Over een tijdje krijg ik een behandeling tegen inwendige spataderen. Vnus heet dat geloof ik. Naar mate de dag dichterbij komt, vind.ik het spannender worden. Iemand hier toevallig ervaring en (hopelijk) wat geruststellende woorden?
Helaas al wat ervaring ja. Voor de zwangerschap van de oudste al wat weg laten spuiten. Geen idee wat daar de medische term van was. Na kind nr.2 zijn beide benen gelaserd en na kind nr. 3 is de muller-techniek toegepast (dan maken ze allemaal sneetjes in je been en plukken ze stukje bij beetje de ader eruit. Nu laatst hebben ze in de vertakkingen daarvan in laten spuiten, dat doen ze weer met foam, maar ook daarvan weet ik niet precies de naam. Mijn ervaring na deze behandelingen is vooral dat je nadien in beweging moet blijven. Je benen kunnen daarna een zwaar gevoel hebben, maar als je gaat zitten wordt het heel stijf en pijnlijk. Mijn dermatoloog had bijvoorbeeld voor de laatste behandeling als proef al een adertje ingespoten, omdat die behandelingen weleens bijwerkingen geeft. Ik was die dag niet fit en ben dus nadien op de bank gaan zitten thuis. Daar heb ik erg veel last van gehad, maar van de behandeling daarna, die op veel meer plekken was, veel minder. Zitten zorgt de eerste uren daarna voor pijn. Verder geldt voor de meeste behandelingen dat je 2 weken niet mag sporten, zware dingen tillen, sauna, heet bad enz. Je moet druk op je benen zien te voorkomen. Bij sommige grootschalige behandelingen mag je ook 2 dagen niet douchen en moet je 48 uur lang steunkousen dragen en daarna nog een tijdje overdag. Bij mij hebben de behandelingen altijd wel het gewenste effect gehad, alleen kan ik het je niet aanraden om daarna nog zwanger te worden. Ik heb de derde zwangerschap al vanaf week 6 enorm veel pijn in m'n benen gehad. Mocht je nog vragen hebben, laat het weten!