Ik werd vanmorgen gebeld dat mijn dochter in oktober terecht kan op de peuterspeelzaal. Nu zei die vrouw aan de telefoon dat ik dan ook kinderopvangtoeslag kan aanvragen voor deze ochtend, ook al werk ik deze ochtend niet. Maar het is niet een ochtend waarop ik werk? Ik werk gemiddeld 15 uur in de week, en krijg dan een toeslag voor veel meer uren. Klopt dat allemaal wel? Ik begin erg te twijfelen. Wellicht is hier iemand die daar meer verstand van heeft. Internet word niet echt duidelijker op.
Je mag kinderopvangtoeslag aanvragen over 140% van het aantal uren dat je werkt, omdat ze ook rekening houden met reistijd en dat je per dagdeel betaalt. Dus als je 15 uur werkt krijg je over maximaal 21 uur per week KOT. Neem je meer uren opvang af, dan zijn die volledig voor eigen rekening.
En de kinderopvangtoeslag is over het aantal uren dat je werkt. Het maakt dan niet uit dat je die ochtend niet werkt.
Nee precies, dat is wat ik al dacht. Ik heb die 140% al aangevraagd. Er komt een ochtend peuterspeelzaal bij, maar niet meer gewerkte uren of zo. Dus dan kan ik daarvoor geen kinderopvangtoeslag gaan aanvragen. Dat klopt toch?! Die vrouw aan de telefoon heeft het dus verkeerd uitgelegd denk ik?
Als je die 140% al gebruikt, in jouw geval 21 uur opvang per week, dan Hou je geen uren over voor de peuterspeelzaal. Ik zou het wel aanvragen, als je op jaarbasis bij de opvang minder uren gebruikt dan wordt er altijd nog een deel van de peuterspeelzaal vergoed.
Je kunt alleen kinderopvangtoeslag aanvragen voor de uren dat je die opvang hebt, dus dat ze op de psz zit. Met hoeveel uur start ze en met hoeveel uur wordt dat uitgebreid? Voor die uren vraag je de toeslag aan, dus niet bij voorbaat voor 140%. Als je meer aanvraagt dan je aan uren afneemt moet je die straks allemaal terug gaan betalen, duur grapje. Je krijgt als het goed is een contract van de psz waarin het aantal opvanguren per maand staat en het uurtarief. Deze gebruik je bij het invullen van de aanvraag. Dat de psz niet op je werkdag is geeft niets, mijn dochter zat ook 2 dagdelen (totaal 6 uur) op de psz waarvoor ik de toeslag ontving. Of bedoel je dat je nu ivm KDV/gastouder al 140% aan toeslag ontvangt? Want dan kun je voor de PSZ idd geen toeslag meer aanvragen (en wordt het best een duur ochtendje )