Vanaf wanneer laten jullie je kind alleen buiten spelen? Ik vind die van mij nog te jong om alleen voor het huis te laten spelen ( we wonen wel in een doodlopende straat waar alleen bestemmingsverkeer komt, maar toch...). Bovendien is hij nogal een weglopertje. Toch vind ik het belangrijk dat hij geregeld buiten komt om een frisse neus te halen. Ook vindt hij buiten spelen erg leuk. Nu heb ik, zeker met het kouder wordende weer, niet altijd zin om mee naar buiten te gaan. Of ik moet een doel hebben ( boodschappen halen en onderweg langs de speeltuin bijvoorbeeld) maar dat is gewoon niet iedere dag zo. In de zomer ging ik nog weleens met een boekje in de tuin en kon hij ondertussen in de zandbak of zwembadje maar hoe doen jullie dat in de herfst/winter? We hebben verder niet echt iets in de buurt om heen te lopen...
Tsja ik denk dat ieder dat voor zichzelf moet bepalen maar ik zie dat je zoontje ook ruim 2,5 is maar ik laat mijn dochter echt nog niet alleen buiten spelen. Ik zou veel te bang zijn dat ze weg zou lopen, onder een auto terecht komt of verdrinkt. Is in de tuin spelen geen optie?
Onze eigen tuin is heel klein en hij verveelt zich daar snel. Hij heeft een loopfiets maar geen ruimte om dan te crossen. En zandbak en zwembad is met dit weer niet zo populair... ( zandbak is erg vochtig).
Ik ga dan toch gewoon lekker lopen met de kinderen, ook al heb ik geen doel. Alhoewel, een speeltuin is hier ook gewoon een doel hoor . Voor jezelf ook gezond, frisse lucht. Je kan nu goed eikeltjes, walnoten en kastanjes gaan zoeken. Alleen buiten laten spelen op die leeftijd vind ik echt niet verantwoord. Eva speelt wel eens buiten met haar nichtjes als we daar zijn, maar Eva is bijna 4 en die nichtjes zijn 4, 6 en 8 jaar.
er is al een topic met poll over dit onderwerp. maar hier gebeurd het nog lang niet. mijn zoon is 2 maanden jonger dan de jouwe. dat vind ik echt onverantwoord nog. we gaan gewoon vaker samen met hem weg of lekker in de tuin en zelfs dat doet hij nog niet helemaal alleen.er is altijd iemand bij , die of mee speeld of lekker even gaat zitten ( zal nu wel wat kouder worden zo op een stoeltje ) straks samen sneeuwpoppen maken en met de slee.gister lekker naar het bos geweest samen.eergister blaadjes gezocht op fietspaden hier in de wijk om een tekening van te plakken daarna.vanmiddag als de oudste thuis komt heeft ze beloofd om mee te gaan voetballen en naar de glijbaan hier aan de overkant. zo komt hij elke dag lekker buiten en wij genieten er ook van. alleen buiten spelen gaat echt nog wel wat jaartjes duren hier. we wonen ook aan een straat waar veel auto's langskomen. maar buiten dat vind ik 2 veel te jong.ze overzien nog een heleboel dingen niet.
Nootjes zoeken is idd een leuke tip! We hebben alleen niet echt een bos in de buurt... of kan je die ook elders vinden? En speeltuin is wel een doel natuurlijk, maar als het fris buiten is, hoe vermaak jij je dan? Zoontje wil alles zelf doen dus zit ik er een beetje bij op een bankje
Ja, precies, ik zie het ook nog niet gebeuren dat hij alleen speelt! Misschien aankomende zomer, dan is hij 3,5. Onze tuin zou wel kunnen dat is helemaal afgeschermd, maar wat ik al zei: dat is te klein en te weinig uitdagend voor hem. Als het sneeuwt kan je leuk meespelen inderdaad! Maar zoals nu, is het op straat of in de speeltuin het net niet... niet warm genoeg om lekker even te zitten, niet koud genoeg voor sneeuw!
Nu echt absoluut nog niet. Mijn dochter is ook een weglopertje, al wordt het heel langzaamaan wel beter. Maar voorlopig echt nog niet alleen dus! Maar wij doen nu ook vaker weer een wandelingetje als de speeltuin nat is ofzo. Of naar de kinderboerderij. Dat soort dingen. Maar ja, met die regen zitten we ook wel wat meer binnen. Ik hou ook meer van zomer, maar ja !
