KMA, verborgen reflux, oorontsteking. Overgaan op soja? ervaringen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fritsie, 7 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fritsie

Fritsie Actief lid

11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Kort ons verhaal:

Borstvoeding mislukte omdat ze de borst weigerde en ging overstrekken. Met de flesvoeding gestart. 2e dag met de flesvoeding gestart, ze raakte in een shock en werd opgenomen. Aangegeven dat het weleens KMA kon zijn. (Vroeger zelf gehad, wij thuis allemaal, waaronder mijn zus die ook in een shock raakte) volgens ka kon dit het niet zijn, maar na het 2e flesje in het ziekenhuis weer in shock. Overgegaan op dieetvoeding, knapte op, wij weer naar huis.
    2 weken later (ze was toen bijna 4 weken) dubbele oorontsteking. Abkuur gekregen, ging weer goed.
    Week later verborgen reflux geconstateerd, medicatie mee gekregen. Reflux ook weer onder controle. :cool:
    Met 8 weken weer een dubbele oorontsteking. Maar nu dus weer met 15 weken!!
    Nu weet ik van vroeger dat wij ook kampte met oorontstekingen (ook wel andere klachten gerelateerd aan kma, maar allemaal verschillende alleen oorontstekingen kwam overeen)
    Aangegeven bij de arts of neocate misschien iets voor haar is, volgens de arts niet en hoorde die onstekingen bij haar.
    Wij werden vroeger op soja gezet en alle klachten verdwenen. Toen had je ook nog geen speciale dieetvoedingen. Kan dit misschien ook voor haar werken?

Zijn er mensen met ervaringen met soja? Ik kan er maar weinig info over vinden.

2. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik ben zelf allergisch voor melk en kon pas vanaf mijn 4e soja verdragen. Nu echt alles van soja maar koemelk blijft uit den boze. Risico van nu al naar soja gaan is dat je kindje daar een allergie voor kan ontwikkelen.... Ik kreeg overigens tot mijn 4e dus echt gewoon dieetvoeding, zonder melk. Ben zelf nu 27 en toen was deze dieetvoeding er dus al. Weet je zeker dat jij geen dieetvoeding hebt gehad?

3. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel veel kinderen met kma reageren ook niet goed op soja, ik meen echt iets van 98%. Dus soja zou ik niet doen. Ik zou toch bij de arts nog eens aandringen op sterkere voeding, mijn dochter kreeg Nutramigen AA bijvoorbeeld, volgens mij vergelijkbaar met Neocate. Kan prima dat die oorontstekingen los staan van de voeding, maar aangezien ze echt is shock raakte, vind ik het gek dat niet meteen met zware dieetvoeding is gestart. Ik zou dus echt aandringen op Neocate of iets soortgelijks, als jullie huidige arts dat niet wel voorschrijven, dan proberen via de huisarts of een andere arts.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Soja wordt volledig afgeraden onder 1 jaar bij kindjes met KMA, omwille van een sterk verhoogd risico op kruisallergie. En een sojaallergie is voor het leven, en heel moeilijk om in te passen in een voedingspatroon. Ik zou dus opteren voor Neocate. Daar is geen koe aan te pas gekomen, dus perfect voor zware KMA.

Maar misschien is je kindje meer gebaat bij buisjes?

5. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Soya is NIET verstandig. De kans op kruisallergie is erg groot. Ik zou een machtiging voor neocate aanvragen en het daar voorlopig op houden.

wbt de oorontstekingen: buisjes?

6. Fritsie

Fritsie Actief lid

11 dec 2012
    352
    8
    18
    NULL
    NULL
    Ow, echt? Had ik geen idee van dat er dan weer een allergie bij kan komen! Naar mijn weten kregen wij voeding op basis van soja.
    Ik zal na het weekend weer contact opnemen met de ka om te kijken of andere voeding uit zal maken. Opzich gaat het nu goed, alleen die oorontstekingen zijn zo zielig. En door de ab krijgt ze weer last van bijwerkingen, zoals diarree. En ze drinkt nu al zo slecht...

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Vroeger wist men niet beter en gaf men idd soja. Uit onderzoek is gebleken dat veel kindjes (ik dacht zeker 60%, maar hierboven zegt iemand iets anders) met kea ook soja allergie kunnen krijgen.
    Men noemt dat kruis-allergie.

Kea is bij een meeste kindjes een intollerantie. Nu zie je het verschil tussen allergie en intollerantie niet omdat het lichaam hetzelfde reageert. Echter bij een intollerantie is het zo dat een mens na enkele maanden het product niet meer binnen te hebben gekregen je er niet meer op hoeft te reageren. Een allergie is levenslang.
    Daarom groeit zo'n 95% van de baby's voor hun 4e levensjaar over kea heen.
    Ookal is het nu intollerantie, de kans op een allergie is zeer groot!

Ik weet niet welke voeding je nu geeft, maar ik zou aandringen op een andere voeding.
    Het rijtje is zo;
    Standaard-> nutrilon pepti/friso pep-> nutramigen lgg/friso allergy care -> nutramigenAA/ neocate.
    Nutramigen aa en neocate zijn volledig koemelkvrij.
    Dus afhankelijk van wat je geeft een stapje verder gaan.

Eng hoor, in shock raken door simpele flesvoeding!

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nee, dat klopt niet, dat is 62%.

Gezien de familiegeschiedenis en juist geen reactie bij soja, zou ik het wel aandurven en liever soja proberen, (wel nutrilon soja dan dus!, geen gewone sojamelk!) omdat je dan wel helemaal koemelkvrij bent. Zou dat overleggen met de kinderarts, en als die geen fiat geeft, de verzekering bellen. Sojavoeding is iig goedkoper dan nutramigen LGG/friso allergy care, dus je verzekering zal mogelijk best mee willen werken om het iig te proberen ;)
    Nutrilon wil ws wel een proefverpakking gratis opsturen, als je hen even om info mailt... (Deden ze hier wel, hier ook geprobeerd, maar ging nog niet goed, dus bij 1 poging gebleven).

Bij onze oudste hingen de oorontstekingen wel heel erg samen met de allergie. Toen we met 9 maanden erachter kwamen dat ze KMA had en op dieet gingen, verdwenen de oorontstekingen. Die kwamen later helaas wel weer terug, toen ze groter werd en daardoor zelf ook af en toe foute dingen te pakken kreeg, voor wij het weer af konden nemen, en we ook vaker foutjes hadden met producten die dus toch niet bleken te kunnen...

Deel Deze Pagina