Onze tweede zoon wordt binnenkort 3 jaar. Dit betekent dat hij over een jaar naar de basisschool hoort te gaan. Hij heeft echter (klassiek) autisme en een behoorlijke ontwikkelingsachterstand. Op dit moment heeft hij het niveau van een kindje van 1 jaar en 10 maanden. Gelukkig maakt hij wel sprongen vooruit, zeker nu hij op een MKD zit. Echter, waarschijnlijk zal hij volgend jaar (nog) niet klaar zijn voor normaal basisonderwijs. Nu ben ik mij aan het orienteren op speciaal onderwijs, maar ben nog niet veel wijzer geworden... We hebben ons in ieder geval voorgenomen om binnenkort met de basisschool hier in het dorp te gaan praten (zit onze oudste zoon op) om te kijken hoe zij er tegenaan kijken. Ook zullen we stichting MEE om hulp vragen als we echt een andere school moeten uitzoeken... Wie heeft er ervaring met dit traject? Ik ben met name nieuwsgierig naar het traject waarop een kindje gelijk met 4 naar speciaal basisonderwijs is gegaan (en niet eerst naar een gewone basisschool en van daaruit naar speciaal onderwijs).
ik zou hem gelijk na speciaal onderwijs sturen daar gaan ze een test doen en dan hoor je gelijk of die daar goed zit of niet... ik heb zelf geen ervaring met speciaal onderwijs maar veel kinderen van kennisjes en familie zitten erop... en ze zijn er blij mee.. met mee heb ik wel contact wekelijks en das een goeie instantie doet veel voor je...
Het MkD kan je hier mee helpen. Maak maar een afspraak met de interne begeleider. Sommige kinderen kunnen uitstel van onderwijs krijgen en zo nog tot hun 5e of langer op het MKd blijven. Als ze daarna het gewone basisonderwijs aan kunnen, kunnen ze alsnog geplaatst worden. Voor een speciale basisschool moet je een indicatie aanvragen bij de indicatiecommissie. Dit is bij ons (Noord Groningen) het cluster 2 onderwijs. Zij kunnen ook eerst een observatie doen om te kijken of je zoon bij hen op het juiste onderwijsadres is. Laat je maar goed informeren door het MKd.
Bedankt voor jullie reacties! Hij kan inderdaad langer op het MKD blijven als het nodig is. Ik vind het echter moeilijk om straks de goede keuze te maken (gelijk naar een sbo, gelijk naar een gewone basisschool, blijven op het MKD en daarna alsnog over naar sbo of gewone basisschool)! Ik wil natuurlijk het beste voor hem, maar wat is dat? Ik denk dat ik maar zoveel mogelijk mensen om hun mening ga vragen (MKD, kinderarts, gewone basisschool). Met het MKD hebben we gelukkig goed contact. Zij hebben namen van een aantal scholen gegeven waar zij goede ervaringen mee hebben. Daar moeten we het komend jaar maar eens gaan kijken... Nog meer ervaringen zijn welkom!