Aan het pad hierachter ons huis staan kastanjebomen, walnoten en eiken, hoef er dus maar 1 minuut voor te lopen. Verder in de wijk ook nog beuken (beukennootjes) en de bomen die ik net noemde. Ik moet Lisa meestal nog helpen in speeltuinen, of in ieder geval erbij staan om evt. te vangen, maar meer doe ik meestal ook niet. Lekkere winterjas aan en het is niet koud . Gewoon even lekker ontspannen, genieten van de kindjes en niets hoeven te doen, ook wel eens lekker. Maar meestal ben ik wel druk in gesprek met Eva . Ik heb een telefoon met internet maar daar kom ik dan echt niet aan toe (en als ik het wel even doe zegt Eva een beetje boos: mama, je hoeft nu toch niet te downloaden???? )
onze dochters spelen elke dag buiten, voor de deur... we wonen in een heel leuk gezellig straatje met veel kinderen... wel zijn er altijd meerdere vaders en moeders buiten voor de deuren.... dus er zijn altijd meerdere volwassenen aanwezig en die ook andermans kids op de stoep zetten als er een auto aan komt... zelf ben ik altijd buiten als mijn dochters daar spelen.... Merk wel dat onze oudste van nu 3.5 jr heel goed alleen buiten kan spelen en in de straat blijft en als er "auto" geroepen word door 1 van de ouders staan alle kids netjes op de stoep maar haar helemaal alleen buiten te laten en zelf binnen te zijn dat durf ik nog niet hoor! dan moet ze echt 1,5 jr ouder zijn denk ik... en dan nog zou ik af en toe om het hoekje gaan kijken... ik leer haar al wel dat wanneer ze bij vriendjes of vriendinnetjes binnen wil spelen ze mij dat eerst moet vragen zodat ik weet waar ze is, en als ze weer naar buiten gaan eerst even dat komt melden. doet ze altijd! Onze jongste dochter van 2,5 vertrouw ik daar nog niet echt in... niet omdat ze het moedwillig doet om weg te lopen maar meer in haar spel, bv met haar poppenwagen wandelen en dan zo de hoek om ofzo.. maar het gaat wel steeds beter moet ik zeggen... ik laat haar voor haar eigen gevoel vrij.... en alleen bij een situatie waarvan ik denk dat het onveilig is of gecorrigeerd moet worden roep ik haar....
Mijn dochter wordt in januari 3 en is geen weglopertje, maar ik zou haar echt nog niet alleen op straat durven laten spelen. Ook niet met oudere buurtkinderen. Als de bal op straat rolt heeft ze echt nog niet het idee dat ze eerst moet kijken voor auto's. Ze speelt wel geregeld alleen in de achtertuin. De zandbak is nu dicht, maar ze kan zich er prima vermaken met van alles.
Alleen naar de speeltuin gaat onze zoon nog echt niet hoor! En wij wonen in een doodlopend straatje met héél dichtbij een speeltuin. Hij zou het trouwens niet eens doen, alleen er naartoe. Mama en/of papa moeten overal mee naartoe.
Daarom mogen de kinderen van mijn nichtje niet buiten spelen met een bal, ze zijn te jong om even na te denken voordat ze de straat op rennen achter de bal aan. Maar met z´n allen spoorzoekertje doen rond het blok en door de stegen kan prima. Hoeven ze ook niet over te steken.
No way! Ook in de speeltuin sta ik gewoon nog naast hem. Het leuke is juist wandelen zonder doel; kom je vanzelf allerlei leuke dingen tegen. Voor jou is die weg met die sloot en die ene boom misschien stom, maar voor een kind van twee is dat heel anders.
Zolang ze er niet naar vraagt om voor te spelen, ga ik het niet stimuleren. Gelukkig mag haar vriendinnetje, die aan de overkant woont, ook nog niet voor spelen. Ik vind het nog helemaal niks, als ze zo alleen op straat aan het spelen is.
