Spatader behandeling (laser)

Discussion in 'De lounge' started by KellD, May 21, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. KellD

KellD Fanatiek lid

Aug 29, 2016
    1,265
    555
    113
    Hi meiden! ,

Vraagje , wie heeft er nog meer zo'n behandeling gehad? De behandeling zelf is prima verlopen. Afgelopen donderdag ben ik geholpen. Dus ik heb nu nog natuurlijk zo'n sexy kous aan tot aan m'n heup. Deze mag nu af in de nacht. Maar ik kamp met een heel dik been. Als ik hem vanavond af zal doen als ik naar bed ga. Krijg ik die kous echt nooit meer aan ben ik bang. Heb helaas ook niet zo'n hulpmiddel waarmee je de kousen makkelijk aan krijgt.

Ervaar nu een zwaar been , erg dik ook. Is dit normaal? Meer deze behandeling gehad en ook zo'n dik been gekregen na iets meer dan 48uur?

Probeer echt stukken te lopen , en anders zit ik met het been omhoog.

2. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

May 17, 2020
    1,603
    1,732
    113
    Ik heb een laserbehandeling ('dichtbranden') van een spatader gehad. Ik had in de dagen erna wel pijn en blauwe plekken, maar mijn been was niet dikker. In de informatiefolder van het ziekenhuis stond wel dat ik contact met hen moest opnemen wanneer het (onder)been dikker werd of de plek van de behandeling dikker werd. Ivm met een trombosebeen waar een kleine kans op is na de behandeling.
    De kous heb ik wel wat langer ook snachts gedragen. Wel eerder even uit gedaan om te douchen. Ging ook vrij makkelijk weer aan.

3. KellD

KellD Fanatiek lid

Aug 29, 2016
    1,265
    555
    113

Bedankt voor je bericht. Ja klopt , als het kloppend dik en de huid strak glanzend rood stond moest ik inderdaad bellen. Maar tot nu toe is dat niet het geval (gelukkig , en tot zover ik kan zien) het been is alleen erg dik. Echt een zwaar been om mee te lopen. De plek van behandeling is alleen beurs en blauw. De rest valt mee.

Ik hoop toch echt dat de dikte afneemt.

4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Ohjee ik lees mee. Heb enkel tijdens de zwangerschappen heel erg last van spataderen aan 1 been. Heel gek. Tot nu toe altijd weer weggetrokken gelukkig maar ik houd er ook rekening mee dat dit een keer niet meer gebeurt. Dan ga ik er dus ook zeker wat aan laten doen na deze zwangerschap. Ze adviseren nl wel te wachten tot je klaar bent met baren :p
    Kun je me iets vertellen over de behandeling zelf?

5. Fanne

Fanne Fanatiek lid

Feb 16, 2017
    3,060
    4,315
    113
    Ik heb vorig jaar februari beide benen laten laseren. Wat heb ik een pijn gehad zeg. Ik moest volgens mij de eerste twee dagen die kous dag en nacht aanhouden en daarna alleen nog overdag.
    Ze spoten er bij mij ook een grote hoeveelheid water door die aders en daardoor waren mijn benen heel dik. Het werd na verloop van tijd wel minder.
    Die pijn was wel een goed teken. Het laseren zorgt voor een bepaalde ontstekingsreactie, waardoor de ader gaat verkleven en dat is wat je wil, zodat het bloed een andere weg zoekt.

6. KellD

KellD Fanatiek lid

Aug 29, 2016
    1,265
    555
    113
    Wat vervelend dat jij ze nu ook ervaart.
    Ik dacht dat eerste instantie ook. Maar blijkbaar kan je na een laserbehandeling gewoon veilig zwanger worden (wat betreft je benen). Het komt wel voor door de druk dat je er een spatader bij kan krijgen. Maar ook deze kan je weer laten laseren. Maar het zou een zwangerschap niet in de weg mogen staan. Daarom ook gekozen om het nu toch maar te doen. Ikzelf zou nog graag willen maar m'n man ziet het nu nog niet zitten.

De behandeling zelf was heel goed te doen. Er wordt gewoon in de ader geprikt met een canulle naald (ga ik vanuit) en daardoorheen schuiven ze het lasertje. En om de ader spuiten ze verdovings vloeistof. Anders heb je letterlijk het gevoel dat je een strijkijzer in je been hebt zitten. :roflmao:

Ik ben heel benieuwd hoe m'n herstel zal zijn. De spatader opzich geven ze een jaar voor tot deze verdwenen is. Maar de klachten moeten na genezing weg zijn. Ben benieuwd.

Nina Sanders likes this.
  7. KellD

KellD Fanatiek lid

Aug 29, 2016
    1,265
    555
    113
    Ik had ook graag beide benen gewild in één keer. Maar dat doen ze niet snel meer schijnbaar. Ze bekijken de ernst van de situatie in , en aan de hand daarvan doen ze er één of twee.

