Vind ik dit terecht?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ringeling, 21 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Een vraagje omdat ik niet goed weet of ik me enorm aanstel of toch een punt heb :D

Sinds dochter naar school gaat (6 weken) hoor ik alleen wat info via mijn dochter. Zo heeft ze een judoles gehad, een ogentest bij de schoolarts, een uitje naar een vijver etc.
    Ok, niet alles is even belangrijk maar ik vind het erg jammer dat ik weinig tot niks meekrijg of toevallig.

Afgelopen week hadden we een 10 min gesprek, nu snap ik dat er weinig te vertellen is over ontwikkeling, toetsjes etc. Maar het enige wat de juf vertelde: volgens mij vind ze het wel leuk. Toen nog een boel info over samenvoeging kinderopvang, school etc. Dingen die benoemd zijn in de nieuwsbrief en niet echt relevant voor het gesprekje over dochter.:)

Gaat dit ook zo bij jullie op school? Moet ik gewoon wennen?

2. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ik vind dat ze de ouders wel moeten vertellen wat ze doen op school.

Vooral uitstapjes! Jij denkt dat je kind op school is.. Maar dan is ze gewoon bij de vijver??

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, school is loslaten en niet van jou maar van je kind. Het is dus juist prima dat je het van je kind hoort.

En nee, kinderen horen niet IN de school te zijn... ze moeten onderwijs krijgen en graag naar buiten lijkt me! En een vijver... juf zal vast goed opletten :)

Loslaten en wees blij dat je kind vertelt... de meeste schijnen dat niet te doen

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Helemaal mee eens

Kind krijgt een eigen leven met eigen dingen.

5. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Ik zou volgende keer tijdens dat gesprek zelf vragen wat ze zoal doen op een dag, dan komen er vanzelf leuke verhalen! Mijn zoontje doet volgens hem niets op school en het was ook altijd stom :D
    Maar als ik bij het hek sta te wachten heeft hij de grootste lol :)

Ik vind niet dat je kind op deze jonge leeftijd al haar eigen leven heeft hoor,het lijkt me juist belangrijk dat je weet waar ze mee bezig is

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier krijgen we altijd een briefje van tevoren. I

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Vanwege dat laatste vind ik het bij kleuters wel belangrijk dat ik weet waar ze mee bezig zijn en we dit nog kunnen bespreken nadien. Een bezoek aan de schoolarts wil ik ten allen tijde weten, dacht dat ze dat ook verplicht waren.

8. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    volgens mij mogen kleuters niet eens zomaar weg zonder toestemming! maar het kan zijn adt je dat gegeven hebt met het aanmelden. dan heb je zo'n vragenlijst soms of het kind weg mag met toezicht. in kleine groepjes is dat vaak.

maar ja ik vind het ook raar dat er soms zo bar weinig info gegeven wordt. hoe moeilijk is het ff te zeggen wat er gebeurd.. hoeft geen uitgebreid verslag te zijn maar gewoon we hebben dit gedaan of gaan dit doen.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De meeste activiteiten hangen hier op het prikbord bij de juf, of het staat in de nieuwsbrief, of ze krijgen een briefje mee. Alleen soms zijn er last-minute activiteiten. En dan hoor ik het ook pas bij thuiskomst van mijn jochie, of juist niet.. Vaak vang ik het wel op als de andere kinderen er iets over vertelden. Maar inmiddels in groep 2 verteld hij zelf ook veel meer..

10 minuten gesprek is hier ook nooit erg gevuld. Alles gaat zijn gang wel. En dan valt er weinig te bespreken. In groep 1 bij de 1e keer ook weinig. Er is nog niet echt iets dat ze moeten kunnen, en juf moet ze ook leren kennen.

Dus eigenlijk vind ik het niet heel raar. Maar wennen is het wel ;)

10. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    En misschien is dat het ook hoor, dat ik er aan moet wennen!
    Ik vind het alleen jammer dat je over sommige dingen niet kan praten omdat er verder niks bekend is. Ze vertelt wel wat maar kent natuurlijk niet alles en weet dan zelf ook niet goed wat ze precies doen en waarom.

11. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Aan de ene kant is het wel normaal dat je niet meer precies weet wat ze doen en dat de juf je op de hoogte houdt.
    Maar aan de andere kant is het ook wel heel leuk om er wat van te zien/horen.

Hier vertelt dochter ook heel erg veel, verder staat er vaak wel wat info op het schoolbord bij de deur en hangen er regelmatig foto`s van uitstapjes.

En wat betreft water/vijvers; vorig jaar zijn ze ook met de hele klas naar de vijver grweest om kikkerdril te halen voor in hun waterbak en toen de kikkers begonnen te springen door het lokaal om ze weer trug te brengen.

