South Beach

Discussie in 'De lounge' gestart door Babke, 13 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Hallo zp-ers,

Ik ben sinds een aantal weken zoekende naar een dieet dat koolhydraatarm is i.v.m. de PCOS. Eerst rommelde ik maar wat aan ging er inderdaad wat af. Toen heb ik via een dietiste een aangepast menu gemaakt met meer koolhydraten erbij en we staan weer heerlijk stabiel. Leuk dus om mee op gewicht te blijven, maar voor het afvallen niet zo handig.

Ik heb thuis de boeken van GOK (grip op koolhydraten) en Dr. Frank. GOK vind ik niet zo lekker geschreven vind ik. En Dr. Frank, vind ik erg omslachtig om allemaal klaar te maken. Leuk als je vakantie hebt, maar ja, ik moet nu eenmaal vaker werken dan vakantie vieren :D

Nu heb ik net het boek van South Beach besteld. De uitleg op de site spreekt me al langer aan, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of er dames zijn met ervaringen hiermee. En tips natuurlijk.
    Hoe ziet een dag eruit. Er staat 1 voorbeeld, maar die vind ik wel wat fantasieloos en niet echt passend bij de Nederlandse maatschappij.

Helemaal koolhydraatloos vind ik ook wel lastig, dus misschien dat ik eem mix tussen fase 1 en 2 wil proberen. Maar goed, vandaar ook mijn vraag.

Wie kent het, wat vond je en tips? Oh ja en niet gehaal onbelangrijk. Had je resultaat?

Ik ben benieuwd.

groetjes Babke

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Ik heb in verband met pcos en ivf behandeling een koolhydraatarm dieet gevolgd toen ik zwanger wilde worden van Thijmen. Ik was te zwaar voor ivf en moest dus afvallen. Tijdens het afvallen ben ik spontaan zwanger geraakt! Erg prettig dus :)

Ik heb het via een dietiste gedaan (www.essential-balance.nl in den haag). Wat zij aanraadde is om het de eerste twee weken redelijk streng aan te houden en daarna wat meer koolhydraten toe te voegen. Het kwam er op neer dat ik wel fruit mocht en ik at een koolhydraatrijk ontbijt (ik trok het niet zonder toen, maar het was eigenlijk de bedoeling om ook een koolhydraatarm ontbijt te nemen), maar voor de rest geen koolhydraten meer. Dus salade als lunch en avondeten was groente en vlees. Advies was sowieso om te zorgen dat je genoeg eiwitten (ei, kaas, vlees, noten etc) binnen krijgt. Die zorgen voor vulling.

3. Rose1982

Rose1982 Niet meer actief

Ik ga morgen samen met mijn vriend beginnen met gok/ dr frank.
    Straks de boodschappen gehaald, moet zeggen dat ik het wel moeilijk vind om een goed menu voor de dag te maken. Heb het boek van dr frank en die van van yvonne lemmers ben benieuwd.

4. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    dukan dieet is ook koolhydraat arm

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Mijn ouders zijn er veel mee afgevallen. Als je het serieus wil doen zou ik me aanmelden op het south beach forum, zijn af en toe wel 2 bitches daar, maar ze weten er wel veel van :) Een mix tussen fase 1 en 2 gaat dus al niet werken, er zijn niet voor niks 2 fases.

Veel succes!

6. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Ik doe south beach, het probleem is alleen wel dat je moet blijven opletten ook al denk je dat je genoeg bent af gevallen je kan nooit meer zo eten als je voor heen kon doen.

Maar ik ben in een half jaar van 80 kilo naar 66 kilo gegaan. Ik heb het niet streng gedaan dus heb inderdaad een mix gedaan van fase 2 en 3 anders is het ook niet te doen als je er naast nog werkt. Heb het brood eten dus niet overgeslagen. Collega van mij wou zich er echt aan houden en die ging af en toe bijna van haar stokje omdat ze dus te weinig binnen kreeg. Die heeft fase 1 op een gegeven moment dus ook maar over geslagen en is toch maar weer brood gaan eten.

