Spataderen - wat te doen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Meis28, 17 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Wie heeft er nog meer last van beginnende spataderen of heeft hier ervaring mee? Mijn moeder en oma hebben ook veel spataderen gehad altijd (wel steeds laten behandelen) en het schijnt erfelijk te zijn. Ik merk nu al dat het echt begint te komen sinds ik zwanger ben. Het begon al zichtbaar te worden na een aantal weken zwangerschap. Ik zie fijne paarse lijntjes en blauwe aderen worden ook zichtbaar. Heb zelfs al twee plekjes waar een soort bloeduitstorting te zien is. Wie heeft er goede tips of ervaring? Ik sta ook aardig veel op mijn werk maar loop ook kleine stukjes en kan ook zitten. Misschien moet ik iig vast steunkousen aanschaffen? Ik ben zo bang dat het alleen maar erger wordt en straks allemaal blijft!

2. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Het enige wat kan helpen in de zwangerschap is inderdaad steunkousen aan laten meten. Naar je huisarts voor een verwiksbriefje en zsm laten doen. Ik heb zelf een steunpanty. Vreselijk ding, maar het scheelt wel.

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ok, kunnen deze ook gewoon ergens gekocht worden of moet dit perse aangemeten worden? Ik woon in het buitenland en weet niet zo goed hoe dat hier werkt, kan het natuurlijk alsnog even navragen bij de HA, maar dacht: Ik laat mijn moeder wat opsturen :)

4. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    hier in Nederland moet je een verwijsbrief, en op laten meten door een fabrikant. De kousen moeten namelijk wel goed zitten, anders is de werking niet optimaal.

en verder lopen en zitten afwisselen.. En tis indd erfelijk! Dus je kunt er weinig aan doen!
    succes iig!

5. guz3

guz3 Actief lid

17 feb 2008
    304
    0
    16
    Ik heb hele trossen over mn benen lopen en die eindigt in mn schaamlip, die is nu 4x zo groot. Steunkousen werkte bij mij niet. Rust nemen optijd...maar bij mij doet het echt pijn.
    Hoe jij het zegt, valt het nog heel erg mee, ik had gelijk een dik koord, heeft zowat zn eigen hartslag ;) noem m ook spatzilla haha...Succes...je kan een steunkous aan laten meten. Chirurgisch doen ze nou toch niks, ben na mijn 2e zwangerschap ook geholpen, maar in de zwangerschap toch weer terug gekomen...

6. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Er zijn ook websites waar je ze kunt bestellen. Even googelen. Volgens mij kun je dan zelf je been opmeten.
    Ik heb er ook 1 flinke in mijn kuit, die uitschiet naar boven en onder in van die grote oppervlakkige sterren zeg maar en aan die kan ook in mijn schaamlippen helaas. Maar bij mij scheelt het wel voor de pijn die ik er aan heb en ik hoop dat het nog erger voorkomt. Volgens mijn vk en gyn wordt veel veroorzaakt door de toenemende druk van de baarmoeder op je vaten en die druk blijft groter worden tot de bevalling.

7. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Maar of die via internet net zo goed werken?
    Ik heb trouwens 2 aangemeten, die beiden al binnen 6 weken kapot zijn a 145 euro... Dus dat zegt ook niet alles over kwaliteit...

8. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Hier ook een moeder die er erg kast van had en mijn zus nu ook best erg naar haar zwangerschappen. Ik heb ook staand werk en het begon bij mij ook op m'n benen, maar tot nu toe is het daar bij 1 plek gebleven en zijn het geen dikke (werk dan ook al 4 weken niet meer dus daardoor is het beperkt gebleven), maar door dat staan zitten mijn liezen en vagina nu wel vol dikke spataderen.

Denk ook dat alleen steunkousen zullen helpen.

9. mappel

mappel Niet meer actief

Spatadertherapie helpt enorm!! ben van mijn klachten afgekomen en zijnzelfs helemaal weggetrokken na de bevalling!! Steunkousen niet nodig geweest.. Werd zelfs voor een deel vergoed!! weet alleen wel dat het niet overal gegeven wordt, dus buitenland??

ik kreeg van de therapeut tips: koud afdouchen, niet met de benen over elkaar, voeteneinde bed omhoog, voldoende water drinken, oppassen met tillen, niet overstrekt staan, veel in beweging blijven

10. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Spataderfysio doe ik ook; verlicht de pijn.

Goede steunkousen, benen omhoog, ondergoed uit als je thuis bent (je liezen raken beknelt door (ook los) ondergoed in combi met de buik en dan blijft het bloed in je benen.

Misschien gaan ze weg naderhand, misschien niet. De druk gaat er wel vanaf :)

11. GwoonAn

GwoonAn Fanatiek lid

1 okt 2006
    3.040
    51
    48
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NH
    Je kan in NL gewoon bij de apotheek tijdelijke steunkousen kopen hoor.
    Werken perfect.

12. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Bedankt voor de tips! Ik ga mijn moeder iig even wat steunkousen uit NL op laten sturen, zodat ik iig iets heb. En geef het dan hier binnenkort nog een keer extra aan bij de ha/vk.
    Ik probeer idd ook wanneer ik thuis ben de voeten omhoog te doen wanneer ik tijd heb, af te spoelen met koud water en dan nog een massage met bodylotion of olie. Gelukkig heb ik ze ´alleen´ op mijn onderbenen (en heel klein beetje buitenkanten bovenbenen), van die paarse vaatjes en ook dikkere blauwe lijnen te zien. Maar aangezien mijn moeder en oma het zo erg hebben gehad, moet ik erg oppassen en alles eraan doen om het proberen te voorkomen voor zover dat nog kan...!

13. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Erfelijkheid schijnt idd een grote rol te spelen. Mijn vader en oma hadden er ook vreselijk veel last van.

14. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Masseren kun je ook zelf. begin dan met wat druk in je liezen, dan van je knie naar je liezen toe (naar boven dus!) dan van je enkel naar je knie. Zo gaat het bloed goed terug naar je hart.

Kijk ook extra uit; je kunt ze snel stukstoten en dan ben je verder van huis.

Deel Deze Pagina