Sparen

Discussion in 'De lounge' started by bouncytigger, Mar 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. carpediem2010

carpediem2010 Fanatiek lid

Oct 6, 2009
    4,795
    1
    0
    vijfhuizen
    Hypotheek snel aflossen heeft zeker zin.
    Wij hebben pas 6000 afgelost, en maand later gelijk de maandlasten omlaag met 25.
    Wel iets minder belastingvoordeel, dus misschien 18 ofzo per maand goedkoper.
    Wij mogen 20.000 per jaar aflossen boetevrij. We zullen op zon 10.000 komen per jaar.
    Als ze straks aan die renteaftrek komen, kan je beter al zorgen dat je maandlasten lager zijn.

2. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    1,795
    0
    0
    Ja, wij sparen ook... De ene maand meer dan de andere maand, maar we willen wel elke maand sowieso een x bedrag sparen.
    Ook doen we geregeld geld naar een rekening voor ons zoontje!

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Ok en waar kan je het vinden hoeveel je extra mag aflossen? Of je polis?
    Ben wel nieuwsgierig..
    Qua maandlasten maak ik me niet zo druk, we krijgen onze aftrek achteraf in 1 keer, dus we kunnen nu het bruto bedrag makkelijk betalen, maar minder is natuurlijk altijd leuk.:)

4. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Wij sparen 500 in de maand van onze salarissen en dan twee keer vakantiegeld en 2 keer dertiende maand. Lukt wel goed de laatste tijd!

5. Henkiepenkie

Henkiepenkie Niet meer actief

Wij lossen extra af om zo snel mogelijk (15 jaar ofzo) van onze hypotheek af te zijn. En ook omdat we willen verhuizen en ons appartement minder waard is dan toen wij het kochten. We willen geen restschuld hebben, vandaar.
    Bij jullie hypotheek betaal je 30 jaar lang over het gehele hypotheekbedrag rente, terwijl je eigenlijk het geld wel hebt, in dat zogenaamde spaarpotje. Voor de hypotheekverstrekker is dit aantrekkelijk, zij vangen zo veel mogelijk geld doordat je lening al die tijd zo hoog mogelijk is. Zij hebben het jullie doen voorkomen alsof dat interessant is (want renteaftrek) maar je krijgt alleen die renteaftrek omdat je dat eerst betaald hebt, snap je? Eigenlijk is het niet zo gunstig voor jou, je kunt beter aflossen. Of en hoeveel dat mag staat inderdaad op je polis, of op de hypotheekakte.

6. Papaver

Papaver Niet meer actief

Hier wordt niet steevast en/of bewust gespaard. Er is een behoorlijk bedrag overgehouden aan de verkoop van ons (hypotheekvrije) appartement in Londen. Dat levert op zichzelf een leuk bedrag op per maand.
    Daarnaast houden we maandelijks wel salaris over. Soms wat méér, soms wat minder (we hebben geen mega inkomen nu, leven van mijn parttime salaris (ik werk 4 dagen vanuit huis).

7. Amethist

Amethist Niet meer actief

Wij sparen € 50,-- per maand voor ons zelf en € 25,-- per kind.

8. cindy1986

cindy1986 Lid

May 25, 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het ligt aan het rentepercentage dat je betaald en de grootte van je vermogen of aflossen of een extra storting in je spaarpolis gunstiger is.
    De hypotheekrente die je betaald krijg je ook over het tegoed in je spaarpotje (die gekoppeld is aan de hypotheek).
    Voorbeeld: hypotheekrente is 4,5%. Inkomen valt in het 42% tarief in box 1. Dit betekent dat je netto 58% (100-42) betaald aan hypotheekrente (mits voldoende belasting via je loon afgedragen). Netto betaal je dus een percentage van 2,6%.
    Als je op je spaargeld een percentage ontvangt van 2,9% (zo uit mijn hoofd de rente van nu), betekent dit dat aflossen je 0,03% aan rente-inkomsten kost. Als je boven het heffingsvrije vermogen in box 3 komt, is aflossen weer wel gunstiger, omdat je anders 1,2% belasting over het vermogen boven het heffingsvrije vermogen betaald (maar dat gaat misschien te diep op de materie in).
    Het is nog gunstiger als je een spaarpolis aan je hypotheek gekoppeld hebt waarop je dus ook 4,5% rente krijgt. Dan betaal je dus netto "maar" 2,6% rente voor je hypotheek, maar ontvang je op het spaarsaldo wel 4,5% rente. Je ontvangt op een spaarrekening maar 2,9%, dus wanneer je geld over hebt zou storten in de spaarpolis gunstiger zijn dan aflossen op je schuld.

Het is natuurlijk wel afhankelijk van ieders specifieke situatie welke optie voordeliger is. Als je een hypotheekschuld hebt boven de waarde van je woning, is het altijd verstandig dit op te lossen voordat je je huis gaat verkopen. Restschuld is namelijk nooit handig.

Er zijn wel voorwaarden aan een extra storting in je spaarpolis. Als je wilt aflossen, is het altijd handig om contact op te nemen met een hypotheekadviseur.

9. Syrse

Syrse Fanatiek lid

Feb 9, 2012
    1,157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij sparen ook, alleen is het niet echt een vast bedrag per maand; ik werk zelfstandig, dus soms komt er veel binnen, andere maanden dan weer niet. Als ik kan, stort ik naar de spaar. Nu beschouw ik steevast een deel daarvan als buffer, voor wanneer de BTW eraf moet per kwartaal, voor wanneer de belastingen komen, voor als het werk ineens stil valt.. maar de rest wordt opzij gezet, en gaat naar projecten. Vorig jaar was dat de trouw en de reis naar Nieuw Zeeland, daarna was het d nieuwe auto, dus nu flink terug sparen. Volgend project is de beeb :D
    Wij hebben nog geen hypotheek af te lossen, momenteel huren we een appartement. Huis kopen doen we pas binnen twee jaar ten vroegste; mijn erfenis staat tot dan vast op de rekening om interest te vergaren :) We vonden dat beter dan meteen te kopen. We hebben momenteel de extra ruimte heus niet nodig, we wonen ruim en goed, en eer er twee kinderen zijn zullen we wel beginnen shoppen. Tegen dan is de auto ook afbetaald, lekker handig.

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Dank jullie wel voor jullie antwoorden Henkiepenkie en cindy1986, ik ga eens uitzoeken wat bij ons nu het voordeligst is en wat de voorwaarden zijn.

11. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

Sep 7, 2007
    3,945
    42
    48
    Female
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Zo doen wij het ook, zo kun je sparen en leuke dingen doen/kopen :)

12. Chillin

Chillin VIP lid

Mar 22, 2007
    68,594
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    20 euro per maand,dat is wat ik kan missen op dit moment.

Share This Page