moeite met keuze basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 0Zebra0, 28 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Onze dochter mag vanaf maart naar school , nu zijn we al aan het oriënteren geweest en bij 2 scholen een rondleiding gekregen maar nu weten we het nog steeds niet.
    Nouja ik. Mijn man is meer het type: alle scholen hier zijn vrijwel gelijk. Kies maar wat.

Ga ik verder kijken en dan op scholen kijken waarbij we eigenlijk toch wel zeker met de auto moeten ivm afstand of kies ik voor de school waar ik me niet helemaal prettig bij voel.
    Voorbeeldje :
    Groep 1/2 gymen in ondergoed
    Nu weet ik dat dit op heel veel scholen zo is en snap ik de keuze ivm tijd van het omkleden maar ik blijf het heel erg raar vinden en ook niet erg hygiënisch.

Hoe maak je de keuze van de school. Gingen jullie af op gevoel of toch ook praktisch?

2. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Gevoel of praktisch? Beiden. Ik kies niet per sé de school het meest dichtbij (overkant van de straat), maar binnen 1,5-2 km heb ik keuze uit 7 scholen o.i.d. Ik ga waarschijnlijk degene kiezen welke me daarvan het meeste aansprak, maar dat is ook voor een gedeelte gebaseerd praktische zaken als schooltijden en BSO mogelijkheden. De perfecte school bestaat niet, gymen in ondergoed zie ik zelf echt totaal geen probleem in. Er is hier in de stad 1 Dalton school die me het meest aanspreekt van allemaal, maar die is 3km weg o.i.d. Dat vind ik al te ver, je moet toch heel vaak heen en weer en het is ook fijn om speelvriendjes een beetje dichtbij te hebben op fietsafstand.

3. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Hier zijn helaas maar 2 scholen binnen de 3 km dus echt veel keuze is er niet. Verder weg lijkt me inderdaad ook weer erg onhandig zeker wanneer de jongste straks naar de psz gaat
    Lastige keuzes!

4. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Lastig he! Ik heb heel veel scholen binnen bekeken en gesprekken gevoerd voor ik de keuze had gemaakt. Ik heb ook naar de gemiddelde Cito score van de afgelopen jaren gekeken en de ggd score. Ook naar de namen van de kids in de klas. Geeft toch een bepaald beeld.

Gymen in de onderbroek is niet iets waar ik op zal afhaken. dat ik maar iets tijdelijks en zeker niet belangrijk voor het niveau waar het onderwijs op wordt gegeven.

Neem je dochter mee en kijk waar zij zich op haar gemak voelt. Dat was bij mij ook doorslaggevend!

5. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Hihi nooit nagedacht vragen bij rondleiding in wat gymmen kinderen;)
    Ik moest school kiezen ruim van te voren toen dochter nog 1 jaar was .. Afstand/buurt/cito resultaten/groen(naast bos/strand)/naschoolse activiteiten/plus hb klassen/pestprotocol/vrijheid op school(les) waren hier punten.. Ik zou toch in buurt school willen ivm buurtvrindjes en zelf fietsen maar mocht dat school liggen waar ook mindere wijk grens dan zou ik andere verderop kiezen liever in betere buurt. Dus eigenlijk beetje overwegen plus en min punten en ik weet nog steeds niet of we goede keuze hadden gemaakt (hier 5 scholen gelijke ongeweer op loopafstand..) maar ik moest iets kiezen

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Als de gymkleding (of het ontbreken ervan ;)) de voornaamste reden is waarom je de scholen niets vindt en als het voor jou een harde eis is dat je kind vanaf groep 0 in gymkleding gymt, dan zou ik beginnen met informeren bij scholen binnen een 'bereisbare' afstand om na te vragen hoe zij dit doen. Dan weet je of er überhaupt een school een beetje in de buurt is, waar dit anders geregeld is. En dan zou ik er daarna eens gaan kijken of de rest ook wat is. Als er andere dingen meespelen, dan zou ik gewoon op meer scholen gaan kijken tot je een school vindt die goed voelt.

Zelf vind ik in ondergoed gymmen niet heel fantastisch, maar het gebeurt hier op alle scholen. Bovenkleding (shirt dan, dikke trui ofzo natuurlijk niet) mogen ze hier overigens wel aanhouden en ze doen ook gymschoentjes aan. En ik vind andere dingen (veel) belangrijker dan dat, dus hebben we voor de school gekozen die zowel praktisch goed te doen was als die goed aanvoelde. Ik denk dat geen enkele school 100% aan zal sluiten, dus hebben we degene gekozen waarvan we op dat moment dachten dat die het meest in de buurt kwam.

7. Deliana

Deliana Niet meer actief

Dus in principe wil je een keuze maken tusen 2 scholen?
    Ik neem aan dat gym in ondergoed niet de belangrijkste reden is om te twijfelen? Waar twijfel je nog meer over?

