Hoi meiden, Mijn vriend en ik willen ons kindje verder laten onderzoeken dan alleen de combinatietest. Dit in verband met afwijkingen en ziekten in onze families. Nu kunnen we kiezen tussen de vlokkentest of de vruchtwaterpunctie. En we vinden de keuze erg moeilijk. Hierbij nog even de voor- en nadelen: Vlokkentest - 98 tot 99 procent zekerheid over de uitslag. - De uitslag is snel bekend, zodat zwangerschap via vacuüm-curettage kan worden afgebroken. - Een kans van drie tot vier op de 1000 onderzoeken op een miskraam. - Een kans van 10 tot 20 op de 1000 onderzoeken op een onduidelijke uitslag. Vruchtwaterpunctie - Vrijwel absolute zekerheid over de uitslag. - De uitslag is laat bekend, zodat zwangerschap alleen via bevallen kan worden afgebroken. - Een kleinere kans op een miskraam, dan bij de vlokkentest. - Een kans van 2 op de 1000 onderzoeken op een onduidelijke uitslag. Wat zouden jullie doen, of wat hebben jullie gedaan? En wat is jullie ervaring? Hoop op jullie reacties, wellicht maakt dit onze keuze makkelijker. Groetjes, Elisa
Hallo Elisa, Ik heb voor een Vruchtwaterpunctie gekozen. Dit ivm met mijn leeftijd.. 41 jaar. Ik heb eigenlijk niet echt getwijfeld over Vlokkentest of Vruchtwaterpunctie. Vruchtwaterpunctie heeft toch meer voordelen dan nadelen. Vruchtwaterpunctie deed overigens echt geen pijn. Ik heb wel uit voorzorg 3 dagen rust gehouden. Ik heb daarna ook geen menstruatiepijnachtige klachten gehad zoals wel eens wordt aangegeven. Heel veel succes met je keuze en als je nog vragen hebt dan stel ze gerust. Liefs, Astrid
Ik heb 4 weken geleden een VWP gedaan en gelukkig was de uitslag goed. Wij hebben hiervoor gekozen omdat we beiden iets ouder zijn (partner 40 en ik volgende mnd 37 jaar), maar bij ons in de fam zijn geen erfelijke factoren die een rol speelde in onze keuze. Wel een klein beetje dat ik 2x eerder een miskraam heb gehad in ene vroeg stadium en dan zou er iets qua chromosomen afwijking kunnen meespelen vandaar de keuze om toch verder onderzoek te laten doen. Niet voor de vlokkentest gekozen omdat je dan toch een hogere kans hebt op een miskraam. Het feit dat je eerder de uitslag krijgt en daardoor de zwangerschap zou kunnen afbreken telde voor ons niet mee. Lichamelijk zou dat minder heavy zijn misschien........, maar emotioneel is het -zo voel ik het- net zo zwaar als dat je zou moeten bevallen ..zoals na een slechte uitslag VWP en zou besluiten de zw schap af te breken De punctie zelf viel me erg mee! Ik heb niet gekeken toen de naald erin ging/ze bezig waren vond t geen prettig idee, maar pijnlijk zeer zeker niet! Duurde wel iets langer want de 2 buisjes moeten vollopen met vruchtwater en er mag geen druk op staan natuurlijk. Heb die dag in bed gelegen (met een paracetamol ivm lichte buiktrekkingen/gevoellig) de dag erna ook nog een deel in bed/bank en toen rustig aan gedaan verders (niet tillen etc) Uitslag kwam net binnen de 3 weken binnen. Suc6 met de keuze en als je vragen hebt kun je me ook PBen. Mirre
@ Astrid en Mirre Bedankt voor jullie berichtjes. Klopt het dat jullie allebei zo'n 16 weken zwanger waren bij de punctie? En hoelang duurde de punctie? Vonden jullie het niet eng dat er een naald in de buurt van je kleintje komt? Eerlijk gezegd zie ik ook de meeste voordelen bij de VWP. En zoals Mirre schrijft blijft het emotioneel erg zwaar, als het kindje niet goed blijkt te zijn. Groetjes, Elisa
Een vruchtwaterpunctie want een vlokkentest is maar 95% zeker je kan bv testen dat het mis is en de kans hebben dat dat niet zo was (achteraf bij autopsie) bij VWP heb je minder kans op miskraam omdat alles al wat steviger is... Je hebt ook sneltesten (ik had de uitslag al met 5 dagen!) dus lang hoeft het niet te duren... Ik heb trouwens wel een complicatie gehad, ik heb 3 dagen plat gelegen en toen ik weer wat ging bewegen verloor ik vruchtwater toen moest ik een week extra plat, meerdere echo's en ons meisje is ingeleid met 39 weken (kortom alles was goed!) maar je moet wel even goed voor jezelf zorgen, liever overdreven als te snel en dat er wat misgaat denk ik dan maar, je kan makkelijk even een paar dagen rustig aan doen voor je kindje... Ik vond het niet pijn doen alleen raar en een beetje trekkerig gevoel, alleen daarna helemaal naar de auto lopen durfde ik niet, was bang iets mis te doen (was meer mentaal) maar een rolstoel ofzo had ik even wel fijn gevonden, ik durfde amper te ademen erna... Volgens mij kan een vruchtwaterpunctie ook niet alleen chromosoomafwijkingen afgeven maar ook neurale (das wel alleen bij de lange test) bv open ruggetje enzo.. Succes met je keuze!!
het duurde nog geen 5 minuten... en ja ik was 16 weken zwanger precies, je hoeft niet te kijken naar het scherm dat heb ik ook maar 1 tel gedaan, mijn man zou het in de gaten houden, die heeft wel alles gezien... maar zo heel dichtbij kwamen ze niet en ze stoppen meteen als de baby beweegt....