idd het MKD zelf en stichting MEE. voor speciaal onderwijs heb je namelijk ook een indicatie nodig die aangevraagd moet worden en stichting MEE doet dit gratis voor je. Hebben jullie nooit gesprekken op het MKD samen met een MEE consulente? wij hebben dat iedere 6 weken, heel fijn is dat Hier ook een manneke van bijna 3 met een ontwikkelingsachterstand die naar het speciaal onderwijs moet. Mijn zoontje zit op een KDC ipv MKD en daar word hij elk jaar getest. Na die test komt daar een score uit en aan de hand daarvan beslissen ze of hij langer op het KDC moet blijven of door mag stromen naar een MKD of speciaal onderwijs Na de vakantie komt hij in een schoolvoorbereidend groepje op het KDC, en word hij ''klaargestoomd'' voor school 1e test scoorde mijn zoontje heel slecht en had een IQ van 55 terwijl 100 '' normaal'' is. Mijn zoontje was bij de laatste test 2 jaar en 8 maanden oud waarvan hij er 8 maanden ''achter''is, ( dus precies op de leeftijd van 24 maanden = 2,0 jaar uitkomt) zijn IQ is 75. Een MKD is normaal voor kindjes met een IQ boven de 80. Mijn zoontje kan dus niet naar een MKD wat ze hier vaak eerst doen voordat je door mag stromen naar speciaal onderwijs. Jou zoontje scoort denk ik ook zoiets als mijn zoontje als ik lees dat hij bijna 3 is en ook rond de 2 scoort, mag ik vragen waarom hij op een MKD zit ipv KDC? Mijn zoontje zal waarschijnlijk dus eerst nog naar een MKD moeten als hij het IQ van 80 of hoger bereikt en daarna pas naar speciaal onderwijs. Vaak gaan kindjes met een forse achterstand pas later naar speciaal onderwijs zoals bijv met de 5 jaar ipv 4 zodat ze toch nog even wat in kunnen halen. met de 4 zijn ze ook officieel nog niet leerplichtig. Gewoon onderwijs is hier zo goed als uitgesloten. Veelte grote klassen en te weinig budget voor dit soort kindjes. Op het KDC is het nu 4 kindjes op 2 leidsters ( dus 1 op 2 begeleiding) en op de basisschool 30 kinderen op 1 juf, en dat is bij speciaal onderwijs gewoon kleinschaliger en ze zijn er gewoon in gespecialiseerd. Ook willen wij geen gewoon onderwijs omdat ons kindje dan altijd de ''minst slimme'' onder de kindjes is en dat in de huidige maatschappij voor veel pesterijen kan leiden en dat willen we hem niet aandoen. Ik heb liever dat hij dadelijk op speciaal onderwijs zit bij kindjes zit met het zelfde ontwikkelingsniveau als dat hij op gewoon onderwijs zit altijd het gevoel krijgt ''dom'' te zijn en niet goed genoeg, en zich daardoor niet lekker in zijn vel voelt wat je vaker ziet bij dit soort kindjes. Ook worden rugzakjes haast niet meer verstrekt waardoor er geen extra hulp voor je kindje betaald word op normaal onderwijs en ze dus niet happig zijn dat je kindje daar op school komt. Alle gewone basisscholen mogen trouwens een kindje met een achterstand weigeren behalve een openbare school, die moet je kindje aannemen, maar of je kindje daar beter van word zonder rugzakje over een tijdje, of met een grote klas? wij denken van niet en kiezen dus bewust voor speciaal onderwijs al had ik natuurlijk veel en veel liever gehad dat het anders was, maar dat is nu eenmaal niet zo. ik zeg altijd '' als hij maar gelukkig is'' en dat is hij gelukkig
Hoi Daantje22, bedankt voor je reactie. Ons zoontje zit op een MKD, omdat de kinderpsychiater in het ziekenhuis dat geadviseerd heeft. Over een KDC is nooit gesproken... Zijn IQ is overigens nog niet vastgesteld, want volgens psychiater en psycholoog is dat niet goed te doen op zijn leeftijd. Wel is zijn ontwikkeling uitgebreid getest en daaruit blijkt dat hij op mentaal niveau een score heeft van 70 (ten opzichte van de normale score van 100). Hieruit mochten we echter niet concluderen dat zijn IQ ook laag is, want daar is die test niet voor. Het geeft alleen dat hij een sterk vertraagde mentale ontwikkeling heeft. Nee, helaas hebben wij geen gesprekken met MEE en MKD samen, wel apart van elkaar. Samen gesprekken zou wel handig zijn, want het is nu soms erg onoverzichtelijk voor ons. We hebben namelijk te maken met verschillende partijen (jeugdpsychiater/psycholoog/ouderbegeleider in het UMC, kinderarts in ander ziekenhuis, begeleiders/psycholoog/logopedist op MKD), waardoor je soms ook verschillende verhalen krijgt. Bij jou klinkt het wel beter georganiseerd... Ik wil het liefst dat ons zoontje meteen (met 4 of misschien een jaartje later) naar speciaal onderwijs gaat. Hij gaat het nooit redden op een normale basisschool om dezelfde redenen die jij ook aangaf. Veel te grote klassen (onze oudste zoon gaat nu naar groep 2 met 30 kinderen en 2 juffen), terwijl onze zoon veel beter functioneert en te handhaven is in kleine groepjes met veel begeleiding. Op het MKD zit hij nu in een groepje van 6 kindjes met 2 a 3 begeleiders erop. Dat gaat nu heel goed, maar op de PSZ, waar hij voorheen zat, zat hij in een groep van 16 kindjes met 2 begeleiders en dat ging al niet (gaat niet mee in de groep, gaat zijn eigen gang, ligt dwars etc.). Ik hoop dat we de informatie kunnen krijgen die we nodig hebben om een goede beslissing te kunnen nemen dit jaar. Ik vind het wel lastig hoor...
