Hallo hier een vraagje van mij. sinds mijn 14e slik ik Anti-Depressiva 20 mg een halve tablet per dag (10 mg dus) ik heb het er met mijn HA overgehad maar hij had niet echt veel gevallen meegemaakt die dit ook hebben en weet dus ook niet echt of het kwaad kan of niet. wel zei hij dat ik geen borstvoeding kan geven omdat het stofje daar natuurlijk in zit. Ik ben benieuwd of hier ook mensen zijn die hetzelfde hebben (meegemaakt) kus Bianca
Ik slikte Seroxat toen ik zwanger werd. Wilde sowieso gaan afbouwen, 4 dagen nadat ik erachter was gekomen dat ik zwanger was gingen we op vakantie naar Egypte. Ik heb toen gewoon geen pillen meegenomen. Zo was ik er in 1 klap vanaf. Heb maar een beetje ontwenningsverschijnselen gehad. Ik slikte 20 mg per dag.
Over het algemeen is het zo dat als een middel tijdens de zwangerschap kan het ook tijdens de borstvoedingsperiode kan. Er zijn hier natuurlijk wel uitzonderingen op. Maar vaak zetten fabrikanten het "gewoon" in de bijsluiter om eventuele problemen te voorkomen. Wil je zeker weten of het kan, bel dan eens een lactatiekundige, zij kan het opzoeken. Jouw HA zou ook eens het RIVM kunnen bellen om te vragen hoe het zit.
Maar wil je er eigenlijk mee stoppen? Ik moet zeggen dat ik het er toch zwaarder mee heb dan ik gedacht had. Ik heb ook met de VK erover gepraat wat erger is voor de baby: alle stress die ze nu meekrijgt of dat ik rustig ben, maar dan wel seroxat slik. Het is met Seroxat wel dat de baby 'afkickverschijnselen' kan hebben na de geboorte, en dat wil ik mijn kindje echt niet aan doen!!!! Het is een hele moeilijke beslissing....
ja het is zeker weten een moeilijke beslissing. Ik moet dinsdag voor het eerst naar de gynecoloog om het te bespreken. Een jaar geleden ben ik er ook mee gestopt maar het de angsten kwamen weer net zo hard terug als voordat ik ze geslikt had. Daarom vind ik het nu dus nog moeilijker om te stoppen. Tuurlijk wil ik niet dat mijn kindje afkickverschijnselen krijgt, maar ik denk dat het misschien bij mij wat minder is omdat ik maar 10 mg seroxat per dag gebruik. Het is natuurlijk beter om het helemaal niet te doen denk ik. wel heb ik gehoord dat de borstvoeding ook niet goed is als je AD gebruikt dus ik ga mijn kindje gewoon de fles geven. Ik hoop trouwens dat als er een echo word gemaakt dat het geen inwendige echo is! K hoorde van mijn tante dat de kans groot is omdat ik nog geen buikje heb en zo.... Dus ik verheug me nu iets minder op dinsdag....
Ik ben nu dus ook de eerste keer gestopt met Seroxat. In het begin had ik nergens last van, maar de laatste 2 maanden zijn de angsten inderdaad net zo hard teruggekomen. Ik wilde sowieso al flesvoeding gaan geven, dus dat is bij mij geen probleem. Ze zeggen dat constante stress ook heel slecht is voor de kleine, daarom vraag ik me momenteel af wat beter is voor haar: de stress die ze meekrijgt of de medicatie. Ik ben er nog over aan het nadenken, maar ik zou graag weer willen beginnen met Seroxat. En dan is het echt niet omdat ik niet geprobeerd heb zonder.... Meestal proberen ze eerst uitwendig, maar 7 weken is inderdaad erg vroeg. Als je baarmoeder goed naar voren ligt heb je een kans dat het lukt uitwendig! Ik duim voor je
Jammer dat zulk soort dingen gezegd worden. Wat volgt is niet bedoeld om je te overtuigen (okay een beetje dan ), maar om je een goed gebaseerde beslissing te laten maken. Er zijn in principe genoeg middelen die wel tijdens de borstvoedingsperiode kunnen. Zoals ik in mijn vorige berichtje ook al zei: het staat vaak als voorzorg in de bijsluiter dat het niet kan. Soms komt er een heel klein beetje in de bv terecht. In zo'n geval moet je dan de afweging maken wat beter is. M.a.w hoe schadelijk is de stof voor de kleine tegenover het niet geven van borstvoeding. Ik weet dat het erg fanatiek overkomt, maar ik zou je aanraden om de 101 redenen om borstvoeding te geven eens te lezen. Ik vond bepaalde dingen die er in stonden best wel schokkend. En die ik als borstvoedingsaanhanger niet eens wist. Daarom zou je misschien eens een lactatiekundige kunnen bellen om te informeren of het middel kan of dat er misschien een heel goed alternatief is. Maar goed, dit natuurlijk als je het wil. Ik kan me voorstellen dat als je toch best wel graag bv zou willen geven en er wordt gezegd dat het niet kan verwege medicatie, dat je behoorlijk baalt als later blijkt dat het wel kan.
