Uren na middagslaapje

Discussion in 'Baby en dreumes' started by isa77, Feb 25, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. isa77

isa77 Actief lid

Nov 18, 2011
    177
    0
    0
    Hoi,

Mijn 5 weken oude baby heeft moeite met de uren na zijn middagslaapje.
    Ik overigens ook- geen idee hoe ik die moet indelen.
    Probeer hem altijd na 1,5 a 2 uur in bed te leggen, maar dan gaat hij huilen tot hij overstuur is en dus helemaalniet meer slaapt. Soms valt hij dan even weg rond 18.00, waardoor het badje enz maar overgeslagen wordt. Hij is smiddags echt wel moe en is de hele tijd aan het gapen en cranky. Dit huilen en wakker zijn gaat vaak door tot 21 a 22... Dan valt hij in slaap.

Vins t heel moeilijk om smiddahs een ritme erin te krijgen.
    Hoe doen jullie dat?

2. Palmboompje

Palmboompje Actief lid

Jan 16, 2013
    364
    0
    16
    Misschien is hij oververmoeid doordat je hem pas na 1,5-2 uur op bed legt? Volgens mij kan je hem beter eerder op bed leggen bij de eerste moeheidssignalen.

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    Wat palmboompje zegt inderdaad. Toen mijn dochtertje 6 maanden was kon ze pas 2uur achterelkaar wakker blijven!

4. Lot1909

Lot1909 Actief lid

Nov 3, 2012
    152
    15
    18
    NULL
    NULL
    Idd een baby van 5 weken is Max 60 min wakker. En dat is inclusief voeding. Google maar eens. Mijn zoon van 7 maanden houdt het nu net 2,5 - 3 uur vol.
    Mijn zoon sliep de eerste 7 weken heel slecht. Daarna kreeg hij echt steeds meer ritme. Maar dat kwam ook omdat ik veel beter ging letten op z'n vermoeidheidssignalen, en hij deze ook beter liet zien. Bij de eerste signalen: hup wakker in bed leggen. Hier werkte dat heel goed. En ja, soms was dat al binnen het uur... Heel saai vond ik dat soms. Maar ook meer tijd voor jezelf. ;) en ik vond het fijn om te merken dat ik hen beter leerde kennen/aanvoelde.
    Dus echt beginnen bij: eerder naar bed... Succes!

5. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

Feb 17, 2011
    2,665
    8
    38
    Ik denk ook aan oververmoeid, probeer hem eens wat eerder in bedje te leggen. Mijn dochter sliep met 5 weken meer dan dat ze wakker was. Hebben ze ook nodig. Nu is ze 1 jaar en heeft ze nog een slaapje van 2 uur in de middag.

6. isa77

isa77 Actief lid

Nov 18, 2011
    177
    0
    0
    Aha, dat kan ik nog proberen. Vandaag was weer een drama... Hij heeft bijna niet geslapen... Ook maar een middagdutje van 1 uur ongeveer. Hij ligt nu op bed, maar slaap 10 min a 15 min en gaat dan weer minuutje huilen. Raar toch dat een baby zo weinig slaapt.. Ik snap er niets van!! Het slaapje vsn vanmorgen wat een uurtje zou moeten zijn, heeft hij 3 kwartier gehuild en 15 min geslapen...heel bizar allemaal! En ik kan zelf ook niet rusten overdag ;(

Wat doen jullie dan als je baby gelijk gaat huilen als je hem weglegd? En hoe lang slaapt hij dan? Maken jullie hem wakker of laten jullie hem slapen?

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat hij huilend wakker wordt na een kwartiertje kan heel goed duiden op (verborgen) reflux. Google maar eens op de symptomen. Mijn oudste sliep als baby op een gegeven moment helemaal niet meer overdag, kon alleen nog maar huilen van de pijn en oververmoeidheid. Met medicijnen en de juist leefregels kregen we een heel ander kind.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik keek altijd wat meer naar mn kind als naar de klok. Zo zit onze dreumes nu naast ons op de bank ipv dat hij ligt te huilen in bed; hij was wel moe, maar kon toch niet slapen. Proberen we het straks nog een keer.

