Ok het volgende : Ik ben 3 weken geleden bevallen met 41 weken dmv een inleiding. Via cao is geregeld dat mijn vriend na de bevalling 2 dagen kraamverlof heeft , zijn werkgever is coulant en geeft elke medewerker een extra dag kraamverlof wat erg netjes is. Echter werd hem vandaag medegedeeld dat 1 van die dagen alsnog een vakantiedag word. Want de dag van mijn bevalling was hij ook vrij en volgens p&o telt dat dan als de 3e dag. Maar een bevalling ( spontaan of ingeleid ) valt toch gewoon onder calamiteitenverlof ?? Dan kunnen ze daar toch niet zomaar een vakantiedag van maken ??
Dit is wel een lastige vraag voor juridisch loket. Staat die derde dag vaderschapsverlof vast? Of is dat gewoon een "cadeautje"? Calamiteitenverlof staat in principe voor al het acute verlof. Een bevalling valt daar onder, een inleiding lijkt me dan ook. Wettelijk is het "een situatie van overmacht waar je direct vrij voor moet nemen". Beetjr grijs dus. Ik zou even informeren bij je rechtsbijstand oid hiervoor.
De dag van de bevalling zelf valt inderdaad onder calamiteitenverlof (echter kunnen er andere afspraken staan in de cao dus die zou je eventueel moeten nalezen).
Ik ga hier in mee. Een coulante werkgever zou dit niet achteraf wijzigen. Ik noem een inleiding geen calamiteit, tenzij het vooraf niet bekend was. Je zou het wel misschien kunnen scharen onder zorgverlof, daarmee krijg je nog 70%.
Mijn man kreeg geen calamiteitenverlof voor de bevalling omdat die gepland was (ks). Geen idee of dat bij een inleiding hetzelfde is.
http://www.zwangerschapspagina.nl/threads/vrije-dagen-man-en-zorgverlof-na-geplande-keizersnede.600242/ Ik lees dit in een ouder topic hier
Een spontane bevalling/inleiding kan mijn inziens inderdaad onder calamiteitenverlof vallen, een geplande inleiding niet.
Mijn man had de bevallingsdag als een vrije dag en twee dagen er na. Beide bevallingen waren in het weekend 1 op zaterdag dus is de zondag al kwijt. En 1 op zondag dat was alleen maandag en dinsdag. Maar hij nam nadat de kraamhulp weg was nog 2/3 weken vakantie.
Ok ik vond het namelijk ook beetje vaag allemaal , ik dacht kan altijd hier vragen In zijn cao staat dat een bevalling onder calamiteiten verlof valt , er staat echter niks omschreven over wanneer het wel of niet geldt
Ik kan me zelfs herinneren dat vaderschapsverlof (2 dagen) officieel pas in gaat vamaf de dag dat de baby thuis is.
welk cao valt hij onder? en doelen ze daarmee niet op de bevalling van een werknemer ipv bevalling van een partner?
Als het zo in de cao staat betekent dit dat ze dus geen afwijkende afspraken hebben, oftewel het bijwonen van de bevalling (ingeleid of niet!) valt onder calamiteitenverlof. Zoals meerdere al aangeven moet het om een situatie van overmacht gaan maar het kan ook gaan om een bijzondere persoonlijke omstandigheid zoals een partner die gaat bevallen.
Om nog even hierop terug te komen dit staat er in de cao : Nou blijft p&o echter moeilijk doen. Morgen gaat hij weer met hun in gesprek en neemt dit stukje mee uit de cao. Nogmaals : hij heeft op dag van bevalling recht op calamiteitenverlof , daarna heeft hij 2 dagen volgens de cao en hij krijgt een dag van zijn baas. Maar nu willen ze dat hij 1 vakantiedag opneemt omdat hij volgens hun die ene dag van de baas voor de bevalling heeft gekregen. Echter toen ik beviel van mijn eerste zoontje (op een zaterdag) dacht hij 2 dagen te hebben volgens cao en heeft toen van de week vakantie na de kraamweek 1 dag terug gekregen ( want die kreeg hij toen wel van de baas ) Snappen jullie het nog ??!!
Dubbel er staat letterlijk als voorbeeld bevalling van partner maar er staat ook in de toelichting onvoorziene noodsituatie en een inleiding is niet onvoorzien. Denk dat het daarin zit. Breken je vliezen of krijg je spontaan weeen en ga je bevallen is het een onvoorziene situatie. Ik denk dat P&O gelijk heeft.
Bevalling is calamiteitenverlof 2 dagen vaderschapsverlof En de derde dag is dus een kadootje van de werkgever maar geen recht. Of staat dit nog ergens in het contract/ arbeidsvoorwaarden of elders? Wat heeft de werkgever na de bevalling gezegd? Daadwerkelijk een 3e dag vrij gegeven of is dit iets waar jullie vanuit gingen omdat het de vorige keer ook zo was? Als het zo is dat je werkgever je de 3e dag heeft gegeven zou ik de werkgever melding laten maken naar P&O dat er geen vakantiedag ingehouden dient te worden. ( nog proficiat met de geboorte van je kindje en heel vervelend overigens zo’n discussie die dan ontstaat)
Ja volgens mij ook inleiding staat gepland en daar heb je vanalles voor kunnen regelen Calamiteit is als ik loop in de winkel m'n vliezen breken en je moet nu komen