Maar ik praat ook weleens met moeders en dan weet ik door dochter iets over hun kind dat ze zelf nog niet hadden gehoord.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij krijgen regelmatig nieuwsbrieven met wat er de komende weken gaat gebeuren, als er een project is ofzo. Dat is nu deze en volgende week en volgende week donderdagavond mogen we dan kijken wat ze gedaan en gemaakt hebben. Dat is wel de eerste keer trouwens, wel erg leuk. Op het raam bij Eva's klas staat ook vaak wel waar ze mee bezig zijn. Eva vertelt verder niet veel, moet het er echt uit trekken en dat doe ik dus niet elke dag.

Het klopt dus wel dat je een stuk minder info krijgt. De leerkracht kan niet aan elke ouder gaan vertellen wat ze die dag gedaan hebben. Hier zeggen ze wel altijd in het 10 minuten gesprek wat ze de laatste tijd zo'n beetje hebben gedaan. Verder is het vooral loslaten :). Ik weet globaal wel waar Eva mee bezig is en verder vertrouw ik erop dat ze op school in goede handen is :)

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Hier iedere woensdagochtend een kwartier inloop voor de ouders, 1 keer in de 5 of 6 weken worden we uitgenodigd voor de thema-afsluiting.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben het grotendeels eens met wat o.a. cygnet2 zegt, maar ik mis soms ook informatie. Dan hebben ze aan zoonlief verteld dat er iets gaat gebeuren op school en dat hij dat moet doorgeven aan zijn ouders, maar die jongen vergeet dat natuurlijk. En dus leveren wij hem in z'n gewone kleren af bij het pyjama-ontbijtje. Dat soort dingen mogen ze van mij toch ook even rechtstreeks aan de ouders melden. Of dan worden er ouders gevraagd die auto kunnen rijden met een groepje kinderen voor een uitstapje, maar ik heb dan geen idee of mijn zoon dan meegaat of niet.

Voor de rest vind ik dat het bij ons op school aardig goed geregeld is, met 3 keer per jaar een gesprek van 30 minuten. En daarnaast nog als je daar behoefte aan hebt.

15. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dat soort dingen worden hier op het infobord naast de deur geschreven, erg handig want daar kom je 2x per dag.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm ook ik moest erg wennen hoor..

Op kdv krijg je elke dag precies te horen wat ze hebben gedaan.
    Echter.. Als de kleuterklas uit gaat... Laat juf in 1x 30 kindertjes naar buiten. Met dus ook 30 ouders.
    En die kan ze moeilijk allemaal even in 5 minuten persoonlijk spreken.

Dus dat je niet elke dag een uitgebreid verslag krijg is natuurlijk niet heel gek.
    Maar dingen als een uitje met de klas, judoles.. Dat weet ik toch wel graag vantevoren en staat bij ons altijd in de weekbrief op vrijdag.
    Uitjes met de klas meestal vantevoren.. Dingen als een extra of bijzondere les op school meestal achteraf.

Alleen dat ze alleen naar de schoolarts gaan zou ik absoluut heel boos over zijn. Daar hoor je als ouder gewoon bij te zijn.
    Hoor het hier op het forum overigens vaker... Dat je daar enkel achteraf wat over hoort.
    Bij ons was het zelfs niet in de school dus dan is het geen issue of je erbij bent of niet. Je stuurt je kind niet alleen over straat tenslotte :)

17. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Wij krijgen elke week een nieuwsbrief per mail, daarin wordt per groep beschreven wat er die week gedaan is en wat er op het programma staat voor komende week (als er iets bijzonders is). Wel prettig om te weten!

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik vind tenminste dat 10mn gesprek over je kindje moet gaan! ik zou gewoon zeggen:skip die toevoeging van school opvang verhaal verteel me hoe de dagen van mijn dochter eruitzien op school....

19. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Ondertussen is het schoolarts verhaal opgelost :)
    Er was 1 kindje die nog een ogentest moest doen en die wou niks zeggen, er zijn 2 vriendinnetjes (waaronder mijn dochter)meegegaan om haar te stimuleren. Alleen dan jammer dat ik daar zelf naar moet vragen. Verder mis ik een infobord bij de klas, ik zal het eens voorleggen! Ik hoef en verwacht niet dat alles vertelt wordt maar bijzondere dingen zoals een vervanger, een uitje of bijzondere sportles zou fijn zijn :)

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Oh dus eigenlijk was het best een goeie actie dan :)
    Fijn!

Hier hangt trouwens inderdaad bij alle klassen gewoon een prikbord.
    Maar dan nog heb ik vaak het gevoel dat ik veel mis hoor
    De overgang is gewoon erg wennen vond ik.

Overigens.. 1 van de ouders van een groep2-kindje hield me redelijk op de hoogte van het doen en laten in de klas...
    E langzaam aan gaan ze ook steeds meer vertellen.
    In het begin kwam dochterlief hier niet verder dan "weet ik niet" :)
    Gaat steeds beter... :)

Deel Deze Pagina