Gaat niet zo goed op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door cw26, 30 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.082
    310
    83
    HI meiden,

Ik weet het even niet zo goed meer.
    Onze zoon (5,5) is altijd al druk geweest, weinig concentratie, moeilijk stil kunnen zitten, veel praten, pietje precies en vooral aanhankelijk, dus altijd als hij wat wil zeggen je even aanraken of veel bij je zitten.
    Maar als hij eenmaal aan een werkje zit, dan doet hij dit goed, en snel. Soms doet hij al dingen van groep 3 ( zitten in combi klas), zoals ruimtelijk inzicht is heel goed. Maar daar in tegen herkent hij nog steeds geen cijfers.
    Me man zegt het is een stukje interesse, die vindt cijfers ook niet "boeiend" maar hoe hij iets moet bouwen weer wel.
    Nu heeft juf in 6 weken tijd al 3 keer tegen mij en me man ( 10 minuten gesprek) gezegd dat ze zich grote zorgen maakt. Nu hij in groep 2 zit, kan dit gedrag nog wel, maar in groep 3 moet het echt anders.
    Nu fladdert hij vaak door de klas, praat veel, staat op in de kring tijdens kring gesprek, praat vaak door de kinderen heen, en raakt vaak de kindjes aan tijdens het praten.

Ze willen hem nu dus laten testen, waarop dat konden ze nog niet zeggen. Ze vinden het verontrustend dat de basis dingen zoals het luisteren naar andere kindjes heel slecht is. En ze weten niet hoe ze dit aan moeten pakken.

Thuis hebben we eigenlijk bijna geen problemen, tuurlijk praat hij wel eens door ons heen, maar dan zeggen we even wachten jij mag zo. Tijdens het eten staat hij ook wel eens op, maar zo gauw als we er iets van zeggen dan zit hij weer.

Eigenlijk zit ik best in dubio, moeten we hem wel laten testen? Wat schieten we daar verder mee op. Ok we weten straks of hij iets heeft en dan heeft hij misschien een stempel maar dan blijft hij waarschijnlijk op dezelfde school met dezelfde leraar en wat schieten we er dan mee op

Ik weet dus niet zo goed wat ik wil en wat voor baat we er bij hebben.
    Hoop dat jullie me advies kunnen geven

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Verder onderzoek hoeft echt niet negatief te zijn. Het kan juist extra handvaten opleveren waarmee school aannemer slag kan. Wel vraag ik me af wat de school zelf al heeft gedaan? Heeft de IBer al geobserveerd? Is er al een plan van aanpak gemaakt met gerichte doelen en acties om zijn werkhouding te verbeteren?

3. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.082
    310
    83
    Nee er is nog niets officieels in gang gezet
    Wel volgt de directeur een bijscholing van hoogbegaafde kleuters. De directeur doet sommige testjes bij hem en observeert hem. Omdat ze tijden de cursus gelijk aan ons zoontje moesten denken.
    Maar de ib-er heeft Nog niets gedaan.

Ik weet ook niet zo goed wat ik van alles moet denken en waar ik zelf achter aan moet.
    En waar ze hem op wil testen weet ik ook niet....het is allemaal nog zo vaag

4. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.082
    310
    83
    Ik heb wel tijdens het eerste gesprek gevraagd waar ze aan denken. Maar de juf kon daar geen antwoord op geven.

5. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik zou eerst de IBer later observeren en met die bevindingen met jullie bespreken, die weet dat ook waar jullie je kind al dan niet laten testen, maar eerst moet duidelijk zijn wat juf nog meer verontrustend vind.

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    In principe kan school prima eerst zelf een handelingsplan maken. En op basis daarvan kijken of het beter gaat in de klas. Want al zou hij hoogbegaafd zijn dan nog zullen ze hem moeten ondersteunen in de klas en een plan moeten maken. Ze kunnen echt van alles doen in de klas om hem meer structuur te bieden bijvoorbeeld.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.291
    113
    Misschien veel prikkels en in de kring zou het kunnen zijn dat het zijn interesse niet heeft. Behandelen ze dingen die hij al lang kan.

Als hij echt storend is in de klas zou ik wel iemand vam de school mee laten kijken, klopt het wat zijn juf ziet.

Zou ook aangeven dat je bang bent voor de stempels.

8. Deliana

Deliana Niet meer actief

Het is natuurlijk lastig te beoordelen zo, maar ik lees eerlijk gezegd niets "vreemds".

Mijn zoon zit nu in groep 3, maar hij had vorig jaar zeker 5 kinderen in de klas die niet stil konden zitten, druk waren en/of geen interesse hadden in letters of cijfers... dat laatste komt meestal ineens.

Nu in groep 3 heeft hij nog klasgenootjes, die niet op een stoel kunnen blijven zitten of constant door de juf heen praten. Tsja vervelend, maar om nu op basis daarvan kinderen te gaan testen...

Ik zou toch eens doorvragen. Staat hij áltijd op tijdens het kringgesprek of alleen op sommige momenten? Praat hij áltijd voor zijn beurt of alléén wanneer het onderwerp hem niet boeit? Heeft hij meerdere juffen en vertoont hij hetzelfde gedrag bij iedere Juf?