Ik zou het persoonlijk in eerste instantie met een verloskundige gaan overleggen betreft de antidepressiva. Ikzelf heb geen ervaring met deze medicijnen, maar ik weet uit werkervaring dat meestal zwangeren met antidepressiva wel in het ziekenhuis bevallen omdat het kindje onthoudings (ontwennings) verschijnselen kunnen gaan krijgen. Deze kinderen worden bij ons in het ziekenhuis altijd door een kinderarts nagekeken en afhankelijk welk medicijn wel of geen borstvoeding. Succes Kwebbel
Maar kwebbeltje, een verloskundige of in dit geval een gyn is (over het algemeen) geen deskunidge op het gebied van borstvoeding. Ook een kinderarts niet.
Annemarie dat weet ik wel, maar ik wil er ook op wijzen dat anti-depressiva even besproken moet worden met een "deskundige" ivm eventuele onthoudingsverschijnselen. Groet kwebbel
Ik dacht idd dat je doelde op de borstvoeding. Maar ik neem aan dat de gyn daar gewoon naar vraagt. Tenminste mijn vk vraagt dat soort dingen wel.
Ik slik ook al een aantal jaren seroxat en ik zal waarschijnlijk heel mijn leven slikken, dus ook als ik ooit zwanger ben. Maar moet dan wel in het ziekenhuis bevallen, maar dat vind ik niet erg.
Dat zijn voor mij idd ook de gevolgen als ik weer seroxat zou gaan slikken, maar ik wilde sowieso al in t ZH bevallen. T kan zijn dat je kindje afkickverschijnselen krijgt/heeft na de bevalling, daarom moet je in het ZH bevallen.
Ja ik weet het. Ik voel me ook heel slecht als mijn kindje dat zou hebben/krijgen. Maar stoppen is echt geen optie dan zou ik weer zware paniek en hyperventilatie aanvallen krijgen. Kan me niet voorstellen dat dat dan wel goed is Ik ben nou iig bezig om opnieuw in therapie te gaan (ik slik de seroxat nu 7 jaar ofzoiets). Ik heb verschillende therapiën gehad. Maar niks geholpen. Nu krijg ik emdr en ik kom in een groep terecht. (nouja mijn hele verhaal staat op mijn site bij "Angèl" en dan bij "mijn verhaal" ) Gaat helemaal goed komen
hieronder een heel mooie site met veel informatie over medicijnen tijdens borstvoeding ook over seroxat(paroxetine). heel veel succes http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat=medicijngids&medgids=question&id=6289 http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medicijnsoorten/paroxetine.htm
Ik heb zelf ook AD geslikt tijdens mijn zwangerschap (efexor) Ik ben wel af gaan bouwen in mijn zwangerschap, maar mijn angsten kwamen terug en ik durfde op een gegeven moment niet eens meer naar buiten. Ik ben toen terug gegaan naar mijn oude dosis. Ik ben inderdaad in het ziekenhuis bevallen en mijn dochter heeft 2 dagen in het ziekenhuis gelegen om te kijken of ze onthoudingsverschijnselen zou krijgen, dit heeft ze gelukkig niet gehad. Om die reden geef ik ook flesvoeding, borstvoeding werd bij mij ten strengste afgeraden.
Tja borstvoeding mag ik toch al niet geven vanwege andere medicatie, dat zou het probleem niet zijn. Maar ik vind wel eng dat ik mijn kindje problemen kan geven....moeilijk hoor
Ik kan me goed voorstellen dat je dit eng vind. Ik heb zelf ook heel de zwangerschap in de rats gezeten en mij bezorgd gemaakt over wat voor effect de efexor zou hebben op mijn meisje. De huisarts vertelde mij wel dat de effecten minimaal zouden zijn, maar toch was ik hier niet gerustgesteld op. Gelukkig heeft Nynke er inderdaad geen last van ondervonden. Toch zou ik bij een eventuele volgende zwangerschap wel graag van die medicijnen af willen zijn, ik heb, in de 8 jaar dat ik deze medicijnen slik, al meerdere malen geprobeert af te bouwen. Helaas ging het dan na een maandje helemaal mis. Nu ga ik ook weer een andere therapie volgen om hopelijk toch in de toekomst van de medicijnen af te zijn.