He dames! Ik ben bezig met de laatste puntjes op de i te zetten voordat de baby geboren word Ik heb wat kleine dingen waar ik een vraag over heb en ik hoop dat jullie me kunnen helpen! - Hoe hebben jullie je wieg op gemaakt? Voor het ledikant heb ik moltons en hoeslakens maar voor het wiegje alleen hoeslakens. Ik weet niet of moltons mogen? Of moet je er een zeiltje onder leggen? En waar kan ik dit goed/goedkoop kopen? En hoeveel heb ik er dan nodig (omdat ze niet zo heel lang in het wiegje slapen)? - Hoe lang nemen jullie partners vrij na de bevalling? Mijn man waarschijnlijk de eerste week 50% vrij (en thuis werken) en daarna nog een week thuis omdat de kraamhulp dan weg is. Is dit een verstandige verdeling? Mijn moeder gaf ook aan dat ze wel wat vrij wilde nemen om te helpen, maar ik weet niet zo goed wanneer het handig is dat zij dan vrij neemt (lijkt me niet leuk als je met z'n 4'en thuis zit ). - Ik wil graag wat extra dingen koken en invriezen zodat ik na de bevalling/kraamhulp niet te veel hoef te doen. Ik dacht aan wat pastasauzen (gewoon de groente helemaal fijn maken tot een saus en dan gehakt er bij) maken en wat soepjes. Verder ben ik nog op zoek naar ideeën. Hoeft niet helemaal kant en klaar. Met de pastasaus moet je natuurlijk nog pasta koken of lasagna er van maken (ik vind pasta uit de vriezer zelf niet zo lekker, word het zo zacht van). Zijn er nog dames met ervaring of ideeën? - Ik heb een ziekenhuiskoffertje en ook een lijstje met wat dingen die er last minute bij moeten (zoals je telefoon en oplader, die kunnen er nu nog niet bij). Het ligt er natuurlijk aan wanneer je naar het ziekenhuis gaat (ik wil in principe thuis bevallen) maar ik vroeg me af hoe lang je ongeveer de tijd hebt tussen het moment dat de vk zegt; je moet naar het ziekenhuis. en dat je ook daadwerkelijk weg moet. Mijn man heeft natuurlijk wel even de tijd nodig om die overige spulletjes te pakken (denk bijvboorbeeld ook aan de eerste pakjes enzo). Ik denk dat hij in 5min wel klaar is, is dat goed of is dat te lang? Uhm.. Ik geloof dat dit het zo'n beetje wel is Misschien een beetje rare of zinloze vragen, maar ik zit er al een tijdje mee in mn hoofd en ik dacht misschien kunnen jullie mij helpen (zoals dat al wel vaker is gebeurd op dit forum, dankbaar )! x
Zo te lezen ben jij al heel goed voorbereid hoor! Jouw punt over het eten alvast klaarmaken vind ik heel handig en ga ik zeker van je overnemen. Zelf kook ik wel vaker Indiaas en dat kun je ook gemakkelijk invriezen, je hoeft dan alleen nog maar de rijst te koken als je het gaat eten. En dat geldt ook voor bv goulash. Je vraag over het wiegje weet ik niet want wij hebben alleen een ledikantje gehad maar als je de spullen in huis hebt helpt de kraamhulp je hiermee en laat je precies zien hoe het moet. En als laatste was er in mijn geval nog genoeg tijd om de spullen te pakken om naar het ziekenhuis te gaan maar dat kwam omdat ik sowieso in het ziekenhuis wilde bevallen. Als je van plan bent om thuis te bevallen en je zou dan toch naar het ziekenhuis moeten komt dat meestal doordat er iets niet goed is en is er vaak haast bij. Misschien dat je met je ouders of vrienden af kunt spreken dat, als dat zou gebeuren zij die laatste spullen later komen brengen zodat je er op dat moment niet mee bezig hoeft te zijn en je vriend ook niet. Verder wens ik je heel veel succes met de laatste loodjes en natuurlijk een voorspoedige bevalling!
Ik had een molton met een lakentje eroverheen in de wieg. Een zeiltje mag niet omdat de baby dan kan stikken als het zich op de buik draait. Daarnaast had ik een hydrofiele luier in de lengte gevouwen en die onder het hoofdje van de baby voor het opgeven van melk 's nachts. Je kunt stamppot ook goed invriezen, en eventueel blikken soep e.d. in huis halen. Ook een cake bakken en invriezen kan handig zijn bij onverwacht bezoek. Als je thuis gaat bevallen en je moet alsnog naar het ziekenhuis heb je totdat de ambulance er is de tijd om in te pakken. Jijzelf overigens niet want daar ben je op dat moment niet meer toe in staat (weet ik uit ervaring), maar je man kan dan nog snel wat dingetjes inpakken als dat nodig is (en hij niet teveel in paniek). Verder ben je al uitstekend voorbereid. Succes met je laatste loodjes!
Geen zeiltje! Hier gewoon een normale molton met een hoeslakentje. Je kraamhulp maakt het bedje voor je op Koken: denk ook aan bijvoorbeeld soep, stoofpotjes etc, hebben wij veel plezier van gehad. Wat betreft spullen: ik zou alles klaar leggen zodra de bevalling begint, zodat je het eventueel alleen nog in een tas hoeft te kiepen. Nu moest ik met flinke weeën tegen man lief vertellen waar alles lag en dat vond ik niet grappig duurde me veeeel te lang. Als je thuis blijft is dit ook wel zo handig, heb je ook alles bij de hand!
