Wanneer zelf de trap op en af?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door macy77, 30 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Vanaf wanneer liet jij kinderen zelf (alleen) de trap op en af?

Hier begint het nu (3jr), en ik houd mijn hart vast, had gisteren al gedroomd dat ie eraf gekukelt was..

2. Dana

Dana Niet meer actief

Oh dat doet mijn dochter al een tijdje, ze is nog geen 3 maar het is geen brokkepiloot, ze is erg voorzichtig van zichzelf.

Ik ben soms overbezorgd maar ik zie aan mijn dochter dat ze dit makkelijk alleen kan.

3. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Mijn dochter doet dit sinds een paar weken, ze is afgelopen januari 2 geworden. Ik laat het haar niet alleen doen hoor, met de trap op gaan loopt er altijd iemand achter haar en met de trap af, geeft ze een handje. Erg handig nu ik haar een tijdje niet tillen mag en ze vind het zelf ook heel leuk, wil echt niet meer gedragen worden.

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

vanaf 2,5 deed dochter het alleen als ze wat wilde gaan halen boven. Maar het is wel een voorzichtig meisje, kan best zijn dat zoon het over een jaar niet mag.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vanaf ongeveer 2,5 jaar mogen mijn kindjes alleen de trap op en af. Dochter moet dus nog even wachten. Ze loopt trouwens wel zelf de trap op en af (al een paar maanden) maar er is wel iemand bij.
    Kindjes zijn gaan lopen rond hun 1e verjaardag, enkele maanden later gingen ze zelf de trap op en af (onder begeleiding)

6. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hier loopt mijn dochter al zeker wel een jaar zelf(onder begeleiding) de trap op en af. Eerst op met handen en voeten en toen ze bij de leuning kon ook gewoon. Af ook nog wel eens zittend.
    Nu gaat ze ook wel alleen. Ook de zoldertrap is geen probleem.
    Heerlijk als je ze niet meer hoeft te tillen;)

7. Tese

Tese Niet meer actief

Hier mag mn zoontje het sinds 3 jaar. Dat hij echt zelf naar boven gaat om even wat te pakken dan he. Traplopen zelf deed hij al voor zn eerste jaar. Nou ja lopen, klimmen.
    Anyway, ook ik hou mn hart nog steeds vast hoor want hij is echt lomp en onhandig. Hij struikelt nog over lucht bij wijze van. Maar kan moeilijk eeuwig achter hem aan hobbelen.

8. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Lianna en Yosyp waren ongeveer 2,5 toen ze helemaal alleen naar boven en naar beneden liepen. Jorja doet het al sinds d'r 1,5.

9. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Thijs loopt al een tijdje de trap alleen op en af. De laatste weken gaat ie ook lopend naar beneden ipv hopsend.

Eerst vond ik het wel eng, maar hij loopt de hele dag achter Rick aan en dus ook mee de trap op, dus ik had er wel genoeg van om erachter aan te lopen :D

10. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Hier onder begeleiding, maar zonder hand, inderdaad ook al een tijdje..

Maar nu gaat ie soms alleen naar boven als ik bv een van de tweeling eruit haal ofzo.

Heb 100% vertrouwen in hem maar vind het toch best wel eng..

11. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik heb sem dat geleerd toen ik zwanger was van evy. Hij gaat nog wel achteruit omdat ie klein is en niet bij de leuning kan haha maar als we ergens zijn bv een speeltuin waar een huisje met een ytrapje is gaat ie wel goed eraf

12. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Beau (dec. '09) kan en loopt geheel zelfstandig de trap op en af, eraf heel netjes trede voor trede achterwaarts.

Luca kan alleen de trap op, wel neemt hij nog vaak de binnen route van de trap ;)

*ik verplaats dit topic even naar 'peuter en kleuter' *

13. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.214
    1.277
    113
    Centrum België
    M'n dochter doet het sinds ze ruim 1,5 is. Aan de ingang van het gebouw is er een trap van een 7-tal tredes. Ze wil zelfs niet geholpen worden, al blijf ik zo dicht mogelijk in de buurt...

14. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Ik bedoelde eigenlijk zonder toezicht. Dus als jij beneden blijft en kind alleen naar boven (en/of zolder) loopt.

15. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Zoontje loopt sinds hij 16 mnd was en loopt zelf de trap op sinds hij ongeveer 22 mnd was. Toen was het wel meer kruipen, nu is het echt lopen maar ik loop er nog steeds achteraan. Sinds een maandje kan ie ook zelf naar beneden, maar dat mag ie alleen als ik voor hem uit loop.

Geen idee wanneer ik hem zelf ga laten lopen, ik denk tussen 2,5 en 3 jaar.

16. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik denk dat leeftijd hier niet zoveel mee te maken heeft. Veel belangrijker zijn de motorische vaardigheden van je kind. Daarnaast speelt ook het karakter mee.

Mijn dochter is 2,5 jaar. Bij opa en oma gaat ze lopend de trap omhoog. Er loopt altijd iemand achteraan. Ze gaat zittend omlaag, ook hier loopt er altijd iemand voorop. Ik heb zelf geen trappen in huis, dat scheelt wel. Ze kan het motorisch gezien prima aan. Ze speelt in de woonkamer en als ze naar boven gaat dan gaat ze in bed/bad. Dat doet ze natuurlijk niet alleen dus loopt er altijd iemand mee.

Op een gegeven moment moet je het los laten. Als je er zelf een goed gevoel bij hebt en je kind wil het graag dan is het goed toch?

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Zolang we in dit huis wonen: niet! ;)
    We hebben een smalle open wenteltrap met daarnaast een gat tot in de kelder (trap van kelder naar zolder).
    (huis staat te koop, dus ze zal niet tot haar 12e niet alleen mogen traplopen :p)

18. Annelin

Annelin Actief lid

23 aug 2011
    245
    0
    0
    Zuid Holland
    Onze dochter is nu 1,5 jaar en kruipt de trap op en af. Ze weet precies hoe het moet. Ze gaat wel eens bovenaan staan en lacht dan heel hard. Vervolgens moet ik zeggen 'je weet het wel andersom' en dan draait ze zich om en gaat ze keurig naar beneden. Ik vind het nog wel heel erg spannend en houd het goed in de gaten.

19. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Met de 2 jaar alleen de trap op en af
    Ik loop er wel altijd achter just in case..

20. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik denk nu ongeveer een half jaartje, dus vanaf 2,5 mocht evy van mij alleen naar boven terwijl ik beneden bleef.
    Gaat hartstikke goed. Ze kan nu wel netjes de leuning vasthouden, dat ging eerst nog wat lastiger.
    Wij hebben trouwens een onbekleede trap, dus geverfd. Het is wat gladder, maa ook dat gaat goed.

Deel Deze Pagina