Van schakelbak naar automaat

Discussion in 'De lounge' started by Justme1985, Apr 27, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

Oct 16, 2009
    1,028
    641
    113
    Wij hebben een andere auto op het oog. Mijn man wil heel graag een automaat (is zijn werkbus ook en hij vindt het heerlijk). Ik ben nog wat huiverig...

Afgelopen zaterdag toch maar een proefrit gedaan. Vanaf de garage reed mijn man en nadat we even thuis zijn geweest om te passen met autostoelen en de kinderen, zijn we naar industrieterrein gegaan zodat ik ff kon voelen hoe dat reed. Na een paar rondjes had ik wel wat vertrouwen dus de weg oogedraaid en weer op de terugweg gegaan naar de garage. Bij de 2de rotonde maakte ik al de fout door de rem in te trappen ipv koppeling :o: (waaarom is dat rempedaal dan ook zo breed :roflmao:) gelukkig reed ik al niet heel hard dus was ff een klein schrikmoment. Eenmaal op de 80 weg moesten we afremmen en dat ging verder goed.... totdat wij stilstonden en ik in mijn spiegel een auto heel hard aan zag komen rijden :cry:. Heb nog geprobeerd deze te ontwijken maar dat ging niet meer.... dus wij zaten midden in een kopstaart aanrijding :cry: met een auto die niet van onszelf is :cry:.
    Gelukkig geen gewonden!

Maaaaaaar gisteren moest ik weer naar mijn werk en reed langs herzelfde stuk en ineens kwam daar voor mij de mentale klap, het besef.... de rest van de rit heb ik mega gespannen gereden en vol adrenaline en "angstig" voor het verkeer om mij heen.

Nu ben ik dus wat "banger" voor het automaat rijden... en dan met name het uit automatisme de koppeling in te willen trappen. Het is nu, door de aanrijding, een etra drempel geworden.

Hoe snel raak je daaraan gewent en wie heeft er evt tips om ervoor te zorgen dat je die linkervoet niet meer gebruikt?

2. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Enige tip die ik heb is je linkervoet goed links zetten.
    Als je alleen nog in een automaat rijd ben je vast snel gewend. Wij hebben beide, maakt voor mij vrij weinig verschil.

3. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

Jan 23, 2011
    2,438
    1,030
    113
    Female
    Ach wat een rot ervaring!
    Ik was heel snel gewend aan de automaat.
    Idd 2x de fout in gegaan voor een rotonde maar daarna nooit meer.
    Ik wil nooit meer terug naar smeen schakelbak.
    Sterkte!

Justme1985 likes this.
  4. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Mijn schoonzus en zwager hebben nu een tijdje beide en rijden ook allebei in beide auto’s - ze zijn helemaal gewend en vergissen zich niet :)

Zo’n kop-staart-botsing hakt er natuurlijk in! Kan me goed voorstellen dat die spanning even tijd nodig heeft om te ‘slijten’ en dat een automaat daardoor misschien wat extra spannend is!

Justme1985 likes this.
  5. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik denk dat er geen antwoord is hoe snel je daaraan gewend raakt. Dat dat bij iedereen anders is. Heb je wel goede uitleg gehad voor je ging rijden? dat je je linkervoet "weg" moest zetten aan de linkerkant en net alsof moest doen alsof je maar 1 been hebt? want als je dat doet kun je de fout van met de linkervoet remmen eigenlijk al niet meer maken! Ik denk dat bij jou de uitleg voor je ging rijden niet voldoende of duidelijk genoeg is geweest en je nu onnodig onzeker bent geworden!!
    Ik ben met mijn 18e afgereden in een schakel auto. Mijn eerste 2 auto's zijn ook schakel auto's geweest. De 3e auto (met mijn 23e) werd een automaat en het wennen heeft maximaal 1 minuut geduurt. Daarna ook nooit meer terug naar een schakel gewilt omdat ik automaat veel lekkerder vind rijden. Voor ik zelf een automaat kocht heb ik ook regelmatig in de automaat van mijn schoonvader gereden maar na de goede uitleg van doen alsof je maar 1 been hebt en de linkerbeen voor dood er naast laten staan was ik ook in zijn auto binnen een minuut volledig gewend. Het is denk ik ook een stukje vertrouwen in jezelf hebben en die moet jij nu terug verdienen in jezelf. En onthoud dit ongeluk had met een schakel ook kunnen gebeuren! Dat het nu met een automaat gebeurde is dikke vette pech laat het je niet afschrikken. Probeer het ongeluk een plekje te geven, wees blij dat niemand letsel heeft opgelopen en stap als het een plekje heeft weer in een automaat met goede begeleiding. Neem desnoods 2 of 3 rijlessen bij een rijschool die rijlessen geeft in automaten als jou dat een zelfverzekerd en veilig gevoel geeft op de weg.