Ik heb bij prenatal moltons en hoeslakens voor de wieg. Gewoon gedaan net als bij t ledikant van dochter. Zou niet weten waarom dat niet mag. Mijn man heb heel jaar geen vakantie opgenomen dus vanaf mijn keizersnede heeft hij 5 weken vrij. Koken doe ik gewoon zelf net als vorige keer en kraamzorg kan t klaar zetten want daar zijn hun voor vind ik. Verder staat mn koffer klaar met alles erop en eraan en als ik wat vergeten ben kan mn man er gewoon ff om
Wieg laat ik lekker over aan de kraamhulp. Bij m'n dochter wel opgemaakt, maar wil nu dat het helemaal fris is. Dus heb er nu niks opzitten. Ik heb molton onderleggers van de Hema. Had ik in de wieg en ledikant. Vriend neemt eerste week vrij. En daarna nog een paar weken 2 dagen vrij per week. Ik heb stamppot gemaakt en in de vriezer liggen. Verder genoeg pasta, rijst en risotto in huis. Dus altijd wel een simpel maaltje te maken. Ik zou het eerste pakje gewoon in de koffer stoppen. Als je thuis bevalt, heb je alles op 1 plek liggen. Kan er nooit het verkeerde pakje aangedaan worden. En moet je weg hoeft je vriend dat niet te pakken. Alleen maar de laatste dingen zoals mobiel, lader etc.
- ik had 2 moltons en hoeslakens voor de wieg. Zodat je nog een schoon setje hebt. Molton zou ik zeker doen, mijn zoontje spuugde veel in het begin. Maar door de molton is alles schoon gebleven. Zeiltje mag je niet gebruiken. -ik ben op een zaterdag bevallen. Dus zondag was mijn man thuis en maandag, dinsdag kraamverlof. Daarna is hij woensdag tm vrijdag gaan werken omdat de kraam er nog was. Vervolgens had hij nog 1,5 week opgenomen toen de kraam weg was. Jou verdeling lijkt me prima. Zeker fijn om nog tijd samen te hebben als de kraam weg is. - je kunt ook nog nasi of bami invriezen. Stamppotten kun je ook prima invriezen. -als je man gewoon alle spullen gaat pakken zodra je weeën krijgt, dan heb je waarschijnlijk genoeg tijd. Vaak ben je de eerste uren (bij een normale bevalling) nog gewoon thuis. Dus heb je genoeg tijd om alles te pakken. Eerste pakjes zou ik al wel inpakken. Ik had alles pet setje in een zakje gedaan, zodat alles netjes bij elkaar zat Ik had een afvinklijstje gemaakt met spullen die nog gepakt moesten worden, zodat er niets werd vergeten
Hier heeft vriend elke keer een week vrij genomen. Meer kon niet en vond ik wel prima ook. Jouw verdeling lijkt mij prima! Ik had een aantal ovenschotels ingevroren. Wat soep en een pastasaus. Had ook iglo maaltijdzakken in de vriezer liggen. Makkelijk en lekker. Verder kwam mijn moeder af en toe koken, vond ik ook fijn! Ik zou je ziekenhuis tas gewoon helemaal klaar inpakken, dus pakje er al in. Ik heb meerdere opladers, dus had die er ook al inzitten. Zo min mogelijk op het laatste moment moeten pakken. Je hoopt het niet, maar ik moest elke keer snel naar het ziekenhuis. Dan heb je geen zin om nog spullen te moeten zoeken.
-wiegje opmaken zoals je zelf wilt en kruiken erbij leggen. Wiegje maakt de kraamhulp helemaal in orde 😉 -mijn man nam altijd 2 weken vrij en dat gaat hij nu ook doen. Zoveel geregel met geboorte kaartjes, aangeven op het gemeentehuis, verzekering bellen en vaak boodschappen doen + nog kinderen ophalen en hij zelf ook nog effe bij tanken. Ziekenhuistas gewoon klaar zetten en camera erbij leggen met oplader. Oow tip... geef het nummer voor 37 weken van de verlos en kraamhulp aan je man, zodat hij het in zijn foon kan zetten. Wij hebben al drie keer mee gemaakt dat hij niet wist waar het briefje van foon nummers lag. - eten... hmm ik nam al biefstukken en rundercarpaccio mee met 37 weken en dat ging de vriezer in😉 en dat ga ik nu weer doen. Bij ons heeft de kraam hulp nooit gekookt.
Oh hey, wat grappig. Jouw onderschrift is exact de mijne, zelfs de uitgerekende datum! Ik lees mee want ik vind het goede vragen!
Ik had de vluchtkoffer met het kraam pakket aan het voeteneinde van mijn bed staan (ik ben thuis bevallen). Daarin zaten ook twee enveloppes, eentje met de telefoonnummers van iedereen die gebeld moest worden en eentje met de nummers van de vlos, de kraamzorg, de afdeling verloskunde van het ziekenhuis, de huisarts, enz. Zo had ik alles bij elkaar en kon Pappamuis alle nummers makkelijk vinden. Mijn bevalplan zat ook in de vluchtkoffer en idd het eerste pakje. Totdat de baby er is heb je het toch niet nodig vond ik
Vergeet ik jullie helemaal te bedanken! Ik heb zeker al jullie berichtjes gelezen en er al veel aan gehad. Meerdere tips/antwoorden zijn altijd welkom. Bedankt ladies!