Hier precies hetzelfde met mijn jongste, ze wordt over een paar maanden 8. Ze had wat licht autitische trekjes en was/is hooggevoelig, nu kan ze er veel beter mee omgaan. Ze heeft nu genoeg vriendinnetjes, maar is wel kieskeurig. En daar is niets mis mee natuurlijk, ze speelt alleen met kinderen met dezelfde normen en waarden zeg maar
Herkenbaar. Onze oudste is ook volledig geflipt toen een klasgenoot hier speelde. Hier kwam dat omdat hij zo moe was van school. Hij zat toen ook nog niet zo lang op school. Bij zijn klasgenoot heeft het iig geen indruk gemaakt.
Mijn zoontje had pas ook een dwarse bui toen er een vriendje kwam spelen. Hij heeft ook een temperamentvol karakter, en is niet zomaar even om te praten. Tja daar probeer je als ouder mee om te gaan, en zo goed mogelijk op te voeden. (Ik heb nog een zoontje en dat is een veel meegaander karakter, hij kan dwars zijn, maar eindigt nooit in een driftbui zoals de oudste dat wel doet, ieder kind is anders) Het is allemaal gewoon nog nieuw en spannend, zowel het over de vloer krijgen van de speelvriendjes als school. Je dochter is net begonnen. Gewoon af en toe wat laten spelen. Maar ook nee durven zeggen, want je dochter kan gewoon super moe zijn van alles wat ze moet leren, en moet doen op school. Ik denk overigens ook dat je dochter bij vriendinetjes heel anders kan zijn hoor. Want daar zijn andere ouders, andere regels, en niet haar spullen, het is “onbekend” terrein. Deze week laat ik mijn zoontje helemaal niet spelen. Zo rond sinterklaas, ze hebben het al druk genoeg en alles is spannend.
Ik opende dit subforum om een topic als deze te starten en zie (gelukkig) dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt met zijn kind. Mijn dochter heeft een vriendinnetje te spelen en kan dan ook zo vreselijk bazig en onredelijk zijn. Ik neem haar dan even apart en spreek haar duidelijk toe. Meestal gaat het even later wel beter maar ik word er wel een beetje moe van. Probeer het spelen ook te beperken tot 2 keer per week. Eind van de week is het ook altijd lastiger dan begin van de week. Vermoeidheid zal ongetwijfeld een rol spelen. Zo te lezen wordt het dus op den duur beter. Laten we hopen dat dat snel komt...
Heel herkenbaar en dan vooral bij mijn middelste. Die was ook altijd heel moeilijk met speelafspraakjes terwijl het bij een ander kind thuis altijd prima ging, maar ja thuis is natuurlijk veilig Kon moeilijk delen maar vertelde dan later dat ze bang was dat iets kapot zou gaan of kwijt zou raken. Wordt echt beter naarmate ze ouder worden. Hier was het in groep 2 echt al een stuk beter. Ze zijn ook nog erg klein met net 4 jaar. Mijn jongste is nu 5 jaar en wat heeft die meid een groei gemaakt in 1 jaar op sociaal gebied.
Ach wat vervelend... maar idd ze is nog zo jong, zal vast beteren na een paar keer oefenen Als je dat nog aandurft hihi
Ze is nog maar nèt een kleuter en dan is dat sowieso al moeilijk. En voor veel jonge kinderen is het toch lastig om een ander te accepteren in 'hun territorium'. Dat mag op zich wel, maar: "HIER ben IK de baas" is dan het motto. Lastig: als volwassene heb je waarschijnlijk de norm dat je het de gast naar de zin 'moet' maken. Maar zo werkt het bij kinderen vaan (nog) niet. Ze moeten dan natuurlijk wel leren. Ik ben benieuwd hoe dat straks bij onze jongste gaat. Hij is wat makkelijker in de omgang dan grote broer. En dankzij diezelfde grote broer juist gewend dat iemand de baas speelt over hem. Kan ook betekenen dat hij zich bij bezoekende vriendjes juist enorm wil laten gelden... we zullen het zien. Onze oudste spreekt trouwens nog steeds liever bij anderen af, dan dat hij kinderen bij ons laat komen. Hij blijft dat toch wat lastig vinden, iemand die op zijn kamer komt en aan zijn spullen wil zitten. We sturen daar natuurlijk wel in. Maar als we het vrij laten, manoeuvreert hij het altijd zo, dat hij bij de ander mag spelen.