Hoi simba mijn zoontje wordt binnenkort ook onderzocht. Vermoeden iets richting ass en hij heeft ook een ontwikkelachterstand. Mag ik vragen hoe lang je zoontje op het mkd heeft gezeten? Mijn zoontje wordt daar hopelijk ook snel geplaatst. En heb je je zoon daar vooruit zien gaan? Sprak hij ook laat? @daantje wat prettig om jouw verhalen te lezen op verschillende topics. Doet me heel goed allemaal, hoop dat mijn zoontje ook snel zijn achterstand gaat inhalen met de juiste hulp en begeleiding. Hij is nu 2 jr 3 m en praat nog niet en loopt achter in ontwikkeling. Daarbij vertoont hij wat bijzonder gedrag.
Ik zou gewoon om een gezamenlijk gesprek vragen dan hoor! Daar hoeft niet iedereen bij te zijn, maar je kunt wel bekijken van welke partijen het handig is dat die samen met jullie om tafel komen... Binnen de hulpverlening wordt steeds meer de eis dat er goed samengewerkt moet worden door de verschillende instanties, dus als jij dat initieert, zal dat vast wel opgepakt worden. Ik zou je zoontje beslist NIET naar een normale basisschool doen, als zijn ontwikkeling zo ver achterloopt. Daar doe je hem geen lol mee, en de klas en school/leerkracht ook niet. Normale basisscholen zijn echt niet ingericht op kids met klassiek autisme en dat gaat een regelrechte ramp worden voor iedereen die er maar bij betrokken is dan Via je MKD kun je gewoon direct naar een school voor speciaal onderwijs en zij kunnen je ws prima adviseren op welke plekken je eens zou kunnen gaan kijken dan. Succes!
hoi mijn zoontje heeft ook op t mkd gezeten,waar ze naar een jaar vonden dat hij naar de gewone basisschool kon. wij zijn anderhalf jaar door een hel gegaan vooral mijn zoontje door alle leugens van t mkd en basisschool. mijn kind was gewoon helemaal verziekt door hun. nu zit hij al bijna 2 jaar op t speciale onderwijs en hij is weer vrolijk en nooit meer aggersief geweest. daar snappen ze mijn zoontje hij heeft adhd. door de basisschool heeft hij een ontwikkelingsachterstand opgelopen van bijna 2 jaar. mijn zoontje kon niets eens in twee jaar tijd tot 10 tellen. hij zat 3 weken op t speciale onderwijs en kon tot 20 tellen. ik vertel dit aan jou,want ik zou t erg vinden als iemand anders dit mee zou maken wat wij hebben meegemaakt. dit gun ik mijn ergste vijand nog niet zoveel verdriet en wanhoop. mij lijkt t beste dat je zoontje naar t speciale onderwijs gaat. veel succes met je keuze groetjes