Mijn zoon is bijna een jaar ouder dan jouw oudste, maar no way dat hij alleen naar buiten mag. Heel soms mag hij een stukje op de fiets (op de stoep) zonder dat er iemand meeloopt, maar dan blijft een van ons bij de voordeur staan en houdt hem in het oog. Of hij mag alleen met wat kleingeld naar de videotheek op de hoek, om een ijsje te kopen. De eigenaar daar kent hem goed en zal hem prima helpen. Ook dan kijken we toe hoe hij naar die zaak toeloopt, er naar binnen gaat en weer terug komt. Bij ons huis zijn twee grote gevaren: verkeer en water. Ik moet er dus echt op kunnen vertrouwen dat ze niet zo maar de weg of het fietspad op lopen, en dat ze niet in het water terechtkomen (of anders redelijk kunnen zwemmen). Voorlopig zie ik het dus niet gebeuren, zonder toezicht buiten spelen. Als de kinderen in een speeltuin zijn, vind ik meestal ook wel iets om te doen. Samen met ze voetballen, schommelen of klimmen, of een 'buurvrouw' om mee te praten. Het gebeurt eigenlijk nooit dat ik zit te verkleumen op een bankje. Nou heb ik het ook niet snel koud, dat scheelt. Maar ik ga geen boek zitten lezen, of internetten op m´n telefoon.
Ja lastig he? Wij wonen ook in een doodlopend en autovrij straatje.. Maar 500m verder is wel een drukke straat. Met een ondernemend mannetje als de mijne kan ik nog geen 50m van hem vandaag lopen..(rent soms zo snel weg) Hij vind het gelukkig wel leuk in de tuin, is ook niet heel groot, maar kan wel op de loopfiets, zandbak of glijbaan... Als het mij iets te koud is of ik ben met je jongste bezig zit ik binnen. Hij kan geen kant op, ik roep soms wat of hij kijkt door het raam, zo houden we contact en als hij naar binnen wil, komt hij vanzelf.. Een echt buitenkind die het prima vind alleen. We gaan ook veel wandelen, hij loopt dan mee, aan de hand wil hij niet meer, door de wijk of naar een speeltuintje. Of in de dubbele wagen naar de stad of c1000, vind hij ook nog prima. Als de jongste iets groter is en net na de koudste maanden wil ik ook gewoon met de auto naar het bos of kinderboerderij. Wil de oudste ook de leuke dingen bieden die we voorheen deden voordat de baby er was.
komende zomer is ons meisje ruim 3,5 maar ook dan mag ze echt nog niet alleen buiten spelen. Laatst in die warme dagen nog een paar weken geleden had ik er nog een gesprekje/discussie over met de buurvrouw. Ons buurjongetje is 5,5 en die speelt alleen buiten, mag rondjes fietsen om de huizen. Haar dochter is 13. Onze poort staat open als ik in de tuin zit, zodat ze andere kindjes voorbij ziet komen en het andere buurmeisje kan komen spelen als ze wil, die is ook 5. Dus mare wilde ineens door de poort om een rondje te doen, dus ik zeg haar: eerst even tegen mij zeggen als je weg wil, dan loop ik mee. Niet zomaar weggaan. Zegt de buurvrouw: jeetje, je moet ze wel wat vrijheid geven hoor, lekker alleen buiten spelen. Ik dacht bij mijzelf, ja hoor, ze is nog maar 2. Maar goed, vond het de discussie niet waard, dus ben gewoon verder gelopen.
Jemig Tulip, waar bemoeit die vrouw zich mee?! Ik vind 2 nog zeker te jong maar daarbij ken je je eigen kind toch het beste?! Over een jaar is mn zoontje dik 3,5, dan wil ik er over nadenken... maar als hij dan nog zo slecht luistert, wegloperig is en snel als water is, dan vraag ik me af of hij het dan al wel mag! Terwijl andere kindjes zijn er dan misschien wel klaar voor? In ons doodlopende straatje is op zich wel aardig wat sociale controle maar ik wil het toch liever zelf in de gaten houden... daarbij is er ook een sloot in de buurt met eendjes die hij errug leuk vindt....nee hoor, dan toch liever niet!
Zou mij ook nog te jong zijn. Mijn dochtertje is gisteren toevallig voor het eerst alleen naar het speeltuintje hierachter geweest. Moet ze een heel rustig straatje voor oversteken, is nog geen minuut lopen. Eerder mocht ze hoogstens in de steeg van mij spelen. De jongste mag nog lang niet alleen buiten de tuin spelen. Dat is ook zo'n wilde, mijn dochtertje let wat beter op. We gaan sowieso elke dag naar buiten, omdat we een hond hebben die uit moet. Meestal gaan we dan nog wel een keer langs een speeltuinje, de brievenbus, bloemen plukken of bijv. eendjes voeren (als je die hebt in de buurt). Als we in het bos zijn, nemen we vaak wat blaadjes, nootjes etc. mee. We hebben een 'herfstmandje' gemaakt waar we de vondsten instoppen en dat staat hier op tafel.