Teveel melk/ te vaak voeden??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Elke1984, 29 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Hoi meiden,

zoals jullie aan mijn banner kunnen zien is mijn zoontje vandaag 3 weken oud. In het begin kwam de BV wat moeilijk op gang owv kloven en mijn negatieve gevoel na de bevalling. Toen hij op het randje van de toegestane 10% gewichtsverlies zat, heb ik hem een dag héél vaak aangelegd om mijn productie een boost te geven en dit heeft super gewerkt! Sindsdien kwam hij héél goed aan. De vroedvrouw die bij me thuis kwam (ben polyklinisch bevallen), zei dat hij niet zoveel zou blijven bijkomen. Nu doet hij dit ondertussen echter nog altijd. Sinds een kleine week huilt hij ook vrij veel (eerst sliep hij van voeding naar voeding en was erg tevreden). Hij heeft vaak de hik, melk in zijn mondje en lijkt erg vaak last te hebben van krampen. Ook verslikt hij zich regelmatig tijdens de voeding. Hij kwam meestal om de 2u maar soms ook een stuk vaker en 's nachts soms maar om de 4u.
    Nu raadde de vroedvrouw me aan om hem maar maximum om de 3u te voeden om zijn maagje rust te gunnen en omdat hij toch wel ruim voldoende bijkomt. Ook zijn we bij de kinderarts geweest en krijgt hij medicatie voor verborgen reflux (Motilium en venkelgaviscon).

Ik heb het boek 'Borstvoeding' van S. Kleintjes en nu heb ik die lijst eens grondig bekeken van problemen. Ons kindje heeft alle symptomen van 'teveel melk' (veel huilen, groene ontlasting, krampen,.....) maar ik heb hier geen enkel symptoom van. Enkel het lekken tijdens een voeding maar dit is makkelijk op te vangen en lijkt me niet echt abnormaal.

Ik weet nu dus echt niet goed wat te doen. Ik heb ook getracht om af te kolven omdat ik dacht dat hij misschien te snel moest drinken aan m'n borst maar ik kolf maar héél weinig af dus dit is ook geen optie. Hem om de 3u voeden is soms erg moeilijk omdat hij zoveel zuigbehoefte heeft, hij krijgt dus ook een speentje terwijl ik dit dus eigenlijk niet wilde geven. Maar het troost hem wel en hij komt er niet minder door. Ik ben nu ook bang dat mijn productie niet optimaal blijft omdat ik hem nu niet meer op verzoek voedt.

Wat denken jullie? Wat zouden jullie doen?
    Sorry voor het lange verhaal...

Via deze link kan je zijn groeicurve bekijken. Geboortegewicht was 3325gr, hij is gezakt tot 3040gr en weegt nu 4500gr... Hij komt gemiddeld 100gr per dag aan.

-=] elton.beebiesite.be [=-
    Lieve groetjes!

2. linnepinnie

linnepinnie Actief lid

5 feb 2007
    252
    1
    0
    Meid, in mijn ogen doe je het super tot nu toe. Dat wilde ik eerst ff zeggen.

Bied je per voeding beide borsten aan? Zo ja, dan zou je kunnen proberen om per voeding aan 1 borst te laten drinken net zolang totdat de baby zelf los laat. Zo komt ie goed aan zijn trekken met de zuigbehoefte en krijgt ie minder voormelk binnen dan wanneer je 2 borsten per voeding geeft. Nog een voordeel voor jou is dat je voeding hierdoor wellicht iets gaat terug lopen omdat er meer tijd tussen zit voordat de baby weer aan dezelfde borst drinkt. Loopt de voeding dan te veel terug, dan weer 2 borsten per keer aanbieden.

Een speentje geven lijkt mij echt geen probleem hoor. Dat is makkelijker af te leren dan duimzuigen! Onze jongste wil helaas geen speen. Dat is best lastig als ze dan wil steeds willen zuigen. Maar ik bied in tijden van overproductie ook gewoon 1 borst per keer aan.

En over het groeien. De eerste maanden groeien veel baby's echt explosief op bv! Mijn 2 kinderen groeiden beide een kilo per maand! Tot ze 3 maanden waren. Alleen maar mooi...

Succes ermee

3. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Bij mijn oudste dochter had ik dezelfde symptomen als jij nu beschrijft; het duidde op overproductie. Daarom heb ik vanaf het begin bij onze jongste 1 borst per keer aangeboden. Hier heeft ze genoeg aan en dit zorgt ervoor dat ze goede vette melk binnenkrijgt. Ik was eerst bang dat mijn productie eronder zou lijden, maar dat is absoluut niet het geval. Ik heb ook veel minder stuwing en het voeden is prettiger.

