Spataders behandelen

Discussion in 'De lounge' started by Anouk2005, Aug 26, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,192
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wie heeft er ervaring met het behandelen van spataders?
    Mijn eerste spataders kreeg ik tijdens mijn eerste zwangerschap (16 jaar geleden) en heb toen van die heerlijke steunpanty’s moeten dragen. Aangezien die dingen een ware hel zijn om aan te krijgen heb ik dit bijzonder weinig gedaan, wel stevige kousen gedragen.
    Mijn tweede zwangerschap was de druppel en ik heb er gewoon enorme lelijke benen aan overgehouden en toen nog een derde zwangerschap en het plaatje was compleet. De achterkant van mijn rechterbeen ziet eruit alsof ik onder de blauwe plekken zit evenals de voorkant van mijn linker scheenbeen waar tal van varices lopen en ook her en der over mijn benen lopen er tal van varices. Vooral nu met de warme zomers is het echt een doorn in mijn oog, ik draag gewoon zomerjurkjes maar ga me steeds meer storen aan mijn lelijke benen maar buiten dat krijg ik er ook gewoon last van. Vooral de varices aan mijn rechter been jeuken en ik heb er een branderig gevoel, een beetje als een trekkende wond, ook moet ik enorm opletten met de zon want door de zon zwellen ze op en gaat het nog meer pijn doen.
    Ik ben nu dus op een punt gekomen dat ik er iets aan wil laten doen, zowel vanuit cosmetisch oogpunt maar ook op medisch gebied omdat ik er gewoon last van heb.
    Ik weet dat je kan laten laseren/ wegspuiten maar wat is op de langere termijn effectief?
    Ik hoef echt geen benen zoals een 16 jarige maar er moet wel iets gebeuren. Ik ben nu al zover dat ik de ergste plekken probeer te camoufleren met een stift, ik voel me vooral enorm opgelaten als er iemand achter me loopt en die al die blauw paarse vlekken ziet zitten. Moet me er natuurlijk niks van aantrekken en ik vind het al knap van mezelf dat ik gewoon met blote benen loop, ik heb het jarenlang willen verbergen door zelfs met warme dagen met lange broeken te lopen maar dat is gewoon niet te harden momenteel ;)
    Iemand ervaring en tips?

2. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

Jul 3, 2014
    2,080
    1,579
    113
    Een heel aantal jaar geleden heb ik ze laten wegspuiten, helaas had dit niet veel effect. Daarna hebben ze aan beide benen de spataders gestript.

Een aantal jaar geleden had ik het vermoeden ze weer opnieuw teruggekregen te hebben. Toen kreeg ik in het ziekenhuis te horen, dat ze wel verwachtten dat ik binnen een aantal jaren opnieuw geholpen zou moeten worden. Tot op heden heb ik echter geen tot weinig klachten.

Met laseren heb ik geen ervaring.

3. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

Nov 20, 2013
    4,614
    1,155
    113
    Mijn man heeft 1 been een aantal jaar geleden laten doen, de achterkant van zn knie. Nu komende week zn andere been.
    Het enige verschil is dat t nu niet meer vergoed word en je het dus zelf mag betalen.
    Paar dagen last van en dan gaat t wel weer, althans de vorige keer...

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,944
    113
    Female
    #4 Zoe123, Aug 26, 2019
    Last edited: Aug 26, 2019
    Herkenbaar, hier de zelfde klachten na 3 zwangerschappen.
    Bij mij is 6 jaar geleden een grote ader (achterkant been/knieholte) gelaserd door de chirurg.
    De wat kleinere vaatjes, meer cosmetisch, zijn toen behandeld door de dermatoloog.

Ik heb af en toe toch weer wat last en ben dus ter controle geweest. Alles is in orde,
    er is geen medische noodzaak,
    dus als ik iets wil laten doen, mag ik het zelf betalen, dus dat is helaas geen optie.
    Ik vind mijn benen er niet uit zien. De oppervlakkige vaatjes zijn weer terug.
    Maar toegegeven, het heeft er een paar jaar dus wel goed uit gezien.

Wat jou betreft, maak een afspraak met de huisarts en laat je doorverwijzen naar de chirurg.
    Ze gaan dan een echo van je been maken om te zien hoe het er van binnen uit ziet.
    Als er medische redenen zijn om een spatader te verwijderen dan krijg je het wel vergoed.
    Zo niet, dan weet je dat en kan je voor jezelf een besluit maken.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,192
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bedankt voor de info. Wel weer sneu als het straks niet vergoedt zal worden. Vraag me werkelijk weleens af waarom ik nog verzekerd ben ;)

6. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

Apr 5, 2017
    4,847
    2,845
    113
    Mijn spatader is een paar maanden geleden gestript. Die was zo ver heen dat laseren geen optie meer was.
    Je kan nog heel lichtjes zien waar die gezeten heeft maar dat trekt nog weg, het is nu al 99x beter dan die lelijke ader. Met genezen deed het wel erg branden in m'n lies maar voor de rest.... Ik zou het zo weer doen :) en is gewoon vergoed bij mij...?

7. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

Apr 5, 2017
    4,847
    2,845
    113
    Ik zou gewoon zeggen dat je er echt veel last van heb... Als in erge jeuk, vocht vasthouden en kramp ofzo ook al is het misschien niet van toepassing, als het dan wel vergoed word... Of denk ik nou fout?

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,192
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nee hoor je denkt niet fout, ga ik ook zeker doen.

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,192
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Goed om te horen, ik ben ook benieuwd wat er te zien is op een echo, ik heb altijd wel zichtbare vaten gehad dus ook voordat ik kinderen kreeg maar dat hebben zoveel mensen maar die spataders zijn later gekomen,

Share This Page