Hopelijk is vroeger gaan slapen een oplossing!

9. VioletRose

VioletRose Niet meer actief

Met 5 weken sliep ons mannetje zowat de hele dag. Na zijn fles sliep hij meteen. Het inslapen duurde steeds wat langer maar omdat hij altijd bij mij sliep heb ik zijn vermoeidheidssignalen niet weten te herkennen. Met 6 weken werd hij onrustiger en wilde hij niet meer bij mij slapen. Maar hij kende niet beter en ik ook niet. Soms was hij wel twee uur wakker :$ Veel te lang voor zo'n kleintje. Met week 7 begonnen we te merken dat hij ineens 's avonds ook wakker werd en meer begon te jengelen. (huilen doet hij amper gelukkig) Dus van het weekend besloten om hem overdag toch in zijn bedje te laten slapen overdag. Na drie kwartier word hij al moe heb ik gemerkt - en dat met 8 weken- en nadat we de gordijnen hebben dicht gedaan leg ik hem in zijn bedje. Ik tuk hem strak in en zeg welterusten en geef hem een kusje. Dan doe ik zijn muziekdoosje aan en geef hem zijn speen en loop dan weg. Ik blijf op de gang want hij gaat al snel wat piepen en jengelen en gooit zijn speen uit zijn mond. Dus loop ik zonder wat te zeggen terug om zijn speen er weer in te doen. Wij hebben een wieg die wiegt dus die geef ik dan ook een zetje.
    Dan loop ik weer weg. Dan is het meestal stil maar na 5 min vind hij het toch moeilijk en begint hij te huilen. Dan ga ik naast hem zitten met mijn hand op zijn borst. Soms hou ik zijn speentje vast. Dan wieg ik hem met mijn hand. Na 20 min. slaapt hij en blijft slapen tussen 1,5/2.5 uur. :)

Wat ik belangrijk vind is dat hij niet huilt en dat hij weet dat ik er ben. Maar als ik merk dat hij niet van mij kan slapen loop ik even weg of kijk ik de andere kant op. Maar ik denk idd dat je er eerder bij moet zijn.

Hier helpt; donker maken, muziekdoosje, ritme wakker-voeding-verschonen-spelen/knuffelen-soms alleen in box (maar paar minuutjes) en zodra hij drie keer gaapt of gaat jengelen- slapen

Ik laat hem slapen maar niet langer dan 2.5 uur slaap mits ik denk dat hij het echt nodig heeft zoals misschien jouw kindje. Maar dan echt niet langer dan 3 uur. Maar hij regelt dit eigenlijk altijd zelf.

Dus zeg hij wordt wakker om 6 uur - voeden, verschonen, spelen/knuffelen en bij duidelijke vermoeidheidssignaal meteen in bedje maar max. drie kwartier tot een uur na wakker worden. (dus max 7 uur)

Dan zou het ideaal zijn als hij tot zijn volgende voeding slaapt 1.5/2 uur later.En dan begint het riedeltje opnieuw om 9 uur.
    Maar door mijn topic van vandaag heb ik gemerkt dat er meerdere kindjes zijn die niet slapen van voeding tot voeding; dus ik heb denk ik geluk. Hou de voedingen zo rond de 2.5/3 tot 4 uur.

Hoe dan ook; doe waar jij je goed bij voelt maar probeer om het slapen zo relaxt mogelijk te houden zonder teveel gehuil. Dus misschien als hij wel bij jou slaapt of in een draagzak je dit eerst kunt proberen om hem over zijn oververmoeidheid heen te halen! Succes!!!! :)

10. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    Misschien huilt hij omdat hij niet alleen wil zijn? 5 weken is nog zo klein!
    Heb je een draagdoek? Misschien slaapt hij daar wel lekker in en heb je je handen vrij. Het zelfstandig in bedje slapen overdag kwam hier ook pas na 2,5 / 3 maanden.

11. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

Jun 12, 2012
    3,201
    509
    113
    Ons meisje heeft ook haar dagen, de ene dag slaapt ze netjes en de andere dag is ze zo wakker als het maar kan. Bij ons helpt de draagdoek, dan slaapt ze vaak binnen een kwartier. Ik leg haar wel altijd binnen een uur weg na de voeding, anders raakt ze overprikkeld. 's nachts slaapt ze wel alleen in haar ledikantje, overdag is ze bij mama als ze dat wil.

12. isa77

isa77 Actief lid

Nov 18, 2011
    177
    0
    0
    Ja, oververmoeid en graag bij ons willen zijn, is wat hij het liefste wil.
    Maar hij heeft teveel spierspanning in z'n nek (ben bij osteopaat net hem geweest na een dag van 12 uur huilen en niet slapen) Hierdoor kan hij niet goed met zijn buik richting mij zitten. Rein draagdoek vind ik heel gezellig- maar voor hem is de houding niet fijn. Hij gaat ook vrij snel huilen in n draagdoek.

Hij is zouezo iedere dag van 14 tot 19 of zelfs 21- 22 wakker. Ik krijg hem niet te slapen. Ingebakerd of niet- Hij is ondertussen schor van het huilen/ krijsen en ik loop ook op m'n tandvlees.

Ik probeerde tot nu toe het schema vsn Gina Ford aan te houden. Hierin staat dat de baby Max 2 uur wakker uit bed mag zijn. Dat je hem dus na 1,5 uur richting bed brengt. En hem Max 2 uur laat slapen... Maar hierdoor slaapt mijn baby dus helemaal niet meer.

Vroeger op bed zou dus nog een optie zijn om te proberen!! Morgen!!

X

13. VioletRose

Ik vond dit een fijn stukje over rust en regelmaat Ritme en regelmaat voor uw baby - Patiëntenfolders - 6121 - Isala

Wat vervelend voor je kindje dat hij last heeft van spierspanning. Dat had ons mannetje ook maar na de osteopaat is dat geheel weg. Gaan jullie nog terug voor meer behandelingen? Wat als je hem in slaap draagt en dan voorzichtig eruit haalt en in zijn bedje legt. Of wordt hij dan wakker? En wat als hem op de bank neerlegt? Misschien weer eerst even inslapen bij jou?

14. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Onze meid van dik 7 maanden houd net 2 uur wakker achter elkaar vol. Slaap is echt heel erg belangrijk, zeker bij die kleintjes!
    Dus goed op de signalen letten en er een soort van ritme in krijgen. Niet qua tijd, maar qua hoe je iets doet. Dan weten ze ook dat het weer bedtijd is. Voeden, knuffelen, spelen, naar bed, muziekje aan, kusje en slapen maar (of iets wat jezelf maar wil, maar steeds weer hetzelfde) Dan weten ze dat het slaaptijd is en weten ze ook als ze wakker worden wat er gaat gebeuren. Dat geeft ze een veilig gevoel.

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Met 5 weken was mijn dochter ook niet 1,5 a 2 uur wakker hoor. Pas nu red ze het net tot 1,5 uur en ik merk dat wanneer ik te laat haar vermoeidheid signaleer dat het daarna drama is. Ik denk dat Eva met 5 weken hooguit 3 kwartier wakker was, inclusief voeding, en dat nog niet eens vaak. Vaak legde ik haar direct na het boertje op bed.

Overigens hebben wij Eva wel na 5 a 6 weken naar haar eigen bedje gebracht overdag omdat ze toch die rust nodig had. Ze werd steeds vaker wakker van alle randgeluiden. Was in het begin even wennen, omdat ik het zielig vond dat zo'n klein hoopje alleen boven in het grote bedje lag, maar ze sliep bijna altijd zo in. Zij had dat blijkbaar nodig.