En verder kennen jullie hem natuurlijk het beste..... zijn er andere dingen die er misschien voor zorgen dat hij zich anders als thuis gedraagd? Hoeveel kinderen zitten er in de klas? Is er wel een duidelijke structuur of juist chaos? Heeft juf voldoende overwicht? Heb je het idee dat hij een voorsprong heeft? Etc... zou hem niet laten testen obv hele vage vermoedens. Wellicht is de suhuatie met 6 maanden compleet anders...

9. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Is de ib-er al in het spel? Hebben jullie deze al gesproken of is er al een observatie geweest in de klas?

Zo nee? Laat ze dan eerst die stappen volgens voordat er onderzoeken komen. School kan ook een handelingsplan opstellen, mocht er echt niets werken dan is een onderzoek altijd nog mogelijk.

10. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.082
    310
    83
    Bedankt voor de antwoorden meiden,

De ib-er is nog niet in het spel, dus dat zal het eerste zijn wat in gang gezet zou moeten worden. Deze Ib er, geeft dan een advies en vanuit daar gaan ze verder kijken? Maar wat kan een IB er meer doen dan een leraar??? Onze ib er staat ook voor de klas, niet in zijn klas. Maar ze heeft dus meer opleiding dan een "gewone" leraar.

Ja ikzlf vond het ook niet niet verontrustend, ook omdat hij thuis "gewoon " is. Het valt hier niet zo op.
    Ja hij praat hier ook door ons heen, en staat hier ook op. Maar zo is hoe hij al 5 jaar functioneert, we hebben er toen ons best voor gedaan om hem te leren om eerst te luisteren en daarna zijn mond open te trekken, maar data gaat er gewoon niet in. Hetzelfde voorbeeld eten met een vork. Elke dag kijkt hij weer naar zijn vork of hij dat ding voor het eerst ziet. De kleuren weet hij ook pas te benoemen sinds kort.
    Eerst dachten we nog aan kleurenblindheid, maar dat is het niet. Daar in tegen snapt hij alles van bouw methode, en weet in een plattegrond feilloos de plaats van iets aan de wijzen.
    Tijdens het zwemmen en gym gaat het goed / redelijk, daar fladdert hij ook wel ens rond.
    Het is voor de rest geen aggresief jongetjes. Juist heel sociaal.

Me man denkt dat het interesse is. Doordat juf nu voor de 3de keer komt begin me zorgen maken.
    We zullen er van de week nog even goed over praten, en naar adviezen van hier of misschien daat ik nog een kindercoach bel of zo, over wat we nu moeten doen.

Dank jullie!

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mee eens, ik lees ook geen heel gekke dingen voor een jongetje van 5,5.
    Natuurlijk kan testen prima zijn, maar dan zou ik mezelf ook zorgen moeten maken en er veel meer informatie moeten komen over wat nou het hele probleem is.
    Als ze aan hoogbegaafdheid denken, kunnen ze toch eerst aan de slag met een passend programma voor hem, doortoetsen of weet ik wat.
    Klinkt allemaal zo vaag, kleuters ontwikkelen zich ook sprongsgewijs, dus over een half jaar inderdaad anders zijn.
    En wie weet past meer structuur en rust zoals vaak bij groep 3 het geval is meer bij hem.

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Even diep adem halen.

Dus de juf ziet iets, heeft het over testen maar weet niet aan te geven waarop dan getest zou moeten worden. Je kind is (nog) niet geobserveerd door een IB-er, er is geen observatie rapportage en ook geen passend leer programma, ook is hij niet door getoetst (dit doen ze vaak adv oude cito toetsen, elke keer als hij een A of B haalt gaan ze door naar de volgende toets van een klas hoger net zo lang tot hij onder het gemiddelde zakt)

Dus eigenlijk is er niets meer (of minder) dan een juf die het opvalt dat je kind niet stil kan zitten, weinig concentratie heeft en een pietje precies is.

Welke stappen heeft juf al ondernomen om hem b.v te stimuleren om wel in de kring te blijven zitten? b.v een sticker mogen plakken als het hem wel gelukt is. Wat is zijn eigen antwoord op het feit dat hij niet blijft zitten ? Het helpt om deze vraag niet in het waarom te stellen (waarom blijf je niet zitten) maar in de want vorm ( je blijft niet in de kring zitten want) op 1 of andere manier lijkt die want vorm makkelijker te beantwoorden dan de waarom vorm.

Wat heeft ze gedaan mbt de concentratie, mijn zoon was zo afgeleid door het rumoer dat in een kleuterklas aanwezig is (kindjes naar de juf lopen, kindjes naar de wc lopen, kletsende kinderen, ruziemakende kinderen) dat hij zich totaal niet kon concentreren. Daarbij wilde hij leren (lezen, rekenen, schrijven) en naar zijn idee deed hij niets in de kleuterklas (ja knutselen en laat hij daar nu een hekel aan hebben) Daardoor ging hij dus op andere dingen letten, schoenen die mensen aan hadden etc.

