Speelgoed en spelletjes 3-4-5 jarigen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by 1981Mama, Mar 11, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Ladies,

Mijn kleuter van 4,5 is best slim, maar loopt sociaal emotioneel nog wat achter (beide getest).

Dat uit zich in dat hij eigenlijk niet alleen kan spelen bijv. Ik kan nog geen vaatwasser legen (behalve bij tv kijken en soms met tablet lukt het ook).
    Buitenspelen in de tuin lukt aardig (trampoline, glijbaan etc).

Samenspelen gaat aardig maar nooit te lang en altijd te druk.
    Tekenen is niet zijn ding bijv maar kleien lukt samen een minuut of 10...

Hij is niet dom hoor aan de andere kant. Hij kan de geoefende letters schrijven en hij kan vertellen op welk cijfer de klok staat.

Ik ben op zoek naar tips om samen te spelen (lukt echt alleen als het zijn interesse heeft maar ik kan natuurlijk testen of hij nieuwe interesses kan ontwikkelen)

En naar nieuw speelgoed wat misschien zijn interesse heeft. Waar speelt jouw 3-4-5 jarige het liefst mee?

Lego gaat niet lukken want hij heeft nog geen geduld ervoor. Alles beland op de grond en dan kan zijn kleine broertje het in zijn mond stoppen....

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

3. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,886
    5,181
    113
    Home
    Knappe koppen

tasje likes this.
  4. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,345
    17,256
    113
    Krokoloco

5. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

Apr 29, 2012
    1,235
    180
    63
    Tiptoi? Kun je goed alleen en samen spelen.

6. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,660
    27,306
    113
    Female
    Playmobil en gewoon bouwwerken maken van duplo doet t hier goed. Wat onze 4 jarige echt gaaf vindt, is samen een hut bouwen in de woonkamer van kleden etc :) en dan mag hij daarin ook lunchen bv

7. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Mijn zoontje is te vermaken met dingen waarbij hij kan bewegen. Verstoppertje spelen, stoelendans, stopdans, een hindernisbaan door de kamer etc.
    Samen of alleen spelen is vrijwel nooit een succes en nooit langer dan een minuut of 10.

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,196
    23,281
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn dochter speelt ook niet alleen. Ondanks de shitload aan spelletjes en knutselzooi en playmobil... Die wil altijd rollenspellen doen en rondrennen. We zijn er wel mee bezig om dr alleen te laten spelen, maar gaat enorm moeizaam.

9. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,345
    10,309
    113
    Onze zoon loopt ook voor (niet getest) maar het alleen spelen is altijd een drama geweest en sinds kort dat het steeds beter gaat.

Knutselen kan hij het langste doen van allemaal. Bezig met kartelscharen, pons, playmais, waterverf met de waterkaarten etc

Tekenen behoord ook tot zijn favoriete.

Tiptoi is super leuk net als smart games. Er zit altijd wel een ding bij die aansluit bij je kind.

Spelletjes zijn leuk maar misschien kun je eens kijken naar een coöperatief spel, dan speel je tegen het spel en is het minder erg om te verliezen omdat je dat samen doet.

Verder spraken we ook echt af ik doe de afwas jij gaat nu even zelf spelen, daarna kunnen we wat samen doen, zeker als ik dan vertelde dat het langer duurt als hij elke keer wat komt vragen.

10. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,446
    1,129
    113
    Haha boomgaard, samen tegen de raaf.

Smart games kun je ook prima samen doen.

11. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

Jun 7, 2018
    1,047
    674
    113
    Bouwen met rietjes!

Attached Files:

12. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Ik zou een abonnement op de speel o theek overwegen. Kan je speelgoed afwisselen en hem zelf leuke dingen uitkiezen. Dochter mag altijd 1 ding zelf uitkiezen mits leeftijd geschikt. En ik zoek een puzzel uit en nog wat leuks. Spelletjes is ze nog wat klein voor.

Haba heeft leuke spellen. Boomgaard is coöperatief ter voorbeeld.

Roanna likes this.
  13. Buckcherry

Dec 26, 2019
    77
    69
    18
    Female
    #13 Buckcherry, Mar 11, 2020
    Last edited: Mar 11, 2020
    Wat Aicirtap ook zegt, Wij spelen vaak coöperatieve spellen van Haba, is heel leuk. We hebben ook het spel De geheime gang, dat is van Sunny games, is een soort memory maar dan coöperatief.

14. Krtek

Krtek Niet meer actief

Hier (in mei wordt hij 5) is Lego wel populair, daarnaast knutselen (veel stickers plakken en tekenen en schrijven), kleien. Speelt graag met knuffels en keukentje, kan uren druk zijn met iets kleins als een meetlint, poppensjaaltje etc. Speelt rollenspellen (verkleden). Speelt ook graag in zijn ballenbak en met de grote houten glijbaan. Autootjes en constructiespeelgoed (bouwstaafjes, kapla etc) hoofdzakelijk samen met zijn vriendje. Alhoewel zijn zus hem laatst geleerd heeft hoe je met kapla en schleich dieren een dierentuin kunt maken (ze schelen 9 jaar en dat heeft zij vroeger echt eindeloos gedaan).

Spelletjes: puzzelen opeens weer, memorie, rondo piccolo, mini loco, lotto, mol erger je niet. Tiptoi is erg in trek, kan hij lang mee bezig zijn en hij onthoudt alles. Maar ook motorische spelletjes als kralen rijgen, insteekmozaieken op voorbeeld pakt hij vaak zelf uit de kast.

Van de week wat meer uitdaging aangeschaft (hij loopt een 2 jaar voor): Camelot, smartgame pinguins, smartcar auto, vindt ie allemaal wel leuk. En de grootste topper: 3 houten gingerbread koekjes die je met plastic vormpjes kunt versieren, dat vindt hij echt het einde!
    Wil binnenkort eens kwartet gaan proberen, hebben nog een flinke collectie van zijn zus liggen.

15. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

Apr 29, 2012
    1,235
    180
    63
    Rietjes inderdaad, mijn zoon vind het nog steeds geweldig. Kapla is trouwens ook erg leuk.

Ella1988 likes this.

Share This Page