spataders

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door joella, 23 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joella

    joella Actief lid

    20 okt 2005
    181
    0
    0
    hoi

    ik had weer een vraagje:)
    mijn verloskundige ging laats een onderzoek doen of ik vruchtwater verloor daarvoor moest zei met een soort stokje in mijn vagina.
    En ik vroeg of zei mischien kon zien hoe mijn schaamlippen zo opgezwollen waren ze zei dat ik spataders op mijn buitenste schaamlippen had.
    Nu word de pijn steeds erger en is mijn linker schaamlip helemaal dik en blauw als ik er met een spiegeltje naar kijk lijkt het inderdaad op een hoopje dikke aders maar ik heb er zo een last van.
    Moet ik het laten onderzoeken door de huisarts? of is er iets wat je er op kan smeren.
    Ik heb ook aan me linker kant van me binneste schaamlip jeuk en pijn normaal als ik dat heb heb ik een schimmelinfectie maar ik heb geen dikkere afscheiding of slijm dus ik denk niet dat dat het is.
    Die aders zien er wel eng uit.

    groetjes joella
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Joella,

    in de zwangerschap ontstaan door de hormonen eerder spataders. Meestal op je benen, maar we zien het ook wel eens op de schaamlippen. Dat is heel vervelend omdat het erg pijnlijk kan zijn.
    Het is inderdaad verstandig om even naar je huiasrts te gaan. Hij kan je een verzachtende/verkoelende zalf voorschrijven. Wat je ook kunt doen is een maandverband goed nat maken en dit invriezen. Als je daar dan een theedoek omheen doet en dat even tegen de spataders aanhoudt is dat verkoelend en verlichtend. De huisarts kan meteen zien of je een schimmelinfectie hebt, zoja, dan moet dat wel behandeld worden.

    Mirjam
     
  3. joella

    joella Actief lid

    20 okt 2005
    181
    0
    0
    hoi mirjam

    bedankt voor je reactie ik ben vanochtend naar de huisarts geweest en ik heb geen schimmelinfectie maar inderdaad wel veel spataders.
    Ze zei dat ze er zelf ook last van heeft gehad ze heeft drie kinderen en bij de laatste had de arts het ook.
    Ze zei dat er niet veel aan te doen was maar dat ik idd een koude doek erop kon leggen als ik last krijg.
    Ze heeft geen zalf voorgeschreven maar ik had wel wat schale plekjes bij me schaamlippen en daar kon ik gewoon zinkzalf of uierzalf op doen en dat heb ik altijd in huis voor mijn zoontje.
    Ik heb er wat zwitzal zinkzalf opgedaan en idd de pijn en brabderige jeuk is weg.
    Alleen de spataders blijven maar ik moet nog een paar weekjes volhouden en dan ben ik er hopelijk van af.
    Maar hoe komen die spataders er eigenlijk?
    doordat de baby al is ingedaalt en het dan erg druk geeft?

    groetjes joella
     
  4. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Joella,

    de spataders komen door het zwangerschapshormoon progesteron. Progesteron zorgt ervoor dat bepaald spierweefsel verslapt, ook het spierweefsel dat in de vaatwand van een bloedvat zit. Daardoor neemt de druk in bepaalde vaten toe. De hoeveelheid bloed is ook toegenomen in de zwangerschap, een liter meer dan anders. Doordat de bloedvaten als het ware slapper zijn, is het met name voor de bloedvaten in het onderlichaam lastiger om het bloed terug te transporteren naar het hart. Dit komt ook doordat de baarmoeder, die steeds groter en zwaarder wordt, op het grote bloedvat dat het bloed weer naar het hart brengt, drukt. Sommige vaten kunnen deze situatie niet goed aan en worden extreem wijd, de spataderen. Vaak zien we pas na de bevalling verbetering. Dan verandert de hormonale situatie weer en worden de vaatwanden weer sterker. De meeste spataderen worden dan vanzelf kleiner/verdwijnen. Sommige niet, die kunnen dan eventueel behandeld worden als je er veel last van hebt. Of je wel of geen spataderen krijt heeft met name te maken met erfelijke aanleg. Je kunt er dus niet veel aan doen helaas.

    Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben!

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina