Hallo, Over 2 maanden wordt ons zoontje D. 5 jaar. We willen wel een soort van verjaardagsfeestje doen. Maar... zoontje heeft nog nooit een feestje bij iemand anders gehad. Hij is de oudste van de klas. De kinderen die zouden komen hebben denk ik ook nog maar weinig tot geen ervaring met verjaardagsfeestjes. Hoe hebben jullie zo'n eerste verjaardagsfeestje ingevuld? - het is dus in de winter - we willen thuisblijven, dus geen ballorig o.i.d. - is het 'in' om de kinderen mee te laten eten? - hoe lang (tijdsduur) 'hoort' zo'n eerste feestje? - 'hoort het zo' dat kinderen iets mee naar huis krijgen? En wat dan? - en wát ga je eigenlijk doen..?? Ik zou graag wat tips/ideeën en ervaringen willen horen. Ben zelf een enorme stresskip, dus ik zie nu al tegen al die komende verjaardagsfeestjes op!! Groetjes, Hanna
zie boven Feestje was een groot succes, zo groot dat zoon (3) ook al een feestje heeft gegeven. Over een paar maandjes hier feestje nr2 voor dochter en al heel veel feestjes gehad.
Bedankt voor je reactie! Kerst is hier niet echt handig meer... hij is ná kerst jarig. Maar heb wel meteen een idee: stoelendans! Of hoe gaat die stopdans? Gewoon muziek laten horen en als muziek stopt als een standbeeld gaan staan?
1 tip Doe het niet te lang... 2 uurtjes zijn echt genoeg Hoe ouder ze worden hoe langer het kan. Van 13.00 tot 18.00 uur vind ik echt veel te lang
Als je iets wil doen dat 'in' is, een thema feestje (of is dat alweer uit ) Mijn dochter krijgt ws met 5 jaar een prinsessen en elfjes feestje. Als dr vriendinnetjes hier komen spelen, grijpen ze altijd direct naar de speelgoedkist en worden ze prinses of elfje, dus dat vinden ze geloof ik allemaal leuk, haha. Oftewel, ze mogen verkleed komen of zich hier verkleden. (prinsessen) Caketjes versieren, schminken, stoelendans (oid), armbandjes maken.. zoiets. En voor jongens kun je dan denken aan ridders, spiderman (of andere held die ze leuk vinden) en dan spelletjes doen rond dat thema. Oud Hollandse spelletjes of chipsrace (met een dobbelsteen gooien; wie 6 gooit moet sjaal, muts etc op doen en mag chips eten..tot de volgende 6 gooit) doen het volgens mij ook altijd goed. Ik zou het niet te lang maken, uur of 3 en niet teveel snoep. Als je iets mee naar huis wilt geven, dan zou ik eerder een klein cadeautje doen dan snoep.
Bij ons was het wel in de zomer, maar het regende, dus het grootste gedeelte van het feestje zaten we ook binnen. Wij hadden een piratenfeestje georganiseerd van 14:00 - 18:00, hij heeft 6 kindjes uitgenodigd, met zichzelf en zijn zusje erbij waren we in totaal met 8 kinderen. Ik had eerst allemaal piratenopdrachten verzonnen, die her en der door het huis (en een paar buiten onder de overkapping) verspreid lagen. Bij elke opdracht die ze goed uitvoerden met z'n allen (ze moesten samenwerken, want ik had geen zin in ruzie als er eentje zou winnen ), konden ze een stukje van een schatkaart verdienen. Na alle goede opdrachten, hadden ze dus de hele schatkaart, die moesten ze zelf in elkaar puzzelen en zo konden ze de schat opgraven. De schat was een doos met wafels, slagroom en wat snoepjes. Die gingen ze dus versieren. Toen ze daar mee klaar waren, konden ze nog even vrij spelen of met de opdrachten verder (bijv. blikken gooien, hindernisbaan, t-shirt versieren met textielstiften) en daarna gingen we frietjes eten. Wij hadden voor alle kinderen voor piratenkleren (ooglapje, zwaard, bandana en hun eigen versierde t-shirt) gezorgd, dus dat kregen ze mee naar huis en daarbij nog een zakje met 2 snoepjes, een piratendiploma, een medaille en een potlood + gum.
Sjonge.... wat een uitgebreide feestjes allemaal.... Hm... verkleden is hier geen optie: zoontje moet niks van - in zijn ogen - vreemde dingen hebben. Dus ik hoef hier ook geen maskers o.i.d. te gaan maken. Nou ja, ik zal wel even gaan denken over wat leuke spelletjes met elkaar. En cake versieren is ook leuk/lekker.
Vorig jaar had mijn zoontje trouwens ook een leuk feestje van een vriendje die in de winter jarig was. Dat duurde volgens mij van 16:00 tot 19:00. Eerst gingen ze cadeautjes verstoppen en weer zoeken en ondertussen wat lekkers eten/drinken. Daarna gingen ze lampionnen maken/versieren. Toen eten (volgens mij gingen ze zelf pannenkoeken versieren, maar ik kan ook met een ander feestje in de war zijn). Inmiddels was het buiten donker en toen gingen ze een lampionnenoptocht houden (eerst een rondje door het dorp en daarna langs alle huizen om de kindjes thuis af te zetten). Hij vond het erg leuk!
Feestje van 11.45 tot 16.00 uur gedaan. Dat was eigenlijk nét te lang. 15.30 was ook prima geweest. Bij aankomst: Cadeautjes verstoppen en uitpakken Eten (poffertjes met aardbeien en als toetje ijs) Spelletjes (stoelendans idd maar dan met kussens op de grond) en vrij spelen. Tussendoor nog even rustig een simpel knutselwerkje gedaan (hema 1 euro doosje) Koekhappen Weer lekker zelf spelen + blindemannetje (helemaal leuk!) Tussendoor drinken en vlak voor papa en mama kwamen lekker nog even een bak ships neergezet en gezellig nog even rustig bij elkaar gezeten terwijl ze zaten te eten. Zodat ze niet hyper waren als papa en mama ze kwamen ophalen.
Ik vind 2 of 2,5 uur ook lang zat. Ik denk dat het hier ook een prinsessenfeestje wordt. Cakejes versieren, verkleden, schminken, dansen/zingen, filmpje kijken, knutselen (kroontjes, armbandjes, sieradendoosje of wat dan ook), ... Lampionnen maken en optocht vind ik ook echt een leuk idee voor de winter.
Ik zou lekker ouderwetse spellen doen vinden ze vaak net zo leuk dus bv spijkerpoepen eierlopen zaklopen snoep en koekhappen stoelendans etc etc
Vorig jaar had ik ook een verjaardagsfeestje georganiseerd voor onze zoon. Met allemaal leuke spelletjes. Uiteindelijk vonden ze het leuker om met te spelen met zijn speelgoed. Hou er rekening mee dat ze dat mss nog wel leuker vinden op die leeftijd. De spelletjes heb ik maar gelaten, haha. Ik had een bak met auto´s, garage, bak met wegonderdelen op de grond gezet. Heb ze de hele tijd niet gehoord. En de meisjes vonden het leuk om een tafelkleed in te kleuren met wasco. Wel eerst kadootjes verstopt en patat gegeten. Later nog cakejes versierd. Bij de action had ik verjaardagszakjes gekocht. Een snoepje en pakje drinken erin gedaan. En een stickervel (jongens en meisjes variant). Dat hebben ze mee naar huis gekregen.
zo gaat de stoelendans idd, maar hier afgelopen sep het eerste kinderfeestje van mn dochter die 5jr werd gehad en toen was de stoelendans geen succes! Ze vonden het allemaal niet leuk om af te zijn. Dus na 1 rondje stoelendans wilde niemand meer mee doen hahahahaa. Zakdoekje leggen vonden ze bijv wel leuk. Ik zou de onderdelen niet te lang laten duren. Na 10 min was zakdoekje leggen wel klaar. Spek happen ipv koekhappen was ook een succes! 2,5 u tot 3u is lang zat voor kinderfeestje. hier met zn allen patat gegeten dat vonden ze allemaal wel erg leuk!!
Daar was ik ook bang voor, maar iedereen die af was, ging enthousiast lachend aan de kant zitten meekijken! Dat verbaasde me zo?! En oja, wie af was, mocht een kussen weghalen (wij deden het met kussens in plaats van stoelen, vond ik wat 'zachter' ) dat vonden ze ook wel leuk om te doen.
Mijn dochter, het feestvarken zelf, was het eerste af en tsja dat was toch even heel moeilijk te verkroppen
Ik merk dat het hier niet zo gevierd wordt. Mijn zoon wordt pas over een half jaar 5, maar ik twijfel heel erg óf we dit wel moeten vieren. Mijn zoon is erg druk en zijn vriendjes ook. Volgens mij moet het droog zijn, zodat we naar buiten kunnen, want anders breken ze mijn huis af . Ik lees mee voor bruikbare tips!
Ik zou het ook niet te lang laten duren.. Cake versieren met slagroom en kraaltjes etc is al heel leuk! Incl de cadeautjes uitpakken Speurtocht is ook leuk pijlen met stoepkrijt op de stoep .... Onderweg simpele opdrachten die je desnoods ter plekke verzint. Tellen van spijlen in een hekwerk. Huisnummer herkennen, verjaardagsliedje zingen, en bij het goed uitvoeren van een opdracht krijgen ze iets lekkers... opdracht of 3/4 is dan voldoende. De laatste opdracht is bijv zoek de schat. Teken een kruis op de stoep! En vertel hen de laatste opdracht.. zoek de schat in de tuin ( kom je bijv. langs de achtertuin terug binnen ) Daar ligt dan vertopt in de bossen/ achter de container of noem maar wat DE SCHAT. ( iets om mee te spelen, iets om mee naar huis te nemen ) ---> als het iets is om mee te spelen geeft het direct weer de ruimte om zelf het avondeten klaar te maken. Friet/ pannenkoeken of e.d... aanschuiven en hierachter weer allemaal huiswaards.