Speelafspraakjes: hoe om te gaan met eigen regels?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lousanne, 12 jun 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Hier net zo, iedereen smeert zijn eigen brood (al van peuter af aan) en één voor één. Overigens at mijn zoon als kleuter ook gerust 4 boterhammen. Bij sommige mensen, maar ook op het kdv en de psz kreeg hij soms te weinig, omdat ze dachten dat hij zich misselijk zou eten.

Ik was vegetariër (uit eigen beweging, vanaf mijn vijfde) en dat was vroeger ook nogal een dingetje bij sommige ouders als ik daar ging eten. Gehad dat ze weigerden een kaassoufflé te bestellen bij de snackbar, want ik moest per sé een frikandel of een kroket. Gezegd dat ik ze allebei niet at en anders niets bij mijn patat hoefde, maar ik kreeg toch een kroket, die ik niet op at. Boze ouders.
    Een andere keer wou ik pindakaas op brood, maar volgens die vader was vlees veel voedzamer. Ik kreeg echt een hele preek over dat ik zonder vlees zwak zou worden en zelfs dat mijn hersenen zich niet goed zouden ontwikkelen :confused:. Daarna zei hij ‘nu je dit weet, vraag ik je nogmaals of je vleeswaren of pindakaas op brood wil’. Ik zei pindakaas, hij schudde zuchtend zijn hoofd en heeft het daarna er niet meer met me over gehad :roflmao::thumup:.

Sado, Adje, Saartje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Mijn kids zijn pubers dus speelafspraakjes doen we allang niet meer. Wat ik vooral belangrijk vond en vind is dat iedereen zich fijn en welkom voelt bij ons. Daar wil ik best sommige regels voor loslaten. Dus die boterham of die ranja had ik prima gevonden. Enigste strikte regel is schoenen uit voor je binnen loopt.
    En inmiddels is dat ingesleten want als die pubers hier zitten heb ik soms wel 15 paar maat 43 in mijn gang staan haha..

Saartje33, Sado en spruitje80 vinden dit leuk.
  3. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Haha, mijn jongste is ook nog steeds super blij dat ze na het avondeten nog snoep mag :D

De oudste had eens toen ze 8 was tegen de vader van haar vriendinnetje gezegd dat ze cola mocht. Ze kreeg dus een (klein) blikje cola van hem.
    Ze was alleen even "vergeten" te zeggen dat het normaalgesproken kindercola was :rolleyes:

Cornflake en owly vinden dit leuk.
  4. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Wat betreft korstjes vind ik lastig. Ik snap best dat (jonge) kinderen korstjes niet lekker vinden.

Toen de oudste ze niet at, maar wel een grote eter bleek, heb ik de regel ingesteld dat ze 2 boterhammen mocht zonder korstjes, maar dat als ze na die 2e boterham nog meer wilde, ze eerst de korstjes ook moest opeten.

Dat werkte heel goed, inmiddels is ze juist dol op korstjes :D

Werkt alleen totaal niet bij de jongste. Ik mag al blij zijn dat er überhaupt 2 boterhammen in gaan. Zij mag dus 2 boterhammen zonder korstjes en daarna nog 1, maar als ze na die 3e nog zou willen, moet ze de korstjes wel eerst eten van die 3e boterham. Het komt alleen bijna nooit voor dat ze überhaupt een 3e wil. Sinds kort pas een 2e eigenlijk.

Hier zou ik dus makkelijk uit kunnen leggen dat het concept korstjes eten maatwerk is :p

Als er sporadisch iemand mee eet ben ik niet zo streng, dan mogen mijn kinderen ook best eens limonade bij het eten, ondanks dat we dat normaal nooit doen. Dan is het iets speciaals en zijn de regels ook een beetje anders.
    Als er echter regelmatig kinderen mee zouden eten, dan zou ik er wel strenger in zijn.

5. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.157
    3.802
    113
    :roflmao:
    Mooi voorbeeld van mansplaining ook...

Saartje33 en Jo79 vinden dit leuk.
  6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Ik had er geen probleem van gemaakt. Kind is 5 en weet niet beter, als het nou een volwassenen is.

7. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.292
    1.317
    113
    Vrouw
    Haha ik ga anders echt niet tegen een volwassene die bij me komt eten zeggen: ik wil wel dat je je korstjes op eet :roflmao:

In het kader van gastvrijheid laat ik ze dan ook gewoon zelf kiezen. Ik geef die korstjes wel aan de vogeltjes dan.

spruitje80 vindt dit leuk.
  8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Bedoelde meer dat ik van een volwassene meer verwacht dat hij zij gewoon eet wat voorgeschoteld word.

Cornflake vindt dit leuk.
  9. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

11 apr 2014
    1.111
    75
    48
    Ik wil geen korstjes, ik eet alleen wit brood, ik lust alleen hagelslag, ik drink alleen ranja, etc. Erg vermoeiend. Ik ga daar dus niet in mee. Legio aan etenswaren in huis en daar kies je maar wat uit. Overal zijn er andere regels & producten in huis en dat moeten kinderen maar leren. Ik ga bijvoorbeeld geen wit brood in huis halen omdat een kind alleen dat wil eten. Ook niet als ik dat van te voren weet. Dan eet je maar thuis en kom je op een later tijdstip spelen.
    Met korstjes waren hier altijd de regels; eerst opeten, dan een nieuwe boterham. Zo niet, jammer dan. Zelfs kinderen die thuis de korstjes weigerde omdat het getolereerd werd aten hier wel korstjes. Nooit problemen mee gehad.

10. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Ik ben daar heel makkelijk in en maak er gewoon een feestje van ook voor mijn kinderen.

De basis regels gelden bij ons voor ieder kind maar ik doe niet moeilijk over als ze de korstjes niet opeten.

Mijn zoontje is een hele specifieke eter en vindt t super fijn dat de ouders van vriendjes hier rekening mee houden. Als je hem verplicht dat hij de korstjes moet eten dan eet hij niet ook niet als de rest wel eet

Deel Deze Pagina