speciaal onderwijs

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Lovely83, Apr 19, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Hoi,

2 weken terug hebben we te horen gekregen dat het voor onze zoon het beste is als hij naar speciaal onderwijs gaat.
    Hij heeft op school moeite om de boel bij te houden, wat ervoor zorgt dat hij het totaal niet meer naar zijn zin heeft.
    Na een onderzoek, blijkt dat hij niet tegen drukte en te veel opdrachten tegelijk kan.
    Verder is hij wel een pientere jongen iq test heeft ie geweldig gedaan.
    Omdat normale scholen meestal uit grote klassen bestaan is het dus beter dat hij naar speciaal onderwijs gaat voor kinderen met leerproblemen daar hebben ze meer aandacht en tijd voor hem en zijn de klassen kleiner.
    Ik ben benieuwd of er meer ouders zijn met kinderen die op speciaal onderwijs zitten, en hoe het jullie bevalt. Wat zijn de reacties van andere mensen?
    Ik merk namelijk dat de meeste mensen bij speciaal onderwijs direct aan gedragsproblemen en ben bang dat ze dan een verkeerd beeld van mijn zoon krijgen.
    Ik hoor graag ervaringen!

Groetjes Liset

2. Fairy11

Fairy11 Fanatiek lid

Dec 14, 2008
    1,227
    0
    0
    Ook mijn dochter heeft speciaal onderwijs, er zijn inderdaad veel kindjes met gedragsproblemen.
    Ik vind als anderen van jou kind denken "ooooow die zit op het SBO, zal wel niet goed zijn", die hebben zelf een gedragsprobleem!

Je doet je kindje op het speciaal onderwijs omdat je van je kind houd en je hem/ haar een beter leven gunt en straks veel beter de maatschappij in kan!

Succes met je keuze!

3. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Mijn zoon van 12 zit bijna zn hele leven al op een SBO (hij heeft een vorm van autisme) en ik heb gelukkig nog nooit zo'n reactie gekregen of gemerkt dat ze mij en/of mn zoontje om die rede anders behandelen.
    Het is even slikken als je zon cunclusie hoort natuurlijk. Maar het kan alleen maar beter gaan vanaf dat je mannetje op een school zit waar hij net dat beetje extra krijgt wat hij nodig heeft. Doet niks onder aan hem of de schoolkeuze van VO straks hoor. Mijn zoon gaat volgend jaar naar de HAVO (wel nog een speciale voortgezet onderwijs school). En n zoon van n kennis is naat het VWO gegaan vanuit een sbo. Hopelijk krijgt hij door dat het makkelijker voor hem word de kennis op te nemen voor de les weer verder gaat weer wat meer plezier in naar schoool gaan.
    Wat vind hij er zelf van?

Trouwens op de scholen zelf houden ze er wel rekening mee dat jou kindje geen gedrags problemen heeft (tenminste dit is mijn ervaring) Ze stoppen nml niet alle kindjes met gedrags problemen in 1 klas (want dan word de juf gek :)) en daar dan 1 kindje met leer problemen tussen bvb. Hij zal niet ineens in een klas staan waar allemaal kindjes met hele erge problemen in zitten bedoel ik te zeggen.
    Ze kijken bij mijn zoon zn school naar leeftijd, speciale problemen en leerproblematiek. Dan krijg je vanzelf een gemalleert klasje waar van alles wat in zit die toch n beetje aansluiting aan elkaar hebben. Sommigen daar zal je zoontje misschien niet mee om kunnen/willen gaan ivm gedrags problemen. En andere vind hij misschien teveel een nerd. Maar dat zou dan in een gewone klas ook aan de orde zijn. Enige is dat de klassen dus anders verlopen. Ik kan je dus niet vertellen in welk leerjaar mijn zoon zit (ja ok nu wel...groep 8...maar dat is omdat hij school verlater is) want op een gewone school gaat dat aan de hand van de leeftijd van de kinderen en bij hem niet (zo zitten er kinderen in de klas die 10 zijn maar ook kinderen zoals mn zoon die al 12 zijn) Het kan dan ook zijn dat ze t volgend jaar een hele andere klas hebben. Gewoon omdat er kindjes bij gekomen zijn op school of af gegaan zijn en een andere samenstelling beter is.
    Weet niet of het per definitie altijd zo gaat bij sbo scholen. Maar bij diegene waar mn zoon op gezeten heeft wel.

4. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

Mar 5, 2006
    5,590
    0
    0
    Er zit wel een verschil tussen SBO en Sbao. SBO scholen zijn de zogenaamde clusterscholen voor o.a. langdurig zieke kinderen, visueel gehandicapten, auditief gehandicapten en voor kinderen met gedragsproblemen. Dit zijn ook e clusters waar je een zogenaamd rugzakje voor kan krijgen.
    De Sbao scholen zijn in feite "normale" basisonderwijs scholen met extra financiering vanuit het rijk waardoor de klassne kleiner kunnen blijven en kinderen meer individuele aandacht krijgen.
    Misschien verandert deze wetenschap je gevoel een beetje?

Mijn mening over SBO en Sbao is dat er voor elk kind een passende oplossing gevonden moet worden waar het zich het beste kan ontwikkelen en waar het zich het lekkerste in z'n vel voelt. Welke "soort" school dat dan moet zijn vind ik voor mijn gevoel minder relevant. Zoals al gezegd, je meldt je kind op een dergelijke school aan omdat je het beste voor je kroost wil.

Succes, want het is m.i. even een pittige boodschap die jullie te verwerken hebben gekregen.

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    We hebben een hele leuk school gevonden!
    De eerste stap die we daarbinnen deden voelde direct goed.
    En onze zoon voelde zich ook direct thuis.
    Dit maakt het allemaal toch makkelijker te verwerken.
    We gaan zometeen met een supergoed gevoel een nieuw schooljaar tegemoet!

De reacties trek ik me weinig meer van aan, wat mensen ook zeggen ik ben trots op mijn knuffelbeer!

@ wilma hier vertelde ze ook inderdaad dat ze niet een hele klas vol zetten met kinderen met ADHD dus daar maak ik me ook geen zorgen meer over.

Het verbaast me ook wat ze allemaal voor extra op zijn school krijgen aan lessen. Zwemles direct van groep 4, ondersteuning bij grove en fijne motoriek wanneer nodig, naar de logopedist wanneer nodig ze hebben les in de sociale omgang echt super!

Liefs een opgeluchte mama

Share This Page