Omdat er wegens ziekte al een tijdje minder geld binnen komt hier, ben ik onze financiën onder de loep aan het nemen. Met vruchtbaar resultaat moet ik zeggen.... We hebben een 'strakke' begroting gemaakt, werken nu met een kasboek om alle uitgaven te noteren, besparen op enkele zaken, hebben wijzigingen aangebracht in contracten met telefoniemaatschappij en verzekeraars. Maar nu de laatste, belangrijke stap die ik wil nemen: Ik wil een lening af gaan sluiten, waar ik zowel mijn doorlopend krediet (heb ik af moeten sluiten ivm het afkopen van contract -> Dexia-lease fiasco waar ik jaren geleden ingetuind ben en wat me duizenden en duizenden euro's gekost heeft), het persoonlijk krediet van de 2ehandsauto van mijn vriend en mijn studiefinancieringsschuld mee kan aflossen, met als doel: * overzichtelijker: nog maar 1 schuldenpost (buiten hypotheek dan) * minder kwijt zijn aan rente. De rente die ik betaal voor het aflossen van het doorlopend krediet is superhoog. Tja, de goed-verstaander leest tussen de regels door dus wel dat ik in het verleden wat geldzaken betreft nogal goedgelovig was en mezelf iets liet verkopen wat niet zo handig bleek , althans niet voor mezelf. Wel voor de andere partij. Natuurlijk ben ik nu een stuk oplettender en voorzichtiger voor wat betreft het afsluiten van contracten, maar neemt niet weg dat ik wel wat advies/tips kan gebruiken van meiden hier die wel weten hoe het allemaal werkt Voor de duidelijkheid: NEE, ik vraag niet om reacties als: Niet doen, een lening, risico's etc. Want dat weet ik dus ondertussen wel Wat ik WEL vraag: tips mbt. betrouwbare leningen, laag rentetarief etc.etc. M.a.w. Hoe kom ik erachter welke lening ik het best af kan sluiten zodat ik het leenbedrag op zo kort mogelijke tijd, onder lage rente en vaststaand maandbedrag, kan terugbetalen? Alvast hartelijk bedankt meiden! Liefs, Chipske
Waar je heel goed op moet letten is dat als je een lening afsluit om overige schulden mee af te lossen is dat ze er niet een soort levenverzekering bij doen. Ik heb een soort gelijke situatie gehad een paar jaar geleden, een paar kleine leninkjes wou ik in 1 lening hebben. Er kwam een man van een bank praten en het kon geregeld worden, zelfs zo goed dat hun de lopende leningen afbetaalde en ik daar zelf niet achter aan hoefde te gaan. Wij dachten dat het zo mooi geregeld was, het was niet zo'n hoog bedrag dus we zouden er binnen een jaar vanaf zijn. Een paar maanden na het afsluiten van dat contract kregen wij de optie op een nieuwbouw, dus wij naar de hypotheker om alles te laten uitrekenen. Toen kwamen wij er dus achter dat er op de lening een cardif afgesloten was, dat was een soort levensverzekering dat als er iets met ons zou gebeuren de lening daaruit betaald werd. Het nadeel was dat dit 4 jaar zou blijven lopen en het ergste was dat het ons maarliefs 4000 euro zou kosten, terwijl de lening maar 2000 was. Jeetje wat waren wij over de zeik, ik heb toen gelijk gebeld en hun zeiden doodleuk, je hebt er zelf voor getekend. Nou hebben we het gelukkig toch kunnen regelen met onze hypotheek maar voor het zelfde geld had het daar op stuk gelopen. Daarom waarschuw ik nu iedereen voor dit soort dingen, pas alsjeblieft op dat er geen cardif of levenverzekering aanhangt, vaak gebeurd dit zonder dat je er erg in heb. Ze praten daar ook niet zo makkelijk over omdat het natuurlijk de eerste verdiensten van die bank is.
De enige tip die ik heb is let op of de lening niet toevallig aflossingsvrij is! Ik heb bij een toenmalig vriendje (jaaaaren terug) zijn financien op orde willen brengen en hij was een lening aangegaan die aflossingsvrij bleek te zijn. Oftewel, je maandbedrag is dan voor je idee flink laag maar je lost niks af en blijft de rest van je leven voor de rente betalen en je schuld blijft staan! Vraag dus echt naar wat je per maand aflost en wat je rente is per maand. Alleen dan kan je het kaf goed van het koren scheiden. Sterkte! Je bent ieder geval al een heel eind op de goede weg en ik wens jullie alle goeds toe!
ik zou informatie gaan inwinnen bij de kredietbank of een soortgelijke instelling. die hebben vast wel informatie over hoe je dit het beste kan gaan doen. En idd wat bosi ook zegt: waarom je schuld van de ibg erin opnemen. De ibg heeft een veel lagere rente dan de banken. Dat is dus nie echt verstandig.
