Herstellen van 2 HG zwangerschappen?

Discussion in 'Na de bevalling' started by Antares, Jul 9, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    Hoi,

Ik vraag me eigenlijk af, ik heb nu 2 zware zwangerschappen achter de rug in 5 jaar tijd. Beide van begin tot eind longen uit me lijf gespuugd. Hoge bloeddruk, en op het eind zwangerschapsvergiftiging (ook al noemen ze dat niet meer zo)

Nu was mijn vraag, hoe herstel je van zo iets...

Ik ben dagelijks nog steeds uitgeput, heb weinig eetlust, heb overal pijn in mijn lijf....ben gewoon op eigenlijk. Ook mentaal kan ik weinig hebben....

Is dit iets anders, of is mijn lijf gewoon op...iemand ervaring mee?

Of tips? Naast gezond eten, wat ik probeer maar tsjah....

Groetjes,
    Miranda

2. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    3,708
    4
    38
    Hoi Miranda,

Jeetje wat heftig zeg, twee HG zwangerschappen. Dat kan niet anders dan zn tol hebben op je lijf.

Mijn eerste zwangerschap was ook een HG zwangerschap, al had ik het niet zo erg als jij. Maar in de nasleep er van merkte ik wel echt dat ik heel veel kracht was verloren. Elke maand was ik wel een keer ziek, ik was altijd trillerig, had pijnlijke gewrichten, en 's nachts na de voeding dacht ik dat ik dood ging zo zwak voelde ik me. Mn weerstand was gewoon totaal naar de knoppen. En dat was de nasleep van 1 HG zwangerschap, laat staan van 2.

Ik denk dat je het wel zo kunt stellen dat je lijf nu gewoon op is. Het is niet niks wat je hebt meegemaakt, je hebt een hoop kracht verloren. Maar ja, je moet wel door natuurlijk, en je hebt twee kindjes die je nodig hebben. Gezond eten is belangrijk natuurlijk, maar misschien is het ook een idee om je lijf te ondersteunen met een flinke extra dosis vitamines en mineralen? Probiotica? Desnoods via je huisarts. En probeer hulp te krijgen in huis, zodat je je kracht spaart voor de echt nodige dingen, en voor de momenten dat je het alleen moet doen. Maar ik denk wel dat het hoe dan ook tijd nodig heeft. Weerstand bouw je niet op in een week. En het is ook niet afgebroken in een week natuurlijk, maar in hele lange maanden. Dus gun jezelf die tijd nu weer, ondanks dat je misschien zoveel sneller zou willen. Sterkte!

3. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    Hoi amaryllis,

Fijn dat je reageerd, wat je beschrijft na je HG zwangerschap...ja komt heel goed overeen, weet precies wat je bedoelt.

Ik heb hulp vanuit de speciale school van mijn dochter, die komt thuis kijken wat knelpunten zijn en hoe die op te lossen ivm haar opvoeding. Ambulante thuishulp noemen ze dat (maar het is een soort van maatschappelijk werk eigenlijk)

Zij zag ook dat het niet ging, nu komt mijn moeder vaak helpen in huis en mijn man doet enorm veel...wat ook wel weer gevolgen heeft voor hem, hij word ook moe en we snauwen wat af tegen elkaar omdat ik gewoon niets kan hebben terwijl hij heel erg moe is van alles.

Ik heb een tijd bij de fysio gelopen vanwege een vastzittende rib en veel pijn daarvan...en die fysiotherapeut zei me letterlijk...je hebt nog minder kracht als kippenkracht....nou...bedankt.

Ik doe mijn best om niet zoveel te doen en te herstellen, slik idd al driedubbele dosis vitamine pillen....maar goed is dat eigenlijk niet.

