Hoe kinderen voorbereiden ???

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ik ben verliefd, 6 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik ben verliefd

Ik ben verliefd Fanatiek lid

26 apr 2011
    1.576
    0
    36
    NULL
    Buitenland
    Hey,

Ik had een vraagje , hoe denken jullie je kinderen voor te bereiden op ongesteld zijn en seksuele voorlichting ? Mijn kindjes zijn dan nu pas 4 en een half jaar en toch denkt ik er over na . Dat het niet te grof wordt en niet te kinderlijk. Op welke leeftijd denken jullie er over te beginnen ? Xxx Dorien

2. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Mijn mening over sexuele voorlichting is dat dit al begint bij het benoemen van onderdelen als je zindelijkheids training geeft (of bij jezelf of het kind en dit kan uiteraard ook als het toevallig uitkomt ergens ooit eens los als je onder de douche staat of zelf op t toilet zit en mocht dit eerder gebeuren is er ook geen probleem natuurlijk!) en dit een doorgaand proces is waarbij je zachtjes aan de dingen steeds meer gaat noemen en er dingen bij betrekt als dat bepaalde plekken niet zomaar vrij toegankelijk zijn voor iedereen. Dat bvb mama wel bij dr billen of tussen dr beentjes mag komen mocht het nodig zijn. Maar vriendjes, vriendinnetjes, onbekenden, neefjes, nichtjes nouja noem maar op daar niet zomaar mogen komen. Maar OOK dat zij niet zomaar bij iedereen overal aan komt (dus niet bij papa aan bungelende dingen trekken of er naar slaan onder de douche bvb ;):D)
    En dat als ze iets niet wil bij haar lijf ze dat mag laten weten en de ander daar gehoor aan dient te geven.
    En naar mate ze ouder worden kan je hier op uitbreiden door ze te leren wat ze kunnen doen als mensen er toch aan zitten enzo.
    En uiteraard verder gaan met waar babytjes vandaan komen.
    Niet bang zijn dat je hele ingewikkelde gesprekken moet voeren met een klein kind want meestal is het genoeg om een kort antwoord te geven. Kleine kinderen zijn dan snel weer voldoende ingelicht en gaan wat anders doen (kinderen in de waarom faze uitgezonderd :p) En als ze toch meer info willen hoor je dat vanzelf wel. Hoe ouder het kind hoe meer ze zullen door vragen.
    Ook ongesteldheid hoort hier bij. Wendy weet al dat mama ook "luiertjes" gebruikt zo eens in de zoveel tijd. Simpel weg omdat ze wel eens mee naar toilet gaat. Het hoe wat en waarom weet ze nog niet natuurlijk maar dat hoeft ook nog niet. Voor nu hoort het erbij dat mama af en toe zo'n ding in dr onderbroek doet.
    Ze weet ondertussen (3 jaar) ook dat kindjes in mamas buik zitten (nu nog duidelijk maken dat ik wel een dikke buik heb maar er niemand meer in zit ;)) en dat baby's bij mama kunnen drinken.
    Dat als mensen aan haar zitten ze mag en kan laten weten dat ze hier niet van gediend is. En ik ben er al een beetje op aan aan t sturen dat ze dan een van ons inlicht.
    Dus om kort te zijn. Ik vind dat sexuele voorlichting vanaf heel jong gestart kan worden en hoe meer dingen je dan al als gewoon erbij horent laat zien (uiteraard geen grove dingen of wat ook maar dat mannen wat anders hebben als vrouwen bvb) hoe makkelijker je aanknoops punten enzo hebt om de volgende keer op verder te bouwen.
    EN hoe langer je wacht hiermee hoe moeilijker het voor jou wordt om er over te beginnen! ;)

3. Ik ben verliefd

26 apr 2011
    1.576
    0
    36
    NULL
    Buitenland
    Bedankt Wilma, Lana weet wel dat Emma en Sjoerd uit mama haar buik komen, maar niet precies hoe ze werden gemaakt. Ik heb gezegd dat papa en mama elkaar heel erg lief vonden en dat Sjoerd en Emma heel lang in mama haar buik moesten groeien . Ongesteldheid weet ze niks van, daar is het volgens mij nog veel te vroeg voor. Ik vind jouw manier van zeggen tegenover Wendy ook goed hoor , maar ik gebruik tampons dús een beetje lastiger, dat is een week in de maand dat ze niet mee gaat met me. Ze gaat niet altijd mee met me , maar soms wel, en dat vind ik niet erg hoor ,maar in die periode wel. Wat ik wel heb afgesproken met mijn man is dat ik de meiden voorlicht en hij Sjoerd . Hebben jullie het ook zo afgesproken, ik zie dat jij 1 dochter heb en 2 zoontjes (oeps 1997 en 1998 dus PUBERS ) en hoe proberen jullie het de jongens uit te leggen . Ik en mijn man zijn wel vrij in dit soort dingen. Mijn moeder had er bijvoorbeeld heel moeilijk mee over seks te praten enzo, ik heb eigenlijk alles van vriendinnen geleerd. ALvast bedankt ´Knuffel Dorien .

4. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Zo doe ik het al met de oudste en met de jongste een meisje eigenlijk precies het zelfde. Ze gaat ook mee naar de wc en ziet soms ook al daqt mama wat in haar onderbroek moet doen van mama ook luier:D ja het valt haar al op zo klein als ze is.;)

Voor de rest ik ben best makkelijk en als mijn zoon wat dingen vraagt krijgt hij gewoon antwoord. ER kwam een tijd dat ik hem echt uit moest gaan leggen over de bloemetjes en de bijtjes.