Water in je anderen? Bedoel je niet het verdovings vloeistof om de ader heen?
    Ik ervaar wel pijn. Maar meerendeels ongemak omdat ik zo'n dik been heb. Hopelijk trekt het snel weg. Hoelang heeft het bij jou geduurd? En draag je nu ook nog steunkousen? Ze geven wel het advies mee. Mede ook omdat ik een staand beroep heb.

8. Fanne

Fanne Fanatiek lid

Feb 16, 2017
    3,060
    4,315
    113
    Geen idee wat of hoe, maar ze dienden volgens mij een kwart liter per been toe.
    's Winters draag ik inderdaad van die steunkousen. Ik laat er dan ook zwarte en blauwe panty 's van maken en die draag ik dan ook onder een jurkje. Van die huidskleurige korte kousen kunnen wel prima onder een broek.

Bij mij raadden ze het juist aan voor een zwangerschap te doen. Omdat anders juist de schade alleen maar groter wordt.

9. KellD

KellD Fanatiek lid

Aug 29, 2016
    1,265
    555
    113
    Heb jij de kousen besteld/gekocht of had je ze moeten laten opmeten? Ik moet ze waarschijnlijk zelf aanschaffen , maar nog geen geschikte gevonden.

Dus voor een zwangerschap? De druk van een zwangerschap kan het wel erger maken dat wist ik. Maar dat je beter behandeld kan worden voor een zwangerschap wist ik niet.

10. Fanne

Fanne Fanatiek lid

Feb 16, 2017
    3,060
    4,315
    113
    Ik heb ze aan laten meten bij Olmed. Zit op verschillende plaatsen in Nederland en toevallig hier in de buurt.
    Her idee was dat je na het laseren als het ware opnieuw begint met betere aderen. Sowieso raadden ze mij aan om de hele zwangerschap steunkousen te dragen. Ik heb dat dus beide zwangerschappen zoveel mogelijk gedaan, alleen als het bloedheet was in de zomer, tijdens de zwangerschap van de jongste niet.
    Die kousen die je laat aanmeten zijn echt niet te vergelijken met de je koopt bij Hema ofzo. Je merkt echt verschil.

11. KellD

KellD Fanatiek lid

Aug 29, 2016
    1,265
    555
    113

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik woon dicht bij een ziekenhuis en daar verkopen ze ook kousen op maat. Ik denk dat ik daar toch even ga kijken , of ze wat voor me kunnen betekenen. Ik wil graag wel investeren in goede kousen , want het is toch m'n lichaam.

Bedankt!

12. Smoothie123

Smoothie123 Actief lid

Apr 7, 2016
    222
    67
    28
    Ik heb vorig jaar ook laten laseren!
    Vond de behandeling echt vreselijk. Het aanprikken van de ader ging meerdere keren mis. Uiteindelijk lukte het. Toen duurde de behandeling niet lang meer. Erna met de mooie kousen naar huis en inderdaad eerste dagen snachts ook aan.
    Ik had geen dik been. Maar wel dat zware gevoel wat je beschrijft. En dit heb ik echt heeeel lang nog gehad. Zelfs toen ik de kous uit mocht laten overdag had ik dit nog. Ik heb dus ook langer met de kous gelopen omdat deze enigszins wat steun gaf.
    En heb echt nog wel een tijd pijn gehad aan het been :(

Hopelijk voelt je been snel beter aan!

13. KellD

KellD Fanatiek lid

Aug 29, 2016
    1,265
    555
    113

Bedankt voor je reactie! Wat fijn om al jullie verschillende ervaringen en herstel te lezen. Ik heb ook voor de zekerheid gewoon de kous nog om. Ik kreeg de kous echt heel moeizaam aan gister na het douchen. Al enige tijd plat gelegen zodat m'n been niet dik zou worden , maar ook dat hielp niet. Hopelijk snel van dat dikke been af! En hopelijk pas ik gewoon in m'n broeken + kous.

14. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Wel gek dat ze dan ook verschillende adviezen geven. Bij werd zowel door de huisarts als radioloog geadviseerd te wachten tot na de zwangerschappen. En dan nog een half jaar te wachten om te kijken hoe de klachten eventueel afnemen. Nu zijn we na nummer 4 echt klaar hoor.