Succes!

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nu al? De ziel... Gaviscon anijs zal je bedoelen, krijgt hij dat weg? Mijn zoontje vond dat zo vies!

Je zou met een goed borstvoedingsbeleid/hulp van een lactatiekundige wel verder kunnen komen. Ik had ook veel melk en nee, dat is niet fijn voor een baby. Hij had de eerste 3 maanden vreselijke darmkrampen en bij 4,5 maand werd verborgen reflux geconstateerd. Achteraf denken we dat hij dat al langer had, maar de ka zei dat je daar nog niet van kan spreken bij zeer jonge baby's, omdat het merendeel wel melk terug opgeeft, al dan niet uitspuugt.

Bij hyperlactatie spuit de melk er echt uit. Ik kolfde de eerste spanning af met de hand. Groene poep duidt op darmkrampen. Wat hier goed hielp tegen de darmkrmpen is ABC-Dophilus van Solgar, dat is probioticapoeder speciaal voor zuigelingen.

En veder goed rechtop houden na de voeding en ook tussendoor even laten boeren.

5. Elke1984

Dankjulliewel voor de reacties tot hiertoe! :)
    En Linnepinnie, dankjewel voor het lieve compliment! :)
    Ik ga dit zeker eens proberen, hem één borst per voeding te geven.

Zogelukkig, idd gaviscon met anijssmaak. Hij lijkt het niet zo heel lekker te vinden, de Motilium daarentegen vindt hij heerlijk denk ik.
    Het leek ons ook wel snel om hem al medicatie te geven maar het is zo triest om hem zo te horen en zien huilen van de pijn en we willen hem alleen maar helpen. Hij kan het ook niet zeggen natuurlijk hè...
    Hem rechtop houden doen we altijd een lange tijd maar boeren doet hij bijna nooit. Hij laat wel veel windjes.
    Onze ka zei ook wel dat zowat alle kindjes eigenlijk reflux hebben omdat hun spijsverteringsstelsel nog niet volledig ontwikkeld is maar dat niet alle kindjes er last van hebben. Ik heb ook wel meer de indruk dat ons zoontje méér last heeft van krampjes dan van reflux maar door de observaties die wij hebben doorgegeven, dacht onze ka voornamelijk aan reflux. De krampjes komen, volgens haar en onze vroedvrouw, vooral door de snelle gewichtstoename en daarvoor moesten we dus proberen minder te voeden...

Onze vroedvrouw is ook lactatiekundige trouwens. ;) Maar ik heb al vaker de indruk gekregen dat de opleiding/kennis hier in België nogal verschilt van die in NL. Bij Kind en Gezin (Belgische CB) zeiden ze me zelfs dat om de 4u voeden ruim voldoende is... :( Ik moest gewoon zorgen dat ik aan 5 voedingen per etmaal kwam! :$

6. Elke1984

Oh en ik ga zeker eens informeren bij onze apotheek naar dat middel tegen krampjes! Dankjewel voor de tip!

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, ieder kind heeft reflux, want dat spiertje dat het klepje tussen maag en slokdarm op z'n plek moet houden is nog niet zo sterk, zo kan je het ook stellen, maar gelukkig hebben niet alle kindjes er last van.

Ik voedde al vaak, maar ben juist vaker gaan voeden, zodat hij zich niet iedere keer helemaal vol tankte. Aan de achtermelk kwam hij wel, want hij bleef sowieso lang plakken.

Dat van die gewichtstoename snap ik niet helemaal; van groei krijg je toch niet zozeer krampen?

Succes ermee, leuk is het niet he!

8. linnepinnie

linnepinnie Actief lid

5 feb 2007
    252
    1
    0
    Tja, 5 voedingen per etmaal is in mijn ogen erg weinig voor een bv kindje. Als ik jou was zou ik lekker op verzoek blijven voeden, maar dan dus 1 borst per keer totdat de baby zelf los laat ivm de zuigbehoefte. Dan heb je vast een meer tevreden kind dan wanneer je je strak aan tijden gaat houden. Voor nog veel meer tips kun je ook eens kijken op www.borstvoeding.com

Volg je gevoel, dan komt het goed!