Toen ik zwanger was van zijn zusje namelijk hihi,.
    Van hoe dan mama en hoe papa ik zeg tja.

Van papa.s en mama.s vinden elkaar heel lief en gaan samen knuffelen.
    Ze geven elkaar kusjes en dat soort dingen. En je wist toch al dat mama.s eitjes in hun buik hadden en papa.s zaatjes bij hun piemel ja zegt die ik zeg als ze dan zo lief zijn dan geeft papa de zaaitjes aan mama en dan smelten het eitje en zaad samen en dan begint er een baby te groeien. In deze termen heb ik het uit gelegd.

Het echt sexuwele gebeuren gaat er hier ook aan komen en dan ligt ik hem in dat je veilig moet vrijen je een meisje met respect moet behandelen en zij jou en je pas met iemand gaat vrijen als jij dat wilt en er aan toe bent en vooral veilig van wegen zwangerschap en van wegen ziektes.

Pffff.;)

5. Ik ben verliefd

26 apr 2011
    1.576
    0
    36
    NULL
    Buitenland
    ;)
    Bedankt, zo had ik het ook een beetje uitgelegd aan Lana ... Op welke leeftijd denken jullie iets te gaan zegeen over ongesteldheid ?
    Kus Dorien

6. fafa

fafa Niet meer actief

Niet per se hoor... ik ging vroeger ook met mn moeder mee naar de wc als ze een "sjgoon touwtje" in deed ;)

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ik laat het maar een beetje gebeuren, dat voorlichten. Ik zie het niet als een gewichtig moment waarbij je er speciaal voor gaat zitten om het te vertellen, maar als een geleidelijk proces dat in feite al begonnen is.
    Zoon weet dat baby's uit mama's buik komen en begint zich wel af te vragen hoe die daar dan in terecht komen. Hij weet inmiddels dat papa's daar ook iets mee te maken hebben. Maar hoe precies vertel ik pas als hij zo specifiek gaat doorvragen.

Over maandverband en dergelijke ga ik ook niet geheimzinnig doen. Die dingen liggen bij de wc, dus ze zullen wel eens gaan vragen waar die voor zijn (al gebruik ik ze maar zelden, dankzij m'n mirena menstrueer ik vrijwel niet meer).
    Ik zie wel, wanneer er vragen komen. Maar voor d'r 10e zal m'n dochter het in elk geval wel moeten weten.. wil niet dat ze een nare verrassing krijgt :).

8. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    En doen jullie ook iets met waar anderen niet mogen komen bij je kindjes?
    En waarom moet de man de jongens sexuele vorlichting geven en de vrouw de meisjes?
    Ik had 5 jaar lang geen man om dat te doen bij de jongens en snap ook niet goed waarom dat dat zou moeten?
    Mijn oudsten zijn 12 en 14 en weten de ins en outs grotendeels. Het enige wat ze nog niet weten is de praktijk zo'n beetje.
    De oudste heeft deze zomer "gerommeld" met zijn vriendin. Dus kussen etc. is nu ook duidelijk hahaha.
    En als ze iets willen weten dan vragen ze wel.
    En andersom vraag soms beetje door om te kijken hoeveel ze weten en hoe ze over bepaalde dingen denken.
    Haal dingen aan in het nieuws over 14 jarigen die zwanger blijken. Vrouwen die mishandelt zijn of verkracht oid. En sleep soms Wendy er aan de haren bij (Wat nou als iemand dat straks doet(/zoiets zegt over) bij jou zusje?! Ja dan word je boos....waarom zou dit dan anders zijn!?)
    Ik corrigeer ze steeds als ze bepaalde bewoording van vriendjes over genomen hebben over meisjes. Is stoerdoenerij maar ik accepteer dat soort woorden niet dat doen ze maar als ik er niet bij ben (weten ze meteen dat het geen geaccepteerde bewoordingen zijn)
    Zoals gezegd het blijft een ongoing process. ;)

9. Ik ben verliefd

26 apr 2011
    1.576
    0
    36
    NULL
    Buitenland
    Hee ,

Nouja, mijn man weet toch wel beter over de JONGENSDINGEN en ik over de meisjes dingen. Ik weet nog vroeger dat mijn vader wou dat ik aan de pil ging, dat ik dat heel genant vond en liever met mijn moeder hierover praten. Inderdaad ik wil mijn meiden ook voor hun 10de voorlichten zelf was ik er vroeg bij met mijn 11 jaar dus het kan natuurlijk zijn dat hun ook zo vroeg zijn. Maar om nou bijvoorbeeld tegen Sjoerd over 15 jaar te beginnen over scheren, dat laat ik aan mijn man over, die weet er toch iets meer over dan ik (niet dat ik mijn benen, oksels en schaamstreek niet scheer maar toch) :D
    Oja ik zal zeker tegen Sjoerd zeggen dat hij meisjes met respect moet behandelen en dat hij moet wachten met zijn eerste keer totdat ie iemand vind met wie hij het echt voor de eerste keer wilt doen . Lana weet dat ze alleen kusjes mag krijgen van papa en mama, opa en oma, tantes enzo maar dat er niemand aan haar mag komen van de andere grote mensen. Sjoers en Emma zijn nu 6 maanden dus dat komt nog wel :) Iniedergeval bbedankt voor de vele reacties en suc6 met de pubers , schreeuwende peuters en jankende Babies .... :D
    Dikke Kus Dorien

Deel Deze Pagina