Was idd met 16 weken zwangerschap. Partner zat naast het bed waar ik op lag, er waren een echo scopiste en de gyn aanwezig. Ik vond het zeer eng dat de naald in de buurt van m'n kindje kwam en daarom heb ik niet gekeken, maar m'n partner wel. Voordat de gyn begon heb ik dit wel besproken met hem, maar hij gaf aan dat het een stompe naald is (in tegenstelling tot vroeger) en dat het vast wel eens voorkomt dat het kindje tegen de naald aankomt maar die deinst dan terug. Echt het kindje prikken was hem nog nooit overkomen..gelukkig! 5 min idd ongeveer. Daarna een vreemd gevoel had ik, maar niet echt pijnlijk meer een soort van strak, trekkend gevoel. En idd -zoals eerder beschreven- echt je rust nemen! Beter te veel, dan te weinig alles voor the safety! Onderzoek werd bij mij gedaan in Erasmus Medisch Centrum Rdam en kreeg op donderdag (2,5 week na punctie die op maandag 2 nov was) schriftelijk de uitslag. Als er afwijkingen waren gevonden vertelde de gyn dan had hij gebeld. Echt waar het was ff spannend allemaal temeer omdat het nieuw was en ik niemand in m'n omgeving kende die deze keuze had gemaakt voor een VWP, maar ik sta echt achter de keuze van het gedaan hebben en het is zeer meegevallen. Mirre
jep de behandeling zelf valt reuze mee, alleen dat wachten het is gewoon een onzekere tijd... en je KAN je van alles in je hoofd gaan halen enzo (zeker als je het doet nav een slechte nekplooi zoals mij dan ga je toch denken dat er wat mis is) Ik moest trouwens mijn handen onder mijn billen leggen dan kon ik niet per ongeluk iets verkeerd doen qua reflex.. vond ik wel slim gevonden van de dokter..
Hoi Elisa, Ik heb met precies 16 weken zwangeschap een vruchtwaterpunctie gehad, omdat we niet zo'n goede uitslag hadden van de combinatietest (ik ben inmiddels 31 jaar). Gelukkig bleek alles in orde. We waren te laat voor een vlokkentest. Maar ook al waren we dat niet geweest, dan nog hadden we waarschijnlijk gekozen voor een vruchtwaterpunctie, omdat deze 100% betrouwbaar is en iets minder risico met zich meebrengt. De vwp zelf viel me 100% mee. Ik maakte me er enorm druk om maar ik stond na 10 minuten alweer buiten. Het deed bij mij totaal geen pijn (hetzelfde gevoel alsof je bloed laat prikken, een klein prikje voel je dus, en je voelt dat de naald wat dieper gaat, maar het deed bij mij dus geen pijn). Ik heb mijn ogen dichtgedaan toen die arts de naald pakte en ik heb ze dichtgehouden tijdens de hele punctie, ik wilde het gewoon niet zien. Die artsen zijn echter allemaal niet voor niets arts en ze kijken echt héél goed waar de naald naar binnen moet. De tijd dat de naald in je buik zit is nog geen minuut! Na de vwp voelde ik me eigenlijk heel gewoon. Ik heb de rest van de dag helemaal niets gedaan, alleen maar op de bank liggen lezen en tv gekeken. 's Avonds voelde mijn baarmoeder wat trekkerig aan en toen ben ik naar bed gegaan. De volgende ochtend nergens meer last van en ook niet meer gehad. Het eerste gedeelte van de uitslag (Down of niet) kregen we precies 1 week later, en de rest van de uitslag in totaal 3 weken later. Het is even stressen, maar het heeft mij zo veel rust gebracht dat ik het nu zeker weet. Veel succes met je keuze, meid!
Ik heb een vaginale vlokkentest laten doen bij de eerste zwangerschap, maar dat zou ik nooit meer doen. Het ging niet goed en was ongelooflijk pijnlijk. Arts 1 lukt het maar niet, dus bij poging 3 werd er een arts bij gehaald. Die had uiteindelijk bij de 4e poging genoeg materiaal. Een week later was het kindje overleden... De kans is heel groot dat het door de vlokkentest kwam, maar er zit natuurlijk ook een reeele kans in dat het zonder vlokkentest ook was misgegaan. Dit kindje had nl downsyndroom. Maar ik denk echt dat het door de vlokkentest kwam, want ik bleek ook geen vruchtwater meer te hebben en het was al die tijd een zeer beweeglijk kindje met een heel goed kloppend hartje.