Hebben jullie regels wbt hapjes op verjaardagen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door blondine01, 4 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blondine01

blondine01 Niet meer actief

Hoe doen jullie dat op visite als er lekkere hapjes op tafel staan? Zijn er dan "regels?"

Ik had vroeger een nichtje die moest bij elk chipje vragen of ze er nog wel 1 mocht, dat was een beetje ongemakkelijk.
    Maar nu heb ik neefjes en nichtjes van 2/3 jaar die in een paar minuten de volledige bak of schaal worst wegvreten. Zo wil ik t liever ook niet... :p

Mijn dochter is 1.5 en ze krijgt paar stukjes worst, verder onbeperkt de komkommertjes, paprika en haar eigen tussendoortjes.
    Chips mag ze nog niet.
    Máár ze is nu ook nog weinig geinteresseerd in de hapjestafel natuurlijk en meer lekker aan het spelen.

Ik ben dus benieuwd hoe dat bij jullie gezinnen gaat en waarom.
    Wij hebben soms tot wel 5x per maand een verjaardag, ook vaak met patat

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.246
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier mogen ze het netjes zelf pakken, en niet teveel. Gaat eigenlijk vanzelf goed. Op de verjaardagen van de kinderen van een vriendin van me gaat het anders, die kinderen graaien in 1 keer alles weg zodat onze kinderen (de visite) niets hebben. Beetje jammer. Ze mochten toen van die oma bij de grote mensen pakken, die had dus wel door dat haar kleinkinderen wat graaierig zijn ;). Daar hadden ze het voor de kinderen en volwassenen dus apart staan, ik doe dat niet en dat gaat hier gelukkig wel goed.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ofwel hou ik haar in het oog en zeg ik tijdig dat het genoeg geweest is. Ofwel vraag ik een extra potje en doe ik daar in wat ze mag hebben, en dan zeg ik ook duidelijk dat dat alles is dat ze krijgt.

Dat gaat hier eigenlijk altijd goed.

4. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier moet ze het ook netjes vragen aan mij. Ik hou niet van dat graai en snaai gedrag haha.

5. Huusje

Huusje Actief lid

30 mei 2016
    427
    1
    18
    Ik zou daar geen regels voor maken, gewoon kijken hoe je kindje het doet en als je vind dat ze teveel pakt kan je dat gewoon aan haar aangeven. Of je zegt dat ze er dan nog 1/2 mag en dat het dan klaar is. Van tevoren afspraken maken over hoeveel chippies ze mag pakken vind ik ook zoiets.

6. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ze moet het hier vragen; heb een hekel aan dat graaigedrag. Daarnaast ook wat neefjes/nichtjes die overal aanzitten met hun handjes, het dan weer terugleggen, verbolgens de vingertjes in hun mondje doen en weer iets pakken...brrr

7. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Bij ons en bij onze vrienden gaat het altijd hetzelfde. Kids krijgen een zakje chips of een bakje, en pakken dus niet bij de volwassenen van de tafel.
    Worst en kaas moeten ze vragen, vaak spreek ik af 2 of 3 stukjes. En dan moeten ze ook echt stoppen. Maar ook hebben de kindjes een eigen bordje, dus hoeven ze niet bij de volwassenen te komen.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.246
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh ja we hebben wel 2 van die graaiers in de familie, heel irritant en worden ook nauwelijks opgevoed dus dat doen de mensen die in de buurt zitten. De rest van de kinderen in de familie pakt gewoon netjes zoals de volwassenen ook pakken.

9. Ladybug85

Ladybug85 Niet meer actief

Ja vind ik ook zo vies. Hij mag van mij niks zelf pakken maar vragen (nou ja hij is bijna twee, hij gaat nu altijd netjes voor de tafel staan kjiken en dan zeg ik wil je dit? En dan geef ik hem wat) Maar straks wil ik ook gewoon dat hij het vraagt.

10. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ze zijn hier dol op toastjes met brie en smeerkaas en stengels met smeerleverworst stukjes komkommer plakje worst, zolang ze niet de hele plaat toe eigenen vind ik het geen probleem, als ik merk dat ze zich vol vreten of vind dat ze genoeg gehad hebben zeg ik "
    Het is nu mooi geweest je mag er nog 1 pakken en dan is het klaar" en dat accepteren ze dan ook.

Bij mijn schoonvader gaat er trouwens elk kwartier of half uur een plaat rond die je dan doorgeeft aan de persoon naast je, en dan word er de kinderen ook gevraagd of ze nog wat willen.

11. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.097
    2.247
    113
    Brabant
    Hier mogen ze gewoon lekker pakken, we houden t in de gaten en binnen de perken.
    Ik vind aparte kinderdingen altijd bijzonder. En al helemaal als t de bedoeling is datbze dan niet bij de "grote mensen" mogen pakken.
    Hier zet ik best eens iets speciaal voor de kids neer, maar dan meer omdat ze ergens aan t spelen zijn ofzo..
    Soms ben je ergens en krijgen de kinderen een zakje chips en de anderen allemaal schaaltjes en hapjes... Blijf dat bijzonder vinden.

Over vies.. Mijn kinderen mogen echt niks aanraken en niet pakken, dat staat toch zeker niemand toe?

Met eten heb ik wel altijd iets wat de kinderen écht lekker vinden.... Ervaring leert dat er ook bepaalde grote mensen dat maar al te graag eten;)

12. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik heb dr van langs gekregen, omdat ik dr wat van zei taliaa dus ze bestaan zeker wel ;)

Vind het trouwens ook onzin dat ze niets van de "volwassenenschaal" zouden mogen. Daar doe ik dus ook niet aan.

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik vind het juist gruwelijk irritant dat de kinderen gezellig aan het spelen zijn, en dan steeds even voor een plakje worst of wat chipjes komen "zeuren". Maar ieder zijn ding.

14. Tienn

Tienn Niet meer actief

Hier mag die het gewoon pakken, maar ik let er wel op dat het niet té wordt. Op sommige verjaardagen hebben ze een eigen tafel met hapjes, wij zelf doen daar niet aan.

15. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Hier vraagt ze toestemming of ze mag pakken. Ze mag zelf netjes pakken, een ding tegelijk. Als wij vinden dat het genoeg is dan is het ook klaar.
    Ik hou ook niet van aparte kinderdingen, maar helaas schoonfamilie wel. Ze krijg dus bijna altijd zakje chips/snoepjes/spekjes in handen geduwd als we er nog maar net zijn. Terwijl dochter net zo lief mee eet van de kaas/worst/komkommer. Maar gelukkig komt het niet zo vaak voor en krijgt ze alleen dan chips, hebben we zelf nooit in huis.

16. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Maar wat ik me dan afvraag, ts schrijft dat vooral neefjes en nichtjes graaien en snaaien. Spreek je hun er dan ook op aan dat ze genoeg hebben gehad? Of als ze de bak leeg hebben gegraaid dat ze niets meer mogen?

Ik zou het vreselijk ongemakkelijk vinden als ik andermans kinderen moest aanspreken, maar ik snap ook dat je er moe van wordt dat ze alles zo op(vr)eten

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.246
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier komen ze wat pakken als er net wat is neergezet en dan gaan ze weer spelen en zie je ze een hele tijd niet. Dus het is niet dat ze steeds komen zeuren. En ze mogen zelf pakken, dus zeuren hoeft niet ;)

18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    In dat geval zou ik denk ik iets luider dan normaal uitleggen waarom mijn kinderen niet meer mogen pakken:p

Onze kinderen moeten ook vragen, op zich vind ik dat niet nodig, maar onze oudste denkt altijd meteen dat het een vreetfeest is zodra er hapjes op tafel komen ;)dus die moeten we afremmen. A omdat ik het niet netjes vindt als iemand continu zit te eten van een schaal die voor iedereen bedoeld is en B omdat ik het niet nodig vindt dat ze zoveel hapjes opeet. De jongste is nog geen twee dus die heeft af en toe ook even een halt nodig, maar meestal is die wel aan het spelen.
    Wij hebben momenteel veel hele jonge kinderen in de familie (<2) dus daarbij speelt het nog niet zo en een stel wat oudere kinderen die ik bijna als volwassene beschouw. Over een paar jaar als de kinderen zitten te spelen zou ik misschien wel voor hun wat hapjes en chips apart neerzetten maar meer omdat ze dan ondertussen lekker kunnen blijven spelen.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.246
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zeg er gerust wat van, maar blijf dan wel aardig tegen de kinderen (en kan de ouders ondertussen wel schieten ;)), ik vraag of ze wat over willen laten voor de anderen.

20. blondine01

blondine01 Niet meer actief

#20 blondine01, 4 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2016
    Hmm nee eigenlijk niet. Ik vind dat dan meer bij de ouders liggen, blijkbaar vinden ze het wel oké..
    Laatst hadden wij echt een héle grote kom met chips neergezet en kinderen renden ernaar toe, bleven ook staan om t binnen korte tijd leeg te eten. Daarna een schaal worst die op was nog voordat ik iets anders klaar had gesneden..Toen maakte ik wel een opmerking van Goh dat ging wel erg snel ;) en zette ik een tijdje bijna niks meer op tafel.

Deel Deze Pagina