Mijn zoontje zit nu 3 weken op school,groep 1. Hij heeft het echt heel erg naar zijn zin! Maar hij slaat kindjes nogal snel als hij het ergens niet mee eens is. Op de psz had hij dat ook al, zij zaten er dicht boven op en probeerde het probleem voor te zijn. Het lijkt ook wel of hij er soms niks aan kan doen,als hij slaat dan zie je hem ook echt kijken van shit ik doe het weer... Maar gister kwam ik hem weer uit school halen en werd ik apart genomen door zijn juf. Ze vertelde dat hij een kindje had gebeten! Ik zij meteen,oh wat erg .. En is het ernstig enz Toen zij ze, ik heb tegen hem gezegt de volgende keer plak ik je mond dicht en bind ik je handjes aan elkaar! Ik schrok daar best een beetje van, Mn zoon is best een gevoelig jongetje,en heeft wat extra begeleiding nodig ook omdat hij fladdert met zn armpjes en wat moeilijker met kindjes om kan gaan. En dat weten de leraressen van de basisschool want die hebben weer contact met de psz. Deze juf die dat zij heeft hij maar 1 x per week en de andere dagen een andere juf. Hij zegt ook elke keer,ik vind juf A niet lief mama maar juf B wel. Ik wil niet meer naar juf A. Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet, ten eerste vind ik het echt heel erg dat hij slaat en bijt. En ik schaam me natuurlijk ook. Ik vind het ook vervelend voor hem en voor de leraressen. Ik denk dat ik toch maar een gesprek aan vraag,ik wil ook niet weer meteen de zeur moeder zijn. Wat zouden jullie doen?
je kan vragen of je zoontje extra in de gaten gehouden kan worden, als het goed is heb je een instantie die op school kan komen om je kind te screenen. Of er wat aan de hand is in de zin van dat hij kind misschien een (lichte)beperking heeft of gewoon op bepaalde vlakken andere toenadering nodig heeft ed. De juf had dat voor mijn zoontje aangevraagd nadat ik zei dat ik vind dat mijn zoontje "anders is dan anderen", om de maand kwam een professional in de klas om te observeren en nam af en toe testjes af. Ze schrijven een heel rapport en bespreken nadien alles met de ouders en de juf en geven tussendoor de juf tips hoe ze beter om kunnen gaan om het kind meer steun te geven zodat hij gewoon mee kan doen in de klas net als de andere kinderen. Het heeft mijn zoontje zoveel geholpen! En de juf ook, want soms weten hun ook niet hoe ze met bepaalde kinderen om moeten gaan. Na de hulp van die externe stichting is het helemaal goed gekomen. Ik weet alleen niet meer hoe dat heet, misschien zou je het hier met de juf over kunnen hebben.
Het fladderen doet me een belletje rinkelen naar autisme eventueel. Is hij daar wel eens op gescreend, met name ook wat je vertelt over omgang met andere kindjes? Ik vind de houding van de ene juf niet kunnen trouwens.
Ik vind vaak slaan en bijten geen normaal gedrag wat je in de gaten laat houden door de leerkracht. Je zoon heeft blijkbaar heel veel moeite om het niet te doen en voelt zich ergens niet goed door. Het lijkt mij vreselijk lastig om steeds het gevoel te hebben te moeten slaan en daar ook nog straf voor te krijgen. Als ik jou was zou ik hier snel hulp bij zoeken, juist omdat het vaak voorkomt zonder aanwijsbare reden. Je zoon zal vast blij zijn wanneer deze drang weg gaat. Verder vind ik de reactie van de leerkracht echt idioot. Het gaat om een jong kind dat blijkbaar niet weet hoe hij met zichzelf moet omgaan. Een kind angst aanpraten vind ik echt zeer kwalijk en daarover zou ik zeker in gesprek gaan met de leerkracht. Ik zou sowieso een gesprek aanvragen met beide leerkrachten samen om deze situatie te bespreken zodat jullie op een lijn zitten. wie weet heeft de 'leuke' leerkracht er een visie op. Succes, lijkt me lastig hoor. Maar ik denk dat je zoon wel recht heeft op wat ondersteuning.
Jemig wat een domme reactie van de leerkracht. Je kan via school hulp vragen dan krijgt de leerkracht ambulante begeleiding voor je kind. Ervaring is dat er wel wat tijd over heen gaat. Je kan ook alvast zelf hulp zoeken door het te bespreken met je huisarts. Hij/zij kan je doorverwijzen naar de juiste instantie.
wij zijn daar ook mee bezig het is een medisch orthopedisch centrum, degene waar wij ons aanmelden heet het kabouterhuis.
