Hallo meiden, Ik ben erg benieuwd naar jullie deskundige ( ) mening. Wij zijn nu bijna 2,5 jaar bezig om zwanger te worden. Na anderhalf jaar hebben we onze eerste afspraak in het EMC (Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam) gehad. We hebben (in vergelijking met andere meiden hier) weinig onderzoeken gehad: één bloedtest ná mijn eisprong, inwendige echo en een zaadtest. Alles was goed. Ze dachten een stolsel te zien en dat hebben ze uiteindelijk beter bekeken met een waterecho. Ook dat was uiteindelijk toch prima. Niets te zien. We werden weggestuurd en mochten na 2,5 jaar (!) terugkomen. Er is ons al gezegd dat we dan in principe mogen starten met IUI in eigen cyclus en zonder hormonen. Nu zit het me allemaal niet helemaal lekker... Moeten we gelijk met IUI starten of moet ik nog meer onderzoeken EISEN? Ik heb een prikkelbare dikke darm, heftige menstruatie met stolsels en dat zou, als ik de sites lees, bijv. kunnen wijzen op endometriose. Zou natuurlijk net zo goed kunnen van niet, maar oké... Verder heb ik nooit een HSG of kijkoperatie gehad. Ik ben bang dat, als we gelijk starten met IUI, dat we er misschien later achter komen dat m'n eileiders bijv. toch niet goed open zijn. Dáár is nooit één onderzoek naar gedaan. Ze zeggen in het EMC: je hebt geen chlamydia gehad dus je eileiders zijn open, voor 99% zeker. Tja, aan de andere kant: gelijk starten met IUI betekent ook dat we nu eindelijk eens wat kunnen gaan DOEN! Misschien ben ik er toch te veel van overtuigd dat er een oorzaak MOET zijn, terwijl er genoeg gevallen zijn waar echt geen oorzaak wordt gevonden (tenminste... met de medische kennis van nu). Nou meiden, jullie horen het, ik ben allemaal dingen aan het afwegen en heb jullie hulp hard nodig . Groetjes, Jiska P.S. In het EMC gaan ze alleen voor IUI in eigen cyclus ZONDER hormonen. Nu lees ik op veel sites dat juist bij ongebrepen verminderde vruchtbaarheid die hormonen de kans kunnen vergroten... Het zaad van mijn man is immers prima. Wat zou de kans bij een IUI dan anders vergroten...?
Ik vind het heel lastig om hier iets over te zeggen, maar met name één stukje viel mij op en dat heb ik even vetgedrukt gemaakt hierboven in het citaat. Bij mij is afgelopen vrijdag een HSG gedaan en bleken mijn eileiders dicht te zijn (één is nu deels open). Ik heb geen chlamydia gehad en zou dus bij die 1% horen dan. Het kan natuurlijk, maar ik vind dat het wel wat makkelijk is gezegd en zeker een HSG waard is. Anderzijds zijn jullie ook al erg lang bezig en is het misschien ook juist fijn om meteen met IUI te kunnen beginnen. Dit wordt ook gedaan bij slecht doorgankelijke eileiders volgens mij endan zou dus een uitslag van een HSG niet veel uitmaken. Succes!
Hoi Giegel, Bedankt voor je antwoord! Ik heb er zeker wat aan! Ik denk dat ik toch ga aandringen op een HSG... Eventueel, bedacht ik net, kunnen we ook drie IUI-pogingen doen. Mislukken ze dan eerst een HSG voor we verder gaan met de laatste drie pogingen...
Ik zou aandringen op meer onderzoeken, waaronder een hysteroscopie en evt. onderzoek naar endiometriose. En als ze niet mee willen werken kun je gewoon naar een ander ziekenhuis stappen. Laat je niet afschepen meid, dat is helaas een les die ik heb moeten leren met veel gedoe, maar JIJ bent degene die met dit lijf verder moet, JIJ bent degene die het best weet wat je voelt, en als JOUW gevoel zegt dat het je nog niet lekker zit, moet je dat blijven aangeven net zolang tot er iets gebeurt! Overigens zou je ook naar het sint fransiscus gasthuis kunnen, daar schijnt een heel goede fertiliteits arts te zitten en mijn gyn. uit hoofddorp adviseerd mij ook naar dit ziekenhuis te gaan als ik uitbehandeld ben bij hem, wat betreft mijn problemen (asherman)
Er zijn meerdere ziekenhuizen die eerst beginnen met IUI en dan 3 behandelingen doen. Lukken die 3 behandelingen niet dan krijg je een HSG of indien nodig een laparoscopie. Als je je hier niet fijn bij voelt en eerder een HSG wil, moet je dat gewoon aangeven. Je moet je wel 'prettig' voelen bij het behandelplan. En niet het gevoel hebben dat je toch geen kans hebt. Voor zover ik weet wordt IUI niet toegepast bij slecht doorgankelijke eileiders. Dan wordt het IVF.
Wat mijn gyn ook gezegd heeft is het zelfs uit het bloedonderzoek niet voor 100% zeker dat je geen chylamidia hebt gehad. Daarvoor moeten ze andere onderzoeken doen. Ze halen er vaak mensen mee uit maar zitten er soms ook naast. En dit is zeker niet de enige reden waarom eileiders verstopt zitten. Als jij je prettiger voelt bij eerst een HSG dan moet je dat zeker bespreken. Laat je niet zomaar afschepen. Zelf ben ik ook overgestapt en achteraf er heel blij om.
Hoi Jiska, Wat een verhaal zeg. Ik zal er op aandringen dat ze verdere onderzoeken gaan doen. Mijn man en ik zijn nu dik 3 jaar bezig om zwanger te worden. Een jaar geleden hebben wij alle onderzoeken gehad. Alles leek prima. We hadden in een jaar tijd 70% procent om zwanger te worden. Maar goed dat werd hem niet. In januari zijn we weer terug gegaan naar de geneceloog en nu krijg ik 5 maart een kijkoperatie en dan starten we met iui ik mag zelf kiezen of ik met of zonder hormonen ga beginnen. Ik begin direct met hormonen om er meer kans uit te halen. Als ik jou was zal ik ook vragen om een kijkoperatie om alles uit te sluiten. Succes met het zwanger worden.
Wow Jiska ik zie nu opeens dat je zwanger bent Hoef je niet meer na te denken of je nog een HSG wil. Gefeliciteerd!