Hoi, De 3 maandensprong herinner ik me nog, hij was zeker enkele dagen van slag, niet zichzelf, niet echt lekker,.... Maar daarna? Echt minimaal, hij doet 1 dagje moeilijk, of misschien 2, of zelfs een halve dag, ineens kan hij nieuwe dingen en hij is weer zichzelf Hij is bijna 9 maanden en ik ben al een maand aan het wachten op die gigantische sprong? Die 8 maandensprong? In de week was hij 1 dagje moeilijk, de dag erna ook nog, maar niet "moeilijk moeilijk" ineens kan hij veel meer geluidjes maken en dat is het dan. Is dat nu die 8 maandensprong geweest of moet die nog steeds komen? Af en toe word hij uit het niks paniekerig wakker. Het is deze maand 2, misschien 3 keer geweest dat ik hem even naar beneden heb genomen. Wel iets vaker moeten troosten hoor maar dan is hij binnen 1 minuut weer rustig en slaapt hij weer binnen 5 minuten. (S'avonds, s'nachts ) Hij slaapt overdag wat minder, gisteren wou hij niet slapen. Hij was eventjes in paniek, toen heb ik hem uitgelegd dat ik beneden zijn speelgoed aan het bewaken ben en hij nooit alleen is en toen sliep hij verder. Een half uur later werd hij weer wakker en heb ik hem mee naar beneden genomen maar dan is hij gewoon vrolijk. Nu wil hij ook niet slapen maar daar geniet ik stiekem van hij ligt nu dus lekker bij mij, wat hij niet snel doet haha Is dit dan die gigantische 8 maandensprong of komt die maar heel langzaam op gang? Heeft de heftigheid van de sprongen ook te maken met de ontwikkeling van de baby? Zijn sprongen zijn heel erg miniem maar zijn ontwikkeling is ook een beetje "achter" Ik zie hem wel vooruitgaan maar we hebben veel oefeningen gekregen van de fysio die ons bollele geen hol interesseert Kleine motoriek is supergoed maar de grove gaat langzaam voorruit. Hij maakt ineens wel veel verschillende klanken. Nog herkenning?
Hier hetzelfde. Heb zijn eerste sprong gemerkt. Hij sliep alleen maar in onze armen. De sprongen erna weinig of niet gemerkt. Toevallig nu zijn 36/37 weken sprong van de week gehad, die merkte ik wel. Hij mopperde veel. Sliep 3x op een dag maar een half uur en was daarna nog steeds kapot, maar slapen ho maar. Veel gillend wakker worden. In de avond en nacht zelfs zonder wakker te worden. Nu heb ik sinds 2 dagen weer een super vrolijk mannetje. Die wel meer actie onderneemt om te gaan kruipen of zelf te gaan zitten. Ook zegt hij nu bababa,dadada,wawawa. Zie dat jouw zoontje van de 4e is, hier van de 6e.
Ja even oud dus, maar jij merkt ook niet zo veel dus? Ik merk wel iets, zijn huiltjes zijn anders, sommige echt paniekerig maar dit is altijd wel snel opgelost, af en toe wat minder snel. Net toen ik het topic had geopend heeft hij 10 minuutjes gepiept Sinds enkele dagen staat zijn kwebbel niet meer stil dus ik zit ganse dagen "mama" te zeggen maar nog geen succes hele dagen oefent hij met geluidjes, soms zelfs zonder geluid, echt de bewegingen met zijn mondje aan het oefenen en als hij denkt dat hij het heeft gevonden komt het geluid erbij Maar het sprongetje zelf? Dat is echt minimaal en als ik het eens een keer niet weet dan pak ik hem in en ga ik met hem het huis uit, of naar de AH en dan is er niks meer aan de hand
Hier ook eentje die niet aan sprongetjes doet. Hij is wel eens een dagje wat hangeriger en dan maken we er samen een hangdag van en er zijn momenten dat ie heel veel slaapt en daarna kan ie iets nieuws, pfffff hij heeft weer zo'n heftige sprong zei ik dan Hij heeft rond de 14 maanden een periode gehad dat ie erg aanhankelijk was, niet zelf wilde spelen...is ook een beroemde fase, zoals ik het noem, en duurde wel even maar dan gingen we veel samen spelen en veel de deur uit. Slapen heeft ie altijd goed gedaan, het is misschien drie keer voorgekomen dat ie bij het naar bed gaan huilde maar na een half uurtje beneden bij mama gezeten te hebben ging ie heerlijk slapen. Hij wordt 's nachts wel eens wakker maar gaat dan liggen keten om vervolgens weer in slaap te vallen, hoef er niet m'n bed voor uit. Ben overigens zelf ook niet van de sprongetjes, het is gewoon één grote sprong dat opgroeien! Edit: de fijne motoriek ging hier ook sneller dan de grove. Hij liep bijvoorbeeld ook echt los met 'pas' 18 maanden maar hij kon al wel met 14 maanden ofzo een hele dierentuin benoemen en nadoen om maar iets te noemen.
