Lichtgewichtje deel II

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Kari37, Nov 10, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    2,571
    1
    0
    Had wel eens eerder een topic geplaatst over het feit dat mijn dochtertje, 18 maanden, zo fijntjes is.
    Ze lag echter nog net boven het onderste lijntje qua gewicht maar gaat nu afbuigen.
    Vorige week tijdens de kontrole van 18 maanden woog ze 8.8 kilo bij een lengte van 79.5 cm.

Ze ziet er niet mager uit maar uiteraard ook niet mollig.
    Ik maakte me nooit zoveel zorgen omdat ze haar aardappels en groenten altijd met smaak helemaal op at maar ze gaat nu ook steeds slechter eten en brood eet ze helemaal al niet.

Moet nu iedere maand terug naar de assistente van de kinderarts om haar te laten wegen..... (woon in spanje)

Wie heeft nog meer een kindje met een afbuigend lijntje die ook nog eens niet goed eten wil.
    En wat doen jullie eraan?

2. Purk

Purk Niet meer actief

Hier buigt het lijntje (nog) niet af, hoewel hij 2 maanden geleden voor het laatst is gewogen, dus wie weet. Hij weegt nu, schat ik zo, 8100 gram bij 76 cm, ook erg fijn dus.

Hij heeft periodes dat het eten niet goed gaat. Wat hij standaard krijgt voor het slapen gaan is een papfles, hij kan dat nl. makkelijk hebben. Daarnaast zoek ik echt naar eten dat hij heerlijk vindt (bv broccoli) en al eet hij dat 3 x per week, als hij het eet prima. Ik lees ook vaak moeders die hun kindje bv geen danoontje of vla geven: dat doen wij dus wel na het eten, alles wat extra is is meegenomen. Daarnaast krijgt hij overdag regelmatig een snack zoals rijstwafeltje, soepstengel, nijntjekoekje etc. Die van ons is echt een grazer; dus niet 3 x per dag grote hoeveelheden eten, maar liever meerdere kleine porties verdeeld over de dag. Misschien is dat iets voor jou meisje?

Maar het blijft moeilijk hoor, als ze niet willen gaat er niks in!

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier ook een lichtgewichtje alhoewel ze wel redelijk in verhouding is; 78 cm en 9,5 kilo. Haar lijntje buigt niet af maar stijgt nog wel licht.

Ik zorg ervoor dat ze 5 eetmomenten per dag heeft, dus ontbijt, dan fruit tussendoor, lunch, smiddags een tussendoortje en 's avonds avondeten en toetje. Daar probeer ik het ook bij te houden want als ze de hele dag door eet, eet ze helemaal nıet meer goed en ze is al geen grote eter. Expres extra calorierijke dingen aanbieden ofzo doe ik niet, ik vind het geen enkel probleem als ze een keertje mee-eet van een stukje taart of samen met mij een plakje cake eet, maar niet elke dag. Verder veel afwisselen, dus niet alleen volkorenbrood, maar ook krentenbol/brood, bolletje, een keertje wit brood, tostie etc etc. En ik probeer ervoor te zorgen dat er in ieder geval 5 van de 7 dagen per week een groente voor haar op tafel staat die ze zeker weten lust zodat ze dat wel binnenkrijgt. Ook krijgt ze altijd volle Turkse yoghurt voortoe, gezond en vult goed. Fruit is geen probleem dat eet ze altijd dus mocht ze nou een keer heel slecht gegeten hebben dan geef ik haar na een uurtje nog een banaantje ofzo.

Verder ja blijven aanbieden en er geen drama van maken want dan gaan ze alleen maar slechter eten....hoe lastig ook, ik denk dat ze zelf wel regelen wat ze nodig hebben.

4. leo1984

leo1984 Actief lid

Oct 9, 2010
    163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een jongetje die licht is en ook geen brood eet.

Er zijn periodes dat hij heel goed eet en er zijn periodes dat het minder gaat, maar dat is bij elk kind zo...

Mijn zoon eet dus geen of amper brood dus dat maakt het allemaal al lastiger. Wij geven hem ipv brood een plak ontbijtkoek met boter of een cracker met smeerkaas of jam... Verder tussendoor fruit, koekje enz... Fruit gaat er eigenlijk altijd goed in, maar danoontjes, yoghurt of andere toetjes is niet zijn favoriet ik geef hem als toetje een banaan, wat er altijd wel goed ingaat...

Het is lastig en je moet gewoon zoveel mogelijk aanbieden en het eten leuk maken, maar erin proppen gaat niet..

Wat mijn zoon trouwens erg leuk vind is samen iets klaarmaken bv een appel, ontbijtkoek en dan loopt hij vol trots met zijn bordje naar de tafel en gaat op zijn stoeltje zitten... hij is dan zo trots en eet het ook veel beter. Zo kan je ook zelf brood laten smeren... Het is soms een geklieder, maar beter dan niks eten!

5. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    2,571
    1
    0
    Bedankt voor jullie reakties!

Brood krijg ik er echt niet in maar vervang ik voor volkoren crackers die ze alleen zonder boter opeet, weinig calorieën dus.

Fruit wordt op een paar stukjes appel of perzik na niet gegeten en dat is jammer want een banaan zou toch wel een goede vuller in dit geval, ik blijf het maar kopen en aanbieden maar al een jaar zonder succes, net als alle overige fruitsoorten.

De papfles is het enige wat ze graag drinkt en die maak ik van volle melk 2x een fles van 150cc melk en dat zet mij wel aan het denken om haar ipv volle melk maar weer terug te doen op flesvoeding voor 1+ om zo toch aan de benodigde vitamines etc te komen.
    Toetjes eet ze ook wel graag maar zit al door de papflessen aan de zuivel limiet.

Het is inderdaad verleidelijk, als ze helemaal niets wil eten, om toch wat meer koek/cake enz te geven maar wil daar ook geen gewoonte van gaan maken ook al kan ze het goed hebben.

Pfff echt lastig hoor zo'n kieskeurige eter.

6. Karoke

Karoke Niet meer actief

Hier ook een behoorlijk licht ventje, lopen er ook voor bij de kinderarts, maar er is niks "mis" (de nodige bloedtesten ondergaan).

Zelf zien we er ook niet zo'n probleem in, hij zit wel qua lengte en gewicht op dezelfde lijn en ik ben ook erg mini.

Eten doet hij verder wel best goed, alleen is hij heel erg actief.

Share This Page