Ik twijfel om naar de HA te gaan, maar denk dat ik toch moet gaan..weet alleen niet zo goed hoe ik dat moet brengen. Ja waarvoor kom je? Euhm ik ben zo moe...och ja, half jaar geleden bevallen, moeilijke dochter, je geeft borstvoeding.....kom over een half jaar maar terug en zwanger nog maar eens goed uit, stop met de borstvoeding en stuur je dochter eens een weekend weg......hmmmz.....(heeft mijn HA al eens zo letterlijk tegen me gezegd nadat ik na de 1e bevalling bij hem kwam met een half jaar idd ook...) Is trouwens niet verbeterd....maar ik durfde niet meer.

Moet wel zeggen, heb nu een andere huisarts, maar de angst is er wel hihihi.

Iedereen zegt ook tegen me, je moet meer eten! Maar ja als je geen eetlust hebt....en ook zeggen ze tegen me, je bent gewoon depressief, ga naar je ha en zeg dat je een postnatale depressie hebt...maar ik denk niet dat het dat is...ik ben gewoon compleet moe.

Ben een tijd terug voor een fullbody massage geweest bij een vrouw die ook reiki doet (schrijf je dat zo?) ze is een speciale masseur ook...en die zei me..ik voel niet gewoon vermoeidheid, maar uitputting (en ik had niets over moe zijn of wat dan ook verteld...ik ken haar verder niet, was de 1e keer dat ik haar zag)

Ze zei, me daarna echt pff word er zelf moe van de energie die je om je heen draagd..of eigenlijk het gebrek daar aan. Je lichaam is uitgeput, je geest ook...voelde me na die massage ook een hele week enorm moe! heb de dag erna bijna de hele dag geslapen (mijn mama kwam oppassen) kon zelf niet naar de wc....ze moest me uit bed komen helpen....

Pff lang verhaal...maar idd je hebt gelijk misschien echt ben ik op....

Wou alleen ff vragen of er meer mensen zijn die dat gevoel herkennen..en of ze tips hadden. Of iemand die iets anders herkende ofzo......

Bedankt voor je reactie!

Groetjes,
    miranda

4. hugbear

hugbear Actief lid

Sep 26, 2008
    306
    0
    0
    Enschede
    Hoi,

Hier helaas ook 2x een hg zwangerschap gehad.

Ik moet zeggen dat ikzelf ook nog steeds heel moe ben.. Ben echt op. Lig vaak om 21 uur uiterlijk 21.30 in bed.

Ook heb ik het er psychisch ook heel moeilijk mee. En kan het nog steeds niet goed verwerken.

Hoop ook dat het voor ons beiden snel over is. Verder geen tips sorry :)

hugbear

5. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    Hoi Hugbear,

Jammer dat je geen tips hebt en helemaal jammer dat je zelf ook zo moe bent...dat psychisch ken ik wel...het is waarschijnlijk dat ik geen 3de kindje ga krijgen. (ivm moeilijk zwanger worden, en ook die moeilijke zwangerschappen)

En vind het zo moeilijk dat ik er nooit van genoten heb...andere hebben mijn baby kamer gedaan, anderen gingen voor mij winkelen voor kleding...andere zochten leuke dingen uit....anderen genoten van de echo....en anderen vonden mijn buik zo mooi.

ik alles ook wel wat gedaan, maar zo weinig energie en zo futloos iedere dag...genieten was moeilijk...en daar heb ik zo een spijt van...vind het ook moeilijk om dat te accepteren.

Succes met je snel beter voelen!! Als ik tips krijg, of iets ontdek...geef ik ze door!

Groetjes,
    Miranda

6. hugbear

hugbear Actief lid

Sep 26, 2008
    306
    0
    0
    Enschede
    Hoi antares,

Dat vind ik ook heel moeilijk hoor. Wij gaan ook niet meer voor een 3de. Gewoon door de HG. Ik heb ook totaal niet genoten van de zwangerschappen en moet eerlijk zeggen dat het een lijdensweg was :( hoe erg het ook klinkt. En natuurlijk doet het je relatie ook geen goed :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog steeds jaloers ben als ik vrouwen rond zie "huppelen" die normaal zwanger zijn :( Ik hoop dat dat nog een keer over gaat.

Als ik nog tips heb zal ik je het ook laten weten :)

Share This Page