Ik dacht het ook gelijk Ik zou verder hulp gaan zoeken...vooral ook omdat je zegt dat hij het zo impulsief doet...en er zelf van schrikt.
Ik vind de opmerking van de leerkracht echt niet kunnen en zou dit ook even aangeven. Misschien is Integrale vroeghulp iets voor jullie? Die zijn er om laagdrempelig eens te komen kijken en eventueel de juiste hulp in te schakelen.
Mja ik zou ook niet meer naar die juf willen..... Geef het kind eens ongelijk. En verder denk ik dat je al hard op weg bent naar oplossingen... Maar ik zou toch eens een gesprekje met juf, zonder kind doen. Want die opmerking is echt raar.. Ook als ze het niet 100% serieus meende.
Als je er nog niet klaar voor bent om professionele hulp te zoeken zou je misschien op zoek kunnen gaan naar een beloningssysteem dat aansluit bij je zoontje. Ik heb nu voor een jongetje in de klas een knikkerpot staan, deze is aan het begin van de week helemaal gevuld, elke keer als hij een ander kind pijn doet moet hij er zelf een knikker uithalen. Er staat een lijn op deze glazen pot, als de knikkers aan het eind van de week nog boven de lijn liggen dan krijgt hij op vrijdag een beloning. In zijn geval is dit dat hij een voetbal mee mag nemen naar school om buiten mee te spelen (dit mag normaal gesproken niet). Dit systeem gaat uit van het positieve, hij heeft de beloning aan het begin van de week al verdient maar moet dit alleen nog vasthouden.
Dat was ook mijn eerste gedachte. En ik vind die opmerking van de juf ook niet normaal hoor. Al denk je het...houd het dan lekker voor je
Bedankt voor jullie lieve reacties allemaal. Op de psz hebben wij indd al wat hulp gehad en ook via het consultatie bureau. Dus we zijn er al veel mee bezig geweest. De psz heeft op een gegeven moment het advies gegeven om het allemaal aan te kijken als hij op de basisschool zit. Dus daar zitten we nu. Toevallig had ik de ochtend voor het bijt incident met hem een belonigs kalender gemaakt,als hij niet heeft gelagen dan krijgt hij een stikker. Kalender vol,een leuke beloning! Mijn zoon helemaal trots! En vertelde dat aan de 'niet'leuke juf. Waarop zij zegt,nou vanmorgen ging het niet goed dus... Ik dacht,speel er een beetje op in! Zeg tegen mn zoon zoiets van,wat goed van jou,en ik ga jou ook helpen om hem vol te krijgen. Vandaag had hij de 'lieve juf' en ik sprak met haar en ze zij,het is vandaag zo goed gegaan! Ik heb hem ook elke keer beloont met wat hij goed heeft gedaan. Ik was natuurlijk helemaal blij! Deze juf benadert hem zo goed. Over het hulp zoeken,we kijken het nog even aan op school. Fladderen word indd vaak gekoppeld aan autisme. Maar iedereen twijfeld daar zo aan omdat hij juist een heel open kindje is. Erg slim En heel goed contact maakt,heel goed en al heel vroeg begon met praten. We staan zeker open voor hulp,of testen enz. Maar nog maar even wachten Heel fijn dat ik hier mijn verhaal kwijt kan. En ik ga de 'niet 'leuke juf echt even aanspreken! Anders plak ik haar mond dicht,en bind ik haar handen vast! Hahaha
Ik denk niet specifiek aan autisme, maar weet wel dat niet ieder kind met autisme pas praat na zijn vierde, fladdert of met oogkleppen op loopt. Sommige kinderen zijn juist erg gericht op de ander, praten in volzinnen voor ze 1,5 zijn, zij het vaak wel op een iets te volwassen manier. Maar goed. Even in een ASS momentje: als jij hem beloofd hebt dat hij een sticker krijgt als hij een ander kindje niet slaat, heeft hij hem verdient. Hij heeft immers niet geslagen, maar gebeten. Ook niet lief, maar het is geen slaan. Denkt je zoontje zo zwart/wit? Ik zou niet te lang wachten met hulp zoeken. Hoe eerder een probleem ondervangen kan worden, hoe beter het is. Als de vraagstukken er op de psz al waren en ze ook nu toch weer duidelijk aan het licht komen, zou ik niet langer wachten. Het kan een boel schelen.