Ik ontbijt dus met een kop yoghurt met muesli of een cracker met 30+ kaas. Tussen de middag eet ik 2 snee hele donker bruine boterhammen met kaas of ander mager vlees. En een glas water of bouillon en een kopje thee of koffie. Tussen door nog een kop thee of koffie. En als avond eten eet ik groente met vlees. Dus aardappelen en pasta laten staan. En dan savonds later nog een kop koffie.

Als het je lukt de lekkere dingen zoveel mogelijk laten staan dus niet meer snoepen en suiker zo weinig mogelijk in de thee of koffie. Nou lukt mij suikerloos koffie drinken nog niet maar alles laten staan gaat prima. Ik was al nooit echt een snoeper. Alleen ben er dus wel achter gekomen dat zodra ik weer mee ging eten met de rest dat ik dan wel weer ga groeien. Dus wat ik nu doe is dat ik twee a drie keer met de rest mee eet en voor de rest mijn eigen dingen eet en dat gaat prima.
    En is er een verjaardag dan eet ik echt wel een gebakje mee alleen neem dan savonds geen chips meer maar pak een blokje kaas en komkommer als dat er is maar kan ook prima zonder. Je lichaam is het op een gegeven moment wel aangewend en heeft die zoetigheid niet meer nodig.

De eerste paar weken gaat het leuk dan val je goed wat af en denk je als het zo door gaat dan kom ik er wel. Tot je op een moment komt en je hangen blijft, maar daar moet je je overheen zetten en dan lukt het wel. Als je de discipline maar hebt.

Succes

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Weet niet hoe South beach precies in elkaar steekt, maar ik denk dat als dit gebeurt je te weinig eiwitten eet. Dan zou je dus iets meer yoghurt, vlees, noten etc moeten eten.

Je hoeft zonder koolhydraten echt geen honger te lijden hoor. Ik eet nu bijvoorbeeld een ontbijt met yoghurt en wat fruit, tijdens de lunch salade met wat eiwitten (vlees, ei, kaas, noten dat soort dingen) en dan pas 's avonds weer. En dan heb ik echt geen moment honger. Fruit is natuurlijk wel een koolhydraat, maar ik krijg daar niet zo'n dip van als van brood enzo.

8. Foxter

Foxter Niet meer actief

Klopt, als je je er wel aan houdt en dan ook eet wat je MOET eten gebeurd dat niet. Wel kun je de eerste week last hebben van flinke hoofdpijn door het ontgiften.

9. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Eten jullie niets tussendoor dan? Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn van het van je stokkie gaan.

Ik eet nu als volgt, nog niet helemaal SB, maar het zal ook niet volledig SB worden fase 1, want dat is wel lastig. Doordeweeks wel, maar in de weekenden niet. Dus zal het toch een combi van fase 1 en fase 2 zijn.
    Vandaag eet ik:
    Ontbijt: 2 gebakken eitjes met een beetje ham,
    tussendoor: optimel kwark (mag dit nu in fase 1, dat kon ik op de site niet vinden en ik heb het boek nog niet, is nog onderweg).
    Lunch: salade van sla, komkommer, rode ui, tomaat, geitenkaas en wat gyros die over was van gisteren. En vinaigrette als dressing. Tussendoor: 100 gram huttenkase evt. met tomaat
    Diner: chinese kool geroerbakt met kerry en een uitje en tonijn.
    's Avonds wat walnoten.

Komend weekend gaan we naar vrienden, dus wordt het lastiger. Al zullen we met dit weer wel bbqen, dus dat is wel weer makkelijk. Maar ik principe eet ik op lastige dan een cracker en bij het eten 1 schepje rijst of 1 aardappel. Ik heb gemerkt dat dat echt niet gelijk aanzet, als je maar mate houdt.
    Ik vind dit niet zo'n heel ingewikkeld dieet, als je maar vers kookt en niets uit pakjes en zakjes, dan heb je de koolhydraten goed in de hand.