Ik vermoed dat hij met praten heel snel gaat zijn maar dat zijn kort tongriempje hem in de weg staat. Maar volgende week moeten we toch met hem naar het ziekenhuis dus we laten het daar zien en dan horen we het wel. Het cb vertelde ons dat ze het vaak zelf oplossen door eens goed op her mondje te vallen en dat dan het tongriempje kan scheuren,... jullie begrijpen wel dat we dat advies niet zo geweldig vinden Hij wil staan en wandelen maar zet zijn voetjes heel scheef dus die moeten we dan van de fysio rechtzetten. Maar kruipen of iets wat daar op lijkt is nog niet in zicht. Speelgoed ver van hem afleggen zodat hij moeite moet doen interesseert hem ook ook niks, dan zijn de voetjes interessant genoeg. En de oefeningen die we moeten doen wil hij niet doen, dan word ie 8 van de 10 keer boos Dus misschien kleine sprongetjes, kleine voorruitgangen? Ik zie hem wel vooruitgaan hoor! En heel goed trouwens, alleen niet in de dingen die de fysio wil zien
Hier echt wel de 3 maanden sprong gehad, heb ik ook goed gemerkt. Daarna nauwelijks. Ja een dagje hangerig enzo maar niet echt noemenswaardig. Ik geloof wel in sprongen, dat wil zeggen, dat ze daarna nieuwe dingen kunnen en dat ze mentaal een sprong doen. Met name als ze ouder worden schijnen de sprongen niet meer zo te gelden qua leeftijd. Ik zag nog wel eens topics voorbij komen met "de 14 maanden sprong", "de 15 maanden sprong", "de 22 maanden sprong" maar persoonlijk geloof ik daar niet meer in. Dan kan je elke maand wel een sprong hebben.
Nooit een sprong kunnen ontdekken hier hoor! Hij ontwikkeld en heeft net als ik soms een mindere dag maar geen zogenoemde sprongen hoor! Kinderen ontwikkelen continue,ieder op zn eigen ritme/manier..
Maar met 8 maanden hoeft ie ook nog helemaal niet te kruipen!? En de fijne motoriek moet ook ontwikkeld worden en zolang je überhaupt ontwikkelingen ziet gaat het toch goed
Hier zou onze kleine meid haar 1e sprong moeten hebben. Ze is 6 weken oud. Ze is wel wat onrustiger doordat ze sinds deze week heel erg "kijkerig" is geworden, is tussen door wat langer wakker en begint beetje te spelen(als je tegen speeltjes aan slaan spelen kunt noemen op die leeftijd, hihi). Ze lacht sinds deze week ook bewuster en vaker. Merk wel dat snel moe en prikkelbaar is na zo'n "speelkwartiertje", soms is het na 5 min. al te veel en begint ze te krijsen. Sinds gisteren slaapt ze weer wat meer, dagen er voor mocht ik bijna niet uit haar buurt weg, begon ze te jengelen in de box of in bed. Lekker knuffelen met mama maakt het weer goed. Voor de rest geen hele extreme dingen in het gedrag gemerkt. Heb het boek Oei ik Groei wel bij de hand, best wel handig en ook fijn als soort steun, dan weet je als moeder waar de jengel- en krijsmomenten vandaan komen(afgezien van de bekende buikkrampjes en honger). Ps; omdat ze wat sneller geprikkeld is, zorg ik voor extra veel rust; ze heeft haar vaste slaapmomenten in haar bedje, en soms stop ik haar er eerder in als ze heel erg geprikkeld is, ook knuffel ik wat vaker met haar of mag ze naast me op de bank slapen(savonds als ik tv kijk), dat vind ze heel gezellig. Ook beperk ik me tot 1 uitstapje per dag.