Omdat tot nu toe de spataderen grotendeels weg zijn getrokken na de zwangerschappen tot een voor mij acceptabel niveau, wil ik het ook nu eerst aankijken. Heb sowieso een dunne huid met zichtbare aderen, daar doe je niet veel aan. Maar het enige wat ik na nummer 3 heb overgehouden is een lichtblauwe plek aan de achterkant van mijn rechter bovenbeen (wel hoog, en echt heel licht). Verder helemaal niets geen zwellingen. En een ader in mijn onderbeen met vertakkingen die ook behoorlijk licht is en niet heel aanwezig. Prima. Mocht deze na nummer 4 echt verdikt en donkerder blijven, alsmede de blauwe plek (echt een kluw) en zeker wanneer pijnklachten blijven bestaan dan gaat er hoe dan ook een behandeling komen.

Wordt dit eigenlijk vergoed? En: is dit wel ‘gezond’? Want feitelijk blokkeer je toch de doorgang van het bloed? Hoe komt je bloed dan voldoende overal enzo? o_O En zijn de resultaten blijvend?

KellD likes this.
  15. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

May 17, 2020
    1,603
    1,732
    113
    @Nina Sanders
    Bij mij werd de behandeling vergoed. Ik had ook veel klachten (vocht vasthouden, pijn, onrustige benen..) en verder is het ook afhankelijk van de grootte van de spatader. Je ziet bij mij de spatader ook heel goed, met halverwege een flinke kluwen (de behandeling heeft niet helemaal gewerkt, maar de onrustige benen zijn een stuk minder en dat vond ik het vervelendste). De kosten waren 2000-2500 euro ofzo en de behandeling wordt uitgevoerd door de dermatoloog.

@ts.. hoe is het nu?

KellD and Nina Sanders like this.
  16. KellD

KellD Fanatiek lid

Aug 29, 2016
    1,265
    555
    113

Ja die verschillende adviezen vind ik ook wat gek. Ik ben in ieder geval blij dat een zwangerschap nog mogelijk is.

Bij mij zijn het echt aderen geworden die op m'n benen liggen i.p.v er in. Echt heel aanwezig en voelbaar door m'n broek. En om de 2 weken begonnen ze te ontsteken , en kwam er nog een stuk extra spatader bij. Dus de ader zat over m'n hele been. Ook links maar dat been word in Juli behandeld.

Je lichaam voert het bloed gewoon via de gezonde aderen verder. En je lichaam kan dat gewoon opvangen. En de slechte oude ader die niet meer in gebruik is word opgenomen door het lichaam , en zo langzaam minder zichtbaar wordt. Ik ben benieuwd wat voor resultaat ik krijg met m'n been.

Volgens mij zit het gemiddelde op +/- 10 jaar klachtenvrij voor er weer een volgend behandeling gemaakt word. Maar dat is van heel veel factoren afhankelijk. Zwangerschappen/staand beroep/erfelijk etc etc

Ben benieuwd.

Nina Sanders likes this.
  17. KellD

KellD Fanatiek lid

Aug 29, 2016
    1,265
    555
    113
    Mijn behandeling word ook vergoed. Ik heb/had ook extreem veel klachten van m'n aderen en het was een vertakking van een ader die al op de vergoedings lijst staat? Dat werd mij in ieder geval verteld. Wat jammer dat de behandeling niet helemaal goed gelukt is. Weet je ook waarom?

Hier gaat het een stukje beter. De dikte is iets afgenomen, maar dat zware gevoel en nu het steken en branden vind ik wat minder. Maar ze gaven dit wel aan als bijwerking van de behandeling. Dus ik ga er nu nog van uit dat het er bij hoort.

Bedankt voor het vragen!

18. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

May 17, 2020
    1,603
    1,732
    113
    Ja, dat branden en steken had ik ook. Ik vond de pijn best tegenvallen:oops:. Na de uitleg van de dermatoloog ging ik er vanuit dat het een eitje zou zijn, ook omdat je meteen vrijwel alles gewoon kan en mag doen.
    Bij mij zit er een bloedvat onder het stuk dat is dichtgebrand, dat de bloedtoevoer in de spatader heeft overgenomen. Waarschijnlijk zat dat vat er al, maar was die voor de behandeling zo klein dat ie niet te zien was op de echo.
    Ik zou nu de spatader volledig kunnen laten verwijderen. Maar mijn klachten zijn wel wat minder, dus daar denk ik nog over na:)

KellD and Nina Sanders like this.
  19. KellD

KellD Fanatiek lid

Aug 29, 2016
    1,265
    555
    113

Bedankt voor je uitleg! De behandeling zelf vond ik mee vallen. Maar juist meer het ongemak erna vind ik vervelender. Ik heb voor mezelf afgesproken om Vrijdag voor het eerst zonder kous te lopen. Hopelijk is dan het been niet meer dik. Dat is dan 7/8 dagen na behandeling. Maar die dag laat ik wel weer kousen opmeten om ze aan te schaffen vooral voor op het werk (staand beroep). Zolang je er nog geen last van hebt , en het stoort je niet. Is het niet nodig toch.

Nogmaals bedankt!

Share This Page