetaald krijg (variërend van een paar honderd euro tot meer als 1000 euro) gaan wel altijd gelijk naar de spaarrekening. Zelfde geld voor vakantiegeld en dergelijke.

3. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Wij sparen ook.

Nu sparen wij €600,00 per maand en voor de kleine er was €1000,00. Ik ben minder gaan werken maar neem nog wel ouderschapsverlof. Dit krijg ik binnenkort in 1 keer v/d belastingdienst terug en gaat ook allemaal naar de spaarrekening.

4. Laetitia

Laetitia Niet meer actief

wij sparen ook maandelijks maar ik weet op dit moment niet hoeveel. Mijn man houdt de financiën bij en omdat er de afgelopen maand wat veranderingen zijn geweest (erfenis, wijziging in salaris, etc) zijn de bedragen wat veranderd. We verdelen het spaargeld ook in 2 delen.. 1 voor vakantie ed. ander voor reserve als er iets kapot gaat.

5. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.809
    9.316
    113
    Gelderland
    Ja dat is wel de bedoeling :) maar in de praktijk komt het er vaak niet van om dat bedrag te sparen wat we graag willen,. We houden van leuke dingen doen en mooie spullen. Maar we hebben wel een doel voor ogen wat we aan het einde van het jaar op de spaar willen hebben en dat gaat zeker lukken want krijgen een hoop extra's. Vorig jaar hebben we een nieuwe auto gekocht en nieuwe meubels dus de spaar was leeg nu weer druk met aanvullen.

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.809
    9.316
    113
    Gelderland
    Oh ik vind trouwens wel dat geld moet rollen (anders hadden ze het wel vierkant gemaakt hè?!) en wat heb ik aan 100000 euro op de bank als ik tussen 6 planken lig. Tja leuk voor de kinderen maar wil toch zelf ook terug kunnen kijken en denken.. Zo ik heb alles gedaan en gekocht wat ik graag wilde ;)

Maar goed, das mijn persoonlijke mening hoor.

7. carpediem2010

carpediem2010 Fanatiek lid

6 okt 2009
    4.795
    1
    0
    vijfhuizen
    Wij sparen 800 a 1000 in de maand, maar eens per half jaar storten we het op de hypotheek, om sneller af te lossen en straks als de kinderen groter zijn lagere maandlasten te hebben.

8. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Ben ik helemaal met je eens. We hebben uitgerekend wat we per maand kwijt zijn aan vaste lasten. Wat daarna over blijft hebben we ongeveer door de helft gedeeld. Een deel gaat op de spaarrekening en een deel doen we leuke dingen van. Prima middenweg vinden we zelf.

9. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    wij sparen ook

van de kinderbijslag en belastingteruggave en vakantiegeld
    alles wat eigenlijk extra binnen komt zetten we op een spaarrekening voor als er wat kapot gaat of van de zomer naar pretparken gaan en de rest sparen voor onze 2 meiden voor later

10. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    Wij sparen de maandelijkse teruggave van de belastingdienst. Dit is bestemd voor onderhoud van het huis en voor vervanging als er iets kapot is.
    Vakantiegeld wordt ook apart gezet, maar is wel voor de vakantie of andere leuke dingen bestemd.

Verder sparen we op dit moment 700 euro in de maand sinds ik zwanger ben. Als de kleine er straks is, ga ik minder werken (scheelt 500 euro) en gaat de kleine 2 dagen naar de opvang (kost netto 200 euro). Zo kunnen we er vast aan wennen dat we dat bedrag straks ook niet kunnen uitgeven.

11. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Jazeker, hier wordt gespaard.
    We sparen wel minder dan voorheen sinds ik parttime werk en we kinderen hebben.
    Op jaarbasis sparen we nu denk ik zo'n 7000 euro.
    De ene maand wat meer dan de andere maand.

12. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Tot op zekere hoogte mee eens.
    Een ton op de bank vind ik ook nergens op slaan, maar een goede buffer (zeker met een gezin) vind ik wel een must. Ik wil toch echt een nieuwe wasmachine, verwarmingsketel of wat dan ook kunnen kopen mocht dit kapot gaan. Ook vind ik het een lekker idee om gewoon wat geld op de bank te hebben :D, soort gevoel van veiligheid denk ik.

13. Skye

Skye Niet meer actief

Hier proberen we elke maand wel een paar honderd euro te sparen. Ene keer is dat wat meer als de andere keer. Wel gaat er elke maand standaard €100,- naar de spaarrekening van Kyra

14. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    sowieso 200 euro per maand.
    En dan per jaar de belastingteruggave (nu is dat 9000 euro) en bijv mijn 13e maand (1500 euro denk ik) en winstuitkering (3000 euro) dus maandelijks niet zo veel, maar jaarlijks wel...

15. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Op dit moment werkt alleen mijn vriend.
    We kunnen nu dus ook minder sparen maar van zijn salaris is dit per maand 550 en dan hebben we nog per maand 150 euro voor 'leuke dingen en 100 euro voor kleding.
    Hier zit geen belastingteruggave,dertiende maand en vakantiegeld bij.

16. Trees

Trees Niet meer actief

350 per maand plus belastingteruggave, eindejaarsuitkering en gedeelte vakantiegeld, maar het is wel zo dat er ook regelmatig weer wat van de spaarrekening wordt afgeplukt. Een goede buffer vind ik belangrijk, maar ik hoef ook niet rijk te worden.

17. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik als single parttime werkende mama niet zoveel sparen als ik zou willen, maar ik zet toch elke maand wel wat opzij, meestal zo tussen de 50 - 100 euro. In een betere maand wat meer (kinderbijslag, vakantiegeld), in een duurdere maand wat minder (met al die gemeentelijke aanslagen enzo..pff toen viel er niks te sparen hoor)

18. Lysette

Lysette Actief lid

22 jul 2009
    374
    12
    18
    The Big City
    400 per maand en vakantiegeld en winstuitkering

19. Henkiepenkie

Henkiepenkie Niet meer actief

Wij sparen om onze hypotheek versneld af te lossen. Eigenlijk zoveel mogelijk maar ik denk dat het neerkomt op 500 euro per maand. Er komen dan nog extra's bij en zo lossen we dan ongeveer 10.000 euro per jaar af.

20. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Mag ik misschien een hele domme vraag stellen: maar waarom lossen jullie je hypotheek versneld af? En kan dat dan kosteloos?
    Wij hebben bijv een spaarhypotheek, dus elk jaar blijft het het zelfde bedrag en over 30 jaar hebben we dat bedrag ook in dat spaarpotje om de hypotheek mee af te lossen. Is het dan ook voordelig om af te lossen? Want nu (zolang ze het niet afschaffen he ;)) hebben we elk jaar wel de rente aftrek over het volledige bedrag.

Verder sparen wij niet zo veel, alles extra gaat in onze studieschuld (want die rente is dan weer NIET aftrekbaar).
    We hebben we een buffertje voor als de ketel of de auto stuk gaat.
    We zijn wel echte doel-spaarders, ons volgende doel is een grotere auto, daarna een badkamer, slaapkamer, keuken, evt kindje als het ons gegeven is, nog wensen genoeg;)

Deel Deze Pagina