Nee maar hij doet niks ivm kruipen. De buikligging gaat soms wat beter, net 10 minuten. Fijne motoriek is extreem goed, alles moet en zal aan zijn duimpje hangen. Speeltjes wisselen constant van hand, en duim Eten en drinken doet hij heel netjes als ik het hem aangeef, nou wat je netjes kan noemen bij baby's maar hij doet alles heel rustig Drinken neemt hij zich zelf wel en houd sinds deze week de tuitbeker omhoog. Deze week knijpfruitje geprobeerd ter vervanging van af en toe een koekje want eten kan ie de hele dag. De 2e keer nam hij me dat pakje af en heeft het helemaal opgezogen en geknepen zonder te knoeien terwijl als ik er op duw ik helemaal onderlig
Zo'n pyjama hadden wij ook. Vaak om moeten lachen ons meisje sliep al heel snel de hele nacht door. En toen ze nog om een nachtvoeding kwam huilde ze even, kreeg fles en sliep weer vrolijk verder Hier nog nooit een 'sprong' kunnen ontdekken. Is ze trager met haar ontwikkelingen? Nou ze is niet de eerste, maar ook niet de traagste. Net voor haar 16 maanden is ze los gaan lopen. Fijne motoriek was ze sneller mee. Spraak heeft de laatste maanden wat stil gestaan, maar daarvoor is ze dus gaan optrekken en lopen. Nu hoor je haar weer woorden na proberen te zeggen, dus dat wordt haar volgende stap (buiten de woordjes die ze al zegt). Tuurlijk heeft ze wel eens een off day. Maar die heb ik ook. En ze is ook wel eens gefrustreerd geweest als iets haar niet lukte. Maar ja dat is dan maar even en dat noem ik geen 'sprong'. Overigens heeft ze van de entingen alleen een klein beetje last gehad van de eerste. En de 'last' was wat verhoging. Zelfs van de 14 maanden prik heeft ze geen last gehad. Trouwens ook van haar tandjes die door komen heeft ze tot nu toe geen last. Een heerlijk meisje (maar driftbuien kan ze heerlijk hebben als ze haar zin niet krijgt) Oh en voor degene die interesse heeft ik heb nog een oei ik groei boek te koop
ik heb bij beide kinderen van alle zogenoemde sprongen eigenlijk niet echt iets gemerkt, of helemaal niet.
Hier van de inentingen ook geen last gehad tot nu toe, alleen de eerste keer een beetje, veel slapen en beetje verhoging. Ik had meer last Tandjes, tot nu toe ook minimaal, wat dentidox en hij is stil
Genieten toch? Hier kijken mensen me raar aan als ik klaag als mijn meisje voor acht uur wakker is Maar ja in de wintertijd sliep ze wel tot half negen, dus dan is mama natuurlijk ook gewend om wat langer te kunnen blijven liggen
Hahaha grappig! Ja als je éénmaal het lange slapen gewend bent Hier nooit voor 7uur maar dat praat hij wat tegen het plafond. We gaan eigenlijk nooit meer voor half 8 naar beneden. En als we beneden zijn dan plof ik hem gewoon op het tapijt neer en geeft hij me ook nog eens even de tijd om lekker bij te komen We hebben gewoon extreem gemakkelijke baby's
Mijn zoon heeft rond 9 maanden een periode gehad dat hij snachts klaarwakker was en 2 uur later pas eens in slaap viel. Dit heeft zo'n 2 maanden geduurd, ik denk dat dat de verlatingsangst fase is geweest. Voor de rest geen sprongetje gehad tot dusver. Mijn zoon doet daar gewoon niet aan mee
Heel makkelijk Ik kan eerst ook 's morgens een kopje koffie nemen, meneer slaapt nog of wacht geduldig tot ik 'm uit bed haal. Van intentingen ook nooit last gehad en keek af en toe in z'n mond of er een tand of kies bij gekomen was. Hij lijkt het ook wel aan te voelen wanneer we een feestje gehad hebben in het weekend, dan slaapt ie uit tot 10 uur!
haha hier ook. Ze zit heerlijk in haar bed te brabbelen en wat te spelen en wacht geduldig tot ik haar kom halen Ben blij dat ik niet de enige ben. Vaak durf ik er niets over te zeggen, omdat het dan lijkt alsof je aan het opscheppen bent. Vooral bij mensen met een baby/dreumes die dus niet zo makkelijk zijn. Hoop trouwens niet dat ze de schade in haalt tijdens de puberteit
Oh ik kon mijn zoon ook makkelijk even in de box zetten zodat ik zelf even een kopje koffie kon drinken. Tegenwoordig beginnen we de ochtend met een kwartiertje tv en dan eens langzaam beginnen met ontbijten. Als hij wakker wordt begint hij eerst te kletsen, dus dan kan ik ook makkelijk nog even blijven liggen, altijd leuk om even naar dat geklets te luisteren