Kus op de mond

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by ChristinaMason, Sep 30, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ChristinaMason

ChristinaMason Nieuw lid

Sep 30, 2023
    3
    0
    1
    Female
    Lieve dames,

Ik zit met het volgende “probleem”, mijn zoontje is nu 2 jaar oud. Mijn schoonmoeder(oma van zoontje), overgrootoma van me zoontje en zijn oom van 14, kussen hem allemaal vol op de mond. Dat niet 1 keer maar meerdere keren als ze hem zien. Ik vind dat absoluut niet goed en wil er iets van zeggen, dit had ik ook gedaan als het me eigen moeder was. Dit is dus niet het geval, maar familie van mijn partner. Wat kan ik als moeder zijnde doen om hier een stop achter te zetten? Kus op de wang prima, maar vol op ze mond nee.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,134
    8,867
    113
    #2 NiekeKris, Sep 30, 2023
    Last edited: Sep 30, 2023
    Aangeven dat je liever hebt dat ze hem een kus op zijn wang geven?

Heb je het al met je partner besproken? Wat vindt die er van?

3. ChristinaMason

ChristinaMason Nieuw lid

Sep 30, 2023
    3
    0
    1
    Female
    Bedankt voor je reactie Nieke!
    Ik heb inderdaad al een paar keer subtiel aan “publiek” gezegd, doe maar een kusje op de wang. Helaas wordt hier dus niet naar geluisterd.
    Met me partner heb ik het aantal keer besproken maar gaat hier duidelijk vele malen makkelijker mee om dan ik. Aangegeven dat hij dit duidelijk moet maken aan zijn familie maar tot heden heeft hij er nog geen woord aan vuil gemaakt.

4. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

Jan 17, 2020
    4,008
    3,857
    113
    Ja lastig als je partner er anders in staat als jij. Ik zou als eerst proberen op 1 lijn te komen. Leg hem uit waarom jij het vervelend vind, vraag hem waarom hij niet. En probeer dan samen het gesprek aan te gaan.

En anders niet subtiel zeggen , dat begrijpen verreweg de meeste mensen niet , dus gewoon zeggen, niet op de mond kussen, maar op de wang. En meteen ingrijpen als het gebeurd.

NiekeKris likes this.
  5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Gewoon duidelijker zijn? Ik wil niet dat je mijn kind op de mond kust. Jouw kind, jij bepaalt de grenzen voor hem. Al is het de koningin die het doet, gewoon nee.

spruitje80 likes this.
  6. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,367
    113
    Als het voor jou een halszaak is, zou ik zeggen: 'ik wil niet dat iemand hem op zijn mond een kus geeft omdat...'en dan je reden er bij. En het daarbij houden. En dat herhalen als het toch gebeurt.

Vulpen likes this.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Als t diolomatiek gevoelig ligt: Gewoon aangeven dat hand voet mondziekte op de kdv rondgaat en voor hun eigen veiligheid beter op de wang doen want je bent er weken mee bezig, geeft nare plekken en als volwassene er ook niet resistent voor.

Er is vast wel EEN kdv waar t rond gaat en als ze google erbij pakken voor afbeeldingen zijn ze snel bijgedraaid.

Zxcvb, esklessebes, Lies1611 and 3 others like this.
  8. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

Jul 21, 2018
    2,012
    1,557
    113
    Female
    Gewoon zeggen dat je het niet wil en waarom niet. Als ze in discussie willen gaan geef je aan dat het geen discussiepunt is en dat je het gewoon niet wil, punt.
    Ik heb er zelf geen problemen mee dat mijn kleuter mensen een kus op de mond geeft waar hij veel om geeft zoals oma, tante. Maar ik zou er niks van vinden als een ander dat niet wil voor zijn/haar kind.

Nova1986 likes this.
  9. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Wat vervelend dat je partner er niets van zegt. Heb je al gevraagd waarom niet? Staat hij er anders in of vindt hij het lastig om het te zeggen? Kan van alles zijn natuurlijk.
    Anders zou ik moed verzamelen en het toch zelf aangeven. Je wil niet dat een ander dan papa en mama jouw kindje op de mond kust. Je hoeft geen reden te geven hoor, gewoon dat je het niet wil hebben. Wanneer zij dat onzin vinden kun je zeggen dat je best kan begrijpen dat een ander daar anders over denkt, echter is het jouw kind en jij voelt je er niet prettig bij dus beslist dat het niet gebeurd.

10. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    3,539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Is het ook niet dat jouw zoontje het zelf ook doet?
    Ik vind het ook vreselijk en bij mijn oudste wordt het gelukkig ook niet gedaan, maar mijn jongste geeft zelf iedereen een kus op de mond.

Ik zeg er dus maar niks van omdat ik echt zie dat hij er zelf mee begint.
    Maat anders had ik het gewoon gezegd hoor!

11. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Dit indd.. hier doet de jongste het ook af en toe zelf op de mond een kus geven.
    Niet te moeilijk doen, en anders toch duidelijk aangeven. Maar lastig als je man er zelf anders over denkt!

12. MamaSofie1

MamaSofie1 Fanatiek lid

Jun 18, 2023
    2,385
    1,324
    113
    Female
    Ik zou dit ook niet oke vinden en even duidelijk aangeven dat jij dit niet wil. Een kus op de wang is ook goed :)

Share This Page