Ik zou je kindje dus zeker niet zo lang wakker houden, eventueel in het bedje leggen en blijf je er nog even bij staan, eventueel op de zij (zo sta ik bijna altijd nog 5 minuutjes naast haar bed, omdat ze mijn pink wil hebben om te slapen, het is (helaas wat dat betreft) geen spenenkind) en ga weg als ze bijna slaapt.

16. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Ik denk ook oververmoeidheid. Let eens goed op de vermoeidheidssignalen: wrijven in oogjes, gapen, bleek worden, druk doen etc. Dan op bed leggen.

Persoonlijk zou ik een kindje niet (te lang) laten huilen. Als je zeker weet dat het niet iets medisch is, dan inderdaad een draagdoek. Een kindje van 5 weken kan ook 'mamahonger' hebben en dicht bij je willen zijn.

17. isa77

isa77 Actief lid

Nov 18, 2011
    177
    0
    0
    Ja er zijn zoveel vetmoeidheidssignalen in de middag, maar ik krijg hem niet te slapen. Gisteravond ging het op zich redelijk. Ik denk dat hij 15-20 min heeft gehuild om mee te beginnen. Ik ben 1 keer naar hem toegegaan. Aai dan over z'n hoofdje en zeg heel zacht tegen hem dat het baby slaaptijd is en dat de engeltjes bij hem zijn dus dat hij niet bAng hoeft te zijn ( ik ben niet spiritueel, maar hoorde dat iemand anders n keer zeggen en vond het wel mooi;)) ook dat mama beneden is en hem altijd hoort. Toen ben ik weggegaan. Hij werd het eerste uur om de 10-15 min wakker: huilde 1 minuutje en viel weer in slaap. De laatste twee uur sliep hij aan 1 stuk en we hebben hem gewekt voor de laatste voeding om 22.00. Hij sliep door tot 04.00 en nu tot 08.00.

Vandaag ga ik proberen wat jullie zeggen! Gooi ik het boek van gina ford even het raam uit;) Max een uur dus.

Wat zal ik doen als hij het weer op een huilen zet? Af en toe naartoe? Hij moet natuurlijk nog leren zelf in slaap te vallen. Als ik hem eruit haal, wordt hij weer geprikkeld en blijft hij wakker...

We gaan nog terug naar de osteopaat (nog 2 keer) Maar ik merk nu weinig verschil nog.

Kan hem dus niet in exen draagzak dragen omdat hij dat niet fijn vindt vanwege de spierspanning

Hij is wakker... Het uurtje gaat in en ik ga goed opletten vandaag... Hoop dat het beter gaat...

18. VioletRose

Succes isa! Als hij gaat huilen proberen hem in zijn wiegje te troosten. hand op borst/hoofd. Kijk wat je kindje prettig vind. Als het echt krijsen wordt wel er even uit. Hou het zo stil mogelijk enkel fluisteren. Wanneer hij weer stil is; weer proberen....Succes!!!!

19. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

Jan 28, 2012
    450
    0
    0
    Als hij weer wakker wordt zou ik ook even over zijn hoofdje aaien zodat hij weer rustig wordt, vaak vallen ze dan wel weer in slaap. Waarschijnlijk helpt het echt als je zijn ritme volgt en niet teveel op de klok wil leven. Slaapt hij wel in de wandelwagen? Anders kun je misschien eens een stuk met hem wandelen, alleen al om te zorgen dat hij uit die cirkel van oververmoeidheid komt. Succes!

20. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    Ik ben ook wel van ritme en regelmaat, maar het boek van Gina Ford lijkt wel een robot van je baby te willen maken (mijn mening dan hè). Maar ik zou hem ook niet na 2uur wakker maken hoor als hij nog lekker slaapt.

Share This Page