Er staan voor het opgeven voor de peuterspeelzaal 2 vage vragen op het papiertje. * welke plaats heeft het kind in het gezin * hoogst genoten opleiding (is dit belangrijk) ?
Voor de peuterspeelzaal? Ik heb dat helemaal niet gehad voor Lisa... gewoon niet invullen.. slaat nergens op!
Wat je eerste vraag betreft gaat het erover of je kind enigst kind is of dat het jullie 2e, 3e, 4e etc. kindje is. Tweede vraag is om een kleine indicatie te hebben naar het opleidingsniveau van de ouders en dan dus een beetje een idee te hebben van het niveau van het kind. Persoonlijk vind ik deze vraag helemaal nergens over gaan. Wat de ouders hebben gedaan aan opleiding, zegt volgens mij helemaal niets over het kind en de kansen die het mss krijgt. Wel heel raar dat je deze vragenlijst krijgt voor de psz, ik kreeg deze bij het inschrijven voor de basisschool. Maar mss is het bij jou psz wel zo, dat het kind automatisch doorstroomd naar de basisschool en staat het dus meteen daarvoor ingeschreven als je je inschrijft voor de psz.
Eigenlijk vind ik dit zelfs zeer kwalijk. Zo heb je heel snel dat er niet echt naar het kind zelf gekeken wordt maar al met een vooringenomen standpunt. Dan kan er van een kind waar de ouders een hogere opleiding hebben teveel verwacht worden en andersom. Ik las laatst in de krant dat er uit onderzoek gebleken is dat allochtone kinderen en kinderen uit achterstandswijken veel vaker een te laag advies voor de middelbare school krijgen dan andere kinderen. Gewoon vanwege hun achtergrond. En met dit soort vragen werk je dat denk ik in de hand!
Als er alleen maar staat hoogst genoten opleiding en nergens echt duidelijk dat het om de ouders gaat dan zou ik er gewoon achter zetten dat Steven nog nooit naar school is geweest. Had ik toen ook met de wao keuring elke keer vroegen ze wat zou je willen worden (qua beroep) Elke keer ik uitleggen dat ik was wat ik wilde worden (verzorgende) maar dat dit dus niet meer ging. Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik heb ingevuld KONINGIN. Ik vind het trouwens zo wie zo een beetje raar want jouw leer vermogen heeft niets te maken met het leervermogen van je kind. Groetjes Anita
Ik heb het formulier ook gehad van de week.Moet nu op zolder gaan zoeken naar de spullen.Ik vul het maat gewoon in.Het was belangrijk vertelden ze.
Ik werk zelf op een basisschool en wij zijn sinds kort toch verplicht om dit te vragen aan ouders. Je bent als ouder zeker niet verplicht om dit in te vullen maar toch is dit niet erg handig. De overheid berekent namelijk haar subsidies op basis van deze gegevens. Als ouders niks invullen kan dit ten kosten van het schoolbudget gaan en da's natuurlijk erg zonde! Verder wordt er niks mee gedaan hoor, het is echt niet zo dat ik van alle ouders weet welke opleiding ze gedaan hebben en daardoor anders naar de kindjes kijk. Het wordt gewoon bewaard op de administratie. Het zou kunnen dat dit op de peuterspeelzaal hetzelfde werkt...
Dat vind ik dan toch een beetje vreemd, wat wil de overheid daarmee zeggen. Als de ouders een lbo opleiding hebben krijgt de school meer subsidie dan wanneer de ouders een vwo op leiding hebben genoten? Groetjes Anita
yep, denk het wel. Scholen met meer achterstandskinderen krijgen toch meer subsidie ? En inteligentie is toch vaak erfelijk. Leervermogen is weer wat anders ( bv mijn dochter kan heel goed leren en komt daardoor best ver, ik leerde nooit voor ene meter ,maar haalde met 2 vingers in mijn neus het VWO, en kreeg het op de universiteit dus moeilijk omdat ik nog nooit geleerd had)
Inderdaad het klopt wat wannabe zegt. Natuurlijk is het niet in alle gevallen zo dat kinderen waarvan de ouders een hoge opleiding hebben ook automatisch erg intelligent zijn en andersom. Maar hierdoor heb je toch een soort van 'normering'. Hoe raar dat soms ook lijkt?! Overigens wil ik er nog aan toevoegen dat wanneer ouders besluiten om niks in te vullen het leerlinggewicht automatisch "1" blijft, waardoor er ook geen extra geld beschikbaar gesteld kan worden.