Wanneer de juf iets abnormaals constateert ( en de lijst bij mijn zoon was veel langer) dan zou ze eigenlijk dit tijdens een 10 min gesprek aan jullie moeten aangeven (heeft ze gedaan) maar ook welke "stappen" ze dan wil ondernemen.

Bij mijn zoon werd hij een paar keer geobserveerd in de klas op verschillende momenten door de IB-er. Ook zij zag dingen die anders waren. Daarna is hij een paar keer geobserveerd door een AB-er (ambulant begeleider, dus iemand buiten school maar wel op school aanwezig voor het begeleiden van kinderen met (zoals ze dat eerder noemden) rugzakkindjes)
    Ook deze zag bepaalde dingen. Elke keer hadden we hierover aparte afspraken om dit te bespreken (dus niet tijdens een 10 minuten gesprek)
    Daarna kregen we het advies om onze zoon te laten onderzoeken .
    Wij hebben dit laten doen, hij is 4 keer bij een orthopedagoog geweest en zij heeft hem getest (waaronder een iq test)
    Uiteindelijk is daaruit gekomen dat hij asperger heeft met een disharmonisch iq profiel.
    Verbaal scoort hij heel hoog maar Perfomaal een stuk lager. Wat kortweg inhoudt dat hij heel veel weet maar dat hij het niet om kan zetten naar de praktijk.
    Voorbeeld, er staan sommen op het bord , de opdracht is de antwoorden in je schrift te schrijven. Ondanks dat hij de antwoorden weet is het voor hem onmogelijk dit te vertalen naar zijn schrift.
    Schrijf je de sommen in zijn schrift , dan schrijft hij de antwoorden er netjes achter.

Zoals je leest lijkt het erop dat de juf erg kort door de bocht gaat (even achterwege laten dat het nog maar nov is en hij nog tot juli de tijd heeft om zich te ontwikkelen)

13. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.082
    310
    83

Pluk, hoe jij het omschrijft is precies zoals het is.... Hij heeft nog geen testen of dergelijks gedaan, zoald die oude cito toetsen waar je over schrijft. Er is nog geen IB er in geschakeld en ook nog geen plan gemaakt. Wat ook al is gezegd, hij kan nog heel veel veranderen in de aankomende maanden, en misschien / hopelijk valt over een aantal maanden wel het kwartje dat hij moet blijven zitten en moet luisteren

De waarom en de want vraag heb ik nooit zo gezien, maar dit is inderdaad een idee om het zo aan hem te vragen. HIj heeft een kop telefoon die hij opzet als het druk is zodat hij beter kan concentreren. Inderdaad worden er hier ook stickers geplakt als hij het goed doet tijdens het kring gesprek. En als hij echt heel druk is en door de klas heen wandelt dan zet ze hem wel eens op de gang om daar aan zijn werk te gaan.

Pluk, hoe gaat het nu met je zoontje?Heeft Juf bijvoorbeeld een andere manier om hdingen uit te leggen aan je zoontje? Of krijgt hij extra begeleiding?

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Onze zoon heeft het tot halverwege groep 5 volgehouden op het reguliere onderwijs. Toen zat hij meer op de gang (grote klas van 30 leerlingen dus teveel prikkels voor hem) dan in de klas en moest ik hem regelmatig ophalen omdat het echt niet meer ging. Daarna is hij naar het speciale onderwijs gegaan, kleine klassen (max 15 leerlingen) en een achterwacht (extra persoon om kinderen op te vangen als het echt even niet meer gaat).
    Zowel voor hem als voor ons een verademing.

Op het reguliere waren ze erg goed met meedenken en pasten ze eigenlijk het passend onderwijs al toe voordat het standaard was. Hij kreeg apart les in rekenen (nu blijkt hij discalculie te hebben) , grappig is dat dit gegeven werd door de oude juf van mijn man) Ze lieten hem nooit alleen, dus ging hij op de gang werken dan was er altijd een stagiaire bij hem. Het is echt de grote van de klas wat hem genekt heeft.

b.v Juf zegt jullie moeten stil zijn, bij mijn zoon betekend stil ook echt stil dus ook niet met je voet tikken, kuchen of wat voor een geluidje dan ook . Als deze geluiden er dan wel waren werd hij boos.

Nu gaat het goed met hem, zit ondertussen alweer in groep 8, mag (vanwege discalculie) rekenen met een rekenmachine, daardoor is de druk weg genomen en krijgt hij er zowaar wat plezier in. Ze krijgen wat meer tijd voor toetsen etc omdat de verwerkingssnelheid van mijn zoon vrij laag is. En het belangrijkste is dat ze (wat iedereen als dagdromen ziet) hem rustig laten zitten als hij weer eens naar buiten zit te kijken omdat ze heel goed door hebben dat het in zijn hoofd door gaat en hij b.v iets aan het uitrekenen ofzo is. Wordt hij daarin gestoord dat is hij er ook meteen klaar mee en gaat niet verder.

Deel Deze Pagina