6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,462
    8,613
    113
    Female
    Ik heb sinds een paar weken een automaat en zou nooit meer terug willen. Heb ook nooit de fout gemaakt van de denkbeeldige koppeling. Je voet staat links gewoon ‘vast’. Het enige wat ik heel soms doe ik mn rem intrappen als ik weg rijdt uit een parkeervak. Dan rij je weg op de rem, die je op laat komen en zodra je dan echt gas wil geven lat je die natuurlijk los. Heb nu dus 2 of 3 z gehad dat ik dan mn rem intrapte om weg te rijden. Tjah, dan sta je opeens weer stil ;)

Justme1985 and GossipGirlxoxo like this.
  7. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Kan ik heel kort over zijn, het went echt heel snel. Ik heb geloof ik 2x echt even moeten nadenken (op een rotonde geloof ik) en de allereerste keer vergat ik nadat ik hem in R(everse) had gezet, hem ook weer terug in D(rive) te zetten om weer vooruit weg te rijden. Maar dat zijn echt dingen die na 2 dagen gewoon al normaal aanvoelen. Goed je voet links houden. Ik wil niet anders meer!

Justme1985 likes this.
  8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,807
    5,942
    113
    Female
    Ik heb per toeval nu al meerdere vakanties (in het buitenland)een automaat gereden, en als ik de VS ben en een auto huur is dat uiteraard ook een automaat.
    Het is dat ze stukken duurder zijn dan een schakelbak, want anders zou ik zeker voor een automaat kiezen, bij een volgende auto.
    Zo relaxed rijden. Rustiger. En die linkervoet gewoon weg parkeren.
    Ik vind het echt heel snel wennen...

Wel een hele nare ervaring zeg! Echt schrikken geblazen:(

Justme1985 and GossipGirlxoxo like this.
  9. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Oh en ik heb pas sinds eind 2020 een automaat. Mijn eerste 2 auto's waren gewoon handgeschakelde auto's (benzine en later diesel) en nu dus bewust gekozen toen we voor een nieuwe auto gingen om over te stappen op een automaat. Ik vind het echt zó heerlijk.

Justme1985 likes this.
  10. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Mijn laatste automaat heeft voor mij het rijden in een schakel trouwens wel lastiger gemaakt. Deze heeft namelijk geen pook meer met D, N, R, P waar normaal de schakel pook zat maar een hendel aan het stuur waar je normaal de ruitenwisser mee bedient. Als ik nu van mijn auto in een schakel auto stap dan zet ik standaard bij in en uitparkereren de ruitenwissers eerst aan voor ik me besef dat voor en achteruit rijden met de pook moet.

Fuddey, pippa26 and Justme1985 like this.
  11. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

Oct 16, 2009
    1,028
    641
    113
    Mijn man zat naast mij en heeft heel duidelijke uitleg gegeven over het automaat rijden, heb ook echt een aantal rondjes gereden op het industrieterrein voordat ik de "echte" weg op ging en het ging ook best makkelijk moet ik zeggen. Hield ook goed mijn voet links maar toch even op de automatische piloot dat ik voor een rotonde de koppeling in wou trappen :roflmao:. Hoor ook van veel mensen om mij heen dat ze niet anders meer willen dan automaat en denk ook dat ik er best aan kan wennen want het reed echt heerlijk :oops:.
    Inderdaad héél blij dat niemand ernstig gewond is geraakt en ik besef mij ook dat het ook met onze eigen (schakel)auto had kunnen gebeuren. Het was ook echt onze fout niet, de bestuurder die achter op ons geklapt is had niet door dat wij stil stonden. Dat maakt ook dat ik het vertrouwen in de medeweggebruikers wat kwijt ben, het onvoorspelbare en niet in de hand hebben van wat een ander doet.

