Ik zag net een topic over het wassen van speelgoed. Ik maak zelf ongeveer wekelijks al het plastic speelgoed schoon in een sopje, of ik neem het af met een (schoon ) doekje. Maar hoe doen ze dat eigenlijk op het kdv vroeg ik me ineens af...?
Toen ik er nog werkte moest het 1x per week gewassen worden. In de praktijk lukte dat nooit aangezien de wasmachine 2 uur draaide per programma en we aan stoffen speelgoed al 3 wassen hadden, terwijl de gewone wassen ook zeker 3 wassen per dag waren, dus dat werkte niet echt. Weet niet of dat bij andere dagverblijven ook zo is, ben benieuwd
wij deden duplo e.d in de wasmachine ook stoffen dingen gingen erin. De rest met een doekje afnemen, maar niet wekelijks haha
Volgens mij een of twee keer per jaar....dan maken ze ineens alles schoon....tenminste dat is zo bij ons dagverblijf... Dat je het zo vaak schoonmaakt joh....😳 heb het denk ik in totaal 3 keer gedaan (kleintje is nu twee) en telkens alleen als er een snotterig speelvriendje was geweest...
Ik ben benieuwd wat je reden is om het elke week schoon te maken in een sopje thuis? Omdat het vies is (vette vingers / etensresten / snottebellen opgeplakt) of omdat je bang bent voor bacterieën? Een 'schoon' doekje qua bacterieen bestaat namelijk niet, tenzij je in een steriele operatiekamer woont Dat doekje is na een kookwas heel even vrij van bacteriëen, maar zodra jij het aanpakt en op waslijn hangt zitten er alweer tienduizenden op. Dat is hetzelfde waarom Dettol onzin is, het werkt 1 seconde. Dus meer je gevoel dan dat het werkelijk iets toevoegt.
Elke week speelgoed schoonmaken thuis? Ikke niet hoor! Ja, als het voelbaar of zichtbaar vuil is, maar verder echt niet Op ons kdv doen ze het wel geregeld. Niet in vaatwasser maar met een sopje. Of het helpt tegen??? Ach, beetje extra weerstand kan geen kwaad toch?
Voelbaar vuil ja, kleine man is om de haverklap verkouden, dus er zit wel wat snot aan . En dan bedoel ik ook alleen datgene waar hij echt dagelijks mee speelt en wat hij regelmatig in zijn mondje stopt (bekertjes, plastic balletjes). Ook kwijlt hij al weken hele slakkensporen
Hmmm dochter is nu twee en ik heb haar speelgoed nog nooit gewassen.... Ok, de knuffel waar ze mee slaapt wel. Bij de rest zie ik daar echt het nut niet van in. Ok, als ze nu eens zou overgeven over de bak met Duplo, misschien.
Op hetkdv moest het speelgoed idd elke week schoongemaakt worden, maar als dat 1x per maand gebeurde was dat al vaak. Daar is helaas geen tijd voor. Thuis gooi ik het regelmatig in de vaatwasser, knuffels was ik regelmatig mee. Haar slaapknuffel elke dag.
Ik was de meeste dingen nu eens per 3 maanden, toen ze een half jaar was was dat eens per maand. Tja misschien is het het idee, maar ik vind het frisser. Veel kan in de wasmachine of vaatwasser. Haar slaapknuffel was ik elke week of vaker als hij stinkt
Ik werk ook in de kinderopvang en bij ons moet het om de week. Wij houden ons er redelijk aan, maar als het eens niet lukt, dan wordt t een weekje later. Wel halen we zichtbaar vies speelgoed er tussenuit en wassen we het of doen we in een sopje. Speel en boxkleden, moeten minimaal 1x in de week, maar in de praktijk gaan die dagelijks de was in.
Waaroom wekelijks schoonmaken? Zou niet doen minst je viezen huisdieren heb en veel kinderen die daarmee spelen. In kinderdagverblijf wordt ook speelgoed niet schoon gemaakt vaak of nooit. Ik maak hier alleem badspeelgoed schoon wekelijks in wasmachine tegen schimmel. Verder echt niets. In begin nog wel soms toen ze erg klein was. Knuffeldiertjes was ik wel vaker Stafillokok is bacterie wat op speelgoed kan zitten maar het kan overaal zitten.
Wekelijks schoonmaken? Woh dat vind ik zonde van me tijd. Knuffeltjes gaan af en toe in de was,maar verder niet, ja als ik zou zien dat t vies is is wat anders.
Wij doen het op het werk regelmatig schoonmakemn,soms laten we de kinderen meehelpen met de plastic bordjes etc. Sopje geef ze eeb spons en doek en ze zijn in hun sas.
Ik denk dat je beter moet lezen: het staat of niet vaak of nooit. Vrindien heeft nu eigen opvang ze doet dat wel om de week maar ze werkte in dieverse ervoor en daar echt nooit. Dus het verschielt hangt af van de leidsters. Btw speelgoed is minst wat niet goed aan kinderdagverblijf kan zijn dus daar over zitten nadenken heeft geen nut. Er zijn kinderdagverblijf die goed zijn maar net zo veel die minder goed zijn waarbij ze alleen alles doen vlak voor inspectie. Zeg niet voor hele land maar is wel zo vaak bij wat ik hoor en zie.
Piccolina weet alles, dat weet je toch 😉 Hier ook nooit schoongemaakt hoor thuis. Ja de slaapknuffels gaan wel eens in de wasmachine en als iets stoffig is haal ik er een doekje over maar verder niet.