Hoi Chipske ik zou gaan informeren bij je eigen bank en vooral niet op Becam etc afgaan! De rente op een lening is op dit moment vrij hoog, maar je zou wel een stuk lagere rente kunnen krijgen als je de overwaarde van je woning zou benutten. Een bank kijkt dan naar je hypotheekbedrag en de WOZ waarde van de woning en maakt daar een berekening op. Echter moet je wel naar een notaris als je je woning niet hoger hebt ingeschreven toen je m kocht. Google anders even op flexibel hypotheek krediet. Verder zitten er bij banken vaak een overlijdensrisico verzekering in de lening (geen extra kosten) dit is super handig, zeker als je kindjes hebt! Zoals iemand al schreef zou ik zeker niet gaan voor een aflossingsvrije lening omdat je dan over 10 jaar nog steeds met dezelfde schuld zit. Veel succes en vraag genoeg info aan!
Ik zou inderdaad ook informeren bij je eigen bank en inderdaad niet bij becam e.d. Mijn vriend en ik hebben in de zelfde situatie gezeten, maar bij ons konden ze het niet oversluiten, omdat de inkomsten te "laag" waren. Kijk daar ook even na in je kosten plaatje! Verder is en lijkt het natuurlijk erg overzichtelijk, maar pas wel op! Als je bij je eigen bank één keer niet betaald ( aflossing ) dan kan dat voor problemen zorgen. Is er toevallig bij jullie in de buurt geen krediet bank? Deze zijn wat mee gaander en makkelijker in omgang. Tenminste in onze regio wel. Ik las ook wat over studie schuld? Als je dat inderdaad bij IB-groep hebt, dan zou ik dat daar laten staan. Ze vragen weinig rente en je hebt tijd genoeg om dat af te lossen! Laat je erg goed informeren bij mensen die er verstand van hebben!
Ik zou naar een instelling als de Hypotheker ofzo gaan. Die kunnen je volgens mij ook wel adviseren op het gebied van leningen en niet alleen hypotheken (correct me if I'm wrong...). Als je naar je eigen bank gaat krijg je natuurlijk alleen een lening uit hun "stal" aangeboden en weet je nog niet wat er verder te krijgen is.
ja dat zou ik ook niet doen als ik je was. Nergens kun je zulke lage rente krijgen als bij de ibg. Dus ik zou die gewoon los laten lopen van de rest. Die tip kreeg ik destijds in een dergelijke situatie ook.
Dank jullie wel voor al jullie geweldige tips, meiden! Hier heb ik echt iets aan. SUPER! @ Bosi333: Ik weet dat het rentepercentage op de Stufi van de IBG enorm laag is, maar ik wist niet of het mogelijk zou zijn een lening af te sluiten met een lager rentepercentage. Vandaar. Hoe eerder ik mijn lening af kan lossen, hoe beter. Maar ik begrijp uit hetgeen er geschreven wordt dat de rente op de stufi extreem laag is en dat ik deze beter kan laten doorlopen. Oké, prima. Weet ik dat ook weer Ik word er helemaal blij van dat jullie zo goed meedenken en me waarschuwen voor net die dingen waar ik anders natuurlijk weer keihard ingetrapt zou zijn Gisteren ontdekte ik trouwens ook dat het rentepercentage op onze spaarrekening (Rabobank) erg laag is, vergeleken met andere banken. Dat is dus ook nog een stap die ik kan zetten: overstappen naar andere spaarrekening om zo meer geld te 'verdienen'.
@Marloes80, uiteraard! Maar dan moet dit ook mogelijk zijn natuurlijk Er staat nog maar 500 euro op onze spaarrekening en die wil ik toch echt als buffertje houden, want ik moet er niet aan denken dat er iets gebeurt met het wasmachine of iets dergelijks, reparatie auto of zo. Omdat we voorlopig 0,0 geld kunnen sparen zullen we toch echt iets achter de hand moeten hebben. Ik hoop dus ook wat geld over te houden, dat dan naar de spaarrekening kan iedere maand, door minder rente kwijt te zijn op de lopende leningen. De spaarrekening van mijn dochtertje, daar wil ik absoluut van afblijven. En zoveel zoden zou dat überhaupt ook weer niet aan de dijk zetten hoor als ik daar een gedeelte mee zou aflossen Verder is het helaas voorlopig gewoon kiezen op elkaar houden, flink krap leven en hopen dat er snel betere tijden aanbreken. In de eerste plaats natuurlijk dat mijn gezondheid beter wordt, in de 2e plaats dat ik dan ook weer snel in staat zal zijn te gaan werken en er meer geld binnenkomt hier.
Ik hoop het ook voor je. Heb je nog andere mogelijkheden? BV je ouders/schoonouders vragen om de leningen af te lossen en die dan terug te betalen?
en waar doe je boodschappen? Ik doe boodschappen bij de AH en neem altijd koopzegels, daar krijg je iets meer dan 6% rente op!!! en als je ah merk of euroshopper koopt is het echt niet duur is natuurlijk geen advies voor je leningen, maar wel een spaartip