Taartjes enzo, heb ik afgelopen weekend wel op, maar daarvoor weken niet. Miste het ook niet zo. Gunde mezelf wel elke avond 1 koekje van max 5 gram koolhydraten, maar dat laat ik de komende weken en neem dan wel walnoten.

Ik ben in ieder geval benieuwd. Misschien is het leuk om receptjes hier uit te wisselen die makkelijk en lekker zijn en binnen eiwitrijk en koolhydraatarm passen?

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik eet idd niets tussendoor, maar heb er ook geen behoefte aan. Ik heb geen last van hongergevoel oid.

Ik denk dat optimel niet mag, daar zitten zoetstoffen in toch? Ik ben zelf uberhaupt niet zo van de zoetstoffen omdat je daarmee je lichaam eigenlijk voor de gek houdt (je lichaam denkt dat er suiker aan komt en dat komt niet). Je zou het kunnen vervangen door naturel kwark of yoghurt?

11. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Ja, maar die vind ik niet zo lekker, dus ik neem die optimel maar voor lief dan. Als het echt niet werkt, kan ik het altijd nog vervangen. Maar kan me dat niet voorstellen van één bakje.
    Bij sommige eiwitdieten is het geen punt, dus de waarheid zal wel ergens in het midden liggen dnek ik dan maar. Ik ga gewoon het beste halen vor mij uit allemaal. Dan wordt eht dus een Dr. Frank/GOK/SB dieet haha. Voor mij is het vooral belangrijk dat de koolhydraten er ver uit zijn i.v.m. de insulineresistentie van de pco. Maar ik ben benieuwd. Ik houd jullie op de hoogte.

Wat trouwens lekker is en goed bij dit dieet past. Soto. Dat is weliswaar koolhydraat beperkt en niet arm. Ik pak dan weinig tot geen rijst in de soep en dan is het nog steeds megavullend!
    Er zit wel een beetje koolhydraten in de boemboe en de tauge. Ik neem iets meer kip en ei dan normaal en uitgerekend krijg je er dan niet zoveel van binnen en het is heerlijk!
    Boemboe koop je bij de supermarkt of toko en daar staat precies op hoe het moet. Het is geen conimexboemboe. Die heb ik nog neeit ontdekt. Maar iets wat er wel toko-achtig uitziet.

12. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Net even op dat sb forum gekeken. Daar ga ik me echt niet aanmelden. Wat een vervelende moderators zeg. Onbeschoft gewoon. Nee dan klungel ik zelf wel met mijn mix van de drie boeken die ik heb.

13. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Ik heb ook south beach gedaan in het verleden en viel daar leuk vanaf, maar vond het toch lastig om vol te houden. Een aantal maanden terug heb ik de Voedselzandloper gelezen. ook dit gaat over koolhydraatarm eten, maar vertelt zo goed over wat voedingsstoffen allemaal voor je kunnen doen, ook helpen tegen ziekten, kanker enz (en juist allemaal niet) waardoor het niet voelde als een dieet. Ik ging niet meer denken aan wat ik allemaal niet mocht maar ging meer eten van wat zo gezond is voor je, waardoor de behoefte aan de koolhydraten wegviel. 2 maanden later was ik zwanger. Helaas vorige maand wel een miskraam, maar ik was verbaasd! Ik heb ook PCO.
    Het kan dus echt helpen.
    Trouwens in de nieuwe allerhanalde staan ook een aantal leuke koolhydraatarme gerechten met bonen enzo. Maar ook gehaktballetjes enz. Ik kijk dus naar recepten en probeer ze zo aan te passen of er iets bij te verzinnen waardoor ze koolhydraatarm zijn. :) Zomertijd is de beste tijd hiervoor haha

Deel Deze Pagina