Ik zou iig kijken naar het type onderwijs en of dat bij je kind(eren) en jullie zelf past. Verder spelen de grootte van de school (20 of 35 kinderen in de klas is nogal een verschil...), het inspectierapport van de onderwijsinspectie (te vinden via Google), de sfeer op school, een schoon/netjes/veilig onderhouden gebouw, de schooltijden, aandacht voor scociale vaardigheden en aandacht voor kinderen die buiten het "gemiddelde" vallen (voorlopen, achterlopen...) natuurlijk ook een rol.

Ik de scholen gewoon eens binnenstappen zonder afspraak.

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Op onze favoriete scholen gymmen de kleuters allemaal in hun gewone kleren. Alleen gymschoenen zijn verplicht. Gymkleding vanaf groep 3.
    Is voor mij geen punt, maar neem aan dat de kleuters niet heel bezweet uit zo'n lesje komen.

De tip om gewoon eens binnen te lopen kregen wij ook. Kijk hoe je ontvangen wordt, is er aandacht voor je, krijg je antwoord op vragen, of kan je ongezien het hele pand door? etc.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Wil niet heel lullig doen maar ik zou eerst eens informeren op welke scholen ze terecht kan vanaf maart, ik weet niet waar je woont en hoe het daar geregeld is maar hier is het zo dat je je kind in ieder geval in augustus (schooljaar 2015/2016) al in had moeten schrijven (liever nog eerder ) en de school van mijn dochter is het zo dat kinderen waarvan er al een broer of zus op school zit voorrang heeft op nieuwe inschrijvingen. Het kan dus zomaar zijn dat de school geen plek heeft voor je kind

10. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    Dat gym in ondergoed is, is volgens mij vooral een praktische overweging....ik weet niet, hoe goed je kind zich al aan en uitkleden kan en vooral hoe snel, maar bij een groep met 25-30 kinderen...en dan allemaal eerst ook nog de bijbehorende sportkleding zoeken....

Ik vond het ook heel moeilijk om te kiezen, ik heb uiteindelijk ook naar de praktische kant gekeken en naar mijn gevoel geluisterd.

Wat mij achteraf stoort is dat er steeds weer nieuwe kindjes bijkomen, mijn zoon is van mei, die is in een vrij grote groep +/- 26 ingestroomd en na de vakantie ging meer dan de helft door naar groep 2 en wordt nu groep 1 weer opgevuld met nieuwe instromers. ...dus in de praktijk betekent dat dat er constant nieuwe kindjes komen, eerst om te wennen en dan vast. En een van de twee juffen was zwanger, toen kregen ze een invaller voor 6 weken , maar die was ook zwanger, nu hebben ze dus juf 3.
    Misschien dat de kinderen nog niet eens hiermee zitten, maar ik baalde daar wel een beetje van.

11. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Nou dat gymmen in ondergoed heb ik nou nooit bij nagedacht en maakt mij echt niks uit.
    Ik heb wel gekeken naar de school zelf , het gevoel bij mij en naar verhalen over de school.
    Cito,s doet het bij mij ook niet, goede cito scores en een school waar geen aandacht voor de kinderen is of er wordt veel gepest wat heb je dan aan die cito scores.
    Mijn dochter is nog maar begin oktober begonnen maar ik ben nog heel tevreden over de school.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Waarom vind je gymmen in ondergoed niet hygiënisch? Er zitten toch geen remsporen aan de buitenkant ofzo? Met gymkleren aan kunnen ze ook zweten, maar dat valt bij die ukkies vaak wel mee.

13. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant

Nou dat blijft toch niet perfect op zn plaats met klimmen etc.
    Ik vind het een vies idee dat ze met dr benen uit elkaar op een speeltoestel of de vloer zit.
    Ik zal dan wel gek zijn als ik de enige ben die er zo over denkt maar voor mij hoeft dat niet.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Tja, als je de juiste onderbroeken koopt wel hoor, maar goed, veel meisjes hangen zomers ook buiten aan de duikelrekken met jurjes en zonder legging, daar zit je kind ook weer met haar handen aan.
    Om over de rest van de hygiëne nog maar niet te spreken op de gemiddelde kleuterschool. Ga maar eens halverwege de dag de kleutertoiletten bekijken. Plas op de bril, poepvegen die soms zelfs aan de deurklink zitten. Juffen helpen niet meer met billen afvegen en veel kleuters zijn daar nog niet zo handig mee. Handen wassen slaat de helft over. Dan moeten ze vaak zo'n 'plasketting' meenemen als ze naar het toilet gaan, waar ze met die vieze ondergeplaste/poephandjes weer aanzitten, dus al wast jouw kind wel de handen, dan moet het daarna toch weer aan vieze deurklinken en die ketting zitten. Toiletpapier is ook geregeld op. Succes ;).

15. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Nou ik zal dan wel n zeikerd zijn maar ik ga er toch vanuit dat toiletten schoolgehouden worden.
    Ik kan me dan ook echt niet voorstellen dat je dit zelf normaal vind?
    Maargoed iedereen heeft een ander idee over hygiëne natuurlijk

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    De meeste ouders kijken nooit in die toiletten, dus hebben dat niet door. Welke school heeft er nog een schoonmaker de hele dag rondlopen om tussendoor die toiletten schoon te houden? Dat gebeurt op de meeste scholen echt niet. Ondertussen met verschillende basisscholen ervaring en regelmatig geklaagd, maar erg veel verandert het niet hoor.

17. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

Nou dan moet je maar is een willekeurige school binnenlopen en naar de toiletten kijken. Je beeld is echt niet reeel.
    Maar ach savonds de kinderen even lekker onder de douche en klaar.

18. Elmo

Elmo Niet meer actief

Cito.s zeggen niks wat betreft onderwijs en sfeer.

En juist het laatste vind ik vele male belangrijker dan een cito is de sfeer goed op school. Is het er opgeruimd zijn de leerkrachten vriendelijk. Woord je betrokken zijn ze duidelijk in hun communiceren.

Iemand schreef het over de namen. Het is omdat ik weet wie het zegt maar het schiet mij het verkeerde keel gat in. Aan namen zien whaha. De helft heeft tegenwoordig en naam die niet af te leiden is naar herkomst. Zelfs de Hollandse kindjes hebben bijzondere namen.
    Daar zou ik dus niet naar kijken.

Warmte sfeer activiteiten en makkelijk bij huis is ook wel handig zeker met rot weer. Als je aangewezen ben op de fiets of brommer.

Hygiëne is belangrijk. Maar het spijt mij in 99 procent van de basisscholen woord er gegymd in ondergoed. In groep drie moeten ze zelfs gaan douche waar ik zelf nooit blij mee geweest ben douche doen ze maar thuis maar behoord weer tot de basisvaardigheden van gym. Na sport je eigen wassen.

En je kunt nooit zeker zijn of je de juiste school kiest, Het kan zijn dat het in de loop van de tijd tegen valt. Ondanks met zorg uit gekozen.

Neem je kindje mee kijk hoe hij/zij zich er voelt.

En de school zal ook niet zo blij zijn idd met deze late inschrijving want ze krijgen geld per jaar niet per maand. Dus dan haal je geld weg bij de groep die nu les krijgt als de klas weer groter woord zonder dat school dit wist. En daardoor krijg je grotere kleuter groepen weten ze eerder hoeveel kinderen er gaan komen houden ze rekening met splitsen van groepen. Hier wel in elk geval.

Er komen zo veel dingen op je pad als een kindje naar school gaat een ding heb ik wel geleerd wat ik vind en wat school vind kan soms zo verschillen!

Ga er in mee want anders blijf je elke keer met een rot gevoel weg gaan ect ect dus los laten na gekozen op letten maar of je iets bereikt als je het ergens niet mee eens bent. Regels van school ook goed door nemen. Regels zijn regels.

19. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #19 piccolina, 29 nov 2015
    Laatst bewerkt: 29 nov 2015
    Hihi denk je dat kleutergroepen stel 90kids 3wc is: denk je dat juffen daar staan schoonmaken steeds?? Is echt vies stinkt ook hoor;)
    Wel wordt het schoongemaakt einde dag maar je kan toch echt niet zoveel wc bezoekjes bijhouden?
    En koop juiste ondergoed: geen slips maar shorts die strak zitten en wat dikkere stof en is niet meer vies zo lijkt mij?

Dat zou niet als afhak reden bedenken..

Ik vond altijd vies bijvoorbeeld in zwembad zonder slippers lopen of douchen laar staan is besmettelijk etc ( in mijn land moer iedereen slippers tot water en zwemmuts altijd) maar ik heb het los gelaten dus doen we ook blote voeten sportschool douche, zwembad, aquapark, douche etc..

Gaat ze naar psz? Want daar gymen ze ook in onderbroek.
    En kdv als ze gaan slapen rennen ze ook overaal zitten etc met onderbroek, thuis ook..

20. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Haha, nou hier ook hoor. Plas en zelfs wel eens poep op de vloer. School zelf klaagt hier ook over. Dan heeft iemand (juf of bovenbouwleerling) het net schoongemaakt en een uur later ligt er weer plas op de grond. De schoonmaker komt pas 's avonds.

Mijn kind loopt vaak op zijn sokken door de school. Gaat op de bril zitten. Wast wel zijn handen maar de zeep is vaak op. Ik word al beroerd van het idee maar ach.... ik kan me druk blijven maken. Hij is zelden ziek, goed voor zijn weerstand zeg ik dan maar. Maar als ik erover nadenk....???!!! :$:p:x:(

Ik denk dat je daar niet op moet selecteren. Er hoeft maar 1 ongelukje te zijn en het is weer vies.

Deel Deze Pagina