GossipGirlxoxo likes this.
  12. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

Oct 16, 2009
    1,028
    641
    113
    Thnx voor de reacties, denk inderdaad dat ik moet vertrouwen op dat het wel went.

Zit er ook aan te denken om te kijken of we evt onze eigen suto nog ff 2 weken zelf kunnen houden naast de automaat zodat ik met de schakelauto naar mn werk kan en in die 2 weken wat rond ga rijden in de automaat zodat ik goed kan wennen. Weet niet of dat heel handig is ivm het switchen tussen de 2 auto's maar ik moet weer wat vertrouwen krijgen in het rijden op de wegen waar je 80, of harder, mag

Fuddey likes this.
  13. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Wat een nare ervaring.
    Wij rijden een automaat. Ik zet mijn linkerbeen meer in een hoek van 90 graden. Dat past bij mij met mijn 1.80 makkelijk want grote SUV. Ik vind het heerlijk. In het begin zette ik mijn hand wel steeds op de versnellingspook uit automatisme maar nu na ruim een half jaar doe ik dat allang niet meer.

GossipGirlxoxo and Justme1985 like this.
  14. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

Oct 16, 2009
    1,028
    641
    113
    :roflmao: dat had ik ook dat ik ff niet wist waar ik nu die arm/hand moest houden.

Mn been in 90 graden moet met mijn 1.60 ook lukken, nieuwe auto wordt ook een SUV :D.

Misschien dat ik wel iets vsn een enkelgewicht ga dragen de eerste paar weken zodat ik die wat minder makkelijk omhoog krijg :p

Lola1982 likes this.
  15. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Haha ja die hand went vanzelf. Je kan er iig geen schade mee aanrichten zoals met je voet. Haha een enkel gewicht is ook een idee.

Ik moet zeggen ik ben echt blij met onze automaat!

Justme1985 likes this.
  16. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Mijn man heeft nu zijn tweede automaat, ik vind het heerlijk rijden. Daarvoor ook al regelmatig in de auto van mijn vader gereden, ook automaat. Inderdaad, in het begin je linkervoet echt zo ver mogelijk links zetten.
    Mijn auto is schakel, die gebruik ik dit coronajaar nog maar eens per maand ofzo, ik rijd steeds in die van mijn man. Dat vind ik dan meer wennen dan van schakel naar automaat.

Justme1985 likes this.
  17. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,812
    4,050
    113
    Ik rijdt beide door elkaar (man heeft automaat en ik schakel). In het verleden ook (toen had mijn man schakel en ik automaat ivm werk).

Nooit problemen gehad. Vind automaat alleen 'saai' rijden als je veel rijdt maar wel weer heerlijk in de binnenstad en file dat je die koppeling niet hoeft te doen.

Justme1985 likes this.
  18. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik heb zelf een schakel en mijn man en automaat. Ik hoef niet eens meer te wennen als ik wissel van auto. Voor mij went het dus het snel, en terug ook weer.

Belangrijkste is wat iedereen al zegt: linkerbeen goed links houden. Maar ik heb mij ook nooit aangewend om met links te remmen dus mijn linkerbeen trapt heel af en toe wel, maar dan gewoon op de lege plek waar geen koppeling zit. Ook in de automaat hou ik heel bewust aan dat gas en remmen alleen met rechts gaat.

Justme1985 likes this.
  19. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Helemaal eens! In heuvelachtig gebied is een schakel zoveel leuker! Helaas gaan we meestal met de automaat op vakantie :(

20. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik reed zowel automaat als schakel.
    Ik zette altijd mijn linkvoet zover mogelijk aan de zijkant.
    De eerste keer trapte ik namelijk ook op de rem met mijn linkervoet :rolleyes:

Justme1985 likes this.

Share This Page