Lieve meiden, ik wend mij tot de ervaren borstvoedende mama's, omdat ik met een paar vragen zit. Sinds 1 1/2 week ben ik de trotse mama van een meisje en geef ik, net als bij mijn zoon, borstvoeding. Omdat ik graag wil blijven voeden (en niet, door kolfproblemen, na 3 maanden moet stoppen zoals bij mijn zoon), heb ik mij verdiept in het voeden en het maken van een goede start. Melk is er, onze meid groeit nu al goed (zat na 5 dagen weer boven haar geboortegewicht, 220 gram erbij!) Nu zit ik toch met het volgende: Megan drinkt stevig en kan na 5 minuten (10 als ik het weet te rekken) in slaap vallen. Ze oogt dan voldaan. Luier wisselen, andere borst - idem. Soms wil ze juist langer drinken (prima!) en vaak komt ze na een uur alweer (ook prima!) Toch maakt het me onzeker: maak ik zo genoeg melk aan? Volstaat het geven van 1 borst, of moet ik beide borsten blijven aanbieden, hoe kort ook? Hoe krijg ik haar wakker genoeg om minstens 10 minuten te drinken, als dit nodig is voor de productie? Is het normaal dat zo'n heel klein hummeltje heel vaak komt? Haar broer kwam op een goed moment 4 ons per week aan, dus aan groei geen gebrek. Ik blijf alleen zo onzeker... want hoe zorg ik dat ik voldoende melk aan blijf maken? Hoop op tips en adviezen, want dit is zo'n mooie tijd en ik wil Megan de beste start geven! Dank alvast.
Ja hoor; als je vaak genoeg voedt en dat doe je, maak jij genoeg melk aan. Weet ik niet; ik vond het niet prettig. Heb het wel geprobeerd ivm veel melk, maar beide borsten aanbieden werkt hier nog steeds uitstekend! Ja kleine hummeltjes komen heel vaak, dat is normaal en goed! Slapen en eten dat is wat ze doen. Probeer meteen bij wakker worden te voeden. Niet te warm kleden, muts af, handjes nat maken met lauw washandje, in het handje of onder de voetzool kriebelen. Mijn kraamhulp kneep in de wang, maar dat vond ik zielig! Volg je gevoel; leg aan als ze wakker wordt, dan komt het echt wel goed!
Hoihoi! Nog gefeliciteerd met je kleintje! Over het voeden van 1 borst: ik heb 4,5 maand lang 1 borst per voeding gegeven. Ik had te veel melk en Lucas kreeg anders teveel voormelk (en dus krampjes). Hier ging dat prima en pas toen hij meer melk ging vragen ben ik twee borsten gaan aanbieden. Als je de kleine meid gewoon vaak blijft aanleggen en laat drinken zoals zij dat wil, maak je zeker voldoende melk. Anders kun je ook altijd een paar daagjes wat nakolven bij elke voeding, dan stimuleer je ook je borsten om extra melk te maken (maar omdat ik iets lees over kolfproblemen, weet ik niet of je daarop zit te wachten). In principe maak je altijd voldoende melk als je vaak genoeg aanlegt! Succes!
Als je meisje voldaan oogt, is er dus voldoende Dat ze nog veel in slaap valt, is logisch: de bevalling is nog maar kort geleden. Voor je productie is vaker kort voeden iig goed Qua groei zouden ze -als ze eenmaal op geboortegewicht zijn- iig 100 gram per week moeten groeien, dat is de ondergrens die cb's geloof ik aanhouden. Gemiddeld genomen groeien ze die eerste tijd tussen de 100-250 gram per week. Jouw zoontje was dus wel een enorme groeier! Ik heb wegens hyperlactatie heel lang 1 borst per keer aangeboden en dat was helemaal prima. Mocht jij zelf het idee hebben dat ze te weinig krijgt, dan ga je gewoon beide borsten aanbieden. Voor nu zou ik zelf zeggen: als ze slaapt, dan slaapt ze lekker en dan dus goed opletten dat je afwisselt welke kant je voedt
En daarnaast, als je echt ingewikkelde technische vragen hebt dan kun je die hier op het forum ook aan de lactatiekundige stellen!
Dankjulliewel, meiden Ik kwam erachter dat mijn melk al begint te stromen voordat ze aanhapt - dus wellicht is 1 borst voor nu wel even genoeg. Ik bied aan op verzoek en wissel ook af - ben vooral blij dat ik weer mag voeden, 't is heel bijzonder immers! Zal jullie adviezen ter harte nemen. Dank nogmaals!
Hee Darcy! Elise dronk van 1-3 weken oud 1 borst per keer en sindsdien drinkt ze altijd 2 borsten per keer. Gaat hartstikke goed joh!