Als de ouders (bijvoorbeeld door overlijden) niet meer voor een kind kunnen zorgen, wie krijgt dan als eerste de rechten over het kind? De peetouders (als het kind die heeft) of familie? Weet iemand hoe dat werkt?
Volgens mij moet je dat echt vastleggen. Het is igg niet vanzelf sprekend dat het kind dan naar de peet ouders gaat.
Zover ik weet moet je dat inderdaad vastleggen. Wij zijn voogd van de twee kinderen van mijn zus en dat is toen echt vastgelegd bij de notaris.
Familie als je niks vastlegt. Peetouders hebben een soort 'eretitel' maar meer ook niet, ze zijn niet automatisch voogd, daarvoor moet je echt een testament maken. (sowieso aan te raden want als je zelf niks vastlegt beslist de rechter wie de voogdij over de kinderen krijgt)
Peetouders zijn niet automatisch voogd , daar moet je bij de notaris echt een testament voor laten opmaken, dat je dan dezelfde of andere personen aanwijst is aan jezelf
wij zitten daar ook over te dubben wij willen absoluut niet dat ons meisje en de aankomende kleine bij onze families komt maarja waar gaan ze dan heen we hebben niet echt mensen in omgeving die toe zijn aan kinderen en waar we onze twijfels hebben of ze dat uberhoud aan kunnen in iedergeval nu nog niet. waar kies je dan voor... dan zouden ze bij jeugdzorg komen daar zou ik ook niet gelukkig van worden...
Wij hebben dat idd ook in een testament laten vastleggen. Mochten wij allebei overlijden gaat onze zoon naar mn vriend zijn neef. Wanneer mn broertje alles op de rit heeft (nu nog eerst een reis maken) wordt het aangepast zodat hij de kinderen krijgt.
Idd vast laten leggen in je testament. Wij hebben mijn schoonzus gevraagd of zij voogd wil zijn van onze zoon.
Vastleggen bij een notaris in een akte van voogdijschap. Anders gaat het via de rechter en kinderbescherming. Die gaan uitzoeken waar de kinderen het beste terecht kunnen. Hier gaan de kinderen naar vrienden van ons
https://www.kinderbescherming.nl/wat_doet_de_raad/bescherming/overige_beschermingsonderwerpen/Kopie%20_6_van_index.aspx Hoe krijg ik de voogdij over een kind? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Daar zou ik dus bang voor zijn, dat onze dochter in zo'n geval naar haar grootouders zou gaan. Die wonen namelijk in Guatemala en ik wil dat ze in Nederland blijft. Ik zou willen dat ze dan naar mijn beste vriendin gaat. Zij is al peettante van Sara. Maar ik begrijp dus dat we nog moeten laten vastleggen dat ze echt naar haar gaat. Dan gaan we dat doen.
In dat geval weet ik het niet hoor...ik denk dat ze een kind sowieso in nl proberen te houden, misschien zoeken ze dan wel een oom of tante. maar idd vast laten leggen...besef wel dat je niet vastlegt waar je kind gaat wonen na jullie overlijden, maar jullie wijzen iemand aan die de beslissingen voor je kindjes neemt als het zover is. Wij hebben met diegenen wel besproken dat we hopen dat onze kindjes een plekje bij hen thuis krijgen omdat wij hen daarin het meest geschikt vinden, maar officieel vast laten leggen kan dat niet.
Ooms en tantes wonen ook in Guatemala. De hele familie woont daar. Er zijn in Nederland dus geen andere mogelijkheden dan een kennis. Dan wil ik in ieder geval vastleggen dat zij mag beslissen. Ik vertrouw haar daarin.