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier sinds vandaag eigenlijk hetzelfde, het huilen/de krampjes, zó zielig! Heb vanaf het begin al veel melk en dus het hikken/spugen ook al e.d. (had ik bij Eva ook), maar doordat ik de afgelopen dagen honger en zuigbehoefte niet goed kon onderscheiden, is het nu alleen maar meer geworden. Vooral het spugen (lijkt soms wel projectielbraken) is soms echt eng. Nu probeer ik dus wel zo om de 3 uur te voeden zodat het misschien wat minder wordt. Maar wat een drama... ik weet soms echt niet wat ze wil, drinken of alleen zuigbehoefte. Slapen gaat vandaag opeens ook voor geen meter meer, ze valt bij ons in slaap, maar we kunnen haar niet meer wegleggen, ze wordt dan wakker en begint heel hard te huilen en het duurt dan even voordat het over is (wij pakken haar wel op). Speentje heeft ze nog niet, maar ik denk dat we daar toch aan moeten geloven, maar dat wil ik eigenlijk echt niet, vind het echt helemaal niets. Bij Eva wilde ik er ook echt niet aan, maar ben met 3 weken toch overstag gegaan, dus ik denk dat het weer zo gaat lopen. Eva dronk al snel, was al snel binnen 5 minuten klaar. Lisa is helemaal snel (en ik heb nu ook meer melk) en drinkt nog geen 5 minuten aan de borst. Ik heb ook nooit 2 borsten gegeven omdat ze dat gewoon echt niet wil.

Het meeste van alles baal ik dat ik op dit moment niet met borstvoeding kan bieden wat ik graag zou willen, namelijk troost en geborgenheid. Troosten aan de borst resulteert alleen maar in meer krampjes en een gefrustreerde Lisa en ze is sowieso vaak onrustig na het drinken. Ik baal dat ik als troost eigenlijk een speentje nodig heb, het voelt zo onnatuurlijk...

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat KAN wel hoor, met een aangepast borstenmanagement. Je kunt altijd de leegste borst aanbieden om te troosten. Dan komen er alleen druppeltjes, die een krampstillende werking hebben.
    Blokvoeden helpt ook in zo'n geval.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik weet het en zo doe ik het ook. Maar uit de leegste borst komt alsnog heel veel melk, ook na bv. pas een half uur. Het schiet ook meteen toe (binnen 10 seconden) en spuit er dan uit. Lisa vindt dat absoluut niet leuk, want ze wil dan vaak alleen maar even wat zuigen en geen melk drinken. Bij Eva had ik hetzelfde probleem. Maar die wilde dus ook wel een pink/speen. Heb het vanochtend bij Lisa geprobeerd, heb 2 soorten spenen hier liggen, maar ze wil ze allebei niet. Pink wil ze ook niet, van mijn vriend pikt ze het soms wel even, van mij absoluut niet.

Blokvoeden doe ik ook al, Lisa krijgt binnen 3 uur altijd dezelfde borst. Maar dan nog krijgt ze veel te veel binnen, waar ze volgens mij krampjes van krijgt en ze spuugt ontzettend veel.

Bovenstaande stukje schreef ik vanochtend, toen kwam er bezoek en we zijn nu een paar uur en een voeding verder. Lisa heeft goed gedronken, spuugde toen aardig wat en wilde daarna nog even. Toch maar gedaan en ze heeft toen een beetje gedronken, ik heb het idee dat ik nu wel iets minder melk heb. Toen weer aardig gespuugd en ze ligt nu heerlijk te slapen. Gisteren heb ik haar niet telkens aangelegd en heeft ze veel gehuild, ik dacht gister dat het krampjes waren, maar het was waarschijnlijk gewoon zuigbehoefte. Maar doordat ik haar gisteren minder snel heb aangelegd heb ik nu volgens mij wat minder melk, waardoor ik haar nu wel gewoon kan aanleggen. Alleen spuugt ze nog behoorlijk, maar goed, wat er teveel in gaat, moet er natuurlijk uit. Behalve dat er hier aardig wat wasjes doorheen gaan op deze manier, vind ik het verder niet erg ;). Ik ben zo blij dat ze nu tevreden is en dus lekker slaapt. Ik zat er gister echt een beetje doorheen...

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Oeps ja ik zie nu pas hoe jong Lisa nog maar is...je zit nog middenin de opbouwfase waar je megaproductie kunt hebben...da's inderdaad lastig, maar gaat ook snel over.

Gefeliciteerd met je dametje zeg, wat een schatje!

Deel Deze Pagina