Voorbereiding komst 2 broertjes

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Meis28, 18 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ons zoontje van net 3 jaar wordt hopelijk in april grote broer van twee kleine broertjes! Ik ben op zoek naar tips/ervaringen voor het op een leuke wijze laten wennen voor mijn zoontje. Hij weet er van en Zegt wel eens: grote buik! Of hallo babys. Soms wil ie m’n buik ook insmeren. Is meegeweest naar een echo en hebben een boekje over grote broer worden. Hij vindt het verder niet mega boeiend dus probeer het er ook niet te veel over te hebben. Is jullie ervaring: wel of niet mee laten helpen met baby kamer/kinderwagen in elkaar zetten etc? Mijn man gaat volgende week een paar dagen met hem naar opa en oma en ik wilde dan eigenlijk vast voorbereiden maar vraag me af of hij dan misschien zich raar voelt als het ineens anders ingedeeld is in huis.. En ik hoorde ook van iemand dat het een goed idee was om de babys zogenaamd iets te laten geven aan hem wanneer ze geboren zijn (wie heeft dit gedaan en wat?). Ik hoor jullie ervaringen graag!

2. Kipsate

Kipsate Fanatiek lid

22 jul 2015
    1.224
    1.240
    113
    Een pop! Zoontje was een stuk jonger toen zijn broertje kwam (1,5) maar een pop vond hij geweldig. Zo konden we alvast oefenen met zachtjes en voorzichtig doen. Hij kan een luier bij de pop omdoen en ik bij z' broertje. Zo probeer ik hem er zo goed mogelijk bij te betrekken.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Wij hebben onze oudste dochter (toen 2,5) onder andere mee laten helpen met de kamer van haar zusje. Ook heeft ze in de kraamweek van ons iets nieuws gehad om mee te spelen (een keukentje), niet 'namens de baby', maar wel zodat ze wat nieuws had waar ze zich mee kon vermaken als ik met de baby bezig was. Ze kreeg overigens ook veel aandacht van de visite en vrijwel iedereen nam ook een cadeautje voor haar mee. ;) :)

4. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik laat mijn dochter zoveel mogelijk deel uit maken van de veranderingen in huis. Ze mag alles ook (voor zover dat kan) uitproberen etc. Zo wilde ze bijvoorbeeld de swing uitproberen, prima: pop erin gedaan, afstandsbediening gegeven en kijk maar wat er gebeurd. Ze vond het wel lastig toen de box in huis kwam, daar hoort een baby in maar die baby zit nog in mijn buik, hoe kan dat. Door haar zoveel mogelijk te betrekken kan ze eerder haar rust weer vinden. Kinderwagens vindt ze erg leuk, ze duwt ze heel graag. Om die reden heb ik de kinderwagen nu al in huis gezet, tegen de tijd dat de baby er is, is het een stuk minder interessant om er constant mee de woonkamer door te rijden.

5. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Hier heeft ZL meegeholpen het kamertje te verven bijv. We gaan elke keer kijken op het kamertje als er wat nieuws is en benoemen alles.

Daarnaast gaat hij bijna elke controle bij de vk mee en roept dan als we daar aankomen “ooooo baby kijken!” Ook al vind hij het speelgoed daar leuker :rolleyes:

Wat hij heel interessant vindt is met de angelsounds het hartje luisteren... dit wilt hij elke ochtend eventjes doen, pakt de spullen er ook zelf voor Hihi...

En veel op kraamvisite! Vind hij geweldig

6. Zomaariemand

Zomaariemand Niet meer actief

Hier inderdaad een cadeautje gekocht namens het broertje voor grote broer, was een succes!! Oh wat lief was de reactie van ons zoontje

7. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Bij de oudste wilden we hem ook er helemaal in meenemen, maar het interesseerde hem helemaal niks. Dus toen hebben we het gewoon zo gelaten. Hem juist niet steeds 'belast' met het feit dat hij een zusje kreeg, zijn kamer bleef zijn kamer dus daar veranderde niks aan. Toen ze geboren was, hebben we ook heel normaal gedaan, gewoon, er is een zusje. En thats it. Dat werkte bij hem het beste. Hij had helemaal geen behoefte aan meehelpen of kusjes geven of knuffelen. Zijn leventje ging gewoon verder, alleen dan met een zusje.
    Toen ik zwanger was van de derde hebben we het dus weer zo gedaan. Toen we het vertelden, namen ze het beiden ook gewoon aan als feit, en verder niks. Soms werkt dat beter dan overal bij betrekken etc. Bij onze kinderen in ieder geval wel (al kan ik me ook voorstellen dat er kinderen zijn die wel meegenomen moet worden in het hele proces hoor, maar kusjes op een buik enzo, dat begrepen mijn kinderen niet. Want dat was toch gewoon mijn buik? De baby zat toch ergens daarin, dus die voelde die kusjes toch niet eens? Zo ervoeren zij het ;)

8. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ja het is idd per kind verschillend en denk dat je daar erg op moet letten.
    Mijn zoontje is wel geinteresseerd maar natuurlijk niet altijd/niet te veel en hangt er vanaf waar het precies over gaat. Dus we hebben het er ook niet veel over. Hij vindt het leuk soms mijn buik in te smeren met zalf, of soms zegt hij iets over dat ik een dikke buik heb en wil hij kijken. Dat was het zo´n beetje. Maar het moment van de geboorte, ja dat is natuurlijk wel even wat anders denk ik, dus het is maar afwachten hoe hij dan reageert. Daarom wilde ik iets aan hem geven namens de kleintjes, dat lijkt me een leuk gebaar. Alleen nog bedenken wat..!

Deel Deze Pagina