Speelgoed kinderdagverblijf

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door HappyRabbits, 23 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Het ziek worden is mogelijk
    Staphylococcus aureus-infecties is wat je krijgt als je eeuwig niets wast of schoonmaakt. Maar dan moet jij viespeuk en huis ook een bende zijn. Gaat om bacterie die komt uit poep, haar, huid etc en nestelt zich op speelgoed daarna neemt kind dat in mond of in hand en dan in mond. Maar tis ja jullie kinderen spelen ook in zandbaken waar katten poepen en pissen dus.. Ja wat is erger?

Is wel zo dat pasgeborene en kinderen met minder weerstaand kunnen extra vaatbaar zijn dus dan vaker schoonmaken is beter.
    Maar met normale omstandigheden en normale weerstaand, goed hygiëne moet en hoeft dat niet. Wel nieuwe speelgoed wassen kan handig zijn.

2. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Ik ben ook een viespeuk, en ook nog eens onbewust onbekwaam want ik heb er nog nooit over nagedacht.
    Tsja, ik ga er maar vanuit dat ze dat spul af en toe schoonmaken. Niet dat het wat uitmaakt want die kinderen steken elkaar wel direct aan met alle snottebellen etc.

Thuis doe ik het dus ook nooit. Dingen die echt vies zijn geworden maak ik wel schoon en de tweedehands duplo hebben we ook gewassen (in een kussensloop in de wasmachine). Boxkleden, speelkleden en knuffels die veel gebruikt worden gingen/gaan wel regelmatig in de was.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik maak echt zelden speelgoed schoon.Alleen mijn eigen kind speelt ermee dus tja.
    Pasgeleden had ze een beker limonade in een krat met blokken staan gieten en toen heb ik wel de hele zooi moeten schoonmaken want alles gaat dan natuurlijk plakken.
    Ik werk zelf in een dokters-praktijk en daar wordt wel alle speelgoed iedere week gedesinfecteerd omdat er ook weleens kinderen met krentenbaard komen en daarmee de bacterie met gemak kunnen overbrengen.Pasgeleden hadden we een kindje met krentenbaard en die had op de dokterskamer met iets gespeeld en dat moest ik direct desinfecteren.We maken dan een bak met Dettol oplosmiddel en laten het dan een kwartier weken en dan alles afspoelen met water.

4. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Ik vond hem wel komisch, alsof alleen schoonouders daar debet aan zijn :D

Ik was het speelgoed nooit 1 keer per week oid, hoeveel het wel gebeurt kan ik niet zeggen want ik pak het gewoon mee als ik schoonmaak.

5. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mijn oudste is nu 6 en ik heb volgens mij nog nooit het speelgoed gewassen. Ik heb al genoeg normale was. Ik was alleen speelkleden die op de grond liggen, boxkleed en knuffels. De rest vind ik flauwekul haha. Alleen als ergens overhhen gekotst is dan maakik het schoon. Of als iets plakt. Mijn kinderen zijn bijna nooit ziek. Alleen een keer per jaar een weekje in november. Misschien zijn ze bijna nooit ziek omdat ik het speelgoed nooit was. Bij kleuters vind ik het echt nutteloos.

6. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Kijk, dit vind ik dan weer onwijs goed! Maar je kunt je afvragen of dat inderdaad overal gebeurt ;).

7. adi

adi Niet meer actief

Bij dokterspraktijken en ziekenhuizen ga ik vanuit van wel. In het ziekenhuis waar mijn kinderen een paar keer lagen gaan ze daar heel secuur mee om iig. Anders zouden regelmatig uitbraken van allerlei ziektes zijn op de kinderafdelingen. .

8. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    Ik bedoel de theorie als ze daadwerkelijk een allergie hebben. Had gehoord dat ze verplicht zijn er rekening mee te houden en dus alles, inclusief alle handen, goed te wassen.
    Een kind met bijvoorbeeld coeliakie moet geen stukje brood of koekje te pakken kunnen krijgen. Of kruimels die aan speelgoed vast plakt.
    Vroeg het mij gewoon af.

9. Kaat1984

Kaat1984 Actief lid

9 mrt 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Bij ons kinderdagverblijf wordt het echt wel wekelijks schoongemaakt. Ik zie ze regelmatig in de weer met de was en speelgoed e.d. als ik mijn dochter ophaal.

Echter thuis was ik haar vaste tutpopje regelmatig, maar de knuffels die ergens op een plank staan en waar ze af en toe mee speelt ga ik echt niet wekelijks wassen. Ook haar andere speelgoed niet, behalve als het vies is geworden natuurlijk. Het zit allemaal in een speelgoedkist, dus stof komt er niet op.

10. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik maak het niet schoon omdat het stoffig is maar omdat ze het in haar mond stopt en andere kinderen die komen spelen ook. Niet dat ik het daarna meteen schoonmaak, maar moet toch wel eens gebeuren.
    Das anders toch niet fris of ligt dat aan mij?

11. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ik ben blij met sommige reacties :D

Ik begon al te twijfelen of ik een vieze moeder was! Want ik was/sop niet wekelijks zijn speelgoed! Maarja dan is mijn kind ook 3,3 maanden oud en is zijn favo speelgoed voornamelijk zijn handjes.

Knuffrls nog nooit gewassen, houten babygym, bijtring en leeuwenkoning baby gym neem ik wel eens af met een sopje als ik toch al bezig ben in de woonkamer met wat oppervlaktes afnemen.
    Hij heeft 2 boxkleden. Eentje in de box en eentje op de grond en die gaan wel eens per week of eens per twee weken in de was want ja: kwijl, spuug of een neefje die er wortelhapje op spuugt, of een kat die ik stiekem heerlijk opgekruld in de box aantref.

Denk dat met of zonder soppen van speelgoed op een kdv een verkoudheid of anders onvermijdelijk is. Dat geven de kindjes wel aan elkaar, of de leidsters, of ieder ander mens/dier/voorwerp in de hele wereld.

Schoon zijn is inderdaad goed want je verminderd de kans op ziekten
    Te schoon zijn en je kind komt zo weinig in contact met bacterien/virussen dat het lichaam geen eigen weerstand op bouwt.

En dan heb ik het wel over gewoon, normale kinderen die niet al wat hebben of prematuur zijn geboren. Maar dat weet iedere moeder voor zichzelf wel die hiermee te maken heeft.

12. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ooh ik ben een smerig wijf, is nog nooit in me opgekomen om dat speelgoed schoon te maken.:)

13. Koon

Koon Niet meer actief

Hier hetzelfde.

14. tuc

tuc Niet meer actief

hmmm nou zo te zien in het topic ben ik gestoord dan....

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Piccolina, stafylococcus aureus een hele simpele HUIDbacterie en heeft niets met poep of ontlasting te maken!
    Een groot deel van de mensen is hier gewoon drager van. Enkel in uitzonderingsgevallen kan deze bacterie ontstekingen geven. Bv bij verminderde weerstand. Denk aan bv krentenbaard.
    Een normaal gezond kind krijgt helemaal niets van deze bacterie, al was je het speelgoed nooit.

Maar goed te lezen dat ik niet de enige viespeuk ben 😉

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tuc, wat heb jij nu weer uitgevroten dan? :)
    Volgens mij zit je gewoon netjes in de middenmoot. ;)

17. Catootje86

Catootje86 Actief lid

19 nov 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    Ik ben ook een vieze mama! Alles wat ik tweedehands heb gehad heb ik uitgekookt/gewassen voor zover mogelijk, maar verder... Hij heeft bakken/kisten/kamers vol en speelt elke dag wel met iets anders, dus hoe vies kan het werkelijk worden? En hij ontgroeit ook steeds speelgoed wat dan weer weggaat. Natuurlijk gaan de knuffels mee in de was, en gaat er een lapje over z'n garage en werkbank maar al dat klein spul? Lekker belangrijk. Wat hier het viest wordt is het moeilijkst te poetsen: boekjes! Die kartonnen gaan nog, maar de rest..

18. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Geloof dat ik binnen kort al z'n speelgoed maar eens in de badkuip mag gooien en dan flink boenen (mag ukje mooi helpen zal jij prachtig vinden)
    Knuffels was ik wel regelmatig (niet wekelijks maar er wordt dan ook niet dagelijks mee gespeeld)
    Meeste speelgoed heeft batterijen erin zo niet is het van hout
    Maar die stapelbakjes en duplo kan ik wel eens soppen inderdaad

19. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Die keer dat een inspectie van te voren aangekondigd wordt die moet ik nog meemaken :D en dat je daar dus van te voren op kan anticiperen.

Maar inderdaad picolina weet alles van kinderdagverblijven hoor tuc;) haar vriendin heeft er gewerkt en nu een eigen opvang;)

20. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Maar als gastouder komen er toch meer kindjes bij je dan bij mij thuis waar ze er alleen zelf mee speelt.

Hier regelmatig in de wasmachine of met een doekje afgedaan of als het zicht/voelbaar vies is. Maar echt niet wekelijks ( op de grote stukken keukentjes en en zo na dat valt hier onder meubels ;)).

Deel Deze Pagina